Snow Pride och Skellefteå AIK

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Talbot25 »

ante08 wrote:AIK i samarbete med Snow Pride.
http://norran.se/sport/aik-i-samarbete- ... ide-287812" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska verkligen en allmän idrottsklubb ta ställning i en politisk fråga? Pridetåg är ju inte helt okontroversiellt med mycket sexism och annat som inte är helt rumsrent.

"Vi vill bidra till att Skellefteå är en plats som kännetecknas av mångfald och öppenhet och som ger alla människor utrymme att leva sitt liv på det sätt de själva väljer."
Det där uttalandet går väl lite stick i stäv med att ta ställning i ett pridetåg. Det utesluter istället personer av motsatt åsikt exempelvis vissa religiösa grupper och personer som helt enkelt ogillar jippot.

Det räcker väl att AIK har en tydlig värdegrund där det står att alla oavsett kön, religion, sexuell läggning, handikapp och åsikter är välkomna i klubben.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by bsa »

Antirasism utesluter rasister!
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Oliman »

Men du, detta skulle kunna appliceras på lite vad som helst:

Föreningens ställningstagande mot de sexistiska tröjorna i CHL.
Föreningens ställningstagande mot rasism.

Staaackars alla som tyckte att tjejerna var riktigt sexiga, och staaackars alla som ogillar mångfaldsjippon.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Talbot25 »

Oliman wrote:Men du, detta skulle kunna appliceras på lite vad som helst:

Föreningens ställningstagande mot de sexistiska tröjorna i CHL.
Föreningens ställningstagande mot rasism.

Staaackars alla som tyckte att tjejerna var riktigt sexiga, och staaackars alla som ogillar mångfaldsjippon.
När det gäller CHL-tröjorna hade det räckt med att säga att de inte får använda AIKs logga utan att fråga om lov. Att börja ta avstånd från småsaker för att framstå som bror duktig det har jag inget övers för.

Nu blir det lite äpplen och päron när du jämför rasism och ett pridetåg. AIK kan säga att de välkomnar alla människor och vill att fler ickesvenskar ska ansluta till klubben utan att det är ett går emot klubbens neutralitet.
Det skulle dock vara ett problem om AIK började gå i vänsterextrema demonstrationståg eller ta ställning mot SD.

Saken är den att idrotten ska vara fri från politik och alla medlemmar ska känna sig välkomna. Och jag skulle också ha invändningar om AIK började kritisera ISIS, och det är en grupp jag verkligen föraktar.
Last edited by Talbot25 on 23 Oct 2014, 12:03, edited 1 time in total.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

Att värna om allas rätt till sin sexuella läggning är väl knappast att ta politisk ställning?
msoe
Posts: 1636
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Skellefteå AIK i media

Post by msoe »

GroovyEd wrote:Att värna om allas rätt till sin sexuella läggning är väl knappast att ta politisk ställning?
Speciellt då hockeyvärlden traditionellt sett har varit väldigt intolerant när det gäller dessa frågor. Då kan det vara bra att visa att föreningen och sporten verkligen är öppen för alla.
User avatar
micktålbot
Posts: 544
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Skellefteå AIK i media

Post by micktålbot »

GroovyEd wrote:Att värna om allas rätt till sin sexuella läggning är väl knappast att ta politisk ställning?
Är det inte defintionen av att ta politisk ställning?

Själv förespråkar jag att företag ska vara tysta kring politik och sociala frågor i allmänhet. Företag har som uppgift att ge vinst till sina ägare och uppnå sina resultat och mål. Vi har politiska partier och organisationer samt massmedia för våra politiska diskussioner som genom politisk förändring ändras företagens kravbild. Företag trampar oftast bara i klaveriet när de ska hävda sociala frågor.
msoe wrote: Speciellt då hockeyvärlden traditionellt sett har varit väldigt intolerant när det gäller dessa frågor. Då kan det vara bra att visa att föreningen och sporten verkligen är öppen för alla.
Skellefteå AIK har inget damlag, så därmed är AIK inte öppet för alla.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Talbot25 »

GroovyEd wrote:Att värna om allas rätt till sin sexuella läggning är väl knappast att ta politisk ställning?
Det är en politisk fråga i allra högsta grad. I Sverige kanske vi ser det som en självklarhet men i övriga världen är det inte så. GAIS-klacken fick böter för att de viftade med en flagga föreställande Dawit Isaac, även om syftet var gott så bröt det mot SVFFS förbjud mot politiska aktioner på läktaren.

Men nu pratar jag om pride-tåget och det är verkligen inte neutralt och fritt från politik de utesluter vissa grupper för att de tycker "fel".

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5209752" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Talbot25 on 23 Oct 2014, 12:28, edited 1 time in total.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Markman »

Talbot25 wrote:
ante08 wrote:AIK i samarbete med Snow Pride.
http://norran.se/sport/aik-i-samarbete- ... ide-287812" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska verkligen en allmän idrottsklubb ta ställning i en politisk fråga? Pridetåg är ju inte helt okontroversiellt med mycket sexism och annat som inte är helt rumsrent.

"Vi vill bidra till att Skellefteå är en plats som kännetecknas av mångfald och öppenhet och som ger alla människor utrymme att leva sitt liv på det sätt de själva väljer."
Det där uttalandet går väl lite stick i stäv med att ta ställning i ett pridetåg. Det utesluter istället personer av motsatt åsikt exempelvis vissa religiösa grupper och personer som helt enkelt ogillar jippot.

Det räcker väl att AIK har en tydlig värdegrund där det står att alla oavsett kön, religion, sexuell läggning, handikapp och åsikter är välkomna i klubben.
Pride är väl väldigt politiskt obundet, och därtill väldigt öppet för vem som helst! De enda som de "utesluter" är väl homofober och liknande som inte vill tillåta andra sexuella läggningar än heterosexualitet. Det är ju å andra sidan svårt att ha en gruppering med en särskild åsikt, utan att för den skull utesluta personer av motsatt åsikt?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Talbot25 »

Partipolitiskt obunden och politiskt obunden är två väldigt stora skillnader. Sen är pride varken eller då de både utesluter vissa partier och åsikter.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lappmössan »

Varför skulle AIK inte ta ställning mot homofobi etc. när klubben välkomnar alla oavsett sexuell läggning? Vi pratar för fan om rättigheter.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by GroovyEd »

Precis, jag anser inte allas rätt till sexuell läggning som en politisk fråga. Snarare en humanistisk syn på en mänsklig rättighet, precis som tolerans gentemot personer av annan nationalitet.

Det är ju dessutom på grund av detta sistnämnda som Pride uteslöt SD, då de tydligt inte är för allas lika värde.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Skellefteå AIK i media

Post by Markman »

Talbot25 wrote:Partipolitiskt obunden och politiskt obunden är två väldigt stora skillnader. Sen är pride varken eller då de både utesluter vissa partier och åsikter.
Med det resonemanget är ju allting en fråga om politik, eftersom en åsikt per definition är ett ställningstagande mot den diametralt motsatta åsikten. Om man håller en manifestation för åsikt A så bjuder man ju inte in folk som är av diametralt motsatt åsikt B, oavsett vilket ämne det handlar om (förutom om syftet är att skapa en diskussion mellan parterna). Med andra ord "utesluter" man den motsatta åsikten, med din terminologi.
Jag törs dessutom garantera att om det finns sverigedemokrater som stödjer pride så är de mer än välkomna i tåget också, så det är inte på grund av partitillhörighet som de "utesluts", utan på grund av att de generellt har åsikter som inte stämmer överens med pride i sig.

Du är ute och cyklar Talbot, ta på dig cykelhjälmen...
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Talbot25 »

GroovyEd wrote:Precis, jag anser inte allas rätt till sexuell läggning som en politisk fråga. Snarare en humanistisk syn på en mänsklig rättighet, precis som tolerans gentemot personer av annan nationalitet.

Det är ju dessutom på grund av detta sistnämnda som Pride uteslöt SD, då de tydligt inte är för allas lika värde.
Det där låter väldigt fint. Men åsikter som du anser är självklara kan någon tycka något helt annat om.

Det är väldigt bra att AIK har arbetat fram en värdegrund som förhoppningsvis inkluderar och välkomnar personer oavsett ras, sexuell läggning, handikapp,politisk tillhörighet, religion, kön osv. Men det bör stanna där för att inte äventyra neutraliteten som genomsyrar föreningsidrotten.
Pride-tåget är inte helt okontroversiellt och har gjort flera politiska ställningstaganden så en allmän idrottsklubb bör inte delta där, oavsett den fina grundsynen spektaklet har.

Edit: Får be om ursäkt att jag upprepar mig.
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Konk »

Talbot25 wrote:
GroovyEd wrote:Precis, jag anser inte allas rätt till sexuell läggning som en politisk fråga. Snarare en humanistisk syn på en mänsklig rättighet, precis som tolerans gentemot personer av annan nationalitet.

Det är ju dessutom på grund av detta sistnämnda som Pride uteslöt SD, då de tydligt inte är för allas lika värde.
Det där låter väldigt fint. Men åsikter som du anser är självklara kan någon tycka något helt annat om.

Det är väldigt bra att AIK har arbetat fram en värdegrund som förhoppningsvis inkluderar och välkomnar personer oavsett ras, sexuell läggning, handikapp,politisk tillhörighet, religion, kön osv. Men det bör stanna där för att inte äventyra neutraliteten som genomsyrar föreningsidrotten.
Pride-tåget är inte helt okontroversiellt och har gjort flera politiska ställningstaganden så en allmän idrottsklubb bör inte delta där, oavsett den fina grundsynen spektaklet har.

Edit: Får be om ursäkt att jag upprepar mig.
Vilka politiska ställningstaganden har Pride gjort som AIK inte bör ställa sig bakom?
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Hank »

Starta ny tråd för den här off topic-diskussionen.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Talbot25 »

Konk wrote:
Talbot25 wrote:
GroovyEd wrote:Precis, jag anser inte allas rätt till sexuell läggning som en politisk fråga. Snarare en humanistisk syn på en mänsklig rättighet, precis som tolerans gentemot personer av annan nationalitet.

Det är ju dessutom på grund av detta sistnämnda som Pride uteslöt SD, då de tydligt inte är för allas lika värde.
Det där låter väldigt fint. Men åsikter som du anser är självklara kan någon tycka något helt annat om.

Det är väldigt bra att AIK har arbetat fram en värdegrund som förhoppningsvis inkluderar och välkomnar personer oavsett ras, sexuell läggning, handikapp,politisk tillhörighet, religion, kön osv. Men det bör stanna där för att inte äventyra neutraliteten som genomsyrar föreningsidrotten.
Pride-tåget är inte helt okontroversiellt och har gjort flera politiska ställningstaganden så en allmän idrottsklubb bör inte delta där, oavsett den fina grundsynen spektaklet har.

Edit: Får be om ursäkt att jag upprepar mig.
Vilka politiska ställningstaganden har Pride gjort som AIK inte bör ställa sig bakom?
Det står på förra sidan. Och om du hade bemödat dig att läsa lite mer så hade det framgått att det inte är ett specifikt ställningstagande jag vill att AIK ska ta avstånd ifrån.Huvudfrågan är att de inte ska beblanda sig med något som har en så tydlig politisk agenda.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Skellefteå AIK i media

Post by BigGuyJohan »

men vars har Pride en politisk agenda? Pride är ju i mångt och mycket för att synliggöra och få acceptans för HBTQ- personer. visst, i sig är det till viss del en politisk fråga. men långt ifrån en kontroversiell en, men det är mer en humanistisk fråga än en politisk. det handlar ändå om allas lika rätt. att stödja en sån sak är i mina ögon inte fel.

att sedan Pride valt exempelvis att utestänga ett parti som SD är inte konstigt då deras syn på HBTQ-frågor inte är förenlig med Pride.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by bsa »

Ett öppet samhälle kan bara upprätthållas om religiösa saknar inflytande. I den Muslimska världen är det mullorna som styr, käns inte som det fungerar. Om de kristna (mullorna) ska bestämma så lär även vårt samhälle börjar sluta sig.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

Men ge er, om ni inte vill se 2 bögar kyssas titta åt ett annat håll.
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Konk »

Talbot25 wrote:Det står på förra sidan. Och om du hade bemödat dig att läsa lite mer så hade det framgått att det inte är ett specifikt ställningstagande jag vill att AIK ska ta avstånd ifrån.Huvudfrågan är att de inte ska beblanda sig med något som har en så tydlig politisk agenda.
Har inte sett att du nämnt något ställningstagande Pride har gjort. Du använder som argument att Pride gjort ställningstaganden som är kontroversiella och jag vill veta vilka de är. Har du nämnt några sådana missade jag dem. Det du verkar ha missat är att Pride inte står för att utesluta människor utan tvärtom. Men om en deltagares eller grupp deltagares budskap är att utesluta, såsom SDs är så borde man inte heller få delta. Det blir ett undantag i budskapet visst men ett ganska logiskt undantag.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Markman »

Separerade ut alltihop från Skellefteå AIK i media, eftersom diskussionen börjar komma bort från det föregående ämnet. Diskutera gärna vidare här, den som vill!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Freke
Posts: 20
Joined: 08 Oct 2013, 23:08

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Freke »

Självklart ska en allmän idrottsklubb vara delaktig i en manifestation för allas lika värde! Jag hoppas att alla idrottsklubbar i Skellefteå hakar på detta, det är ju ett sätt att visa att man menar allvar med sina värdegrunder och inte bara formulerar dem i fina ord. Pride är INTE politik även om vissa politiska partier till både höger och vänster vill få det så.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by King Kong »

Om man ju ansluter till Pride tar man väl indirekt ställning för hbtq frågorna som hbtq rörelsen jobbar för....som ex .informationsplikten för HIV smittades avvecklande, surrogatmödraskap...mm
Självklart är det ett politiskt ställningstagande och jag tycker att man ska vara försiktig med sådant även om det anses "korrekt"..
Det är ofta mycket mer komplicerat än så..

AIK har en värdegrund och ett värdegrundsarbete redan där dom tar ställning som förening kring vad som gäller och hur man skall bemöta människor, det kan jag tycka räcker..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by 374 »

Det som är konstigt och tråkigt är att det fortfarande går hur lätt som helst att få pengar till projekt så länge man anger att det handlar om att bekämpa homofobi eller dylikt. Ingen bryr sig om sexuell läggning nuförtiden och har inte gjort så sedan 90-talet. Inte ens bögarna upplever att det finns någon homofobi.
msoe
Posts: 1636
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Skellefteå AIK i media

Post by msoe »

msoe wrote: Speciellt då hockeyvärlden traditionellt sett har varit väldigt intolerant när det gäller dessa frågor. Då kan det vara bra att visa att föreningen och sporten verkligen är öppen för alla.
Skellefteå AIK har inget damlag, så därmed är AIK inte öppet för alla.[/quote]

Alla är välkomna att bli medlemmar i föreningen.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

Att det här ens blir en diskussion är tamejfan det löjligaste. Vi lever på 2000-talet och att ta ställning är inget negativt. Skönt att föreningen leds av folk som förstår värdet av att folk ska veta att AIK som normsättare verkar för öppenhet och tolerans.

Men vänta nu... Nån konstig människa som vill knulla andra av samma kön och ogillar surrogatmödraskap kanske börjar gilla AIK... Hemska tanke...

Ge er för fan.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Hyland (I'm back) »

Tänk om AIKs bäste skulle komma ut? Då skulle folk ändra uppfattning. Bra att AIK är med i pridetåget. Tycker även NP kan deltaga. Jag kommer då att gå med.
User avatar
Biocellatus
Posts: 355
Joined: 12 Jan 2012, 20:26
Location: Skellefte

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Biocellatus »

Om man ser det från (generaliserat) de äldres eller de som är riktigt troendes håll så betyder det här att klubben de älskar mest av allt står bakom det värsta de vet. Som att AIK nu ist skulle gå ut och säga att de är emot HBTQ. Bättre att inte säga något. Då samlas ALLA under neutrala AIK, där alla värderingar och åsikter läggs åt sidan för en stund. Slippa allt det oändliga tjafs om rasism/antirasism, politik, umeveganer osv osv osv.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Lappmössan »

Biocellatus wrote:Om man ser det från (generaliserat) de äldres eller de som är riktigt troendes håll så betyder det här att klubben de älskar mest av allt står bakom det värsta de vet. Som att AIK nu ist skulle gå ut och säga att de är emot HBTQ. Bättre att inte säga något. Då samlas ALLA under neutrala AIK, där alla värderingar och åsikter läggs åt sidan för en stund. Slippa allt det oändliga tjafs om rasism/antirasism, politik, umeveganer osv osv osv.
Vadå inte säga något? Skellefteå AIK -ÄR- en förening som är öppen för alla oavsett härkomst eller sexuell läggning. Finns det några homofober till supportrar som inte tänkt på detta får de väl äntligen komma in i 2014.

Fattar inte vad Talbot snackar om, detta är ju en icke-fråga.
Locked