#26 Johan Backlund

Moderator: Styrelsen

Post Reply
claymore
Posts: 64
Joined: 21 Jun 2011, 19:49

#26 Johan Backlund

Post by claymore »

Håller nollan i sin SHL debut för moderklubben och ska självklart få en egen tråd!
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #26 Johan Backlund

Post by Markman »

Någon som är bättre på att analysera målvaktsspel än mig får gärna rätta mig om jag är helt fel ute, men visst står Backlund väldigt långt in i kassen? Raka motsatsen till Svensson, men det är väl lite personlig preferens också. Han är ju uppenbarligen på rätt plats många gånger, och gör en del reflexräddningar på närskott här och var under kvällens match också.

Är väl både fördelar och nackdelar med respektive spelstil, man täcker av mindre av målet, men behöver inte vara lika yvig för att komma rätt vid sidledsförflyttningar, och kommer snabbare på plats.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #26 Johan Backlund

Post by Chippen »

Han spelar iaf sjukt djupt ner.
Han är ju ändå rätt lång, men sjunker ner så djup i sin grundställning att hjälmen är under ribban.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: #26 Johan Backlund

Post by nishog04 »

Kanske det bara handlar om ovana? Jag kan mig inte heller på målvaktsspel, men visst blev man då sugen på att se Backe spela redan i helgen? 8-)
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #26 Johan Backlund

Post by Trollet »

Backe var ju bra och en målvakt kan inte mer än hålla nollan. Men på ett sätt var det lite synd för nu försvinner all form av granskning av hans prestation igår. Han såg ju ganska styltig ut, särskilt första halvan av matchen. En hel del returer rakt ut och en hel del problem att få fast pucken. Inte så konstigt när man inte spelat på den här nivån på ett år men läser man Norran idag är det ju det bästa man sett i målvaktsväg på år och dag. Så bra var han inte.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #26 Johan Backlund

Post by Hank »

Enligt Arvid Marklund ska ju Backe ta en förstaspade i vilket SHL-lag som helst.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #26 Johan Backlund

Post by Trollet »

Hank wrote:Enligt Arvid Marklund ska ju Backe ta en förstaspade i vilket SHL-lag som helst.
Räknas AIK in där också tror du?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #26 Johan Backlund

Post by Trollet »

Hank wrote:Enligt Arvid Marklund ska ju Backe ta en förstaspade i vilket SHL-lag som helst.
Alltså, jag blir mer och mer trött på Norran. Bloggen är så mycket fanblogg nu att jag inte orkar läsa eländet regelbundet. Backe är alltså bättre än Lassinantti, Lasse Johansson, Rautio, Högberg, Armalis, Haugen, Hanses, Tellqvist, Fredrik P_W, Hudacek, Nihlstorp och ett antal till? Baserat på EN match?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #26 Johan Backlund

Post by Hank »

För att vara rättvis mot Arvid ser jag nu att han skrev "axla" och inte "ta", trots allt en nyansskillnad där. Och att Svensson är nummer ett. Men fortfarande, en smula långsökt, för att uttrycka mig försiktigt...

Men man ska ju komma ihåg också att Backe är bäst som utmanare. Minns hur han konkurrerat ut uppskrivna pretendenter som Gaber Glavic och Ville Koivula! Nästan så att han som backup överglänste The Almighty Dick till och med.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #26 Johan Backlund

Post by Trollet »

Petar man Glavic blir man profet i sin egen hemstad. Det är sen gammart det.

PS. OT i den här tråden men visst fan har bloggen gått ner sig enormt?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #26 Johan Backlund

Post by Hank »

Hmm, fast bortsett från den lovebombing som råder just nu tycker jag nog ändå att Backe verkar ha haft lägre anseende i Skell än i övriga hockey-Sverige de senaste, säg tio, åren? Han har ju trots allt varit etablerad SHL-kepper som spelat VM utan att jag tycker detta avspeglats i den skellianska opinionen. I det fallet stämmer han väl snarast in på att det är svårt att bli profet i sin egen hemstad. Detta är ju förstås bara en känsla och inget jag har några som helst belägg för.

PS. Jag älskar Backe och har velat ha honom i laget på helt icke-rationella grunder sen flera år tillbaka. Såg inte matchen i går dock. DS.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #26 Johan Backlund

Post by Trollet »

Hank wrote:Hmm, fast bortsett från den lovebombing som råder just nu tycker jag nog ändå att Backe verkar ha haft lägre anseende i Skell än i övriga hockey-Sverige de senaste, säg tio, åren? Han har ju trots allt varit etablerad SHL-kepper som spelat VM utan att jag tycker detta avspeglats i den skellianska opinionen. I det fallet stämmer han väl snarast in på att det är svårt att bli profet i sin egen hemstad. Detta är ju förstås bara en känsla och inget jag har några som helst belägg för.

PS. Jag älskar Backe och har velat ha honom i laget på helt icke-rationella grunder sen flera år tillbaka. Såg inte matchen i går dock. DS.
Håller med helt, det var en svår form av ironi som inte gick fram så bra i text.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #26 Johan Backlund

Post by Chippen »

Trollet wrote: PS. OT i den här tråden men visst fan har bloggen gått ner sig enormt?
Bloggen har blivit helt jävla kass, fast det blir väl ett rak konsekvens av att norransporten inte håller så hög standard heller.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: #26 Johan Backlund

Post by burk »

Måste säga att Backe såg väldigt lugn och säker i målet, han har en helt annan spelstil än Svensson och hanses för dom 2 är ganska flaxiga i sitt spel och spelar rätt så långt ut medans Backlund verkar ha en ganska stående stil långt in i mål. Jag gillar verkligen de jag såg igår av han och jämför man med hanses så är Backe flera gånger bättre redan nu utan matcher i kroppen och han släppte väldigt lite returer och dom han väl släppte styrde han mer i hörnen och inte som Hanses som styr dom rakt ut till första bästa motståndare
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #26 Johan Backlund

Post by Skidrow »

Nja vi får se.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: #26 Johan Backlund

Post by lobo »

Jag säger så här, utan att ha en jävla aning: övriga laget verkade gilla att ha Backe i målet! Tryggt, bra, stabilt. En nolla håller man inte själv.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #26 Johan Backlund

Post by Chippen »

Verkar få vakta målet imorgon igen. Kul som fan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #26 Johan Backlund

Post by dovienya »

Det första jag reagerade på var att han såg ut som en köttbulle i målet.. Tät men kort.
Fler som reagerade på att han såg låg ut också i tråden, men det verkade ju funka denna gång; däremot blir det nog värre mot lag som skjuter högre?
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #26 Johan Backlund

Post by Special Brew »

Tyckte även att han hamnade lite ur position ibland, men det blev bättre och bättre.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #26 Johan Backlund

Post by BubbelVe »

Ni som tycker han är låg, lägg er på isen från den punkt ni tycker skotten kommer ifrån ska ni se att från puckens möjliga bana var han inte så låg. Det som går över axlarna går förmodligen över ribban. Däremot har han lite smal butterfly och har händerna lite för nära kroppen på framsidan så han maxar inte sin siluett. Tycker generellt det såg rappt och bra ut!
Mange
Posts: 99
Joined: 15 Jun 2011, 18:09

Re: #26 Johan Backlund

Post by Mange »

Hank wrote:Hmm, fast bortsett från den lovebombing som råder just nu tycker jag nog ändå att Backe verkar ha haft lägre anseende i Skell än i övriga hockey-Sverige de senaste, säg tio, åren? Han har ju trots allt varit etablerad SHL-kepper som spelat VM utan att jag tycker detta avspeglats i den skellianska opinionen. I det fallet stämmer han väl snarast in på att det är svårt att bli profet i sin egen hemstad. Detta är ju förstås bara en känsla och inget jag har några som helst belägg för.

PS. Jag älskar Backe och har velat ha honom i laget på helt icke-rationella grunder sen flera år tillbaka. Såg inte matchen i går dock. DS.
Exakt så.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #26 Johan Backlund

Post by Chippen »

BubbelVe wrote:Ni som tycker han är låg, lägg er på isen från den punkt ni tycker skotten kommer ifrån ska ni se att från puckens möjliga bana var han inte så låg. Det som går över axlarna går förmodligen över ribban. Däremot har han lite smal butterfly och har händerna lite för nära kroppen på framsidan så han maxar inte sin siluett. Tycker generellt det såg rappt och bra ut!
Jaha? och genom att göra som du säger så har han inte en låg/ihopkuren spelstil?

Jag har då inte sett en målvakt som sjunker ihop så mycket så att det skapas luft mellan hjälmen och ribban (vad det såg ut som från läktaren iaf).

Nu är väl ens iakttagelser kanske inte korrekta då man sitter en bit upp och ser neråt så han kanske inte var så ihopkuren som jag trodde, så du har säkert rätt precis som du brukar när det gäller målvakter. För visst hade du rätt gällande Henke Karlsson och KHL?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: #26 Johan Backlund

Post by nishog04 »

Utan att bli osams kan vi väl i alla fall enas om att målvakten t.o.m. kan sitta en hel match i målet (eller bakom), så länge han räddar puckarna? :lol:
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #26 Johan Backlund

Post by BubbelVe »

#Blind höna#orka#lägg ner....
Fördelen med det låga huvudet är att höjden på ögonen inte ändras när man går ner på knä då skotten går. Vissa står högre och huvudet sänks då de går ner på knä vilket gör att hjärnan måste kompensera vad den såg högt och var du ska rädda lågt. Fixar man det är det ju ingen fara men det är enklare bli bra om huvudet rörs så lite som möjligt. Kolla Henke L ska ni få se mycket böjda ben och huvudet på samma höjd från grundställning till butterfly. Man brukar dock behöva stå liite längre ut än vad han gjorde men då han lyssnade på Svensson och det funka så varför inte...
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: #26 Johan Backlund

Post by mellan 3 & 20 tecken »

http://www.hockeysverige.se/2016/03/07/ ... ftea-igen/" onclick="window.open(this.href);return false;
intervju med backe och bild på gamla masken.
Image
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #26 Johan Backlund

Post by Bilderberg »

Tycker han ska fortsätta med gamla masken!
Post Reply