#29 Marcus Sörensen

Moderator: Styrelsen

User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

#29 Marcus Sörensen

Post by Zimme »

Image

Birthyear: 1992-04-07 Birthplace: Södertälje, SWE
Age: 19 Nation: Sweden
Position: RW Shoots: L
Height: 181 cm / 5'11" Weight: 73 kg / 161 lbs
Youth Team: IK Tälje Contract: 12/13
Drafted: 2010 round 4 #106 overall by Ottawa Senators

Värvningen av Marcus Sörensen fick många att höja på ögonbrynen och ifrågasätta varför klubben tog ni juniorer utifrån. Svaret ligger mycket i att det var Anders Forsberg som fick Sörensen draftad av Ottawa och har under sina Scoutresor sett en potential i Sörensen som en framtida NHL spelare. Möjligen kan även Ottawa ha ett finger med i spelet och jobbat för att Sörensen ska få sin fortsatta fostran i AIK.

Som spelare beskriv Sörensen som offensivt skicklig och han mäktade med 14 mål i Superelit ifjol, 2 fler än Zibanejad. han hann även med att göre ett mål och en assist på 7 elitseriematcher. De flesta som följer juniorhockeyn på närmare håll är av den åsikten att Sörensen kan få sitt genombrott redan under den här säsongen och lär vara med och slåss om en fast plats i A-Laget.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by Markman »

Befinner sig just nu borta "over-there" med Rundblad på Ottawas development camp.. :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Plissken
Posts: 234
Joined: 15 Jun 2011, 23:25
Location: Skellefteå, Sweden
Contact:

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by Plissken »

Markman wrote:Befinner sig just nu borta "over-there" med Rundblad på Ottawas development camp.. :)
Nån som har koll på hur det gick för honom?
Brain: Swear to God Snake, I thought you were dead...
Snake Plissken: Yeah, you and everybody else!
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by VonCheese »

Plissken wrote:
Markman wrote:Befinner sig just nu borta "over-there" med Rundblad på Ottawas development camp.. :)
Nån som har koll på hur det gick för honom?
Har inte stenkoll, men läste att han gjort ett bra intryck på ledningen i ottawa.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by Markman »

Som jag uppfattade av någon text jag skummade igenom hade väl svenskarna överlag varit ganska bra på campen, och att Zibanejad, Silfverberg och Rundblad ansågs vara rätt mogna för att åka över pölen.. Det kan vara något jag missuppfattat dock, då jag är jävligt trött för tillfället.. ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Humlannitton
Posts: 1507
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by Humlannitton »

Skummade också lite, och konsensusåsikten verkade vara att Sörensen gjort bra ifrån sig men behöver lägga på sig lite kilon innan han är redo att åka över.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by VonCheese »

Får bara Sörensen förtroende, så då tror jag han kan bli en riktig överraskning!
Tror absolut han skulle kunna komma upp i 25-30 poäng.
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by marre »

Har du sett han spela?
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by VonCheese »

marre wrote:Har du sett han spela?
Ja
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by schteffe »

Marcus är numera utanför A-truppen och enligt norran.se hemma i Södertälje för att "försöka få till en utlåning till en allsvensk klubb" - är det upp till honom själv att sköta sådana kontakter? Det är ju det som LJ och VIK-samarbetet är till för tänker jag spontant. Men kanske är det norran som inte är riktigt fullständiga.
http://norran.se/sport/article1192418.ece
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by barrskog »

Jag är förvånad att Sörensen blir utlånad, jag tycker att han har varit en av de rivigaste på de träningsmatcher som spelats. Aggressiv spelare som är het på mål.

Forsberg har ju dock sagt att de kommer låna ut för att sedan kunna ta tillbaka spelare under säsongens gång, som med Melker förra året. Någon plan för att ta tillbaka Sörensen borde de ju ha för tycker man.. känns annars skumt att värva in en spelare som man lånar ut direkt..
anterio
Posts: 256
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by anterio »

Han är ju 92a så det är väl inte omöjligt att man lånar ut honom så han får större chans att spela JVM iom en utlåning och då förhoppningsvis mer speltid än han skulle fått som 4e lina/13-14e forward i AIK. Å sen tar man tillbaka honom efter nyår alt. vid långtidsskador.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by Lidlund »

http://northpower.nu/wordpress/?p=2102

Intressant att dom har häng på utlandet.. AHL?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by svartgulsubkultur »

Utlåning till Binghamton? Knappast.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by svartgulsubkultur »

Kan tänka mig att det handlar om DEL eller Norge, NLA har för tuffa utlänningskvoter, KHL likaså.
Men nu verkar ju ändå allsvenskan vara prioritet ett och det är även det bästa alternativet ur ett AIK-perspektiv då det blir svårare att ha koll på honom i utlandet.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by smogz »

Gissar att utlandet gör det svårarare för AIK att bara plocka hem honom vid behov också. En mellanbra klubb där han kan ges speltid som ytter i en topp-2 kedja borde prioriteras. Frågan är om han är tillräckligt bra för det i en topp eller medelklubb. Jag är tveksam. Kanske blir det sundsvall innan slutet ändå.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by schteffe »

Att AIK inte är villiga att skriva fast honom för hela säsongen, om man får tro dessa uppgifter som framkommit, så kan det ju diskvalificera honom från fler lag än SSK. Att spela in en forward som ett av de främsta offensiva hoten (någon av de 2 första kedjorna) och sedan riskera att tappa denna när allt ska avgöras (slutet av allsvenskan, playoff/kvalserie) är nog inget som de lag som aspirerar på uppgradering till elitserien har någon lust att göra.
anterio
Posts: 256
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by anterio »

Fast en klubb som tänker ta in artistare borde ju kunna vara intresserad av ett lån till de 2 första kedjorna. Om man som coach vill röra om så lite som möjligt skulle man ju kunna låna in Sörensen och placera honom där artistaren ska in sedan tänker jag. Förutsatt att det passar in i lagets spelsystem i övrigt då förstås.
Alternativt även lag som medvetet sparat kulor för att få värva in Branda och Libor (insert andra namn med samma effekt som dessa fick) innan fönstret stänger kunde möjligen oxå vara ett alternativ.

Fast realistiskt är det nog mer lag som inte känner sig lika "säkra" runt strecken som kan vilja chansa med ett lån av en sån som Sörensen. För dessa lag är ju 3 poäng nu i september/oktober lika mycket värda som att de kommer i slutet av säsongen, kanske tom lättare att ta från början innan alla andra lag vaknat till ordentligt. Dessa lag tillhör väl kanske ofta kategori två ovan oxå.
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by Oracle »

barrskog wrote:Jag är förvånad att Sörensen blir utlånad, jag tycker att han har varit en av de rivigaste på de träningsmatcher som spelats. Aggressiv spelare som är het på mål.
Skriver under på det också.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by Foppas skridskocoach »

Undrar om det finns en möjlighet att de här utlåningsproblemen innebär att Sörensen återgår till vår a-lagstrupp? Det känns ju inte helt orimligt att grundtanken med att låna ut Sörensen var att han skulle lånas ut till just SSK - och att plan B i sammanhanget då blir att återgå till AIK? Kanske inte det mest troliga scenariot, men fullständigt orimligt är det väl inte?

Jag har fortfarande svårt att smälta att man inte gav honom en större chans då jag personligen verkligen gillade vad jag såg av honom.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by smogz »

Jag har ännu svårare att smälta att han inte är med och tränar stenhårt just nu med laget. Istället hänger han i nått jävla limbo. Vet inte vilka han tränar med och vad han tränar. Känns riktigt dåligt om jag ska vara ärlig (baserat på vad jag vet - han kanske tränar med nått lag men det har jag inte sett nånstans).

Hoppas en utlåning löser sig pronto.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by svartgulsubkultur »

Just nu är han på läger med J20-landslaget.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by schteffe »

Västerås tycker jag borde vara en tänkbar kandidat.
MrMadhawk skriver:
Ett lag vi inte får glömma när det gäller lag som lär vara inblandade, är Västerås.
"Det sägs från Västeråshåll att man saknar pengar. Därför drar det ut med exempelvis Kenneth Bergqvist, en spelare som man lär vilja behålla efter provspelet.
Då hade Sörensen passat perfekt. Kan inte tänka mig att han kostar speciellt mycket pengar och Västerås och Skellefteå har ett samarbete, där en spelare uttalat ska gå till Västerås.
Kan vara Marcus Sörensen."
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by smogz »

svartgulsubkultur wrote:Just nu är han på läger med J20-landslaget.
Skönt
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by Chippen »

Får Sörensen ens vara med och träna med A-truppen eller är han skickad till J20 för att hålla sig på is tills han hittat en ny klubb?
Kom att tänka på det idag då han klev ur sin bil på Coop.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by VonCheese »

Chippen wrote:Får Sörensen ens vara med och träna med A-truppen eller är han skickad till J20 för att hålla sig på is tills han hittat en ny klubb?
Kom att tänka på det idag då han klev ur sin bil på Coop.
Han ska träna med J20 och på så sätt försöka slå sig in i A-truppen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by Lidlund »

Blir det nån utlåning för stackarn?
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by don_tomassso »

Varför gjorde vi ens denna värvning?
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by Colton »

don_tomassso wrote:Varför gjorde vi ens denna värvning?
ruggig talang, högre potential än alla våra 92-forwards. Kommer säkert få chansen vid skador. Förstår inte hur vi kan ifrågasätta värvningen redan? Bättre att bedöma efter dessa två år som hans kontakt är på, har han inte fått chansen då så förstår jag kritiken. Tar säkert en tröja nästa år.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #29 Marcus Sörensen

Post by Chippen »

Men även om han är en talang och kanske bättre än våra -92:or så anser jag inte att han riktigt fått chansen att slå sig in alls detta år. Så visst kan jag förstå att man tog chansen när man fick den.

Nu vet man inte alls hur snacket gått mellan Sörensen och Lasse/Forsberg, men jag ser inte alls att det är konstigt att värvningen ifrågasätts heller.
Samtidigt så känns värvningen väldigt konstig då man ser vilka andra spelare som vi värvat in och hade vi t.ex inte värvat Hynning så hade jag kunnat förstå värvningen av Sörensen bättre.

Som jag ser det just nu, så är Sörensen 15:e forward och då ska det mycket till innan han får spela i Elitserien denna säsong.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply