#22 Janne Pesonen

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Chippen »

Ser inget roligt i den bilden, som förövrigt publicerades för väldigt länge sedan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: #22 Janne Pesonen

Post by vonschnauser »

Var och snokade på Luleås forum och såg att det var någon där som hade uppgifter att vi betalade Pesonen 600k + sociala avgifter. Någon som har hört något om hans lön?
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Poet »

Inte en chans att vi betalar löner på över 600k
2012-05-19
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Skidrow »

Luleå kan ha erbjudit honom det men han tackade nej till dom och spelar för hälften för AIK 8-)
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #22 Janne Pesonen

Post by jokarfo »

vonschnauser wrote:Var och snokade på Luleås forum och såg att det var någon där som hade uppgifter att vi betalade Pesonen 600k + sociala avgifter. Någon som har hört något om hans lön?
Förövrigt är ju den numer riksbekante Frukthamstern en av de som hävdat på deras forum att AIK betalar närmare 500k/månaden för Janne. Innan hela miljonkarusellen skrev han om detta och surade över att Osten inte (kunde) lägga ett bud som trumfade AIK:s.
Sanningshalten i vad karln skriver ger jag själv inte så mycket för och ärligt talat så bryr jag mig inte massor om vad Janne har i lön. Klass kostar, så enkelt är det. Däremot är det fantastiskt underhållande med hamsterns inträde som storsponsor i backspegeln att just Pesonen-affären mycket väl skulle kunna vara droppen som fick fruktbägaren att rinn över och få hamsterbeslutet slutligen fattat. :lol:
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Talbot25 »

Väskan fick väl 460 i månaden, så nog kan Lasse skriva feta checkar.

Sen är han värd varenda peso! Näst bästa AIK-spelaren i modern tid.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: #22 Janne Pesonen

Post by bsa »

Hört från mycket initierad källa att Janne haft så bra kontrakt de senaste åren att han inte jagat sista kronan. Med komentaren på det " roligt att få arbeta med såna människor".
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Hank »

Seriens bästa spelare borde ha seriens bästa lön.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Colton »

En Luleåsupporter som sagt typ samma till mig. 500k/mån. Älskar deras avundsjuka på att vi lyckats få seriens bästa spelare. "Jaa han är bra, MEN han tjänar så sjukt mkt pengar att de nästan inte är värt de". Patetiskt. Nästan i klass med att de tror, på fullaste allvar, att den där minecraft-killen ska donera några miljarder till dom.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Larzon »

Lite fokus på annat än hans lön nu, helvete vilka kassar han stänkte in idag, riktig sniper. Gillar även många andra saker. Tycker han stressar motståndarna bra, vinner puckar och är även bra defensivt. Spelat väldigt bra i 4 mot 5 och 3 mot 5.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
dovienya
Posts: 2221
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #22 Janne Pesonen

Post by dovienya »

Ja, han ligger bra i boxplay, men han täcker inte skott helhjärtat - än :)
p-play
Posts: 6791
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #22 Janne Pesonen

Post by p-play »

jokarfo wrote:
vonschnauser wrote:Var och snokade på Luleås forum och såg att det var någon där som hade uppgifter att vi betalade Pesonen 600k + sociala avgifter. Någon som har hört något om hans lön?
Förövrigt är ju den numer riksbekante Frukthamstern en av de som hävdat på deras forum att AIK betalar närmare 500k/månaden för Janne. Innan hela miljonkarusellen skrev han om detta och surade över att Osten inte (kunde) lägga ett bud som trumfade AIK:s.
Sanningshalten i vad karln skriver ger jag själv inte så mycket för och ärligt talat så bryr jag mig inte massor om vad Janne har i lön. Klass kostar, så enkelt är det. Däremot är det fantastiskt underhållande med hamsterns inträde som storsponsor i backspegeln att just Pesonen-affären mycket väl skulle kunna vara droppen som fick fruktbägaren att rinn över och få hamsterbeslutet slutligen fattat. :lol:
Han ligger säkert i de trakterna om man inkluderar signingbonusen som säkert utgjorde en signifikant del av lönen. Dock så är han hitintills i en klass för sig i laget. Hans mål idag kom ju från i princip obefintliga vinklar.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Markman »

Larzon wrote:Lite fokus på annat än hans lön nu, helvete vilka kassar han stänkte in idag, riktig sniper. Gillar även många andra saker. Tycker han stressar motståndarna bra, vinner puckar och är även bra defensivt. Spelat väldigt bra i 4 mot 5 och 3 mot 5.
Bra, vi har genom de senaste åren sett att AIK har bra koll på ekonomin, och spekulationer utan fakta blir bara meningslöst. Klart han har en bra lön, och det är han värd!

ÄCKLIGT bra spelare!! Hoppas verkligen inte att han drar iväg på rubel-/dollar-jakt nästa år, för han lär ju ha ögonen på sig!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #22 Janne Pesonen

Post by jokarfo »

Markman wrote:
Larzon wrote:Lite fokus på annat än hans lön nu, helvete vilka kassar han stänkte in idag, riktig sniper. Gillar även många andra saker. Tycker han stressar motståndarna bra, vinner puckar och är även bra defensivt. Spelat väldigt bra i 4 mot 5 och 3 mot 5.
Bra, vi har genom de senaste åren sett att AIK har bra koll på ekonomin, och spekulationer utan fakta blir bara meningslöst. Klart han har en bra lön, och det är han värd!

ÄCKLIGT bra spelare!! Hoppas verkligen inte att han drar iväg på rubel-/dollar-jakt nästa år, för han lär ju ha ögonen på sig!
Jag håller med. Tycker att fokuset på hans lön känns onödig men jag anser att även om han skulle sitta på en monsterlön så är han värd det. Det skrev jag innan Janne-show under gårkvällen där han en gång för alla bör ha visat varför han värvades till AIK. Skrev det tidigare och skriver det igen; Klass kostar.

Och de spetskompetenser han visar upp är ju förfan övermänskliga. Hans andra kasse igår är det så fruktansvärt hög klass på att det är tveksamt om det är nån annan spelare på den här sidan pölen som mäktat med det. En distinkt backhand som går i minimal lucka i närmaste krysset från riktigt knepig vinkel är... ja, helt jävla otroligt. Hoppas folk inser hur skicklig Pesonen verkligen är och inte bara fastnar i ett platt hyllande av att han gör mål hela tiden.

Han är väl för övrigt kontrakterad även över nästa säsong så att han skulle dra ser jag som högst osannolikt. Janne är grym men än så länge är han ingen trotjänare som AIK kan släppa som tack för lång och trogen tjänst. Inte än i alla fall! ;-)
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Trollet »

Han har ju all rätt att dra till NHL om han vill det, oavsett kontrakt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Markman »

Trollet wrote:Han har ju all rätt att dra till NHL om han vill det, oavsett kontrakt.
Känns väl inte helt osannolikt att det finns KHL-klausul i kontraktet också, även om ligan lär tappa attraktionsvärde iom ekonomiska situationen i landet. Vissa lag har ju dock fortfarande pengar att gödsla med.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Skidrow »

Det som imponerar mej mest med Janne är att han också står framför mål och skymmer och gör det riktigt bra.
p-play
Posts: 6791
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #22 Janne Pesonen

Post by p-play »

Markman wrote:
Trollet wrote:Han har ju all rätt att dra till NHL om han vill det, oavsett kontrakt.
Känns väl inte helt osannolikt att det finns KHL-klausul i kontraktet också, även om ligan lär tappa attraktionsvärde iom ekonomiska situationen i landet. Vissa lag har ju dock fortfarande pengar att gödsla med.
Det finns säkert utköpsklausul, men jag är ganska säker på att man vill ha tillbaka signingbonusen plus en rimlig ersättning om han går till KHL. Jag tror knappast att han är aktuell för NHL. Han har åldern och bristen på speed emot sig,
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #22 Janne Pesonen

Post by jokarfo »

Trollet wrote:Han har ju all rätt att dra till NHL om han vill det, oavsett kontrakt.
Jojo, för all del att det kan finnas klausuler - standard-NHL som extra KHL - men varför krita på ett tvåårs om man tänker sticka redan efter första säsongen? Det är inte exakt vad som står i kontraktet jag reflekterar över utan hur stor risken jag tror finns att han drar. Om uppgifterna stämmer att killen dessutom kritat på för AIK utan att ha "jagat maximalt" med dollar så stärks ju intrycket ytterligare att han valt AIK för att han vill tillhöra klubben under den tid kontraktet gäller.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Erwynn »

Juryn bestående av Hans Abrahamsson, Johan Garpenlöv, Linus Norberg, Tomas Ros och Mats Wennerholm rankar Pesonen som säsongens bästa spelare.

"Säsongens största värvningssuccé. Pesonen har verkligen tillfört en extra dimension sedan han kom till Skellefteå. En mästare på att
avsluta snabbt och med en enorm precision. Bara 18 matcher, men inget snack om vem som varit seriens skickligaste spelare."

Andra spelare från AIK på listan är Buström på 24:e och Heed på 13:e.
Hata allt.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Markman »

Intervju med Pesonen på AB: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0404650.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Begränsat med AIK-relaterat, mer om Pesonen som person, hans bakgrund och hans hockeyhistorik.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: #22 Janne Pesonen

Post by TS_ »

Jag har inte sett så mycket av Pesonen i kvarten, men ska anta det är tack vare att han fått all bevakning som Calof varit så bra mot Brynäs?
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #22 Janne Pesonen

Post by Trollet »

Det tror jag också.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: #22 Janne Pesonen

Post by burk »

Hur mycke såg man av pesonen i grundserien förutom målen och assisten, typ ingenting för han har nästan alltid varit osynlig förutom poängen som han har gjort och nu när han inte heller gjort så många poäng i slutspelet så märks de mer hur borta han är i själva spelet. De blir tuffare och tätare spel i slutspelet och de verkar pesonen inte riktigt tycka om
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: #22 Janne Pesonen

Post by TS_ »

burk wrote:Hur mycke såg man av pesonen i grundserien förutom målen och assisten, typ ingenting för han har nästan alltid varit osynlig förutom poängen som han har gjort och nu när han inte heller gjort så många poäng i slutspelet så märks de mer hur borta han är i själva spelet. De blir tuffare och tätare spel i slutspelet och de verkar pesonen inte riktigt tycka om
Finns det någon stor poänggörare i SHL som är synlig när de de inte får ha pucken eller drar på sig mycket bevakning?

Jag har varit tvungen att se en del Frölunda-matcher då sambon är Frölundafan och jag har då aldrig sett Andreas Johnson, Mathis Olimb eller Ryan Lasch då de inte haft pucken.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: #22 Janne Pesonen

Post by burk »

TS_ wrote:
burk wrote:Hur mycke såg man av pesonen i grundserien förutom målen och assisten, typ ingenting för han har nästan alltid varit osynlig förutom poängen som han har gjort och nu när han inte heller gjort så många poäng i slutspelet så märks de mer hur borta han är i själva spelet. De blir tuffare och tätare spel i slutspelet och de verkar pesonen inte riktigt tycka om
Finns det någon stor poänggörare i SHL som är synlig när de de inte får ha pucken eller drar på sig mycket bevakning?

Jag har varit tvungen att se en del Frölunda-matcher då sambon är Frölundafan och jag har då aldrig sett Andreas Johnson, Mathis Olimb eller Ryan Lasch då de inte haft pucken.
Jocke Lindström
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: #22 Janne Pesonen

Post by TS_ »

Efter att ha sett semifinalerna så undrar man ifall Pesonen spelar skadad, för att han verkar ha väldigt svårt att skydda pucken i en mot en lägen, då han ofta tappar pucken. Eller så är det bara en svaghet i hans spel, för vi vet ju hur bra han är när han får utrymme att använda sitt skott.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #22 Janne Pesonen

Post by schteffe »

Lex Bud.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #22 Janne Pesonen

Post by 374 »

Han har ju ändå gjort 7 poäng på 7 matcher och jag tycker även att han varit bättre spelmässigt i semifinalen.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: #22 Janne Pesonen

Post by freddus »

"Finländaren matchades hårt – tre minuter och 35 sekunder – i den första perioden men var påtagligt blek.

– Jag ser honom inte över huvudtaget. Det är bara Daniel Widing och Andrew Calof som har spelat mindre i första perioden. Det här är ett jätteproblem. Man kan inte räkna med att Axel Holmström ska rädda Skellefteå i match efter match. Det är de bästa spelarna som ska göra det. Janne Pesonen är ett problem så här långt, säger Wikegård."
http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... e-pesonen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply