Teorier kring valet 14 sep 2014

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

Det är ju en enorm invandring nu och det är klart att ANTALET arbeten ökar, men arbetslösheten i relativa tal är högre än 2006. Alliansen lovar 350 000 nya arbeten till 2020. Betänk att vi importerar 100-200 000 personer år. Med ett sånt lågt mål har alliansen abdikerat från att lösa arbetslösheten.

Har du missat alla reportage om personer döende i cancer som inte får sjukpenning?

Sedan vet jag en person med SVÅR sjukdom som de sista åren innan 65 år ej fick sjukpension och blev tvungen att ta ut sin pension i förtid. Personen har arbetat och betalat skatt sedan 16 års ålder. Om det endast finns ett sånt exempel visar att samhället är på väg åt helvete fel väg.
Då tar jag alla gånger i veckan att det finns tjugoåtta Åsele-Bert-Leif som får sjukpension pga mjäll!
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Hur mycket har arbetslösheten ökat då? Jag tror på att sänkta skatter på jobb ökar disponibel inkomst som leder till ökad konsumtion som i sin tur ökar efterfrågan och antal jobb är ett bättre sätt än att via bidrag hitta på åtgärder som döljer arbetslöshet men som inte ärriktiga jobb, Sossarnas alltid återkommande taktik. Man skulle kunna argumentera för att den enorma invandringen snarare leder till fler arbetslösa än till fler arbeten. Det låter mer sannolikt tycker jag.

Det förekommer alltid enskilda personer som drabbats av fel beslut, det går att plocka fram likadana exempel från innan alliansen tog över. Det visar ingenting annat än ett udda fel.

Jag tycker definitivt att dessa ska ha ersättning, men det är enskilda beslut. Jag accepterar inte att en jävla massa människor som inte ska ha det får ersättning. Det är fel väg att gå. Sverige har inte råd att gå tillbaka till det bidragssamhälle sossarna skapat som äntligen alliansen påbörjat nedmonteringen av.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by dovienya »

Fast här har jag en liten inflikning.
Det är enbart högersidan som har konstant kallar det för bidragssverige och således alltså lyckats med sin tjat-retorik; nu tycker tydligen folk att ett svmp-lett Sverige faktiskt är ett jävla socialbidragssverigesvinvilkajävlarsombarasugerutminaskattade pengar, fastän det faktiskt inte är fallet..
A-kassan (som fortfarande inte höjts sedan jag nästan var omyndig)är en arbetslöshetsförsäkring och faktiskt inget bidrag.
Försörjningsstöd (soc) är en sista jävla utväg och inget bidrag som fås "per slentrian " - du ska fan vara utblottad för att regelbundet få försörjningsstöd.
RUT-avdraget är ett skattebidrag, ingen försäkring.
ROT-avdraget är ett skattebidrag, ingen försäkring.

Ett sätt att öka ruljansen på arbetsmarknaden vore faktiskt att höja A-kassans maxbelopp.

Då skulle fler våga ta steget mot studier/starta eget/byta jobb etc.

Idag är arbetsmarknaden otroligt låst i och med att allt går ut på att käma sig till en tillsvidaretjänst efter att ha stått med mössan i handen hos sämre arbetsgivare, utan att för den skull ha modet att söka dig därifrån. Är du då istället en sådan som är apless på jobbet men inser att "fan jag får bara 14960 kronor före skatt om jag hoppar av nu - det är ju inte ens säkert att jag hinner få det där jobbet jag sökte" så ligger du nog hellre kvar med 25-26 lök. Eller 35 för den delen.
Skulle situationen istället vara "jag får ju iallafall 80% istället för 55% av min lön om jag hoppar ut i ovissheten" skule nog fler ta språnget; varpå fler skulle få chansen att fylla platsen som blir ledig...

Dolda arbetslösheten är för övrigt inte så schnygg; men det har den å andra sidan aldrig varit. FAS3 är dock skrattretande...
Läs för övrigt på om något som kallas allmän löneavgift (alltså en skatt inom arbetsgivaravgiften) om var skatterna ändå kommer in gällande skatteinkomster som har ökat trots "sänkningen av skatterna".
Den allmänna löneavgiften infördes 1995 och syftet var att finansiera Sveriges medlemskap i EU. Avgiften uppgick ursprungligen till 1,5 procent av underlaget. Under senare år har löneavgiften använts i allmänt budgetförstärkande syfte och uppgår för 2014 till 9,88 procent...
Så det man har gjort är att man har "siffertrixat" lite för att få in mer skatt, men det som inte är skatt inom arbetsgivaravgiften har fått stryka på foten.
Löneavgiften är ingen socialavgift och pengarna är alltså inte låsta till något speciellt ändamål.

edit: jävlar vad text. Orkar inte korrekturläsa, så ni får överleva the ranting och hoppas att ni förstår :P ...
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Säger man upp sig sig själv blir man avstängd från a-kassan ett par månader.

Håller dock med om att det behövs större flexibilitet på arbetsmarknaden, det bör bli lättare att både påbörja och avsluta en anställning.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Håller med. Både för arbetsgivare och arbetstagare. Danmark har en av de sämsta anställningsskydden men en av de bästa A-kassorna även om det förväntas att man tar de jobb man erbjuds. De har också de nöjdaste arbetstagarna. Där byter man jobb om man inte trivs, där får man gå om man inte levererar. Flexicurity tror jag det heter. Samtidigt får det som följd att det alltid finns massa jobb att söka. Jag tror det är ett steg i rätt riktning och skulle lätt välkomna det i Sverige.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Sossarna i Skåne röstar på nyfascistisk budget.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... ar-avgjort" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

374 wrote:Sossarna i Skåne röstar på nyfascistisk budget.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... ar-avgjort" onclick="window.open(this.href);return false;
Smart, alltså ingen ironi, det var en smart taktik.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Absolut var det det. Detta öppnar kanske för att de kan göra samma sak på riksplanet. De kunde inte göra det nu eftersom de hela tiden kletat SD på alliansen men nu när barriären är bruten så finns det inget hinder.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Men är det så att budgetar går vidare till en slutomgång på riksplanet? Men visst borde det öppna för taktikröstningar och taktikbudgetar. Ser inte riktigt framför mig taktiken just nu men det lär ju undersökas.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Ja
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

Så mycket hobbypolitiker det verkar finnas i landet. Tänk om dessa kunde ha engagerat på riktigt.

Nåja, snart är väl valet över på riktigt så att man slipper skiten.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Det finns inga pengar att tjäna i politiken, det är därför skarpa hjärnor håller sig därifrån.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

374 wrote:Det finns inga pengar att tjäna i politiken, det är därför skarpa hjärnor håller sig därifrån.
Vilket parti var det du var engagerad för sa du?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Inget, jag sköter mig själv.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Man kan se det som att man slipper skiten när valet är slut. Eller att man får dras med skiten först efter valet.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Skiten är demokrati.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

Så där. Då kan vi låsa denna tråd. Inget nyval.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Sv: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by tazman »

Chippen wrote:Så där. Då kan vi låsa denna tråd. Inget nyval.
Varför då?

Det är fortfarande intressant, vilka överenskommelser har gjorts och påverkar detta svenska folket?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

För atr valet är klart och inget nytt kommer ske.
Ganska enkelt va?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Kul att vi nu i praktiken har diktatur i 8år (med möjlighet att byta diktator om fyra) bara för att slippa ge SD minsta makt. Det allra bästa är ju att man kan fortsätta ignorera integration av, bostäder och jobb till alla nya invandrare som man gjort de senaste 30 åren. Tyvärr lär det ju inte direkt missgynna SD i de två kommande valen.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Foppas skridskocoach »

Har Löfven och Kinberg Batra satsat pengar på SD över 20% 2018?
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Fan, det borde man själv ha gjort igår.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Det sorgliga är att folket vill ha det så här. Det är lite Nordkorea light över Sverige, folk tycker att demokrati och för mycket frihet är jobbigt.
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by lurch »

smogz wrote:Kul att vi nu i praktiken har diktatur i 8år (med möjlighet att byta diktator om fyra) bara för att slippa ge SD minsta makt. Det allra bästa är ju att man kan fortsätta ignorera integration av, bostäder och jobb till alla nya invandrare som man gjort de senaste 30 åren. Tyvärr lär det ju inte direkt missgynna SD i de två kommande valen.
Att de ska va så jävla svårt för de "etablerade" partierna att ta tag i invandring- å flyktingfrågorna!! SD kommer tyvärr att bli ett ruskigt stort parti inom de närmaste åren. Å allt pga att INGEN vill,får eller kan prata om ovanstående. Tragiskt..
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

374 wrote:Det sorgliga är att folket vill ha det så här. Det är lite Nordkorea light över Sverige, folk tycker att demokrati och för mycket frihet är jobbigt.
Jag vet inte det. Jag röstade blått och fick tack vare min blå röst en rödgrön regering med option på att förbjuda vinster i välfärden. Det var inte det jag röstade på. Jag ville inte ha det såhär. Nu kan jag inte byta till det enda missnöjespartiet som finns. Det finns öppningar för ett till. Tror jag måste bli politiker.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Min poäng är att svenskarna när det kommer till kritan väljer stabilitet framför ett mer frihetligt alternativ, som det vore att gå och rösta igen, svenskarna har ett behov av att vara kontrollerade. Förtroendet svenskarna har för politiker och myndigheter är skrämmande högt.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Lappmössan »

smogz wrote:Kul att vi nu i praktiken har diktatur i 8år (med möjlighet att byta diktator om fyra) bara för att slippa ge SD minsta makt. Det allra bästa är ju att man kan fortsätta ignorera integration av, bostäder och jobb till alla nya invandrare som man gjort de senaste 30 åren. Tyvärr lär det ju inte direkt missgynna SD i de två kommande valen.
87% bestämmer över 13%! DIKTATUR!!
SD är ett enfrågeparti, det råder det inga tvivel om längre. De är villiga att försätta landet i kaos för att få stopp på invandringen och skiter fullständigt i resten av sina valfrågor. Att rött och blått samarbetar kommer sig enbart för att SD uppför sig som griniga barnrumpor (vilket iofs passar rätt bra in på deras väljare.)
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Men att helt göra avkall på sin egen politik för att slippa prata med det tredje största partiet är inte politik det är idioti och helt nya proportioner av konflikträdsla. Det är inte 87% som bestämmer. 87% har gett 37% Carte Blanche att göra vad de vill i fyra år. Det är 13% som fortfarande lamslår de 87% som inte vågar ta en strid. Det enda detta kommer att ge är ett Sverige (som röstade borgerligt) går rakt bakåt i fyra år och som dessutom får ett rasistiskt parti som får över 20% i nästa val. Men kortsiktiga vinster verkar ju vara modellen 2014
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

374 wrote:Min poäng är att svenskarna när det kommer till kritan väljer stabilitet framför ett mer frihetligt alternativ, som det vore att gå och rösta igen, svenskarna har ett behov av att vara kontrollerade. Förtroendet svenskarna har för politiker och myndigheter är skrämmande högt.
Ok, jag förstår vad du menar.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Sv: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by tazman »

Chippen wrote:För atr valet är klart och inget nytt kommer ske.
Ganska enkelt va?
Inget nytt, läser du inte tidningar? En hel del som fortfarande diskuteras som du ser.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Post Reply