Silly Season 2016/2017

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2016/2017

Post by krysset »

Den nya GM är redan tillfrågad.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Hank »

Lasse skulle ju inte vara kvar tiden ut om det fanns en schism av allvarligare slag.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Skidrow »

Känns som AIK och Lasse/Ryssanrna kom överens i höstas att han gör den här säsongen sen får han gå till Ryssland.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2016/2017

Post by krysset »

Ja, och nye GM presenteras nog när som helst tror det nog redan är mer eller mindre klart.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Om man ska gissa högt: Micke Engström eller X:et som ny GM.

Gissar att även Wallsson kommer att återfinnas där Lasse återfinns kommande säsong
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Trollet »

Chippen wrote:Om man ska gissa högt: Micke Engström eller X:et som ny GM.

Gissar att även Wallsson kommer att återfinnas där Lasse återfinns kommande säsong
Glöm Engström, han får inte.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Satan. Med så många utgående kontrakt kommer den nya GM att ha fullt. Nu får vi hoppas att de har bra koll på lagbygget ändå och vet mer än de kan kommunicera. Att han lämnar gjorde de nog upp i höstas och ja de lär nog ha en GM klar sedan en lång tid tillbaka.
LJ drar i rätt läge för sig själv, då det kommer att bli allt tuffare för oss att vidmakthålla dominansen. Sedan så kanske det är bra att det kommer in någon ny med nya idee'r. Men satan vad trist när andra t o m börjar plocka våra ledare.
Perli
Posts: 143
Joined: 16 Jun 2011, 13:58

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Perli »

Därav svaret att "Jag har inte skrivit på något kontrakt" angående Hetta som bekräftas gå till AIK av Sylvegård. Det är inte Lasse som skrivit under den här gången?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Engström kan vi glömma och jag tror knappast att X:et vill ha den här typen av uppdrag där man måste vara tillgänglig dygnet runt. Om man plockar någon internt så är väl Wallson kanske den klaraste kandidaten även om jag inte tycker att han passar in på profilen. Kanske Lasse Marklund tar Wallsons plats? Rönnqvist kanske kan vara aktuell för någon position vid en extern rekrytering.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Rollie »

krysset wrote:Ja, och nye GM presenteras nog när som helst tror det nog redan är mer eller mindre klart.
Låter ur som att du vet något!? Låt höra då.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Trollet »

Rollie wrote:
krysset wrote:Ja, och nye GM presenteras nog när som helst tror det nog redan är mer eller mindre klart.
Låter ur som att du vet något!? Låt höra då.
Tycker "nog", "när som helst", "tror nog" och "mer eller mindre" låter som att han inte riktigt vet :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Rollie »

krysset wrote:Den nya GM är redan tillfrågad.
Så är det nog, men det här inlägget saknar såna garderingar ;)
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Man får nog utgå från att de redan har en ersättare. De började säkert sondera terrängen redan i höstas. Det kommer att bli en viktigt rekrytering. Jag kan tänka mig att de är många telefoner som går varma nu när alla försöker luska ut vem som ersätter. Det smartaste vore att tillkännage det nu direkt om det är klart.
User avatar
vonschnauser
Posts: 989
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2016/2017

Post by vonschnauser »

Skulle kännas tryggast om det presenterades en ny relativt snabbt. Dels för att då tror jag att AIK visst haft kännedom om detta sen i höst i alla fall & dels för att då hinner den nya skolas in medan Lasse arbetar inom AIKs organisation.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2016/2017

Post by krysset »

Jag har talat med en som hör till AIK på sätt och vis som chattade med mig på Facebook och att detta blev offentligt i morse och att AIK självklart känt till detta en bra tid. Han menar att de nog har mer eller mindre klart allt inför kommande säsong.

Om en ny tränare ska in så vore det ju olyckligt att säga det redan nu. Att AIK väljer redan nu att säga att GM slutar tyder på att man har klart mer eller mindre. AIK skulle aldrig gå ut med detta annars.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Man har nog knappast gjort klart med alla spelare inför nästa säsong, men det finns säkert en plan A och en plan B beroende på hur många hemvändare det blir. Spelare som spelar i SHL och har tänkte fortsätta att spela i SHL brukar var de som blir klara först och där har man säkert redan gjort klart muntligen med de som kommer. Den nya sportchefen kommer nog antagligen att få göra ett par värvningar beroende på vad som händer.
shaquille
Posts: 1977
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly Season 2016/2017

Post by shaquille »

Undra vad AIK får för pengar för det brutna kontraktet om det nu är Ryssland han drar till.
lh=1
Posts: 543
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Silly Season 2016/2017

Post by lh=1 »

shaquille wrote:Undra vad AIK får för pengar för det brutna kontraktet om det nu är Ryssland han drar till.
OM han hade klausul i kontraktet borde det väl bli........ingenting.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Hank »

lh=1 wrote:
shaquille wrote:Undra vad AIK får för pengar för det brutna kontraktet om det nu är Ryssland han drar till.
OM han hade klausul i kontraktet borde det väl bli........ingenting.
Om klausulen uppfanns när ryssarna började visa intresse så kan det nog bli något.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Silly Season 2016/2017

Post by freddus »

Känns inte överraskande men jäkligt trist.
Är det här en anledning till de många kontrakten som går ut, att efterträdaren vill ha nytt lagbygge?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Micke wrote:Såg att madhawk rejva om att Hetta är så bra, såg sedan att han endast gjort tio poäng den här säsongen. Vad är det för spelare? Lasse brukar ju ha väldigt liten felprocent när det gäller svenska SHL-spelare så jag antar att det blir bra. Bara att hoppas på att Norman blir kvar så blir det ett kanonlag nästa säsong (blir nog bra ändå men)... Ja, Zacke får gärna stanna han också men jag ser faktiskt Norman som den bäste spelaren den här säsongen i AIK.
Hetta har gått center den här säsongen, vilket inte är hans naturliga position. Det har säkert bidragit till den sämre poängproduktionen. Hetta påminner en del om Pontus P och jag tror att han ersätter honom, åtminstone truppmässigt. Han har intensiv skridskoåkning, jobbar hårt och är ganska allround. Han har på papperet storlek, men jag tycker att han har varit lite vek i närkamperna i de matcher jag har sett. Han förlorar fler sargdueller än han borde med tanke på sin storlek. Det är dock inget som Thomson inte skulle kunna fixa. Som jag ser det är han inte någon spetsvärvning i dagsläget, men en bra kompletteringsvärvning som passar in i spelmodellen. Han kommer att få mycket ansvar i BP.
päran
Posts: 539
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 2016/2017

Post by päran »

Perli wrote:Därav svaret att "Jag har inte skrivit på något kontrakt" angående Hetta som bekräftas gå till AIK av Sylvegård. Det är inte Lasse som skrivit under den här gången?
Jag är övertygad att Lasse jobbar på precis som alla år förut. AIK har väl inte varit kända för att gå ut med externa värvningar under brinnande säsong. Vi har fått nöja oss med kontraktsförlängningar.
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 2016/2017

Post by ante08 »

Det verkar ju inte bli Ryssland för Lasse, eller är det bara ett spel för galleriet han säger så?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2411603.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
http://norran.se/hockeybloggen/johansso ... esa-548473" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Lappmössan »

– Det är ett beslut som har växt fram. Det finns bitar som jag inte längre vill jobba med. Samtidigt har är det viktigt att verkligen brinna för jobbet och jag känner att jag inte riktigt gör det längre. Och jag vill göra det som är både rätt mot mig själv och AIK. Jobbet kräver att du är påkopplad hela tiden.
Lasse känner som många av oss supportrar... Skulle behövas en riktigt skitsäsong nästa år så vi får starta om på ny kula.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Skidrow »

Börjar fundera om det inte kan vara Klockare man tänkt som ny GM.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2016/2017

Post by lobo »

Har fått för mig att Garpenlöv är småkär i Skellefteå.. Fast det är ganska orealistiskt. Jag skulle då hellre jobba som scout (tror han är scout nu). Nån hemvändande.. Mats Lindgren? Skitsvårt att gissa iaf. Mårts. Haha vi lär bli överraskade. Årets viktigaste värvning är det alla fall
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Jag har svårt att tro att Klockare skulle vara rätt person. Det här en riktigt krävande position och för att vara framgångsrik måste man vara extremt dedikerad att vilja jobba dygnet. För att lyckas så måste man utöver hockeykunskap även kunna hantera andra personer och företeelser och pengar. På intervjuerna så verkar det som om han bestämde sig i förra veckan och då lär man knappast ha någon klar, men å andra sidan så brukar han väl i princip aldrig tala om hur det egentligen ligger till.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Skidrow »

p-play wrote:Jag har svårt att tro att Klockare skulle vara rätt person. Det här en riktigt krävande position och för att vara framgångsrik måste man vara extremt dedikerad att vilja jobba dygnet. För att lyckas så måste man utöver hockeykunskap även kunna hantera andra personer och företeelser och pengar. På intervjuerna så verkar det som om han bestämde sig i förra veckan och då lär man knappast ha någon klar, men å andra sidan så brukar han väl i princip aldrig tala om hur det egentligen ligger till.
Det ska du ta med en traktorskopa salt.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nr86 »

AIK borde ha detta på känn ända sedan i höstas.
Det jag tycker är märkligt är hur klausulen upptäcks nu och inte tidigare?
Det låter ju Kalle Anka om så vore fallet. Luktar efterhandskonstruktion tycker jag.
Ekonomi är nog inte den viktigaste egenskapen hos en sportchef. Det är ju en hel stab kring Lasse som skött den biten och sagt till honom hur mycket pengar han har att röra sig med. Även rekryteringar av spelare tror jag fler har ett finger med i syltburken.Det är just förhandlingarna och förmågan att sälja AIK som är det viktiga. AIKs sätt att spela verkar det ju vara Lasse som drivit i genom så nu får vi hoppas att andra utvecklar AIK på den biten.

Spännande vår på många sätt...... :)
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Det kommer att bli extremt spännande att se hur de löser GM- och tränarrollen. Extra kul vore det om de lyckats igen med trolleritricket att ta någon okänd som sedan gör succe'.
Locked