Silly Season 2016/2017

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Markman »

marre wrote:Två forwards till? knappast? Lundberg.Petterström,Ohlsson,Axel och Wingerli glömde ni....Kommer max en till...
Lundberg? Han har fått NHL-kontrakt...
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2016/2017

Post by marre »

Sorry,menade Emil Pettersson...Vill gärna kalla han Emil Lundberg av nån anledning :lol:
User avatar
vonschnauser
Posts: 987
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2016/2017

Post by vonschnauser »

VanDamme wrote:Lindström - ? - Möller
Calof - ? - Ritola
Olofsson - Pettersson - Jimmie
Hetta - Lindholm - Pettersson

Aho - Alm
Burström - Erixon
Djuse - Berglund

Vi behöver 2 toppcentrar. (Förslag: TJ Galiardi, David Ullström, Niklas Olausson, Anton Lander, Dennis Rasmussen)

Alm och Erixon ryktas hit.

Berglund är nog redo.

Petterström fungerar som extra, Wingerli och Ohlsson kan lånas ut till allsvenskan.

Om Burström lämnar, försök värva en av Rundblad/Billins/Campoli/Salmela.
Den där forwards-sidan är önsketänk & knappast troligt (Eller nödvändig för den delen). Vi kommer köra Pär Lindholm mellan 10 & 45. Tror det kan bli riktigt bra!

Vad gäller backar så förespråkar jag fortfarande spelskicklighet före storlek & då tycker jag Kyle Cuminskey hade passat som handen i handsken hos oss!
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Jag tror nog att Axel kommer att lånas ut en säsong till, men absolut inget man kan räkna med.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
kurin
Posts: 111
Joined: 19 Jun 2011, 19:49

Re: Silly Season 2016/2017

Post by kurin »

Holmström kan inte lånas ut är inte våran spelare
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Lånas ut till oss
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Ser att Kolan ryktas vara klar för Karlskrona. Tror nog fan att det hade varit en bra back för oss ist
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Jag tror forwardsuppsättningen i princip är klar. Möjligen nu när Lundberg försvann och om Axel också drar vilket är rätt sannolikt så kanske ytterligare en spelare behövs. Men jag tror inte man fyller på nått mer.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Markman »

smogz wrote:Jag tror forwardsuppsättningen i princip är klar. Möjligen nu när Lundberg försvann och om Axel också drar vilket är rätt sannolikt så kanske ytterligare en spelare behövs. Men jag tror inte man fyller på nått mer.
Vilka spelare tänkte du ska centra i så fall?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Lindholm, Hetta, Emil Pettersson, Adam Pettersson, Wingerli är möjliga centrar.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Men bara två av dessa är naturliga centrar. Holmström verkar sugen på att dra, men där avgör nog Detroits ledning.
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Markman »

Lindholm och E Pettersson köper jag, men AP har tagit hiskeliga 63 tekningar i sin SHL-karriär, och det är alltså 237 grundseriematcher. Det finns nog en anledning till det också...
Hetta är av allt jag har att döma på inte någon naturlig center heller, och det backas upp av teknings-statistiken. 147 tek i fjol med 42 % som resultat. Slutspelsserien året Malmö gick upp tog han 57 tek och vann 45.6 %. 301 i grundserien det året, 45.9 %.
Wingerli har jag dålig koll på som center, men det är ju ingen jag skulle kasta in i slutminuterna på en viktig tekning i defensiv zon i första han direkt... Kan vara att jag underskattar honom, men må så vara.

Jag skulle bli mycket orolig för säsongen om vi går till premiären med en sån centerlina, ännu mer orolig än för målvaktssidan!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Det finns inget som heter naturlig center. Definiera gärna vad en naturlig center är för mig. Vissa kan vara bättre eller sämre på det. Alla dessa har spelat center och med någorlunda vettig träning och matchning klarar de nog det bra. Dock har jag ingen koll på hur de är på att teka.

Du är så orolig av dig Markman. Bellemare var väl en rätt lyckad omskolning. Även Melkman var väl center ett tag med rätt gott resultat.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Hank »

Hetta skulle säkert funka bra som center i vårt system.

Melker var kass på att teka inledningsvis. Rätt intetsägande också att kolla stats för spelare som hoppar in och tar enstaka tek.
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Markman »

Det vill jag nog hävda att det finns. Forssell var väldigt naturlig center, passade väldigt bra in i rollen och var duktig på precis det en center behöver vara duktig på: tekningar, positionsspelet, speluppfattning och intelligens. Dessutom inte rädd för trafiken framför mål, trots sin storlek. Det är precis det som är en naturlig center för mig, gärna i kombination med en stabil tvåvägsförmåga och lite skills. Givetvis finns det även undantag från det, men det är vad en center är i grunden för mig. Även Gabriel Karlsson kändes väldigt naturlig som center.

Bellemare var absolut en väldigt lyckad omskolning, men spelare som Bellemare växer inte på träd heller. Melker spelade center ett tag, helt rätt. Han var dock inte en naturlig center på så sätt, och var väl i mångt och mycket lyckad i rollen på grund av att kedjan i sig hade en väldigt bra kombination av spelartyper med hög kvalitet, mer än att Melker var en grym center.

Jag blir gärna överbevisad, men jag skulle GÄRNA se minst en riktigt kanoncenter in i laget, helst två! 15 forwards är absolut inte överdrivet mycket, särskilt inte om man vill gå långt i slutspelet!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Tror vi har så grymt dyra forwards så jag misstänker att all återstående budget läggs på backar. Såna som Hetta och E Pettersson lär väl knappast vara värvade för att spela fjärdekedja. 26 poäng av Emil i Modo ifjol borde kunna ge 35-40 pinnar i en första eller andrakedja i AIK. Tror som sagt vi har i princip fullt på forwardssidan.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Lindström, Möller och Calof är nya dyra kontrakt. Å andra sidan har vi tappat Zackrisson, Pesonen och Forsell (plus Broadhurst). Vi har säkert inte så mycket kvar, men jag skulle nog tro att det kommer in åtminstone en forward med tanke på att Lundberg lämnar. Man skall också komma ihåg att målvaktssidan är mycket billigare nästa år (såvida man inte lägger undan lite pengar för att se om det kommer loss någon etablerad målvakt senare).
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Som vi spelar så är det ju inte riktigt någon som behöver axla den där centerrollen vissa ser som så viktigt.

Forsell är en naturlig center ja och typ bara det, men det är nog av just den anledningen som han inte finns kvar medans Petterström är kvar.

Det jag vill säga är att det vi behöver är spelare som är bra starka vid tekningspunkten och att det inte nödvändigtvis behöver vara en renodlad center. T.ex Jimmie kan ta tekningar som exempel.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Chippen wrote:Som vi spelar så är det ju inte riktigt någon som behöver axla den där centerrollen vissa ser som så viktigt.
Det där tycker jag är en liten myt. De allra flesta ytterforwards på SHL-nivå är så duktiga så att de kan ta en centerposition oavsett vilken klubb vi talar om. Hetta är väl ett bra exempel då han gick center ifjol trots att han är en ytterforward. Klassiska centerkvaliteter är dock fortfarande mycket gångbara.

Att sedan vår modell behöver renoveras är en annan sak. Växjö, Frölunda och Linköping har läst sönder den.
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Så är det kanske, men hag förstår inte vikten av att få in renodlade centrar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2016/2017

Post by krysset »

Har fått lite info kring Hetta som är intressant. Han är tydligen träningsnarkoman och pådrivare. Center klarar han av att spela och passar i ett lag med hög fart. Jobbar stenhårt men i Malmö fick han inte alltid den speltid han kanske borde vara förtjänt av då man matchade kända namn mer. Sätter tydligen in en tryckare då och då i offensiv zon som kommer få publiken att jubla. Kommer kunna utvecklas. Han spelar där man vill han ska spela kan stå i mål om det krisar.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 2016/2017

Post by GroovyEd »

krysset wrote: kan stå i mål om det krisar.
Gött! Äntligen klarnar målvaktssituationen!
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Silly Season 2016/2017

Post by dj_tobias »

GroovyEd wrote:
krysset wrote: kan stå i mål om det krisar.
Gött! Äntligen klarnar målvaktssituationen!
:lol:
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Trollet »

krysset wrote:Har fått lite info kring Hetta som är intressant. Han är tydligen träningsnarkoman och pådrivare. Center klarar han av att spela och passar i ett lag med hög fart. Jobbar stenhårt men i Malmö fick han inte alltid den speltid han kanske borde vara förtjänt av då man matchade kända namn mer. Sätter tydligen in en tryckare då och då i offensiv zon som kommer få publiken att jubla. Kommer kunna utvecklas. Han spelar där man vill han ska spela kan stå i mål om det krisar.
Det låter som info som någon som tycker väldigt bra om Hetta har lämnat ut. Bra på allt. Men det kan säkert stämma ändå.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Jag såg Hetta en hel del ifjol och året före. Han är bra skridskoåkare och har mycket bra arbetsmoral. Han var ju dessutom kapten och det blir man inte i Sverige utan att ha ledaregenskaper. Han var dock oroväckande svag i närkamperna och förlorade väldigt många sargdueller. Han var också ganska trubbig framåt och tunn i spelet kring kassen. Jag tycker nog att han fick ganska bra med chanser då han hade en speltid på ungefär samma nivå som de andra i andra- och tredjekedjan. Han producerade 10 p och en av förklaringarna till det var att han gick center som inte är hans optimala position (Han gick ytterforward i allsvenskan när Malmö spelade där.), en annan är att han är en hårt arbetande komplementspelare och inte någon spetsforward. Han är en Pontus P-typ och en bra sådan, med andra ord en stabiliserande kille för tredje-eller fjärdekedjan som kommer att logga mycket tid i BP.
User avatar
StigVig
Posts: 1576
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly Season 2016/2017

Post by StigVig »

GroovyEd wrote:
krysset wrote: kan stå i mål om det krisar.
Gött! Äntligen klarnar målvaktssituationen!
Härligt då kan man sova gott om nätterna :lol:
Krossa Skiten!!!!!
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2016/2017

Post by krysset »

Ja Hetta är allround och en pådrivare. En toppspelare skadefri säsong två.
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Ritola verkar bli kvar. Jag visste inte ens att han var aktuell för att lämna (förutom de där Leksandsryktena som verkade ogrundade redan när de uppstod).
http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/" onclick="window.open(this.href);return false;
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2016/2017

Post by snorhyveln »

Största besvikelsen i VM:et var nog Ritola. Såg faan ut att ha asfalt i damaskerna............ bara en passus för att pausa all skit som slängs på målvakterna och då Hanses i synnerhet, typ.
User avatar
Special Brew
Posts: 10063
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Special Brew »

Vem bryr sig om VM? Inte jag. Är glad att Ritola är kvar hos oss.
Locked