Lagbygge/formationer 16/17

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Norrland74
Posts: 875
Joined: 12 Jun 2014, 18:26

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Norrland74 »

Hållet med om att Axel inte hittar sin roll i AIK. I Växjö skulle han passa bra där man vårdar spelet mer. De har ett klart lägre tempo än HV LHC etc.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Skidrow »

Nu har vi dåligt om backar när även Marcus blir borta :/
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Akerman2 »

..och Katic missar mest troligt kommande 3 matcher.

Innebär alltså högre belastning på övriga nu när det drar ihop sig, inte bra.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by bsa »

Hur många har inte kört rehab och spelat nästa match, sliten inte skadad, det finns nyanser i språket.
shaquille
Posts: 1977
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by shaquille »

Alltså vafan är det här? Man gick ut att man hade scoutat honom väl också skyller man i att tempot är högre än i khl både på träning och match. Tror inte en sekund på det. Det ligger en hund begraven här.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Lidlund »

23 minuters speltid..
shaquille
Posts: 1977
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by shaquille »

Lidlund wrote:23 minuters speltid..
Hur fan kan man värva nån som är så otränad, när är tanken att han ska komma in i spelsystemet om han inte ens orkar träna.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

Det känns som att det har varit en hel del märkligheter på sistone och då främst från Bert. Först uttalandena angående Calof och nu andra gällande Katic. Man börjar nästan tro att han var emot värvningen av Katic. Jag misstänker att hans utspel inte uppskattas av spelarna. Det är inte heller direkt så att spelet imponerar. Vi har gjort en medveten satsning på små, spelskickliga spelare som man tycker borde ha optimala förutsättningar för att spela sig igenom mittzonen på ett bra sätt, men istället är vi sämst av topplagen i den disciplinen och fastnar nästan varenda gång och tvingas dumpa puck likt Luleå. Lägg därtill till ett svagt spel utan puck i mittzonen och en passiv coachning där nästan aldrig timeouter och förändringar under matcher förekommer och man börjar verkligen fundera hur allt står till. Någon som har någon inside angående tränarstaben och hur läget ligger?
User avatar
TigerShark
Posts: 3908
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by TigerShark »

p-play wrote:Det känns som att det har varit en hel del märkligheter på sistone och då främst från Bert. Först uttalandena angående Calof och nu andra gällande Katic. Man börjar nästan tro att han var emot värvningen av Katic. Jag misstänker att hans utspel inte uppskattas av spelarna. Det är inte heller direkt så att spelet imponerar. Vi har gjort en medveten satsning på små, spelskickliga spelare som man tycker borde ha optimala förutsättningar för att spela sig igenom mittzonen på ett bra sätt, men istället är vi sämst av topplagen i den disciplinen och fastnar nästan varenda gång och tvingas dumpa puck likt Luleå. Lägg därtill till ett svagt spel utan puck i mittzonen och en passiv coachning där nästan aldrig timeouter och förändringar under matcher förekommer och man börjar verkligen fundera hur allt står till. Någon som har någon inside angående tränarstaben och hur läget ligger?
Vad gjorde Bert för uttalanden angående Calof? Det har jag helt missat.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

Det var någon match där han pekade ut Calof lite som syndabock. Faktum var dock att det var flera spelare som hade gjort sämre insatser i just den matchen. Calof hade även visat på stigande formkurva i ett par matcher och var lite på gång. Det såg ut som att gnistan dog en aning efter detta. Känslan man får numera är att Calof går lite och väntar på att säsongen skall ta slut
User avatar
TigerShark
Posts: 3908
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by TigerShark »

p-play wrote:Det var någon match där han pekade ut Calof lite som syndabock. Faktum var dock att det var flera spelare som hade gjort sämre insatser i just den matchen. Calof hade även visat på stigande formkurva i ett par matcher och var lite på gång. Det såg ut som att gnistan dog en aning efter detta. Känslan man får numera är att Calof går lite och väntar på att säsongen skall ta slut
Aldrig okej att hänga ut enskilda spelare så där i media ifall dom inte motarbetar laget med flit. Jävligt konstigt att Bert gjorde det, känns som det ligger något annat bakom?!
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by marre »

Känns som det börjar va ganska mycket med Bert...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Katic är fan inte otränad. Han spelade 27 minuter i matcherna i KHL innan han kom. Det är någon skavank, och trötthet. Vi ska få igång honom, Möller, Holmström och resten när slutspelet drar igång.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Jag gissar att det våra ledare inte gillar, det är när spelare visar upp dåligt kämpaanda när det går emot, dåligt kroppsspråk och hängskalle. Det tror jag är anledningen till att man gjorde sig av med Emil Pettersson. Han skickade ganska dåliga signaler till laget, jag ger upp. Calof försöker mer, men han ser inte lika engagerad ut som tidigare år. Han ser problemtyngd ut på isen, kanske för att han glömt bort hur man gör mål? Calof jobbar ändå bra i defensiven och försöker, men hans kroppsspråk är väldigt dåligt ibland. En AIKare ska strida till sista blodsdroppen!
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

ossian wrote:Jag gissar att det våra ledare inte gillar, det är när spelare visar upp dåligt kämpaanda när det går emot, dåligt kroppsspråk och hängskalle. Det tror jag är anledningen till att man gjorde sig av med Emil Pettersson. Han skickade ganska dåliga signaler till laget, jag ger upp. Calof försöker mer, men han ser inte lika engagerad ut som tidigare år. Han ser problemtyngd ut på isen, kanske för att han glömt bort hur man gör mål? Calof jobbar ändå bra i defensiven och försöker, men hans kroppsspråk är väldigt dåligt ibland. En AIKare ska strida till sista blodsdroppen!
Jag skulle nog gissa att det Calofs kroppspråk inte blir bättre av det Bert säger heller, för det är fan inte OK. Finns ingen anledningen att ens nämna hans namn i media så där, speciellt inte efter den matchen heller då han hade ett gäng spelare som var på lägre nivå.
När vi pratar kroppsspråk etc så tycker jag inte att t.ex Jocke L inger mod i sitt kroppsspråk alla gånger heller.

Vad gäller Calof så verkar han iaf ha förtroende hos Öbba, som väljer att sätta ihop Calof-Holmström-Jimmie till ikväll.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Hank »

shaquille wrote:
Lidlund wrote:23 minuters speltid..
Hur fan kan man värva nån som är så otränad, när är tanken att han ska komma in i spelsystemet om han inte ens orkar träna.
Tanken var ju att ersätta Cumiskey rakt av.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Trollet »

Blev så sjukt less på Bagdad Bob-Kenneth i Norrans kommentarsfält när han skrev att Calof ihop med Jimmie och Axel var "en formation jag tror stenhårt på!!!!!!!!!!!!".

Så jag roade mig med att gå igenom i vilka formationer Calof har spelat i år. Han har alltså testats i 18 (!) formationer. Kolumnerna visar kedjepartners och antal matcher med dem.

Code: Select all

11-12 12
24-33 7
14-92 6
10-21 4
12-17 3
10-11 2
04-17 2
13:e fwd 2
11-14 1
09-24 1
04-12 1
12-16 1
09-14 1
14-73 1
12-25 1
25-73 1
18-25 1
21-25 1


Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

Teoretiskt sett borde Calof fungera bäst med spelare som skapar lite yta för hans åkningar. Dock är teori och praktik två olika saker och jag tycker aldrig att Calof har hittat speciellt bra kemi med Jimmie, varken i år eller ifjol.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

p-play wrote:Teoretiskt sett borde Calof fungera bäst med spelare som skapar lite yta för hans åkningar. Dock är teori och praktik två olika saker och jag tycker aldrig att Calof har hittat speciellt bra kemi med Jimmie, varken i år eller ifjol.
Jag borde aldrig ha skrivit detta. :D Calof är återupplivad.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by dovienya »

Mycket bra idag, kaloffen.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Det känns som backspelet blir lite bättre när vi går runt på 6 backar. Toppbackarna blir bättre av att lira över 20 minuter tycker då jag. Antonsson spelade väl ett par minuter men det kändes som vi gick runt på 6.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Empress »

Är det snart inte värt testa splitta hela förstakedjan delat på dom tre flrsta kedjorna?
Det går ju gå in i ett slutspel med bara en fungerande kedja.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by snorhyveln »

Orka?
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

Alltså, jag funderar på det här med att målvakterna står efter ett bestämt schema inte vem som är hetast för stunden. Är inte så säker på att jag tycker att det är bra, speciellt inte denna säsong när det är så stor skillnad mellan målvakterna. På något sätt så tycker jag att kampmomentet målvakterna emellan försvinner.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Ser ni inte att backspelet blir hundra gånger bättre när toppnackarna slukar mer istid?

Berglund har spelat bra på sistone och kanske borde vara sjua med istid. Jan med sin hydda kan även gå in och mucka gräl med nån storstjärna vid behov.
lh=1
Posts: 543
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by lh=1 »

Med facit i handen kanske Möller skulle ha startat upp i en annan kedja?! Nu blev ju resultatet att inte någon kedja funkade riktigt.......
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by smogz »

Ser fortfarande helst Holmström på en kant. Mina kedjor

Möller - Lindvall - Lindström
Holloway - A Petterson - Jimmie
Holmström - Hetta - Calof


Sista vetefan.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
lh=1
Posts: 543
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by lh=1 »

smogz wrote:Ser fortfarande helst Holmström på en kant. Mina kedjor

Möller - Lindvall - Lindström
Holloway - A Petterson - Jimmie
Holmström - Hetta - Calof


Sista vetefan.
Eller första ;) Sorry, kunde inte låta bli :D
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Tycker inte att Lindvall ska gå in och centra förstafemman, även om han säkert kan vinna ett par viktiga tekningar med spaden. :D
shaquille
Posts: 1977
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by shaquille »

ossian wrote:Tycker inte att Lindvall ska gå in och centra förstafemman, även om han säkert kan vinna ett par viktiga tekningar med spaden. :D
:lol:
Locked