#30 Joacim Eriksson

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

#30 Joacim Eriksson

Post by Zimme »

Image

Birthyear: 1990-04-09 Birthplace: Gävle, SWE
Age: 21 Nation: Sweden
Position: G Shoots: R
Height: 187 cm / 6'2" Weight: 85 kg / 187 lbs
Youth Team: Hedesunda IF Contract: 11/12
Drafted: 2008 round 7 #196 overall by Philadelphia Flyers

Första året i AIK bjöd både på fågel och fisk, Eriksson har förutsättningar att bli en riktigt bra målis men saknar i dagsläget rutin. Förhoppningsvis han Krister Holm med assistans av Hadelöv hjälpa Jocke att ta ett steg till i utvecklingen och rätta till de brister som finns, framför allt i förflyttningarna. Jockes siffror på 90,7% och 2,56 i GAA är ingalunda dåligt för en rookie och med ett jämnare spel och en högre lägstanivå kan Jocke utan tvekan utmana Hadelöv om förstaspaden.

10/11 Skellefteå 17gp 2.56GAA .907 %
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3062
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #30 Joakim Eriksson

Post by Foppas skridskocoach »

Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: #30 Joakim Eriksson

Post by Oracle »

ah, snyggt :)
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #30 Joakim Eriksson

Post by Markman »

Blev utsedd till matchdagens andra stjärna av hockeyligan efter sin förträffliga nolla igår mot LHC.. :)
http://www.hockeyligan.se/index.php/artikel/4024/
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #30 Joakim Eriksson

Post by 374 »

Härlig start på säsongen. Etta i både räddningsprocent och goals against så här långt.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3062
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #30 Joakim Eriksson

Post by Foppas skridskocoach »

Ja fy fan, nog får man vara nöjd med grabbens insats så här långt! :-)
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: #30 Joakim Eriksson

Post by Oracle »

Jävligt kul!
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #30 Joakim Eriksson

Post by BubbelVe »

Tar inget ifrån honom men han spelar med ett väldigt bra försvarsspel just nu. Det är inga jätteprov han satts på (utom benparaden köksvägen) dessa två matcher. Däremot syns tydligt att hans omlagda stil har börjat fungera till belåtenhet. Kan laget hålla skyttar på utsidan och jobba bort returerna lika bra i fortsättningen kommer AIK inte att vara ett roligt lag att möta. Jocke får hemskt gärna ge Hadelöv en JÄTTEkamp om istid. För om målvakterna, vem som helst som står, spelar så bra att det inte känns befogat att byta, ja då finns alla möjligheter att vinna många matcher .....
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #30 Joakim Eriksson

Post by Markman »

BubbelVe - håller med om att han har ett bra och uppoffrande försvar framför sig, men samtidigt står Jocke väldigt rätt i målet.. Vid ett par tillfällen igår var det rätt tilltrasslat framför kassen, men Jocke finns där och täcker upp väldigt bra.. Ett exempel var när en Växjöback skottpassar från blå till Kallio bredvid kassen och Kallio styr/direkskjuter. Jocke var redan där och täckte upp hela stolpen, så Kallio hade inte en chans att få in pucken.. Som jag skrev i matchrapporten från igår - om Jockes form håller i sig kommer Hadelöv att få jobba HÅRT för att hålla i förstaspaden!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #30 Joakim Eriksson

Post by svartgulsubkultur »

BubbelVe wrote:Tar inget ifrån honom men han spelar med ett väldigt bra försvarsspel just nu .....
Efter hans tillputsade teknik så är det den största skillnaden mot ifjol och jag tror att tekniken (ickeyvigheten) och försvaret framför honom hänger ihop i väldigt hög grad.
Ifjol när Jocke gav ett något fladdrigt och osäkert intryck så spred sig också de negativa försvarsegenskaperna till spelarna framför honom.
Nu när han ger ett samlat, lugnt och systematiskt intryck så agerar uteförsvaret också utifrån "defensiv gameplan 1.0", dvs keepern fokuserar på förstapucken, hans lagkamrater skär av passningsmöjligheter, rensar returer och förhindrar trafik framför kassen.

M.a.o så spelar man som målvakt bakom det försvar man förtjänar.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

Re: #30 Joakim Eriksson

Post by Henke »

#30 dominerar ju på isen iår, härligt Jocke härligt !
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by 374 »

Visst har han gjort så pass bra ifrån sig att han förtjänar sitt namn rättstavat i trådrubriken?
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by Trollet »

374 wrote:Visst har han gjort så pass bra ifrån sig att han förtjänar sitt namn rättstavat i trådrubriken?
Fixat!
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by King Kong »

Som sagt, ska vi vinna SM-guld så är det med en het Jocke mellan stolparna..
Hoppas bara hans mentala del utvecklas i samma takt som framgången och spelet på isen..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by BubbelVe »

Får lite intrycket att Hadelöv helt plötsligt inte duger.....
Jocke har varit RIKTIGT bra men det har ju faktiskt Andreas också, dessvärre har den senare släppt in någon billig i början av serien och sedan legat typ under 2GAA vilket är helt lysande. Men han kommer alltid att lastas för de SMÅ misstagen han gör. Bägge målvakterna har spelat otroligt bra och ger laget chansen att vinna matcher och inte ska vi stirra oss blind på R% som en sanning skriven i sten. Hadelöv är så pass stabil att ALLA kring laget vet vad de får och skräms inte ett dugg även om han skulle göra en genomusel match medans om Jocke skulle göra ett riktigt bottennapp skulle han få förtjäna nästa match.
Tycker att det är alldeles för många som på detta forum har FÖR stora åsikter och tankar på burväktarna. Hadelöv är kass, Hadelöv given i landslaget Jocke E bäst i världen eller Jaha nu är han värdelös igen....
Tänk så här istället

VI HAR ELITSERIENS BÄSTA MÅLVAKTSPAR och så länge Fasth och det giganstiska vienerbrödet inte spelar ihop i samma lag kommer det att vara en av våra absolut största styrkor i jakten på guldet som står och rostar i värmland ...
cut em some slack.....
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by King Kong »

Jag har iaf varit konsekvent i mina åsikter kring målvakterna och framförallt Hadelöv..;)

Jag tror att Eriksson har en högre högstanivå, men han har tyvärr haft en för låg och frekvent lägstanivå..
Nu verkar det som att han kan spela lika "stabilt" som Hadelöv på puckar utifrån och vid skymd sikt, dvs han gör sina % räddningar på ett bättre sätt genom att inte flaxa omkring i onödan i kassen..
Det här är ju också Hadelöv väldigt bra på..

Men Jocke är större och känns tätare i närspelet och längst isen, där jag tycker Hadelöv har sin stora svaghet..
Det känns som att Hadelöv i förflyttningar i vissa situationer öppnar upp 5:e hålet för att nå längre med benet, han sträcker typ ut det rakt och öppnar 5:an i stället för att, som en längre keeper bara skjuta ifrån lite med benen och glida i sidled i butterfly med klubban täckandes 5:an alt. "kicka" ut ett ben som fortsatt har helt kontakt med isen..

Jag tycker vidare att det finns en till uppsida med Jocke och det är hans spel med klubban som är extremt mycket bättre än Hadelövs, något som kan bespara oss ett antal tekningar i egen zon..

Sen tror jag Jocke kan plocka fram lite mer flaxande konsträddningar när det nu kan komma att krävas, något jag tycker Hadelöv gör väldigt sällan..

Sen vill jag bara för saken skull påpeka att jag inte på något sätt tycker att Hadelöv e kass, han visar upp ett stabilt målvaktsspel och gör allt som oftast bra matcher, jag tycker dock att det är för långt mellan de "magiska" matcherna och lite för tätt mellan det "enkla" insläppen..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by BubbelVe »

Bara så du inte missförstår mig King jag menade ganska allmänt på forumet och inte dig särskillt bara för att du skrivit före mig . Jag håller med mycket av dina tankar i sak ang skillnader på stilarna men de så kallade konsträddningarna är lite grann en stil och teknikfråga . Många av Hadelövs ganska anspråkslösa räddningar hade en målvakt med sämre spelförståelse måstat ta till en tv räddning för att ta vilket för mångas (inte nödvändigtvis ditt Kong ) otränade öga verkar vara en bättre målvakt..... nu är vi skrämmande nära målvakten i Buster (äh ni är för unga ...)
Visst håller jag med i Jockes storleksfördelar men så länge Andreas spelar ett av de bästa målvaktsspel i serien trots att han är den minsta målvakten kvalificerar honom definitivt att MINST dela på sysslan...
Jag är som jag försökte förmedla oerhört glad att det är svårt att välja för det betyder i detta fallet att laget har en utomordentlig chans att vinna matcher oavsett om farfar eller junior står... eller hur ?

P.S.
Har inte bägge en högstanivå nog att hålla nollan King Kong ....vad mer kräver du ? ;)
Ville och Jarmo är ju inte tillgängliga
Hedman
Posts: 286
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by Hedman »

Är det samma målis som ifjol? Känns riktigt tät och säker!
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by anton95uppsala »

Hedman wrote:Är det samma målis som ifjol? Känns riktigt tät och säker!
Håller med! Hoppas bara att han fortsätter att vara lika bra!
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by 374 »

Återstår att se om Jocke, till skillnad från Hadelöv, kan höja sig i ett slutspel. Det är en sak att vara bra i grundseriens tolfte omgång en helt annan att vara bra i en sjunde avgörande SM-final.

Som det känns nu är jag osäker på om målvakterna kommer att kunna vinna matcher åt laget i ett slutspel. Det känns i alla fall helt klart att det är målvaktsspelet som är den svaga punkten i jakten på ett SM-Guld.

Å andra sidan, gick det vinna med Roger Rosén och Mats Landerstedt torde det inte vara omöjligt med Hadelöv och Eriksson.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by King Kong »

BubbelVe wrote:P.S.
Har inte bägge en högstanivå nog att hålla nollan King Kong ....vad mer kräver du ? ;)
Ville och Jarmo är ju inte tillgängliga
Hadelöv är en jättestabil målvakt som håller hög ES-klass och som tveklöst kan fixa nollor om det skulle vara så..
Men som jag ser det har vi större chans i ett slutspel med en het Jocke än en het Hade..om man nu kan säga så.. för jag tror Jocke har en högre högstanivå..!
I mina ögon är hur som haver Jocke närmast 1:a spaden just nu och skulle vi kliva in i ett slutspel idag vore han tveklöst 1:a valet för mig..! :)
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by BubbelVe »

Har läst mycket kritik kring Hadelövs match mot Linköping både här och på Norran.se.... Och den enorma okunskap beträffande målvaktsspel som ligger bakom dessa åsikter...
Ta de bägge matcherna ... Hadelöv kanske skulle tagit första men är det styrning på bellemare två meter framför är det ingen tavla. Det andra är katastrofalt backjobb och en snabb förflyttning ej heller en tavla. Ska vi tala om förflyttning med brister kan vi ta Modos tredje mål då Eriksson gör en svag förflyttning och faller framåt , klar teknikbrist han måste göra den i balans. Andra kassen, täcker inte stolpen UTAN förflyttning (Hadelöv var då tvungen att skynda) Och sedan första målet av den unge debutanten är det NÅGON här inne som tycker Jocke ser följsam ut och snabb ner till isen ....?????? Nä tänkte väl det ......
Den matchen vann vi och INGEN kommenterade svagt målvaktsspel men då, motståndarna gör ett mål mindre fast svårare och vi förlorar då är målvakten helt plötslig KASS ???????
Jag tycker vi har TVÅ utmärkta målvakter och ge dem för tusan lite arbetsro genom att se det för vad det är, det kommer att slinka in puckar på bägge som verkar enkla, men om det vore så enkelt varför gör vi så mycket mål!??? De andra lagen måste ju ha gräsliga målvakter.....
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by Rampa »

Angående landslag och europatouren. Där borde väl ändå Joacim Eriksson få chansen i vinter?
Kan inte hitta på en enda förklaring som skulle hålla för att förbigå "Jocke".
För närvarande bäste svenska målvakt i es.
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by Empress »

Grymt bra idag. Det är nog bara Foppas matchande av Hadelöv som är enda orsaken att Eriksson inte spelar med landslaget nästa vecka.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by don_tomassso »

Empress wrote:Grymt bra idag. Det är nog bara Foppas matchande av Hadelöv som är enda orsaken att Eriksson inte spelar med landslaget nästa vecka.
Finns tyvärr bättre målvakter en Eriksson.Men han e fortfarande mycket ung.så Lanslaget kommer han o få spela i.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by Ante »

don_tomassso wrote:
Empress wrote:Grymt bra idag. Det är nog bara Foppas matchande av Hadelöv som är enda orsaken att Eriksson inte spelar med landslaget nästa vecka.
Finns tyvärr bättre målvakter en Eriksson.Men han e fortfarande mycket ung.så Lanslaget kommer han o få spela i.
Vilka tillgängliga målvakter är bättre än honom just nu?
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by Ante »

Hand upp nu alla som dömde ut Jocke som ett hopplöst fall ifjol. "Kommer aldrig att bli nåt" var en väldigt vanlig kommentar då.



Hand upp här :oops:
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by svartgulsubkultur »

Diaboliskt bra i sidledsförflyttningarna, ifjol överarbetade han dem ständigt och hamnade ur position titt som tätt.
Såg oskolad ut ifjol, skolboksexempel i år.

Nobelpriset till Krille Holm?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by Zimme »

Du är i gott sällskap med Flyers, som valde att släppa rättigheterna till Jocke i våras....(nötter)
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #30 Joacim Eriksson

Post by Lidlund »

Med tanke på vad Holm har gjort av Hadelöv och vad han lyckas få jocke att prestera så måste vi ha sveriges bästa!
Post Reply