Silly Season 2016/2017

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2016/2017

Post by marre »

Ryktas ju om en till back :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tokbusk1
Posts: 43
Joined: 04 Sep 2012, 12:28

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Tokbusk1 »

intressant.
Hoppas på en till lite större back i så fall...
Men jag gissar att det inte blir mera. Hoppas Mark gör ett bättre avtryck än Jan Novak :shock:
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

smogz wrote:Hoppas på en liten lätt snabb spelskicklig back ;)
Be careful what you wish for! :D
"Bra skridskoåkare, småväxt med viss offensiv. Har problem mot stora spelare och spelar forward ibland, säger en NHL-scout till bloggen om Katic."
http://vikfancentral.se/infor-modo-kati ... marknaden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

p-play wrote:
smogz wrote:Hoppas på en liten lätt snabb spelskicklig back ;)
Be careful what you wish for! :D
"Bra skridskoåkare, småväxt med viss offensiv. Har problem mot stora spelare och spelar forward ibland, säger en NHL-scout till bloggen om Katic."
http://vikfancentral.se/infor-modo-kati ... marknaden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du menar: "har en NHL-scout läst på EP" för det där är ganska ordagrant vad som står där.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Miklosoft
Posts: 294
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Miklosoft »

p-play wrote:
smogz wrote:Hoppas på en liten lätt snabb spelskicklig back ;)
Katic is an offensive defenseman with good vision and passing ability. A very good skater, he can rush the puck up the ice, too. Isn't very big, though, and can get pushed around at times by larger opponents. - See more at: http://www.eliteprospects.com/player.ph ... qU1mQ.dpuf" onclick="window.open(this.href);return false;

Inte direkt det man hoppas på men det kanske säger något om marknaden..
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
lh=1
Posts: 543
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Silly Season 2016/2017

Post by lh=1 »

Uppsatt som Forward i Spengler Cup!?
23 Mark Katic Forward L 5'10 181 05-09-1985 Timmins, Ont. KHL Medvescak Zagreb (KHL)
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Lubbe »

Katic leder ju backarnas interna poängliga i Medvezcak ganska solklart.
Samtidigt så är det fem andra backar som snittat mer istid. Synd KHL inte redovisar speltid i PP/BP.
Men man får intrycket att han kanske inte använts så mkt i PP, givet att inga av hans mål kommit i PP.

Statsen på KHLs sida är mer detaljerade än EP-statsen.
http://en.khl.ru/stat/players/405/all/medvescak/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Vitberget
Posts: 170
Joined: 16 Dec 2016, 11:54

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Vitberget »

Sanny är inte impad över Katic.

http://bloggar.expressen.se/sannylindst ... kvarvning/" onclick="window.open(this.href);return false;
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Silly Season 2016/2017

Post by persson82 »

Vitberget wrote:Sanny är inte impad över Katic.

http://bloggar.expressen.se/sannylindst ... kvarvning/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men vad har Sanny åstadkommit i sin karriär?? han är en pajas!!
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Markman »

Sanny är en väldigt duktig hockeyreporter, och var en frustrerande back att ha i motståndarlaget för att han spelar hårt och är stark i defensiven. Han har dessutom vunnit SM-guld och VM-brons. Han har ofta rätt bra analyser av situationer, tycker jag.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Chippen wrote:
p-play wrote:
smogz wrote:Hoppas på en liten lätt snabb spelskicklig back ;)
Be careful what you wish for! :D
"Bra skridskoåkare, småväxt med viss offensiv. Har problem mot stora spelare och spelar forward ibland, säger en NHL-scout till bloggen om Katic."
http://vikfancentral.se/infor-modo-kati ... marknaden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du menar: "har en NHL-scout läst på EP" för det där är ganska ordagrant vad som står där.
Det tror jag knappast. De scouter som han intervjuar anonymt brukar kunna ge ganska bra utlåtanden. Några gånger har det dock inte stämt överens som i fallet med Broadhurst.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Vitberget wrote:Sanny är inte impad över Katic.

http://bloggar.expressen.se/sannylindst ... kvarvning/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är inte impad av Sannys värvningsanalyser. Jag tycker också att han har dålig koll på t ex Skellefteå AIK rent generellt. Jag tror inte heller att han sett Katic spela utan gör bara en generell bedömning som de flesta av oss här baserat på han stats. Många av kommentatorerna har dessutom andra jobb så de har helt enkelt inte tid att se tillräckligt mycket hockey förutom de matcher som de kommenterar och de höjdpunkter som visas. Både Helber och Rönnqvist har t ex tidskrävande VD-jobb.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

p-play wrote: Det tror jag knappast. De scouter som han intervjuar anonymt brukar kunna ge ganska bra utlåtanden. Några gånger har det dock inte stämt överens som i fallet med Broadhurst.
Men du ser det komiska? :)
Sedan får vi se hur bra han passar in hos oss. Storleken har han ju iaf för att lyckas passa in.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Balotelli »

Nu har förvisso Niklas Bergfors haft en katastrofal säsong, men vore kanske inte så dum att låna in resten av säsongen om Möller inte kommer tillbaka i år.
Han har mycket mer i sig än de 5 pinnar han mäktat med i år.
Jmaarklund
Posts: 120
Joined: 15 Dec 2014, 20:23

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Jmaarklund »

Balotelli wrote:Nu har förvisso Niklas Bergfors haft en katastrofal säsong, men vore kanske inte så dum att låna in resten av säsongen om Möller inte kommer tillbaka i år.
Han har mycket mer i sig än de 5 pinnar han mäktat med i år.
http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... marknaden/" onclick="window.open(this.href);return false;
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Det låg lite i luften att det inte inte skulle bli någon succé för Bergfors i SHL. Han har helt enkelt inte farten i skridskoåkningen och passar bättre i KHL. Dessutom har han dragits med ljumskproblem under säsongen vilket säkerligen ytterligare påverkat det i fel riktning. Att ytterligare ta in en spelare med en efterhängsen skadesituation skulle inte kännas som ett bra drag.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2016/2017

Post by marre »

Blir ju dyrt om vi måste dras med hans kontrakt nästa år...Vad tror vi om Pesonen då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Skidrow »

Håller med Sanny att de är en liten panik värvning men sen att den inte kommer att fungera det får vi se hur det går för Mark.

Lånar hellre in Pesonen än Bergfors.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2016/2017

Post by lobo »

Verkligen panik... Vi har hela 2 dagar på oss.. Så om en spelare vi haft kornet på sedan en tid kommer loss varför panikvärva idag när vi kan vänta till torsdag? Fattar ingenting. Obs, ironi!

Skickat från min F5121 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Varför skulle Ambri-Piotta släppa Pesonen? De skall väl kvala för att försöka hålla sig kvar. Angående Katic så tycker jag att det är en intressant värvning, men totalt fel spelartyp. Vi har bara en riktigt stark fysisk back som dessutom kämpar med att hitta formen och i det läget gå ut och värva ännu en fysiskt svag back känns väl inte som något man själv hade gjort. Vi har redan offensiva backar så det räcker och blir över.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2016/2017

Post by marre »

Kanske kommer en def också;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nr86 »

Var har allt snack om Pesonon kommit ifrån?
Såg någon kommentar på norran men det finns väl ingen substans i det ryktet?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

marre wrote:Kanske kommer en def också;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, det lär det ju göra, då defensiva backar nog är det enklaste att hitta förutom hårt arbetande ytterforwards. Men jag ser ändå inte poängen med värvningen av Katic, såvida jag inte har grovt underskattat honom. PP fungerar ypperligt med Aho. Dessutom har vi redan offensiva backar i Burström, Djuse, Berglund och Öhman, där den sistnämnde kommit in i det bra på slutet. Marcus P har även han sina styrkor i offensiv zon. Lindgren kan knappast heller räknas som en defensiv back utan är mer en puckbärande back. Den enda renodlat defensiva backen i uppställningen är Alm och han har haft det tufft spelmässigt då han inte är tillbaka i full form efter skadan. Värvningen av Katic är totalt onödig (kanske t o m felaktig) såvida man inte har hittat ett guldkorn som är betydligt bättre än vad alla tror. De pengarna hade varit betydligt bättre använda på en Martin Lundberg-karaktär eller på ytterligare en defensiv back.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Kanske det kan vara för att alla defensiva backar i princip är usla och bara i teorin bidrar till det vi önskar att de ska bidra med. De som är tillräckligt bra på att åka skridskor och passa spelar i NHL
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
msoe
Posts: 1636
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Silly Season 2016/2017

Post by msoe »

nr86 wrote:Var har allt snack om Pesonon kommit ifrån?
Såg någon kommentar på norran men det finns väl ingen substans i det ryktet?
Det ryktas ju om nästan alla före detta AIK-spelare med jämna mellanrum känns det som. Antar att det har att göra med nån sorts önsketänkande hos vissa och sen vet väl alla hur lätt det är att dra igång spridning av falska nyheter/rykten numera då alla tror på allt de har läst oavsett om det är i Norrans kommentarsfält eller nån tomtes twitterkonto.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

p-play wrote: Ja, det lär det ju göra, då defensiva backar nog är det enklaste att hitta förutom hårt arbetande ytterforwards. Men jag ser ändå inte poängen med värvningen av Katic, såvida jag inte har grovt underskattat honom. PP fungerar ypperligt med Aho. Dessutom har vi redan offensiva backar i Burström, Djuse, Berglund och Öhman, där den sistnämnde kommit in i det bra på slutet. Marcus P har även han sina styrkor i offensiv zon. Lindgren kan knappast heller räknas som en defensiv back utan är mer en puckbärande back. Den enda renodlat defensiva backen i uppställningen är Alm och han har haft det tufft spelmässigt då han inte är tillbaka i full form efter skadan. Värvningen av Katic är totalt onödig (kanske t o m felaktig) såvida man inte har hittat ett guldkorn som är betydligt bättre än vad alla tror. De pengarna hade varit betydligt bättre använda på en Martin Lundberg-karaktär eller på ytterligare en defensiv back.
Utifrån ditt resonemang där så kunde de ju lika gärna kvitta om Cumisky stannade eller drog för offensiva backar är ju inget som vi behöver?
Jag tycker att du tänker väldigt kortsiktigt om du tänker dig att gå in i ett slutspel med den backuppsättning vi har och vill förlita dig på att Berglund och Öhman ska hålla hela vägen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

smogz wrote:Kanske det kan vara för att alla defensiva backar i princip är usla och bara i teorin bidrar till det vi önskar att de ska bidra med. De som är tillräckligt bra på att åka skridskor och passa spelar i NHL
Det där sista låter som den förklaring Lindgren har kommit med, men den är bara sann till viss del. Frölunda lyckas hitta den typen av backar år efter år. Det finns en hel del backar i SHL som passar beskrivningen. Några exempel är Borgman, Welch och Lundgren. Vi har snarare aktivt bortprioriterat spelare som är starka i egen zon eftersom vi tidigare har haft pucken i 80% av matchtiden. De dagarna är dock förbi (och kommer aldrig tillbaka) då de flesta lag av de bättre lagen har ändrat sin spelmodell.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Larzon »

Finns inte en chans på kartan att Pesonen kommer tillbaka hit annat än för att fiska och träffa vänner. Han är i slutet av sin karriär och helt förståeligt så vill han nog ha en slant på banken när han slutar.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Chippen wrote:
p-play wrote: Ja, det lär det ju göra, då defensiva backar nog är det enklaste att hitta förutom hårt arbetande ytterforwards. Men jag ser ändå inte poängen med värvningen av Katic, såvida jag inte har grovt underskattat honom. PP fungerar ypperligt med Aho. Dessutom har vi redan offensiva backar i Burström, Djuse, Berglund och Öhman, där den sistnämnde kommit in i det bra på slutet. Marcus P har även han sina styrkor i offensiv zon. Lindgren kan knappast heller räknas som en defensiv back utan är mer en puckbärande back. Den enda renodlat defensiva backen i uppställningen är Alm och han har haft det tufft spelmässigt då han inte är tillbaka i full form efter skadan. Värvningen av Katic är totalt onödig (kanske t o m felaktig) såvida man inte har hittat ett guldkorn som är betydligt bättre än vad alla tror. De pengarna hade varit betydligt bättre använda på en Martin Lundberg-karaktär eller på ytterligare en defensiv back.
Utifrån ditt resonemang där så kunde de ju lika gärna kvitta om Cumisky stannade eller drog för offensiva backar är ju inget som vi behöver?
Jag tycker att du tänker väldigt kortsiktigt om du tänker dig att gå in i ett slutspel med den backuppsättning vi har och vill förlita dig på att Berglund och Öhman ska hålla hela vägen.
Det är klart vi behöver offensiva backar, men vi har redan sju stycken! Jag ser inte behovet. Det är inte direkt någon brist på backar som kan spela PP. Jag utgår från att det kommer att komma in en def-back innan fönstret stänger. I dag är det matchdag så den spelaren lär inte presenteras förrän i kväll eller i morgon. Jag hade hellre sett att Katic-pengarna hade använts på annat sätt, t ex på att få in ytterligare en back som är bra i egen zon eller ännu hellre något som kunde ha spetsat till en tredjefemma.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Larzon »

Får känslan av att vi kommer få hem någon av våra defensiva backar från andra sidan pölen nästa säsong.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Locked