Silly Season 2015/2016

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Markman »

King Kong wrote:Bert har kontrakt, men kontrakt går bryta.
Hoppas verkligen att Bert blir kvar kontraktstiden ut och flera år till.
Den profilen och den passionen han har behöver Skellefteå.
Verkligen! Fullständigt medhåll!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly Season 2015/2016

Post by bsa »

Varför skulle han vilja bryta, varför skulle AIK vilja bryta. Tror inte Bert skulle passa som huvudtränare. Har svårt att se att han skulle få en bättre roll någon annan stans eller AIK skulle hitta någon bättre i hans roll. Klockare har varit i AIK en hel evighet, så länge att han kanske vill vara kvar. Som tränarteamet fungerat i år med alla nya spelare, så kan det inte betyda annat än att de fungerar och alla accepterat sin roll. Varför byta ut Klockare och ändra gruppdynamiken, och andra sidan kan man inte köra på i all evighet. Bara Lasse och materialförvaltarna vet.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Erwynn »

Niclas Bergfors verkar öppna för spel i SHL eller Schweiz, skulle han kunna vara något för oss?
Hata allt.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Killen har alltid haft potential, men verkar vara bekväm på alla tänkbara sätt. Han skulle nog delvis bli ännu ett Thomsonprojekt och för den lönen som han antagligen begär är det väl lite tveksamt om det är värt det. Om man inte fått någon verifikation på att det har uppstått någon enorm reality check i Ryssland så är åtminstone jag tveksam. Jag väljer en hellre en kille som kanske gör lite mindre poäng, men gör hela det defensiva jobbet.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2015/2016

Post by smogz »

Ser hellre en kille som gör mycket poäng, så länge han är bra på grillorna. En Vesce-Schremp-typ som är bra med klubban och inte passar in i AIKs spelstil vill jag inte ha.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Fdskebo »

Jesse Joensuu, där har vi en potentiell kanonförstärkning.

Undra hur mycket flis man behöver lasta upp för att han ska krita på för oss (istället för HV)?
Kan/vill Bern behålla honom, vill han stanna där?
Kan Pesonen agera draghjälp?
1-2 år hos oss skulle den pajken må bra av...
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Larzon »

Holloway har nog mycket gott att säga om Skellefteå.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2015/2016

Post by nr86 »

Han har ju köpt hus i J kpg så honom kan vi glömma.
Tror snarare på Jocke och Jimmie som hemvändare. Där har vi spets.
Sedan blir det spännande att se vad som händer med Kabanov och Zackrisson. Schremp är jag övertygad om att vi skeppar.
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Fdskebo »

nr86 wrote:Han har ju köpt hus i J kpg så honom kan vi glömma.
Tror snarare på Jocke och Jimmie som hemvändare. Där har vi spets.
Sedan blir det spännande att se vad som händer med Kabanov och Zackrisson. Schremp är jag övertygad om att vi skeppar.
Knappast så att HV kan räkna hem någon bara för att denne har hus i området...
Det säger väl inte mer än att han "trivs" i Jönköping och att han eventuellt tänker bo där efter karriären. Förmodligen så ligger HV högst på listan om han ska till SHL, men att det skulle vara givet att han landar där, nja. För rätt peng så tror jag absolut att det kan vara realistiskt att han hamnar här. Och han har potential att passa som hand i handske.

Jocke & Jimmie är kanske mer realistiska förvärv, men skulle vi ha chans att få Jesse så anser jag att vi ska hugga direkt.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2015/2016

Post by smogz »

Tittade lite löst på om det fanns intressanta spelare med utgående kontrakt i lag som våra flydda KHL, NLA-lirare spelar i. Hittade möjligen några:

SKA
Mikko Koskinen - målis
Tony Mårtensson
Patrick Thoresen

AK Bars Kazan
Anders Nilsson - MV
SKeldon Brookbank - D
Justin Azevedo - C

Bern
Jesse Juenssu

Så om vi ersätter Zacke, Schremp och Kabanov med Azevedo, Juenssu och Thoresen så är jag nöjd ;) Nu hoppas jag iofs att Kabanov blir kvar.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Fdskebo wrote:
nr86 wrote:Han har ju köpt hus i J kpg så honom kan vi glömma.
Tror snarare på Jocke och Jimmie som hemvändare. Där har vi spets.
Sedan blir det spännande att se vad som händer med Kabanov och Zackrisson. Schremp är jag övertygad om att vi skeppar.
Knappast så att HV kan räkna hem någon bara för att denne har hus i området...
Det säger väl inte mer än att han "trivs" i Jönköping och att han eventuellt tänker bo där efter karriären. Förmodligen så ligger HV högst på listan om han ska till SHL, men att det skulle vara givet att han landar där, nja. För rätt peng så tror jag absolut att det kan vara realistiskt att han hamnar här. Och han har potential att passa som hand i handske.

Jocke & Jimmie är kanske mer realistiska förvärv, men skulle vi ha chans att få Jesse så anser jag att vi ska hugga direkt.
Med tanke på att HV haft högst budget i SHL de senaste säsongerna och deklarerat att de vill ha honom så är det i princip en omöjlig värvning för något annat lag.
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 2015/2016

Post by ante08 »

Skellefteå då som du tidigare spelat med?

– Nä inte dem heller. De har ju åtta eller nio backar på kontrakt så det blir nog inte aktuellt heller även om det skulle vara roligt, säger Pudas.
http://www.kuriren.nu/sport/jag-har-int ... 97760.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Vi får hoppas att han bluffar. Det vore snudd på tjänstefel av LJ att inte ta hem honom.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2015/2016

Post by LeeGoren »

p-play wrote:Vi får hoppas att han bluffar. Det vore snudd på tjänstefel av LJ att inte ta hem honom.
Tar Öhman före Pudas alla dagar i veckan.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2015/2016

Post by nr86 »

Kanske vi tar båda?
Sevc och Andrsson kanske drar/Ej förnyat.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

LeeGoren wrote:
p-play wrote:Vi får hoppas att han bluffar. Det vore snudd på tjänstefel av LJ att inte ta hem honom.
Tar Öhman före Pudas alla dagar i veckan.
Då har du inte sett speciellt många matcher med Pudas i år. Pudas ligger minst 1 år, kanske två före i utvecklingen. Han skulle klara Erik Anderssons roll galant. Jag gillar Öhman, men man kunde verkligen se att han fick problem i allsvenskan när han inte hade samma stöd som i AIK, allt medan Pudas har varit en av de bättre backarna i serien. Jag gillar verkligen Öhman (han är riktigt skicklig från blå) och ser honom som en stor framtidsman, men han behöver bättra på fysiken och spela minst 1 år i allsvenskan. Det bästa vore att signa ett utvecklingskontrakt med honom över 3 år och sedan låna ut honom permanent för ett år. Pudas är i dagsläget även bättre än Marcus Pettersson.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2015/2016

Post by Chippen »

På tal om Pettersson. Är det någon som sett hur det gått för honom i Hästen?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Det har gått ganska bra. Han matchades flitigt i avgörande moment i de allsvenska matcherna jag sett honom i och han var relativt bra. Däremot har han haft det lite svårare att glänsa mot Modo, utan att för den delen vara dålig. Han är fortfarande lite gänglig och behöver bygga lite kilon. Hans passningsspel behöver också förbättras: det är lite slarvigt emellanåt. För att vara en relativ offensiv back från vår organisation är han överraskande svag på den detaljen. Om han inte går framåt under sommaren så skulle han nog må bra av ett år i allsvenskan.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2015/2016

Post by 374 »

Vi kan då avskriva alla rykten om Waltin, han är klar för Södertälje.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2015/2016

Post by Chippen »

374 wrote:Vi kan då avskriva alla rykten om Waltin, han är klar för Södertälje.
Dessutom på 3 år framåt förutom återstående del av denna säsong
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2015/2016

Post by LeeGoren »

P-play: har sett ca 15 st KHK-matcher i år och ngt liknande ifjol. Har bra koll på Pudas. Han är bra, men i långa loppet vet jag att Skeå håller Öhman högre, mycket pga den spetskompetens han besitter. Tycker personligen att ifall Sevc/Erik A drar så vet vi att egna killar som Arvid och Macke P(som kommer vara redo i höst) kan ersätta EA och då behöver vi få in en stor och aggressiv back för att få balans. Pudas är bra, men passar inte in i lagbygget och jag har hellre Öhman som en backup.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

LeeGoren wrote:P-play: har sett ca 15 st KHK-matcher i år och ngt liknande ifjol. Har bra koll på Pudas. Han är bra, men i långa loppet vet jag att Skeå håller Öhman högre, mycket pga den spetskompetens han besitter. Tycker personligen att ifall Sevc/Erik A drar så vet vi att egna killar som Arvid och Macke P(som kommer vara redo i höst) kan ersätta EA och då behöver vi få in en stor och aggressiv back för att få balans. Pudas är bra, men passar inte in i lagbygget och jag har hellre Öhman som en backup.
Då har du antagligen också noterat att Pudas gått framåt rejält denna säsong i utveckling. Stenhårda pass på bladet som kan öppna upp rejält för forwards i mittzon. Det är lite Heed-vibbar på hans passningsspel. Han är klockren i lagbygget i Erik Anderssons roll enligt mitt sätt att se det på. Det är mycket bang-for-the-buck i Pudas. Jag är tveksam till att Marcus P fått ordning på passningsspelet redan till i höst och jag tror att allsvenskan kan främja hans utveckling. Jag gillar Öhman starkt p g a hans spetskompetens, men jag tror att även han skulle må bra av ett år i allsvenskan med mycket speltid.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Skidrow »

Anton Öhman, Jacob Andersson och Adam Thilander känns det som dom bör skriva kontrakt med på back sidan (om vi inte har) och kanske låna ut Jacob Andersson.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2015/2016

Post by LeeGoren »

p-play wrote:
LeeGoren wrote:P-play: har sett ca 15 st KHK-matcher i år och ngt liknande ifjol. Har bra koll på Pudas. Han är bra, men i långa loppet vet jag att Skeå håller Öhman högre, mycket pga den spetskompetens han besitter. Tycker personligen att ifall Sevc/Erik A drar så vet vi att egna killar som Arvid och Macke P(som kommer vara redo i höst) kan ersätta EA och då behöver vi få in en stor och aggressiv back för att få balans. Pudas är bra, men passar inte in i lagbygget och jag har hellre Öhman som en backup.
Då har du antagligen också noterat att Pudas gått framåt rejält denna säsong i utveckling. Stenhårda pass på bladet som kan öppna upp rejält för forwards i mittzon. Det är lite Heed-vibbar på hans passningsspel. Han är klockren i lagbygget i Erik Anderssons roll enligt mitt sätt att se det på. Det är mycket bang-for-the-buck i Pudas. Jag är tveksam till att Marcus P fått ordning på passningsspelet redan till i höst och jag tror att allsvenskan kan främja hans utveckling. Jag gillar Öhman starkt p g a hans spetskompetens, men jag tror att även han skulle må bra av ett år i allsvenskan med mycket speltid.
Han har gått framåt och är bra. Men jag ser som sagt hellre en annan spelartyp ifall Sevc lämnar, vilket han förmodligen kommer göra. Ifall bara EA lämnar tycker jag hellre att man ska satsa på att ge egna spelare större roller, tex Arvid Lundberg.
Om Sevc och EA nu drar...: Heed, Burström, Lindgren, Lindholm, Lundberg, Aho,, Pettersson bör i mina ögon kompletteras av en fysisk back med storlek. Öhman som backup tillsammans med Jacob A. Låna ut bägge till Löven där de får stora roller och mycket istid, med möjlighet att låna hem när som helst.
burgundy
Posts: 84
Joined: 21 Jun 2011, 23:01

Re: Silly Season 2015/2016

Post by burgundy »

Lasse får nog skynda sig fram med pennan och checkhäftet. Bill Sweatt verkar vara dagar från ett nytt omförhandlat kontrakt med Brynäs.
http://www.arbetarbladet.se/ishockey/sh ... a#Ishockey
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Sweatt är väl så nära en perfekt värvning man kan komma, men hans prislapp är säkert på 300' i månaden och kanske mer därtill. Jag hoppas verkligen att vi är med där.
Frågan är väl hur mycket utrymme vi har i budgeten om man tar höjd för Jocke Lindström och Jimmie. Jag misstänker att vi fick lasta upp en del för förlängningar till den här säsongen, d v s vi fick offra lite spets för att kunna behålla breddspelarna.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2015/2016

Post by 374 »

Om AIK verkligen vill ha en spelare så finns pengarna.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

374 wrote:Om AIK verkligen vill ha en spelare så finns pengarna.
Man har en en budget och den lär man hålla. Det finns minst tre klubbar som troligtvis kommer att ha en högre budget nästa år, (och kanske ytterligare någon). Sweatt borde man verkligen vilja ha. Han är så nära optimal man kan komma beträffande spelsystemet.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2015/2016

Post by 374 »

AIK betalade 300' i månaden för Zackrisson för att de ville ha honom (400' om man räknar med bonus) trots att det egentligen är för mycket så vill AIK ha Sweatt kommer inte pengarna vara problemet.

Vilka fyra klubbar kommer ha högre budget än AIK nästa år?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

374 wrote:AIK betalade 300' i månaden för Zackrisson för att de ville ha honom (400' om man räknar med bonus) trots att det egentligen är för mycket så vill AIK ha Sweatt kommer inte pengarna vara problemet.

Vilka fyra klubbar kommer ha högre budget än AIK nästa år?
HV71, Luleå och troligtvis Växjö. Luleå kommer troligtvis att ha högst budget.
Sedan finns det ett par klubbar som troligtvis inte ligger så långt från vår nivå som kommer att öka budgeten, t ex Färjestad.
Locked