Lagbygge/formationer 16/17

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Skidrow »

persson82 wrote:73,33,24 är väl dom som är närmast att sitta på läktarn
Inte 24 men 73 sen 33.
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by persson82 »

Skidrow wrote:
persson82 wrote:73,33,24 är väl dom som är närmast att sitta på läktarn
Inte 24 men 73 sen 33.
Jag tycker också av dom att wingerli har visat mest. Men tror nåd att han ligger i farozonen
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Rollie »

Tror det blir nr 9. Har inte sett ut lika pigg och rapp som tidigare de senaste matcherna.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Skidrow »

Jo glömde 9 så 73, 9, 33.
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Tycker det är uppenbart är Holmström gör sig bättre som ytterforward i vår spelmodell. Visst är han målfarlig, spelskicklig, teknisk och har en bra blick för spelet, men tycker han är för långsam för att passa som center hos oss. Väldigt stark runt sargerna också, och han hamnar ganska sällan där i centerrollen. Ser hellre en åkstark center som kan täcka is i defensiven, såsom Adam Pettersson, Lindholm, Wingerli.
msoe
Posts: 1636
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by msoe »

ossian wrote:Tycker det är uppenbart är Holmström gör sig bättre som ytterforward i vår spelmodell. Visst är han målfarlig, spelskicklig, teknisk och har en bra blick för spelet, men tycker han är för långsam för att passa som center hos oss. Väldigt stark runt sargerna också, och han hamnar ganska sällan där i centerrollen. Ser hellre en åkstark center som kan täcka is i defensiven, såsom Adam Pettersson, Lindholm, Wingerli.
Kan bara hålla med!
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

Eller så ändrar man spelmodellen så att centrarna inte behöver vara elitorienterare. Som det är i dag måste de nästan ha karta och kompass och extrem kondition för att hitta tillbaka till sina positioner efter det att de har forecheckat. Det är liksom ingen slump att en spelare med måttlig spelskicklighet men med monsterfys som Adam P lyckas bra i centerrollen, medan en naturlig center som Emil P fick stora problem. Jag har tjatat länge om detta och jag börjar nästan tro att den sportsliga ledningen nu har uppmärksammat vissa av problemen i spelet utan puck. Engström berör ju t ex ämnet i TV-studion.
https://www.skellefteaaik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by smogz »

Ja märkligt att inte centern är den som släpar och yttrarna checkar.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

När vi försöker spelas totalhockey som nöter ned motståndaren så ställs det stora krav på centern som måste bidra både framåt och hemåt. Jag gillar det. Gillar också att backarna stöter upp och deltar i anfallszon. Dessa positionsbyten och överbelastningen förvirrar motståndaren och leder till många mål framåt, motståndaren blir även trött av att jaga pucken. Adam, Petterström när han lirade center, Wingerli, Lindholm, de hanterar samtliga det här väldigt bra. Lill-Lindström kanske inte riktigt lika bra. Just Adam har jag tjatat länge på att han borde spela center då hans spelstil passar utmärkt för att spela center i vår modell. Holmström kan ändå teka även ifall han lirar ytter, och han blir då inblandad i fler dueller och man-man spel som han är oerhört bra på.

Nedsidan med spelmodellen är såklart att motståndaren kan få spelvändningar, och därför är det viktigt att centern orkar och hinner med att jobba hem. I början av säsongen gick vi bort oss för ofta men tycker det har sett bättre ut jul och framåt.

Finns massor av kedjekombinationer där Holmström kan lira center med en mer åkstark center. Är väl endast förstafemman som känns spikad då de har en grym kemi.
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Vi har ett sparkapital i Holmström som var grym i comebackmatcherna men nu ser han riktigt inte lika vass ut - i centerrollen. Han har kapacitet av att vara en av lagets bästa spelare tycker då jag.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

ossian wrote:När vi försöker spelas totalhockey som nöter ned motståndaren så ställs det stora krav på centern som måste bidra både framåt och hemåt. Jag gillar det. Gillar också att backarna stöter upp och deltar i anfallszon. Dessa positionsbyten och överbelastningen förvirrar motståndaren och leder till många mål framåt, motståndaren blir även trött av att jaga pucken.
Jag håller faktiskt inte alls med. I år är det bara 8 spelare som har positiv plusminus. Vi vinner våra matcher i special teams. Går man ett par år tillbaka i tiden så stämmer det att vi lika gärna eller t o m oftare kunde vinna matcher i fem mot fem, men motståndarlagen (åtminstone topplagen) har lärt sig hur de skall neutralisera oss. Storleken på mittzonen har också minskats i och med flytten av blålinjerna.
Tanken med vår modell är att man hela tiden skall överbelasta och få 2 mot 1(eller 3 mot 1) situationer (eller backa hem med styrspel). När motståndarbacken har pucken skall centern hjälpa ytterforwarden att överbelasta och stänga spelvägar, men han hamnar oftast i alibiläge i skuggan av ytterforwarden (även den andra ytterforwardsen hjälper till genom att ligga halvlågt). Det fungerade för ett par år sedan när spelet var långsammare, men tyvärr inte längre. Backen spelar bara back-back och då den andra ytterforwarden oftast ligger för lågt och centern får svårt att hinna över så får vi ofta inte någon ordentlig press. I praktiken kan motståndarna nästan spela back-back tills ytorna öppnar upp sig och de kan driva genom mittzonen. Det är därför vår överbelastning inte är någon bra spelmodell längre i just forecheckfasen. När man pressar riktigt högt upp i anfallszonen är det däremot en bra idé (nästan alla lag försöker göra så numera). Det de andra topplagen (utom Brynäs) gör är att se till att de två ytterforwardsen i praktiken pressar man-man på båda backarna, samtidigt som centern och backarna tätar mittzonen och tar bort spelalternativen. Ibland vid hög check (med ett kort lag) blir det nästan som en mur, och ibland med centern i en lägre position blir det nästan som en femma på en tärning.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by smogz »

Bra beskrivet p-play. Så menar jag också utan att kunna uttrycka mig. Skulle vara bättre om vi checkade på backarna med yttrar och släpa med centern. Och att överbelasta när man förlorar puck i anfallszon. Det är klart det blir en avvägning när man ska ge upp överbelastning och istället checka med yttrar. Det borde centern styra.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Ripper83
Posts: 117
Joined: 31 May 2014, 08:39

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Ripper83 »

Hur stor omkastning blir det med Möller tillbaka?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... skelleftea" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Erwynn »

Får spela back bakom Perra Jocke och Bud. Näe men, Calof lär väl hamna på bänken? Kan inte se något annat just nu.
Hata allt.
Chippen
Posts: 14293
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

Erwynn wrote:Får spela back bakom Perra Jocke och Bud. Näe men, Calof lär väl hamna på bänken? Kan inte se något annat just nu.
Från dagens matchtrupp ja, men du har ju även Söderlund som inte spelar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Special Brew »

Spelar Jimmie skadad?
Fdskebo
Posts: 1112
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Fdskebo »

Bänka Calof?

Jag förstår inte hur det resoneras om jag ska vara ärlig.

Med Möller in så tycker jag att Olofsson kan få vila, han har förvisso ett vasst och avigt handledsskott men det är väl allt han har? Han är sämst i laget i egen zon och offensivt så är ju Möller ljusår bättre.

Olofsson har gjort 15p, 9 mål & 6 ass och är -11. Sämst +- i laget.
Calof har gjort 16p, 6 mål & 10 ass och är +8. Bäst +- i laget.

Säger en hel del tycker jag.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Skidrow »

Känns som Wingerli eller Olsson får gå ner till J20 när Möller kommer tillbaka.
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Än igen, det är smärtsamt tydligt att Holmström inte passar som center i vår spelmodell! Han hamnar hela tiden på mellanhand för att han för långsam, och han bidrar inte med sin fulla potential varken framåt eller bakåt trots att han har hör kapacitet. Pär Lindholm och Adam Pettersson gör däremot det, bidrar med sin fulla kapacitet, för att de hinner förflytta sig över isen och de kan även driva upp pucken.

Eller så kan vi byta spelmodell. Med sex grundseriematcher kvar till slutspelet? Det tycker inte jag vore jättesmart.
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Gissar att Möller kommer att matchas långsamt in i laget. När slutspelet sen drar igång vill jag se första två kedjorna:

Möller - Pär Lindholm - Jocke Lindström
Holloway - Adam Pettersson - Jimmie Ericsson

Ifall Möller inte hinner komma i fullt slag kan han och Holloway byta plats.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

ossian wrote:Än igen, det är smärtsamt tydligt att Holmström inte passar som center i vår spelmodell! Han hamnar hela tiden på mellanhand för att han för långsam, och han bidrar inte med sin fulla potential varken framåt eller bakåt trots att han har hör kapacitet. Pär Lindholm och Adam Pettersson gör däremot det, bidrar med sin fulla kapacitet, för att de hinner förflytta sig över isen och de kan även driva upp pucken.

Eller så kan vi byta spelmodell. Med sex grundseriematcher kvar till slutspelet? Det tycker inte jag vore jättesmart.
Det är väl bättre att göra något medan man fortfarande kan påverka förloppet? Jag har lite svårt att se att det här spelet skall fungera bortom en kvartsfinal i ett slutspel som det ser ut just nu. T o m Leksand var bättre än oss i fem mot fem långa stunder i dag. Vi har stora problem i matcherna mot topplagen (förutom Brynäs) och jag tror inte att det blir så mycket bättre i ett slutspel när domarna tillåter mer och det blir färre PP. Det är inte en så enormt stor förändring då det endast är detaljer i forechecken som bör ändras och då endast då motståndarna skall göra sina uppspel. Örebro klarade att göra denna förändring i princip över natt i och med sista tränarbytet, så då borde vi väl klara det på sex matcher.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Skidrow »

Bud - Lindholm - J Lindström
Holmström - A Pettersson - Möller
Calof - L Lindström - Hetta
Ericsson - Wingerli - Petterström
Olofsson

Känns okej för mej :)
Chippen
Posts: 14293
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

Skidrow wrote:Bud - Lindholm - J Lindström
Holmström - A Pettersson - Möller
Calof - L Lindström - Hetta
Ericsson - Wingerli - Petterström
Olofsson

Känns okej för mej :)
Ser bra ut, men jag tror nog tyvärr för Olofsson att Söderlund är bättre joker som 13:e forward.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

Adam P och Hetta har hittat ganska bra kemi så det vore nog synd att splittra dem i nuläget. Jag skulle nog pröva Möller där. Jag håller dock med om att Möller, Adam P och Holmström ser ut som en bra slutspelskedja.
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Mitt förslag:

Bud - Lindholm - J Lindström
Möller - A Pettersson - Ericsson
Calof - Wingerli - Holmström
Petterström- L Lindström - Hetta
Söderlund Olofsson (Olsson)

Lindgren - Aho
Djuse - Katic
Alm- Burström

Vi vet alla att Ericsson höjer sig och spelar som bäst i slutspelet, han kan även teka vid behov, fart, målskytte, tyngd i samma kedja.
Calof och Holmström har haft bra kemi innan, Wingerli får ta defensivt ansvar här, tre centertyper.
Klassisk checkingline som även kan peta in några kassar.
Söderlund Olofsson livsfarliga framåt och bör få speltid i offensiv zon och PP, Olsson väljs ifall man vill ha en mer defensiv forward.
6 bästa backarna får snitta 20 min, eller toppbackarna 22-23 och de andra 17-18.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Hank »

Är det bara jag som fortfarande ser Bud som Möllers vikarie hos Jocke?
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by GroovyEd »

Hank wrote:Är det bara jag som fortfarande ser Bud som Möllers vikarie hos Jocke?
Gjorde det förut men jag tycker inte man ska flytta på Bud nu när man ser hur bra den linan funkar. Tycker dessutom att Möller känns mer som typen som kan driva upp en annan lina än vad Bud gör.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by bsa »

Medhåll
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Det Möller är grym på är att söka upp en fri yta och klappa till direkt. Holloway är väl en bättre passningsspelare, men även han har ett fantastiskt skott. Både Lindholm och Lindström är bra målskyttar, därför passar nog Holloway bättre in där? Dessutom har den kedjan en otroligt bra kemi just nu. Adam Pettersson och Jimmie är båda bra passningsspelare, även Holmström är det och han skulle kunna lira där istället för Jimmie?
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by BigGuyJohan »

GroovyEd wrote:
Hank wrote:Är det bara jag som fortfarande ser Bud som Möllers vikarie hos Jocke?
Gjorde det förut men jag tycker inte man ska flytta på Bud nu när man ser hur bra den linan funkar. Tycker dessutom att Möller känns mer som typen som kan driva upp en annan lina än vad Bud gör.
Min känsla oxå. I mina ögon är Bud mer beroende av Jocke och Pär än vad Möller är.
Skulle gärna prova antingen Möller - Jimmie/Adam P - Holmström alternativt Möller - Holmström - Jesper Olofsson
Locked