#1 Andreas Hadelöv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

#1 Andreas Hadelöv

Post by Zimme »

Image

Birthyear: 1975-07-23 Birthplace: Kiruna, SWE
Age: 35 Nation: Sweden
Position: G Shoots: L
Height: 179 cm / 5'10" Weight: 82 kg / 181 lbs
Youth Team: IFK Kiruna Contract: 11/12

Efter ytterligare en bra säsong där Hade var bland de bästa i serien valde han att förlänga kontraktet med ett år. Hadelöv är numera en institution i AIK och när det verkligen gällt är det Hadelöv som gett laget möjlighet att vinna. Vi kan förvänta oss ytterligare en bra säsong där seriens meste målvakt med sitt karaktäristiska spelsätt fortsätter att vinna matcher åt AIK.


10/11 Skellefteå Elitserien 40gp 2.53GAA .909% | Playoffs 18gp 2.37GAA .921%
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
JesperMats
Posts: 4
Joined: 16 Jun 2011, 13:00

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by JesperMats »

Diggar hans kommentar till Osten:
"Snacket om att det lätt kan bli så att det försvinner folk från läktarna om det går dåligt tar Andreas Hadelöv med ro.
- Det är väl ingen skillnad mot något annat ställe. Det är alltid jobbigt när det går dåligt oavsett var man spelar. Men det vet "Osten" nog mycket mer om än vad jag vet... Jag har i alla fall ingen erfarenhet av det.
"
http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... rkerivalen
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by marre »

hahaha..Så j-vla klockrent! :D Personen Hadelöv kommer lämna stort hål efter sig när han slutar/flyttar..Så jäkla skön kille!!
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by BubbelVe »

Jo för att som målvakt kommer vi inte att minnas honom............... 8-)
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by rock »

Vad är nu detta. Den stabile Hadelöv lyser med sin frånvaro under två av seriens 55 omgångar. Inte direkt nervös men de fyra puckar som passerat mållinjen är inte av den högre skolan.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by 374 »

Den nedåtgående trenden som började förra säsongen fortsätter. Dags att inse att Hadelöv på sin höjd är en medioker elitseriemålvakt.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Special Brew »

374 wrote:Den nedåtgående trenden som började förra säsongen fortsätter. Dags att inse att Hadelöv på sin höjd är en medioker elitseriemålvakt.
Hadelöv var en stor anledning till att vi gick hela vägen till final förra säsongen. Han kommer snart igång på allvar.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Zimme »

borträknat straffarna har han 90,9% och 1,92 i GAA. Sen är det inte lätt att få tre skott första halvan och sen överges totalt av backarna.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by 374 »

Han var mycket ojämnare förra säsongen än tidigare och var dålig i finalserien.

Hittills denna säsong har han varit långt ifrån förtroendeingivande.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Lidlund »

Håller absolut inte med om att han var dålig i Finalen.. Fick ju inte mycket till hjälp.. Sen var han väl ingen fantom direkt..

till nästa år är det nog dags att byta ut honom tror jag. Frågan är om Backlund utvecklas? Nån som har koll på hur han spelat i AHL?
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Hank »

Hadelöv sägs väl ha varit en av dom som parasiterades hårdast under finalen. Vet inte om det är mer än rykten dock.

Bra i finalserien var han ju inte. Däremot var han suverän i de 68 matcher som föregick den (även de matcher då han förtjänstfullt öppnade båsdörr!).
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by 374 »

Hadelöv var som bäst 09/10, sen dess har det gått utför. Jag har dock aldrig förstått dem som anser att han är en topp 5-målvakt i elitserien.
lundkvist
Posts: 104
Joined: 21 Jun 2011, 20:53

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by lundkvist »

Jag tycker att han gjorde sin bästa säsong i aik-dressen förra året. Han höll en konsekvent och hög nivå. I finalen var han dock värdelös. I år har han fallit tillbaka till gamla synder där han fuskar med tekniken, tjuvar i positionspelet och står och sover.

Med förra säsongen på näthinnan har han återfått mitt förtroende, jag tycker man kan vänta med klagosången. Visst kan laget i stort få några matcher på sig att komma igång i alla fall?
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Markman »

Hadelöv har konstant hamnat rätt högt upp i målvaktsstatistiken - Aldrig sämre än 9:a i räddningsprocent oavsett vilket år i Skellefteå AIK vi pratar om.. Detta alltså oavsett om vi slutat upp i kvalserien eller i final till slut.. Det är ju ingen slump, om vi säger så..

Likaså stämmer det om man räknar i genomsnittsligt antal mål insläppta per spelad match, fast då har han aldrig hamnat sämre än 8:a totalt i grundserien..

Dessutom har han en väldigt viktig förmåga.. Han är en matchvinnare! Jag kan inte ens räkna de tillfällen som Hadelöv räddat poängen åt laget, särskilt nu på senare år har det hänt rätt många gånger.. Visst har han plattmatcher ibland, men säg en målvakt som inte har det, och jag tycker att Hadelöv har sina rätt sällan numer! Med Hadelöv längst bak känner jag mig i alla fall säker, och det tycker jag att det syns på laget att de litar på honom också!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Lidlund »

Markman wrote:och det tycker jag att det syns på laget att de litar på honom också!
DEN biten går inte överskatta.. Dock så ser jag gärna att Jocke tar upp kampen iår. Ställer mig fortfarande lite frågande till matchningen av hade mot TIK då det är en sån match som Jocke BORDE få.. Dels för att det är i början av säsongen och dels för det är mot svagare motstång.

Och att det är en svårare match för målvakterna då dom inte har lika mycket att göra.. Mja..
User avatar
tazman
Posts: 2047
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by tazman »

Tydliga jämförelse kan göras mella Hadelöv och Forsell. Inte tillräckligt bra, ojämna och dåliga då det verkligen gäller (förra årets slutspel är ett tydligt bevis vilka kvalitet dessa båda spelare har).

Hadelöv har väl mer eller mindre varit slut och för dålig sedan vi gick upp i elitserien man allt gjort en bättre säsong en förgående, tyvärr får en målvakt väldigt sällan den uppskattning. Många menar tyvärr på att vår målvakt väldigt sällan vinner en match åt det egna laget men är ofta syndbocken då en förlust kommer.

Vad minns ni tydligast, det vinnande målet eller en avgörande räddning?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Trollet »

lidlund wrote:
Markman wrote:och det tycker jag att det syns på laget att de litar på honom också!
DEN biten går inte överskatta.. Dock så ser jag gärna att Jocke tar upp kampen iår. Ställer mig fortfarande lite frågande till matchningen av hade mot TIK då det är en sån match som Jocke BORDE få.. Dels för att det är i början av säsongen och dels för det är mot svagare motstång.

Och att det är en svårare match för målvakterna då dom inte har lika mycket att göra.. Mja..
Jag tror man ställde Hadelöv i lördags för att pressen och fokus på premiären blir stort. Bättre att matcha igång Jocke på bortaplan.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Markman »

tazman wrote:Vad minns ni tydligast, det vinnande målet eller en avgörande räddning?
Men det är ju för att alla är så j*vla målkåta! ;)
Nej, men skämt åsido är det lite som du säger Tazman: En målvakt blir för sällan hyllad som matchhjälte när han räddar laget från förlust, men alldeles för ofta utpekad som syndabock om laget förlorar.. Målvakterna får för lite uppskattning helt enkelt, det är i alla fall min åsikt!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by BubbelVe »

De som påstår att Hadelöv är svajig och långt ifrån en toppmålvakt i ES........
på väg utför sedan ett par år .......
OK lycka till att begripa resten av vad hockey innebär för målvaktsspel ska ni då inte försöka begripa något mer ....

Betänk dock detta innan ni börjar kolla in målvaktsligan JUST NU.....
Hadelöv är en av elitseriens minsta målvakter vilket innebär att han räddar minst antal puckar i statiskt tillstånd. Han måste alltså spela mer positionsspel och göra räddningar än tex fläskberget i Frölunda (196cm 112kilo)
I ren YTA är Andersen flera procent större helt stationärt. Låt oss säga att det är 5 procent (LÅGT räknat)
Det skjuts ca 1500 skott på målvakterna under en säsong, och om Hadelöv och Andersen skulle ställa in en vaxdocka av sig själv skulle Hadelövdockan släppa in 75 mål fler på en säsong ....statistiskt räknat.
Han har bara blivit bättre och bättre med fjolårssäsongen som topp och beskriv gärna vem i ES ni skulle byta till och varför ....Fasth räknas inte ......
John
Posts: 257
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by John »

Det är ju som att hävda att Leo Messi är en jäkligt bra huvudspelare, baserat på att han är så pass mycket kortare än de långa mittbackarna han möter.

Jag gillar Hadelöv, och vänder mig inte mot att han är en duktig målvakt, men det är ju tämligen självklart att en mindre keeper är rörligare.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by BubbelVe »

Så Nihlstorp, Jocke E och Ridderwall är alltså MINDRE rörliga ??????? ja.....ha....
Fortsätt kolla fotboll du . . .
Gonzo
Posts: 36
Joined: 15 Jun 2011, 20:16

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Gonzo »

Å alltid försvarar ni denna bedrövliga målvakt, som borde ha lagt sakerna på hyllan efter förra säsongen.

Men hur kommer de sig att han alltid släpper in 1-2 puckar?
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by BubbelVe »

Till skillnad mot VILKEN målvakt ??????????
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Trollet »

Gonzo wrote:Å alltid försvarar ni denna bedrövliga målvakt, som borde ha lagt sakerna på hyllan efter förra säsongen.

Men hur kommer de sig att han alltid släpper in 1-2 puckar?
Jag misstänker starkt att du inte är på riktigt men du ska få "the benefit of doubt" på din sida en första och enda gång.
Är 1-2 puckar per gång dåligt menar du? För bäst GAA hade Luleå i fjol och de stannade på 2.09 mål per match. Du får gärna utveckla ditt resonemang. Förslagsvis utan att trolla.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Gonzo
Posts: 36
Joined: 15 Jun 2011, 20:16

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Gonzo »

menade med att han alltid släpper in 1-2 puckar som han ska ta, har knappt sett en gång att han klarar av att stänga en match bortsett från enstaka matcher på alla år han har varit här...
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Trollet »

Gonzo wrote:menade med att han alltid släpper in 1-2 puckar som han ska ta, har knappt sett en gång att han klarar av att stänga en match bortsett från enstaka matcher på alla år han har varit här...
OK. Tips: slutspelet i fjol. Börja där.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Zimme »

Hadelöv har sällan en dålig dag på jobbet och han avgör betydligt fler jämna matcher till lagets fördel än tvärtom.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by Oracle »

Hadelöv har gjort att vi vunnit många matcher senaste åren och kommer fortsätta med det i år också.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by don_tomassso »

Hadelöv kommer igen.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #1 Andreas Hadelöv

Post by svartgulsubkultur »

Kände mig tvungen att räkna lite igår efter att ha läst ett riktigt bra blogginlägg på http://www.hockeysverige.se/blogg/pettersson
Hadelöv har kanske inte övertygat så väldigt mycket hittills i år, men det statistiska justitiemord som svenska hockeyförbundet håller på med kan verkligen ge siffror som inte speglar verkligheten.
Enligt dem har han ett GAA på 2,79 och en räddningsprocent på 86,96.
Om man däremot räknar som man ska, som man räknar i alla andra ligor, så har Hadelöv 1,86 GAA och 90,9 i räddningsprocent.
En jävla skillnad minst sagt.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Post Reply