Teorier kring valet 14 sep 2014

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

Inget nytt val kommer ske, eller hur?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Det är väl bara att inte läsa tråden om du inte gillar den
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

Jag läser för att försöka utreda vilka partier man inte ska rösta på. För t.ex du själv som verkar vara så politiskt engagerad måste ju jobba rent aktivt för något parti.

Tror dock att du mest sitter och tycker en massa skit utan att ens lyfta ett finger för att föra din ståndpunkt och talan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Jag vet inte vad du har emot mig men jag ser gärna att du slutar hoppa på mig i var och vartannat inlägg du skriver
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

Jag frågar för att få veta och lägger fram en teori. Handlade inte tråden om teorir kring politik och val?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Chippen wrote:Jag läser för att försöka utreda vilka partier man inte ska rösta på. För t.ex du själv som verkar vara så politiskt engagerad måste ju jobba rent aktivt för något parti.

Tror dock att du mest sitter och tycker en massa skit utan att ens lyfta ett finger för att föra din ståndpunkt och talan.
Du får gärna förtydliga frågan, jag hittat ingen i ditt inlägg?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

Att man ska behöva förtydliga för en så bra skribent som dig, som allt som oftast hittar dolda syften med de flesta inlägg.


Vilket parti är aktivt engagerad i eller är du bara en tyckare som är nöjd med att du gjort din plikt som röstat?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Vad tycker du kring det hänt? Om jag är engagerad eller ej känns rätt oväsentligt. Detta är ett forum, hela syftet med såna är att tycka till och diskutera, åtminstone tycker de flesta det. Andra och möjligen är du en av dom, jag vet inte, använder det till annat. Just i fallet kring hur alliansen har gett sossar, Mp och V fri lejd i fyra år så tycker jag det var idiotiskt och fegt och jag tror tyvärr att de enda som tjänar på det är SD. Jag har inte tänkt bråka med dig även om du konstant gör det mesta gör att reta mig. Kan bara hoppas moderatorerna uppmärksammar det.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

Jag tycker det är tråkigt att det inte blev nyval, för nu får vi inte flera färgglada ritpapper till småtjejerna.

I övrigt hade jag hoppats att SD's framgång för 4 år sedan skulle fått övriga partier att vakna, men inget hände där och därav SD's framgång även nu.
Verkar ju inte som om övriga vågar ta invandrarfrågan nu, och faktiskt har SD läst av samhället rätt bra och föder folket med rätt ord.

Tycker det är så enkelt att vill man minska stödet för SD så måste frågan tas tag i från andra håll oxå, annars kommer SD fortsätta marschera framåt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Jag håller med om det du skriver
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Från Reuters
But the deal also guarantees that, if neither bloc wins a majority in the next scheduled election in 2018, the Alliance will be allowed to lead the next government, even if it comes second to the Social Democrats, who will not vote against its budgets.


http://www.reuters.com/article/2014/12/ ... 5120141227" onclick="window.open(this.href);return false;

De har alltså gjort upp om makten, fin demokrati vi har.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Ja ok att det är bra för alliansen som jag röstar på.Men det är ju åt helvete att man sätter valen ur spel.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

Egentligen hade jag inte tänkt ödsla mer energi på de politiska diskussionerna härinne med tanke på hur grovt antiintellektuell nivån kan vara till och från men påståendena om att den här decemberkompromissen "sätter valen" ur spel eller kringskär demokratin är bara så provocerande osmarta att jag inte kan låta bli.

Det här är alltså vad S+MP och Alliansen kommit överens om:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20085593.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

De tre politikområden som man beslutat att det ska genomföras blocköverskridande samtal och uppgörelser kring är såna som det redan finns en etablerad tradition av att lösa just blocköverskridande. Resten är en fråga om formerna för hur ett land ska kunna regeras av den ickemajoritet som utgör det största blocket. Det handlar snarast om att sätta det på pränt som varit parlamentarisk praxis sedan länge i Sverige men som idag omöjliggörs direkt av en högljudd minoritet av extremister. Man kan beklaga SD:s framgångar och diskutera orsakerna till dem, och där är vi helt uppenbart inte heller överens, men att tro att överenskommelser om gängse parlamentariska procedurregler som när de inte följs omöjliggör ett regerande av landet, är ett angrepp på demokratin är faktiskt ingt annat än genuint obegåvat.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Men om Reuters har rätt i det de skriver. Tycker du det är ok? Att det är rätt är att om det inte blir majoritet så le det alliansens tur nästa gång? Är det ok för dig att göra såna överenskommelser? Varför skulle Reuters vara sämre underrättade än Aftonbladet som allt som oftast skriver massa skit.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Vissa hävdar att det strider mot regeringsformen men jag personligen tror att det rent tekniskt är demokratiskt. Dock tycker jag att om man ska ha parlmentarisk demokrati så är agerandet principiellt ytterst tveksamt. Att sen parlamentarisk demokrati inte är det bästa styrelseskicket är en annan diskussion.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

smogz wrote:Men om Reuters har rätt i det de skriver. Tycker du det är ok? Att det är rätt är att om det inte blir majoritet så le det alliansens tur nästa gång? Är det ok för dig att göra såna överenskommelser? Varför skulle Reuters vara sämre underrättade än Aftonbladet som allt som oftast skriver massa skit.
Nej, naturligtvis vore en sån uppgörelse helt uppåt väggarna. Därför är den även inte tänkbar annat än i vantolkningarnas och konspirationsteoriernas värld.

Aftonbladet länkade jag till eftersom det var den lättat tillgängliga källan att hitta via mobilen men naturligtvis kan man hitta fler och tyngre källor som rapporterar samma sak. Därför undrar ju jag vad denna selektivitet i källkritiken grundar sig i? Om Reuters här rätt, varför har inga andra medier egen rapportering om det Chippen citerar? Källkritik bör ju även gälla de källor som för tillfället styrker den egna åsikten, vet du.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Nä visst, det är lite gungfly över att bara Reuters rapporterar detta. Men jag vågar inte helt räkna bort detta som lögn ännu.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Fram till dess att Reuters ändrar sin artikel kommer jag utgå ifrån att de har uppgifter som tyder på att det de skriver är sant, exempelvis C dementerar ju heller inte på en rak fråga.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

Tja, självfallet väljer man ju själv hur man ska förhålla sig till saker och ting. Men bara för att man väljer att hålla tex Reuters rapportering högre än en betydligt större mängd annan rapportering som inte rapporterar om samma sak, gör ju inte ståndpunkten automatiskt mer trovärdig.

Själv känner jag en sån uppgörelse som Reuters rapporterar om som totalt otänkbar. Det går naturligtvis inte utesluta nånting förrän det som står skrivet i ök:en görs offentligt men att som socialdemokratisk statsminister sluta överenskommelser som slår fast att oppositionen ska få bilda regering efter nästa val även om de inte blir största blocket, låter helt enkelt för osannolikt och ihopdiktat för att vara sant. Särskilt som en av grundstenarna i uppgörelsen ska vara att den långsiktigt ska garantera det som blev verklighet i och med ök:ens offentliggörande; att största blocket ska bilda regering och kunna regera på sin egen budget även om detta block inte har egen majoritet. Detta ska gälla t.o.m. mandatperioden 2022 och står alltså i rak motsättning till det Reuters hävdar.

Själv utesluter jag ju inte att vi efter valet 2018 kommer se någon form av blocköverskridande regeringssamarbete, dock oklart om det sker i samma konstellation som decemberuppgörelsen. Mycket tid har ännu att passera dock.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Sv: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by tazman »

Chippen wrote:Inget nytt val kommer ske, eller hur?
Nej, du ser uppenbarligen på nyheterna eller läser tidningarna.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Som väntat skattehöjningar,skattehöjningar,skattehöjningar,skattehöjningar,skattehöjningar och systematiskt svårare att anställa folk. Hur ska detta sluta?
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Special Brew »

Det går inte att bilda regering med miljöpartiet och tro att man kan föra en vettig politik.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Det är ju Miljöpartiet som är det vettiga partiet i regeringen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Special Brew »

Nej.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Jo. men det är synd att de har övergett det här med grön skatteväxling.

Jaja, trösten är väl att de som har det sämst ställt kommer att få det mycket bättre tack vare alla dessa skattehöjningar.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Special Brew »

Frågan är hur det uppsagda saudiavtalet som MP låg bakom hjälper de som har det sämst i Sverige? Sen är väl inte en liten skattehöjning på bensin hela världen kanske, förutom för folk typ i norrlands inland som åker mycket bil.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Special Brew wrote:Frågan är hur det uppsagda saudiavtalet som MP låg bakom hjälper de som har det sämst i Sverige? Sen är väl inte en liten skattehöjning på bensin hela världen kanske, förutom för folk typ i norrlands inland som åker mycket bil.
Jag var sarkastisk.

Höjda drivmedelsskatter och trängselskatter och sänkta skatter på arbete skulle vara bra. Höjd skatt på dåliga saker, sänkt skatt på bra saker.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

Rätt använt kan ökade arbetskraftkostnader innebära mera jobb och framgångsrika företag, läs på om Atlas Copco.

Nackdelen med jobbskatteavdrag är att ex. huspriserna ökar.
Pehr G Gyllenhammar och Volvo förstod tidigt att det skulle vara svårt att rekrytera kvalificerad arbetskraft och mekaniserade enkla arbeten.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by dovienya »

Nu har man löst det med att göra arbetslösheten orimligt hög och på så sätt lätt kunna rekrytera alla typer av arbetskraft..
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jowa »

374 wrote:Det är ju Miljöpartiet som är det vettiga partiet i regeringen.
Förklara gärna hur du tänker.
Post Reply