Silly Season 2016/2017

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2016/2017

Post by ossian »

Helt rätt att värva in en SPELANDE back. Backsidan har inte var så bra i år. Bland forwards tycker jag vi har en bra mix med snipers, speluppläggare, skridskofantomer och köttare. Tycker vi spelat bättre och bättre och äntligen är arbetsinsatsen, kriget och driver in på kassen som det ska vara. Det som fortfarande saknas litegrann är passningsspelet upp från backarna (förutom Aho som alltid slår ett hårt pass på bladet), hoppas att den här dimensionen i vårt spel kommer tillbaka med Mark och Burström in i laget. Burström håller jag som laget viktigaste spelare, när Burström är bra vinner vi nästan alltid.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nr86 »

Visar det sig att han blir en hit hos oss kanske det inte blir bara några månader. Han kommer säkert att göra sitt yttersta för att visa vad han går för. (Spelar ju för framtida kontrakt)
Jag hoppas som jag sagt tidigare att Tim kommer hem! Nu är det väl ändå färdigharvat där borta:)
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Empress »

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... slagsback/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så lite andra backar fanns / finns ute.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

p-play wrote: Det är klart vi behöver offensiva backar, men vi har redan sju stycken! Jag ser inte behovet. Det är inte direkt någon brist på backar som kan spela PP. Jag utgår från att det kommer att komma in en def-back innan fönstret stänger. I dag är det matchdag så den spelaren lär inte presenteras förrän i kväll eller i morgon. Jag hade hellre sett att Katic-pengarna hade använts på annat sätt, t ex på att få in ytterligare en back som är bra i egen zon eller ännu hellre något som kunde ha spetsat till en tredjefemma.
Har du sett honom spela? För hur kan du annars veta, förutom det du läst, om att han ska vara svag i egen zon?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Nej, jag har inte sett honom spela förutom något enstaka halvdåligt videoklipp, vilket gör den närmsta tiden mycket intressant. Det är sällan det dyker upp någon spelare som man inte har koll på. Calof var väl den senaste. Dock så har jag läst ett par scoutingrapporter från olika år och de verkar vara ganska entydiga vad gäller spelet i egen zon. Dock så är å andra sidan de tidiga rapporterna närmast lyriska över hans skridskoåkning och då speciellt rörelse. Passningsspelet verkar också vara av mycket hög klass. Han verkar ha varit något av en supertalang som aldrig riktigt fick till det. Om det beror på de skador han åkt på eller annat låter jag vara osagt. Man kan ganska snabbt dra en slutsats angående vilken typ av spelare han är. Jag skrev tidigare att han är en intressant värvning och kanske speciellt eftersom det är en spelare som gått under radarn för allmänheten. Jag vidhåller dock att det hade varit bättre att få in lite mer fysik i de bakre leden.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Tycker snarare att det låter som en riktigt vettig värvning och en som passar betydligt bättre i spelet än t.ex Berglund som är väl kanske den långsammaste spelaren i hela truppen.
Är det som Lindgren säger att han är en rak ersättare till Kyle så kommer detta bli riktigt bra.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Pesonen-ryktet. Finns någon substans alla i det? Känns långsökt som fan
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 2016/2017

Post by GroovyEd »

Säg inte det. Laget slutade sist i tabellen och Pesonen står utan kontrakt inför nästa säsong. Tror dock inte han är aktuell.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2016/2017

Post by marre »

Nån som vet av nån bra sida/app att följa övergångarna idag?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 2016/2017

Post by ante08 »

Tråkigt, trodde vi satsade på guld!
http://norran.se/guld/hockeybloggen/ske ... -nu-763384" onclick="window.open(this.href);return false;
Sed
Posts: 1613
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Sed »

marre wrote:Nån som vet av nån bra sida/app att följa övergångarna idag?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://www.eliteprospects.com/?status=l ... leagueid=1" onclick="window.open(this.href);return false; (filtrerad på endast SHL) och http://mrmadhawk.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nr86 »

Aftonblaskan har här en länk samt tv från 14 idag.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/s ... ckeyextra/" onclick="window.open(this.href);return false;
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2016/2017

Post by marre »

Tack!!:-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2016/2017

Post by marre »

EP såklart:-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Vi har verkligen spets, men då inte rätt stöttespelare finns där så kommer inte spetsen till sin rätt. Det känns faktiskt som att Lindgren satt ihop det här laget ungefär som man själv satte ihop lag när man var 10 år gammal. Man listade uppställningar med så mycket offensiv spets man kunde, men glömde spelarna som skapade ytor åt spetsspelarna och gjorde dem ännu bättre. Han hade en bra chans att korrigera balansen under säsongen med kanske en powerforward och en stabil tvåvägsback, men fortsatte på samma bana. Matchen i går var precis som så många gånger förut, d v s puckinnehav men mest i ofarliga områden.Jag trodde faktiskt att han skulle försöka balansera upp det här laget, men istället så blev det ännu mer av samma vara. Med rätt komplementvärvningar hade det här laget kunnat fightas om guldet för så bra är Ortio, Lindström och Mölller (och "special teams"), men nu kan vi t o m få svårt att ta oss förbi kvarten. Jag gissade på semi innan säsongen och får stå fast vid det. Får vi Linköping i kvarten så kan vi nog ryka där.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2016/2017

Post by marre »

Satan vad du gnäller!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 2016/2017

Post by GroovyEd »

Jag känner att det är lite bra att de inte chansar in någon dyr spelare (utöver Katic) nu. Ska till mycket för att vi ska kunna slå Frölunda och Växjö i kampen om guldet. Ska däremot bli spännande att se hur laget formeras inför nästa säsong när Lindgren har hela ansvaret. Jag ser detta lag som Lasses, utöver Ortio, Kyle och Katic (som är två bra värvningar och en som är något av en chansning).
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

marre wrote:Satan vad du gnäller!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Satan vad du tillför lite.
P-play är kanske en av de som skriver här som har mest nyanserade åsikter som är välgrundande.
Även om man kanske inte håller med alla gånger så.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

marre wrote:Satan vad du gnäller!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, men jag är också jävligt besviken på att Lindgren och Öberg inte åtgärdat de uppenbara svagheter som vi har, både i spelet utan puck och lagbyggandet. Det förstnämnda har varit synligt i ett par säsonger och det sistnämnda åtminstone sedan finalen ifjol. Jag hade gärna haft kvar LJ, men nu när det blev byten på både sportchef och forwardscoach hade jag hoppats på att man skulle göra en grundlig analys och kommit med lite mer nytänk, men allt bara fortsätter på samma bana. Tyvärr är det väl inte helt ovanligt att det blir så i organisationer, speciellt när man huvudsakligen rekryterar internt. Det finns naturligtvis också fördelar med internrekrytering, och det är naturligtvis fullt möjligt att det i slutändan handlar lika mycket om individ? När jag ändå är inne på gnällspåret tycker jag faktiskt att underhållningsvärdet har gått ned i vår hockey jämfört med hur det såg ut när vi tog första guldet. Naturligtvis var det laget overkligt bra, men man spelade också rakare. Så, ja, jag är besviken och lite frustrerad och då inte nödvändigtvis på värvningen av Katic för han är en bisak i sammanhanget utan mer på att vissa saker behöver förändras innan det är för sent, och inget händer. Utan Ortio hade vi varit i de nedre regionerna i tabellen.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2016/2017

Post by ossian »

Känn lugnet grabbar. Forechecken är mycket bättre nu liksom intensiteten och arbetsinsatsen. De mentala signalerna och kämpainsatsen har faktiskt blivit bättre sen Emil Pettersson drog. Forwards åker mer skridskor och jobbar in mot kassen. PP är grymt när Lindholm och Holloway är med i laget, BP har vart urstarkt hela säsongen. Spelet framför båda kassarna är avsevärt bättre än tidigare. Det enda som saknas litegrann är passningsspelet från backarnas sida som ibland är lite slarvigt.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nr86 »

Hoppas verkligen att det här slår in! "Det finns också stora förhoppningar om att Oscar Möller kommer att ansluta någon gång framöver." kan vara skillnad mellan succé och fiasko.
craft
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2016, 02:35

Re: Silly Season 2016/2017

Post by craft »

18:53
Sportbladet:
Skellefteå om deadline
Alla med sympatier för Skellefteå, som vill se en förstärkning, kan hoppas lite i alla fall. När Sportbladet ställer frågan till sportchefen Mikael Lindgren om eventuella värvningar svarar han:
– Man ska aldrig säga aldrig men det ser inte så ut just nu.
Skellefteå har sedan tidigare plockat in backen Mark Katic från KHL-klubben Medvescak Zagreb.
/Hans Abrahamsson
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Special Brew »

nr86 wrote:Hoppas verkligen att det här slår in! "Det finns också stora förhoppningar om att Oscar Möller kommer att ansluta någon gång framöver." kan vara skillnad mellan succé och fiasko.
Hur har Oscar tränat under frånvaron?
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nr86 »

Vi var tydligen med på Muller enl Roos.....
Undrar om det beror på Oscars vara eller icke vara??
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2016/2017

Post by marre »

HV och Clubben går all in för att va med om Guldet i år!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2016/2017

Post by dovienya »

Ros på aftonbladet säger att John Norman är ett namn som är intressant, eftersom det går kasst för honom där han är. Djurgården var ett naturligt alternativ, men även Skellefteå; "blir det Skellefteå får de ju en bra boxplayspelare."

Själv är jag väl kanske av åsikten att han är lite mer än en bra boxplayspelare...
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

marre wrote:HV och Clubben går all in för att va med om Guldet i år!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu är väl Ullström något av ett renoveringsprojekt efter sin skadade Axel. Hade vi tagit in honom hade det varit ett typiskt Rehab AIK men när HV gör det så går dom för guld.

Linköping tar in Müller med -18 i tyska ligan, i Modo gjorde han alltså 22 poäng på 53 matcher, hela 5 poäng mer än Bud gjort på 17 matcher iår, eller tre mer än Adam Pettersson gjort på 42.

All in - verkligen. Lite perspektiv tack.

Hade du skrivit att AIK går för guld med dessa fantastiska värvningar?
Last edited by smogz on 16 Feb 2017, 07:56, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

marre wrote:HV och Clubben går all in för att va med om Guldet i år!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur tänkte du nu?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 2016/2017

Post by GroovyEd »

nr86 wrote:Vi var tydligen med på Muller enl Roos.....
Undrar om det beror på Oscars vara eller icke vara??
Skönt att de inte tog in honom då.
msoe
Posts: 1636
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Silly Season 2016/2017

Post by msoe »

Jag tycker verkligen inte att P-play gnäller utan tycker tvärtom att hen backar upp sina påståenden med en bra analys av spelet. Sen kan man såklart tycka olika, men det är den typen av inlägg som gör att det här forumet är mkt mer givande att läsa än de andra "AIK-forum" som finns där kritiken och hyllningarna vanligtvis är endimensionella och helt befriade från någon sorts analys.
Locked