#55 Alexander Urbom (kontrakt to.m. 17/18)

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

User avatar
vonschnauser
Posts: 988
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: #55 Alexander Urbom

Post by vonschnauser »

p-play wrote:
Chippen wrote: Fast det är ju iofs rätt dumt att säga emot bubbelVe oxå. Han brukar ju ha rätt bra analyser om spelare, t.ex att Henrik Karlsson aldrig skulle lyckas i KHL.
Men han har väl lyckats ganska bra i KHL? Han är förstaval i ett av de bättre lagen i KHL.
Ironi gissar jag :roll:
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Chippen »

p-play wrote:
Chippen wrote: Fast det är ju iofs rätt dumt att säga emot bubbelVe oxå. Han brukar ju ha rätt bra analyser om spelare, t.ex att Henrik Karlsson aldrig skulle lyckas i KHL.
Men han har väl lyckats ganska bra i KHL? Han är förstaval i ett av de bättre lagen i KHL..
Jag var ironisk som fan :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Alexander Urbom

Post by BubbelVe »

Då räknar vi pass ut till sarg mot Växjö då
Då räknar vi pass utan adress då han blir checkad/stressad
Då tittar vi på hur många situationer han går in hårt medans spelet är igång (bägge typ)
Och gäspar givetvis över någon tapig övervåldskrosschecking långt efter en avblåsning
Då kollar vi på placering/markering eller om han bara väljer en snubbe och går blint på denne
Då tittar vi på de tuffa tacklingar han kommer sätta....nej just ja det gör han inte
Sedan efter Växjö så tar vi detta en vända till då

Gämnför gärna spelet med Anton Lindholm både med och utan puck och berätta vem som kommer vara viktig i ett slutspel. Använd gärna tydliga faktabaserade synpunkter istället för att bevisa genom att säga "Jag bara tycker det ". Utelämna gärna härskarteknik som för hån och barnsligheter i kommentarer ( eller hur Chipsen ) Jag tippade ju Urbom som SHLs kanske bästa backvärvning - det hade jag ju riktigt fel i.....än. (Mer träning kan hjälpa där också)
Jag tar gärna specifika saker som denne underbare jätte gör bra istället för en massa floskler ala kommentatorer på tv som bara läst ett programblad och går på gamla meriter som hävdar att Forsell, Holmström och Urbom bär detta lag :roll: Jag har skrivit saker som tydligt går att titta efter och mäta inte som några andra som bara säger han är en av de bästa.? På vad? Exemplifiera
Anton Nise Är riktigt bra
Heed Lundberg Pettersson Aho Är bra kan bättre (vissa betydligt bättre)
Linkan Urbom spelar mycket - gör lite Hjälper inte sina medspelare gör ingen annan bättre...Jag får inte in 55 på sex backar om alla gör en bra match (61 kanske)
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Alexander Urbom

Post by BubbelVe »

OK första period. (Forwards har ju pucken hela perioden)
Däremot skapar han Växjös farligaste läge då han direkt på tekning åker in och skymmer Svensson trots att ingen Växjöspelare är nära och backskottet blir tuffare då Mackan ser den sent.
Heed Anton Markus och Nisse gör riktigt bra första med fina uppspel på hämtande center. Uppdatering andra kommer...

Andra perioden rätt intesägande.
Tre panikpass till vit spelare
Två bra uppsel
Tre tvåmeterspass
Rätt OK i a-zon
Som nästa talare NOLL fysiskt spel
Last edited by BubbelVe on 16 Jan 2016, 17:21, edited 1 time in total.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Alexander Urbom

Post by smogz »

Mellan minut sex och femton i andra har han inte gjort mycket rätt. Noll tacklingar trots två tre lägen. Ett fall. Tre misslyckade uppspel. Två lyckade ett till medback på ca 2 meter. Ett långt till felvänd forward under press.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Alexander Urbom

Post by BubbelVe »

Tredje perioden händer just ingenting första tio. Några puckkontakter sedan 10:30 slår han en indianer som startar Växjös längsta anfall förrutom boxplay. Svag insats men inte hans fel på något sätt i baklängesmålet...
Inga tacklingar nästan inte en vunnen kamp (jag såg ingen men kan ha missat) annat än en hård krosscheck i BP

Arvid Lundberg och Linkan gör svaga insatser...
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Alexander Urbom

Post by BubbelVe »

Nu är jag sugen på höra allt beröm som någon annan sett...
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #55 Alexander Urbom

Post by ossian »

Tycker att kritiken mot Urbom är ganska orättvis. Han är chef framför eget mål, och inger respekt när motståndarna ska spela allan efter avblåsning. Det som behövs förbättra är spelet med puck och uppspel då han har mer tid än vad han är van vid, och han behöver vara mer konstruktiv. Tänk på att han spelat till största del i nordamerika och en sässe i KHL. Han är ny till svensk hockey, och ryggmärgsbeteendet som en back har i den här ligan, och i vårt lag i synnerhet, är annorlunda. Ett exempel som kan ges är Noah Welch, som mer eller mindre fick kicken från HV för att han inte var bra nog. Andra säsongen och framåt har han däremot vart grym.

Tycker själv att Urbom blir bättre och bättre och har vart bland de bättre backarna sista månaden.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #55 Alexander Urbom

Post by p-play »

Jag såg inte matchen idag, men jag har rent generellt sett ganska svårt att förstå de som nästan maniskt skriver negativa saker om honom bl a i Norrans kommentarsfält. Jag tycker att föregående kommentar är spot on. Jag kan fylla på med Niclas Wallin. All förväntade sig att han skulle tokdominera när han återvände hem från NHL, men han hade enorma problem att ställa om spelet. Det tar tid. Dessutom skall man komma ihåg att slutspelslhockey är något helt annat än serielunk och när domarna höjer nivån så kommer han att bli enormt viktigt. Rahimi är för övrigt ett annat exempel på spelare som inte direkt imponerar under grundseriematcher, men som kommer till sin rätt i slutspel.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Alexander Urbom

Post by BubbelVe »

Jag säger ju att han behöver träning. Att han har potential. Men att säga att han är bra utan något som helst stöd för teorin är väldigt lätt och lite fint i kanten. När man bryter ner hockey i detaljer som jag finns bara negativt att säga om denne bjässe. Jag kan liverapportera ett par matcher till så får ni se plus mot minus, jag kan göra stapeldiagram om ni önskar. (nej nu ljög jag det orkar jag inte )
Han är inte chef framför mål, det är Rahimi, Lindholm, och Norrbaggen i FBK. Han är en sådan där översittare som inte flyttar eller får stopp på NÅGON tills det är blåst då kommer han in och överreagerar. Jag lovar det finns 30 spelare i andra lag som älskar spela mot Alexander. De får göra som de vill med pucken och om Mackan tar den kan de stå kvar och eventuellt få en tvåa med sig .
Vad hos en stor långsam spelare som är toksämst i laget på att slå en passning är det som ni gillar?????
Tacklingar? såg ni någon?
Spelvändningar? såg ni någon?
Spelare som blir stressad att han kommer och kastar puck? Såg ni någon?
Ligga och skava på Växjös stärnor? Vem var han på i Växjö?
Hålla offensiv blå och leverera puckar mot mål? Ett skott... (Arvid Lundberg gjorde en svag match och sköt väl fyra)

Säg något han är bra på. Jag tror också han går att fixa till på samma sätt som Heed, jag menar inte att han för all framtid kommer att vara dålig. Men just NU gör han INGENTING. Vad är då så upprörande JO...nu väljer de att spela honom 20-25 minuter per match när han knappt platsar vilket tar från de som faktiskt spelar bra. I serieledning kanske de tycker att det inte gör något att han är efter de andra och spelar honom in i laget, vem vet.?
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: #55 Alexander Urbom

Post by nr86 »

Det framgår tydligt att du inte gillar honom.

Jag gillar honom och tycker han är ovärderlig i AIK .
Vallson påpekade också hans betydelse i laget under en intervju i cmore i går. Inte bara på utan även utanför isen vilket inte ska underskattas.
Visst har vi andra "arga" spelare i laget som Lindholm. Men med 2meter Urbom blir det lite tyngd bakom de svarta ögonen.
Han kommer bara bli bättre och bättre. Det blir han av förtroende och inte av mindre istid vilket vissa verkar vilja.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Alexander Urbom

Post by smogz »

Klart han kommer att bli bättre. Sämre kan han ju knappast bli.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: #55 Alexander Urbom

Post by BigGuyJohan »

överlag så tror jag dom flesta omdömen som görs om Urbom är dels pga alldeles för orealistiska krav och en kvarleva från hans mediokra start som sitter kvar. När han gör ett misstag så gnälls det direkt medan många andra backar kommer undan helt utan gnäll.

Skulle man vilja se honom något bättre? givetvis. men att han har en plats i laget är det inget snack om och han är långt ifrån att kunna bli petad av sportsliga skäl.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Alexander Urbom

Post by smogz »

Specialstuderade honom igår i andra. Hade knappt ett rätt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #55 Alexander Urbom

Post by schteffe »

Hör till de bättre i spelet utan puck och till de sämre i spelet med puck.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: #55 Alexander Urbom

Post by groenahulken »

Serien är är träningsmatcher - helt rätt att ge han mycket istid!
Han kommer bli en av lagets viktigaste spelare i slutspelet! Se bara hur Växjö vann ifjol..
Norrland74
Posts: 875
Joined: 12 Jun 2014, 18:26

#55 Alexander Urbom

Post by Norrland74 »

Urbom har bara blivit bättre och bättre. Igår bara ok. Men i slutspelet ska vi va glad om nån Aik-back kan visa hur man spelar enkelt och lägger enkel sarg ut. Vissa backar i aik ställer för ofta till det med för svåra pass.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #55 Alexander Urbom

Post by p-play »

groenahulken wrote:Serien är är träningsmatcher - helt rätt att ge han mycket istid!
Han kommer bli en av lagets viktigaste spelare i slutspelet! Se bara hur Växjö vann ifjol..
Ja, det lär bli grisspel i en semi eller final mot t ex Luleå eller Växjö och då kommer det att vara viktigt att ha spelare som står upp. Han kommer säkert inte att briljera denna säsong utan han behöver en försäsong för att få ordning på allt. Han kommer dock att bli viktig redan i år i slutspelet.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Rampa »

Vet inte vad jag ska tycka om Alexander U. Avstängd 4 (3) matcher för crosschecking. Visst, den är tydlig och onödig. Jag tycker att han förtjänar avstängning, men kanske hälften antal matcher. Han är den av AIK:s backar som använder samma taktik som flera av andra lags backar använder sig av metodiskt och jag tycker det är på tiden att det börjar stävjas av domarna. Ska inte behövas dras till DN om domarna sköter sitt jobb.
Urbom drar på sig alldeles för många utvisningar, vilka tenderar att bli fler och fler. Det märkliga är att den han nu blir avstängd för är sånt som till exempel Noha Welch klarade sig undan i stort varje match under finalen förra året. Och som Tollefsen bedriver så gott som varje match. Hur ska DN klara av årets slutspel, då ju domarna under slutspel släpper i princip allt som ska beivras genom regelverket?
Nej, allt bottnar som vanligt i domarnas inkompetens. Jag vill ha bort "fulspelet" framför mål, där försvarare får puckla på och slå motståndarna runt vrister och crosschecka i ryggen, hur mycket som helst, både innan och efter avblåsningar.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Chippen »

Det är ruskigt hårt med 3+1, men jag tror att Urbom åker på detta iom att det är efter avblåsning, till skillnad från jimmies klubba i nyllet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Skidrow »

Som jag skrev på SF:
Dom är fan inte sanna Lotterinämnden, ge Urbom 3+1 för gruff framför målvakten där klubban tar på armen sen upp i ansiktet på motståndaren, sen får Tomi Sallinen 4+1 för sin tackling så den är ungefär likvärdig och till sist Joel Kwiatkowski som träffar rakt i ansiktet med klubban direkt får 2+1.

Jag förstår inte hur dom får ihop det.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Alexander Urbom

Post by smogz »

Det är ju Urboms spelstil. Tuff efter avblåsning.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Larzon »

Tror det kommer vara guld värt i ett slutspel. Gäller att sätta sig i respekt.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Alexander Urbom

Post by smogz »

Vetefan.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: #55 Alexander Urbom

Post by freddus »

Sevc var då fan inte värd ett korvbröd i förra slutspelet, nu har iofs Urbom varit bättre än vad Sevc var.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: #55 Alexander Urbom

Post by burk »

Skidrow wrote:Som jag skrev på SF:
Dom är fan inte sanna Lotterinämnden, ge Urbom 3+1 för gruff framför målvakten där klubban tar på armen sen upp i ansiktet på motståndaren, sen får Tomi Sallinen 4+1 för sin tackling så den är ungefär likvärdig och till sist Joel Kwiatkowski som träffar rakt i ansiktet med klubban direkt får 2+1.

Jag förstår inte hur dom får ihop det.
Kwiatkowski skulle inte ens ha haft avstängning, de ju i spel och de ser ut som att när han ska vända sig om så slår han klubban i ansiktet på Thörnberg och inte avsiktligt resten håller jag med om. SEn så tycker jag Jakobsson fick löjligt lite straff för sitt mordförsök, han får lika många matcher som Jimmie trots att tacklingen är många gånger fulare och mer respektlös och dessutom har båda spelarna mycket mer fart än i Jimmies situation
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Alexander Urbom

Post by BubbelVe »

Även om Urbom gör ett bra slutspel kan han inte klassas som något annat än en flopp. Dyraste backen och spelar som femte-sjätteback i bästa fall . Wingerli och Olsson (som är minsta forwards) är tuffare att spela mot och alla de andra kollegorna på backplats utom Lindgren (som förhoppningsvis avtackas efter säsongen) är bättre på allting annat. Hur kan någon påstå att Heed, Lindholm , Burström och Lundberg är sämre är en större gåta än bermudatriangeln. Då ska tilläggas att jag tycker personligen åttan och 63an är bättre också men behöver jobba på jämnheten då jag tycker de slarvar för mycket. Kvar som sista backar finns Öhman Lindgren och Urbom varav sista två helt enkelt är för dyra att bänka...
Jag som spådde Alexander som en av SHLs bästa värvningar....
Jag lyssnar däremot om någon kan beskriva de andras brister över 55an då flera säger att han är bra men aldrig skriver på vad? Och varför tex Lindholm skulle vara sämre att visa motståndare var gränsen går, eller lilla Niklas burström för den delen som oftast tar den största motståndarna. Att crosschecka är inte coolt i min book så där predikar ni för en frälst om ni ska beskriva det som tufft spel. Vore jag motståndare skulle jag facewasha med handsken så ofta jag kunde för att sedan ta crosschecken och sedan spela powerplay med ett leende. Kan nog garantera det inte finns en rädd motståndare då de känner hur lätt han är att spela mot och då försvinner respekten oavsett om man får en klubba i skallen efter signal ..att lägga 80% av alla puckar löst efter sarg och låta forwards lösa problemet (eller bli tacklade) är inte bra spel i egen zon då de unga backarna klarar galant göra spelvändningar av trånga situationer. (fast Aho är liiiiite väl farlig med indianare va?). Nåväl, min åsikt torde väl inte vara svår att ta miste på och lägger ner vidare kritik och hoppas verkligen en sommarträning kan få honom duglig till nästa säsong.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Markman »

Jag tror att mycket av Urboms problem ligger i att han prompt ska ha dubbelfattning på klubban när han ska markera mot spelare. Lite styvt hälften av hans utvisningar på grund av bråk och gruff. Jag räknar till 14 2:or för roughing, cross-checking och även en 2+2 för fighting (inkluderat i dessa 14). Därtill även 5+GM för Checking to the head nu mot Djurgården (som jag räknat bort när jag skrev "lite styvt hälften").

Skulle han ta tag i motståndarnas tröja med ena handen, facewasha lite grann och kanske knuffa undan spelaren medan han säger några väl valda ord istället för att skicka klubbskaftet rätt i garnityren är jag benägen att säga att han hade kunnat bespara sig typ hälften av sina gruff-utvisningar. Han är tillräckligt stark för att kunna hantera de flesta motståndarna rent fysiskt, utan att ta till cross-checkingar!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Alexander Urbom

Post by smogz »

Stark nog ja. Smart nog?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #55 Alexander Urbom

Post by Trollet »

Markman wrote:Jag tror att mycket av Urboms problem ligger i att han prompt ska ha dubbelfattning på klubban när han ska markera mot spelare. Lite styvt hälften av hans utvisningar på grund av bråk och gruff. Jag räknar till 14 2:or för roughing, cross-checking och även en 2+2 för fighting (inkluderat i dessa 14). Därtill även 5+GM för Checking to the head nu mot Djurgården (som jag räknat bort när jag skrev "lite styvt hälften").

Skulle han ta tag i motståndarnas tröja med ena handen, facewasha lite grann och kanske knuffa undan spelaren medan han säger några väl valda ord istället för att skicka klubbskaftet rätt i garnityren är jag benägen att säga att han hade kunnat bespara sig typ hälften av sina gruff-utvisningar. Han är tillräckligt stark för att kunna hantera de flesta motståndarna rent fysiskt, utan att ta till cross-checkingar!
Han är en osmart hockeyspelare, det är hela problemet. Osmart i speluppfattning, osmart i att inte kunna tygla sitt humör. Insikten i det han gör verkar obefintlig, igår stod han och yrade om att Thoresen kom in "jävligt lågt". Sånär som på att han böjer lite på knäna är han fullt upprätt i kroppen, han står t.o.m. på tå.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Post Reply