Lagbygge/formationer 16/17

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by dovienya »

Fjantigt trevlig lineup...

Det var unga backar i finalmatch 3 2014...
33 - 23 år
22 - 18 år
19 - 19 år
och Sheriffen (33) som 7:e-back
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by dovienya »

Idag skulle jag vilja testa typ såhär; drog det i senaste matchtråden också
Möller, Wingerli, Jocke - passa, åka/checka/inställning, åka/checka/skjuta
Olsson, Söderlund, Jimmie - åka/checka, åka/checka, böka
Calof, Jesper, Hetta - åka/checka/skjutanärsjälvförtroendedykerupp, skjuta, åka <-\\ jobbig uppställning försvarsmässigt, dock
Adam, Ponta, Linus - checka, checka, checka
Trettonde Emil

Backar
Aho - Alm
Nisse - Djuse
ADanielsson - Filip <-- naivt par; kanske byta Djuse och Filip, men Djuse är ännu naivare ibland.
Sjunde Linkan
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by smogz »

Tycker man ställer upp laget jävligt märkligt just nu. Olofsson är väl så långt ifrån en 4e-kedjaspelare man kan komma. Är han inte tillräckligt bra offensivt är det bättre att ha honom på läktarn än i 4e-kedjan.

Om jag skulle ställa upp laget nu:
Möller - Petterström - Lindström (tycker Petterström är precis den spelare de saknar i den kedjan, en som är duktig på att ta defensivt ansvar, en som inte fegar i hörnen eller nånstans för den delen, har tidigare säsonger visat att han klarar centerrollen bra, vet inte hur han är på att teka dock)

Olofsson - A Pettersson - Calof (Pettersson är duktig center, spelade som center juniortiden och skulle kunna ta det defensiva ansvaret som behövs i den kedjan)

Nä jag vetefan. Får inte ihop det. Tycker laget är lite felkomponerat.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Fdskebo »

Jag skulle nog föredra att kedjorna och backparet komponerades enligt teorin:

1st spelfördelare
1st sniper
1st Grovjobbare

1st back m offensiv uppsida
1st back med defensiv uppsida

Samt att man förklarar för respektive spelare vad man vill se, alltså hur de är kategoriserade.
På så sätt kan man flytta runt spelare i formationerna men förvänta sig att de spelar på samma sätt.

Som det är nu så flyttas det spelare lite hit och dit, till synes på måfå.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by smogz »

Om vi skulle ta och kategorisera våra forwards i dina grupper fdskebo vad får vi då.

Spelfördelare:
Jocke Lindström
Emil Pettersson
Fler?

Sniper
Oskar Möller
Andrew Calof
Jesper Olofsson
Tim Söderlund

Grovjobbare:
Resten?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Fdskebo »

smogz wrote:Om vi skulle ta och kategorisera våra forwards i dina grupper fdskebo vad får vi då.

Spelfördelare:
Jocke Lindström
Emil Pettersson
Fler?

Sniper
Oskar Möller
Andrew Calof
Jesper Olofsson
Tim Söderlund

Grovjobbare:
Resten?
Precis, och eftersom Emil inte är nog bra för 2a så blir det upp till Jocke att stå för det kreativa.

Axel H och Pär L kan väl till viss mån ses som en kombination av Spelfördelare/Grovjobbare, eller kanske snarare kreativa murbräckor. Tragiskt att skadorna har landat så snett i laget. Den centerlinje vi kan ställa på banan nu är inte okej. Att PP går in som center i första och gör det bra säger en del tycker jag.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

Ponera att Holloway ansluter, Pär och Axel kommer tillbaka. Då skulle jag formera följande:

Jocke-Pär L-Calof
Möller-Axel-Holloway
Olofsson-Hetta-Jimmie
Adam P-PP-Tim/Ohlsson/Sam
Tim/Ohlsson/Sam


Emil P skeppas iväg, för jag tror aldrig att han kommer att blomma ut.
Wingerli och Linus L lånas ut till en bra klubb i Allsvenskan
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

Chippen wrote: Emil P skeppas iväg, för jag tror aldrig att han kommer att blomma ut.
Han är 22 år och tvåa bland forwards i poängligan.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

p-play wrote:
Chippen wrote: Emil P skeppas iväg, för jag tror aldrig att han kommer att blomma ut.
Han är 22 år och tvåa bland forwards i poängligan.
Att han ligger två i interna poängligan bryr jag mig inte riktigt om. Spelet på isen talar inte det språket. Tänker lite samma sak som då det gällde Pikkarainen. Han vann väl till och med backarna poängliga men inte fan var någon nöjd med hans spel heller. Det har gått 22 matcher och jag ser inte att någon förbättring i hans spel skett. Är väl visserligen inte dyr eller så, så kanske MoDo vill låna tillbaka honom eller så gör man som med Heed. Låter honom se och lära nu och får frukten nästa år.

Egentligen handlar det för mig om att Emil borde vara en center i 1:a eller 2:a kedjan och där tycker jag inte att han är tillräckligt bra ännu.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

Men om han inte är dyr så var han väl knappat avsedd som center i de första två formationerna? Och då är väl trea i poängliga inte så pjåkigt? Norman behövde nästan ett helt år på sig på att bygga upp fysiken, vilket också är Emil P:s problem. Att låna ut honom till Modo i nuläget vore extremt kontraproduktivt, nästan korkat, om man vill att någon skall bygga fysik och självförtroende. Tanken var säkert att han skulle få ett lugnt år, kanske som tredjecenter, men skadorna har ju påverkat allt.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

Tror nog att han var det ändå, då Emil ska vara en producerande spelare.

Var inte riktigt seriös i att låna ut honom till MoDo :)
Men jag är seriös då jag anser att han inte bör spela utan träna upp sig ist.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Hank »

Fdskebo wrote:Den centerlinje vi kan ställa på banan nu är inte okej. Att PP går in som center i första och gör det bra säger en del tycker jag.
Nyckeln här är väl "gör det bra". Det är inte relativt övriga laget. PP är helt enkelt en grym och underskattad spelare, mer mångsidig än vad han ofta får credit för.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Markman »

Med alla tillbaka så skulle jag nog vilja ställa upp så här:
Lindström-Lindholm-Möller
Holloway-Holmström-Calof
Olofsson-A.Pettersson-Ericsson
Hetta-Petterström-Marklund
E.Pettersson/Olsson/Wingerli/Söderlund

Burström-Cumiskey
Aho-Lindgren
Alm-Djuse
Öhman/M.Pettersson
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Skidrow »

Lindström-Petterström-Möller
Holloway-Holmström-Calof
Olofsson-Lindholm-Ericsson
A.Pettersson-Hetta-E.Pettersson
Marklund/Olsson/Wingerli/Söderlund

Ser nog mina kedjor ut.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by bsa »

Fel tråd men,,, Det verkar ta sig,nu måste man prestera för att behålla sin plats. Med det kommer medstuts.
En Holloway effekt
Med lite flyt kan det bli en hel hög poäng innan mötet mot Växsjö, men Lule ska göra ett sista dödsryck.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Markman »

bsa wrote:Fel tråd men,,, Det verkar ta sig,nu måste man prestera för att behålla sin plats. Med det kommer medstuts.
En Holloway effekt
Med lite flyt kan det bli en hel hög poäng innan mötet mot Växsjö, men Lule ska göra ett sista dödsryck.
Jag skulle vilja säga "en Möller-effekt" jag...
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by bsa »

JO, men den är för uppenbar. 8-)
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Tycker Holmström gör sig bättre som ytterforward då han behöver täcka mindre is i defensiven plus att han får spela mer efter sargen vilket han är grym på. Vi har tre högerskyttar på forward och dessa bör enligt mig spela i olika kedjor, dessa är väl våra snipers tillsammans med Olofsson.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by BigGuyJohan »

ossian wrote:Tycker Holmström gör sig bättre som ytterforward då han behöver täcka mindre is i defensiven plus att han får spela mer efter sargen vilket han är grym på. Vi har tre högerskyttar på forward och dessa bör enligt mig spela i olika kedjor, dessa är väl våra snipers tillsammans med Olofsson.

Håller med. känns konstigt att man skulle sätta Calof och Holloway i samma. jag skulle sätta Jesper eller Jimmie med Holloway och troligen Lindholm hellre än Holmström emellan Holloway och Jesper/Jimmie.
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Fdskebo »

Från att se JVM som ett jätteproblem, till att se det som en möjlighet att avgöra vilka som håller måttet i skarpt läge. Ser det som en chans för exempelvis Sam att visa framfötterna.

Tack Bud, för att du är tillbaka!
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by nr86 »

Måste säga att en spelare som gått lite under radarn är Linus Lindström.
Han har gjort det riktigt bra mellan 92 och 21. Hans spel tror jag gjorde att man tyckte att 14 inte längre behövdes i roostern. Han kommer inte heller att försvinna på Jwm så han kommer att fylla luckan grymt bra. Han och Marklund får säkert spela ihop under jul helgerna och jag tror båda kommer att göra det med den äran.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

nr86 wrote:Måste säga att en spelare som gått lite under radarn är Linus Lindström.
Han har gjort det riktigt bra mellan 92 och 21. Hans spel tror jag gjorde att man tyckte att 14 inte längre behövdes i roostern. Han kommer inte heller att försvinna på Jwm så han kommer att fylla luckan grymt bra. Han och Marklund får säkert spela ihop under jul helgerna och jag tror båda kommer att göra det med den äran.
+1

Inte under min radar i alla fall!
User avatar
vonschnauser
Posts: 989
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by vonschnauser »

Under JVM tycker jag man ska köra dessa kedjor:

45 - 18 - 10

92 - 17 - 4

19 - 16 - 21

73 - 11 - 12
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by nr86 »

Eftersom Linus gått så bra med Olofsson skulle jag byta plats på Linholm och Lindström ( Linus )

45 - 18 - 10
19 - 17 - 4
92 - 16 - 21
73 - 11 - 12

Längtar efter en rapport ang Cumsikeys skada. Spelar han mer den här säsongen????
Börjar tvivla faktiskt.
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by persson82 »

nr86 wrote:Eftersom Linus gått så bra med Olofsson skulle jag byta plats på Linholm och Lindström ( Linus )

45 - 18 - 10
19 - 17 - 4
92 - 16 - 21
73 - 11 - 12

Längtar efter en rapport ang Cumsikeys skada. Spelar han mer den här säsongen????
Börjar tvivla faktiskt.
Jimmie ska opereras och blir borta i 4 veckor
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by nr86 »

Man undrade ju lite vad som var fel med honom.
Otroligt blek och stod inte att känna igen. Loggade inte lika mycket istid innan detta kom ut så man förstod att allt inte stod rätt till fysiskt.
Hoppas han kommer tillbaka i bättre slag efter rehaben.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by smogz »

Som jag ser det vinner Jocke Lindström poängligan iår. Ni har väl spelat på det.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
TigerShark
Posts: 3908
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by TigerShark »

Vet inte riktigt varför PP ska spela med Möller och Jocke i förstakedjan, känns inte som han är rätt person om man vill ha en farligt offensiv förstakedja. Skulle va kul att testa med unge Lindström där, senare Holmström när han är rehabbad.

19 - 17 - 4 låter ganska spännande, borde dom absolut testa!
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Hank »

Melker var inte heller offensiv spets. Behövs någon mellan Jocke och Möller som kan ta jobbet hemåt, driva på kassen och i övrigt hålla låg profil.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by nr86 »

Hank wrote:Melker var inte heller offensiv spets. Behövs någon mellan Jocke och Möller som kan ta jobbet hemåt, driva på kassen och i övrigt hålla låg profil.
+1 på den.
Håller med till fullo
Locked