Fotbolls-VM 2014

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by smogz »

Äh, va fan, innan åttondelsfinal är de lagen borta. Jag håller med om att det finns bättre lag som står utanför men förstår tanken med att ha ett visst antal lag från varje världsdel med och accepterar det.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by smogz »

Det är ju ingen favorit till topp 8 utanför vm iallafall.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Special Brew »

Oj oj oj. Suarez har verkligen stora framtänder. Och han använder dom flitigt. Stolle! :shock:
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by smogz »

Italienskt är ju iofs gott
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

smogz wrote:Äh, va fan, innan åttondelsfinal är de lagen borta. Jag håller med om att det finns bättre lag som står utanför men förstår tanken med att ha ett visst antal lag från varje världsdel med och accepterar det.
Costa Rica eller Elfenbenskusten/Grekland kommer gå till kvartsfinal.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by smogz »

hur skulle du vilja lösa det? man kan ju inte köra alla länder möter alla länder i kvalet och sen går de xx bästa till slutspel. Blir liksom tio år kval då? Förklara hur du vill ha det inte bara att det är fel, hatar gnällspikar som gnäller bara för att gnälla. Hur säkerställer du att det bästa är med?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

Fler platser till Europa färre till Afrika och Asien. Tyvärr lär det inte hända då FIFA själva sagt att VM inte handlar om att ha med de bästa lagen utan mer om att små länder ska få chansen.

Dessutom tycker jag FIFA borde ställa krav för deltagande, odemokratiska länder borde inte få vara med.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by smogz »

Så du tycker FIFA ska vara politiskt. Det smartaste kanske vore om dom började rensa i sina egna led innan de börjar ställa krav på andra.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Chippen »

374 wrote:Fler platser till Europa färre till Afrika och Asien. Tyvärr lär det inte hända då FIFA själva sagt att VM inte handlar om att ha med de bästa lagen utan mer om att små länder ska få chansen.

Dessutom tycker jag FIFA borde ställa krav för deltagande, odemokratiska länder borde inte få vara med.
Du kan inte utesluta länder på politiska grunder när det gäller sportsliga grunder som avgör deltagande eller inte.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

smogz wrote:Så du tycker FIFA ska vara politiskt. Det smartaste kanske vore om dom började rensa i sina egna led innan de börjar ställa krav på andra.
Jag tycker inte FIFA ska vara politiskt men nu är det så att idrott och politik hänger ihop. Stora evenemang likt fotbolls-VM är lika mycket politiska redskap som idrottsevemang.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

Chippen wrote:
374 wrote:Fler platser till Europa färre till Afrika och Asien. Tyvärr lär det inte hända då FIFA själva sagt att VM inte handlar om att ha med de bästa lagen utan mer om att små länder ska få chansen.

Dessutom tycker jag FIFA borde ställa krav för deltagande, odemokratiska länder borde inte få vara med.
Du kan inte utesluta länder på politiska grunder när det gäller sportsliga grunder som avgör deltagande eller inte.
FIFA har ju uteslutit länder på politiska grunder. Jag tycker de borde göra det oftare.
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Chippen »

Har de? Vilka då?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by smogz »

Vilka tycker du skulle uteslutas ur detta VM? Iran, nån av de afrikanska lagen?

Ghana verkar ju ha demokrati, på papperet iallafall.
Nigeria samma sak
Elfenbenskusten har haft oroligheter men nu är väl han som fick mest röster president.
Kamerun - ganska stabilt.
Ryssland- nja, halvdemokratiskt, krigar lite.
Honduras - demokrati
Algeriet - Oklart
fler?

Nja, tror helt enkelt FIFA skulle ge sig in i en juridik som dom inte kan vinna.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

Sydafrika
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Chippen »

Oki. Det hade jag inte koll på. När uteslöts dem?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

smogz wrote:Vilka tycker du skulle uteslutas ur detta VM? Iran, nån av de afrikanska lagen?

Ghana verkar ju ha demokrati, på papperet iallafall.
Nigeria samma sak
Elfenbenskusten har haft oroligheter men nu är väl han som fick mest röster president.
Kamerun - ganska stabilt.
Ryssland- nja, halvdemokratiskt, krigar lite.
Honduras - demokrati
Algeriet - Oklart
fler?

Nja, tror helt enkelt FIFA skulle ge sig in i en juridik som dom inte kan vinna.
Iran, alla afrikanska länder förutom Ghana, Colombia, Ecuador, Honduras, Bosnien, Ryssland, Mexiko är alla länder som inte respekterar mänskliga rättigheter och som inte kan kallas demokratiska.

I en perfekt värld hade FIFA som representant för världens största sport stått upp för demokrati och mänskliga rättigheter. Inser dock att det inte kommer hända.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Special Brew »

Vi lever tyvärr inte i en perfekt värld. Det optimala vore givetvis om alla länder var demokratiska. Nu är det inte säkert att demokrati och västvärldens sätt leva och tänka fungerar i praktiken i världens alla länder. Tyvärr finns flera exempel på länder där ett odemokratiskt styre störtats med västvärldens hjälp (oftast av rent egoistiska skäl), där det blivit betydligt värre och farligare att leva i.
Jag tycker givetvis att diktaturer är förjävligt men att krossa en leder ofta till en svag demokrati där många vill ta makten och det ofta med våld.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by smogz »

374 wrote:
smogz wrote:Vilka tycker du skulle uteslutas ur detta VM? Iran, nån av de afrikanska lagen?

Ghana verkar ju ha demokrati, på papperet iallafall.
Nigeria samma sak
Elfenbenskusten har haft oroligheter men nu är väl han som fick mest röster president.
Kamerun - ganska stabilt.
Ryssland- nja, halvdemokratiskt, krigar lite.
Honduras - demokrati
Algeriet - Oklart
fler?

Nja, tror helt enkelt FIFA skulle ge sig in i en juridik som dom inte kan vinna.
Iran, alla afrikanska länder förutom Ghana, Colombia, Ecuador, Honduras, Bosnien, Ryssland, Mexiko är alla länder som inte respekterar mänskliga rättigheter och som inte kan kallas demokratiska.

I en perfekt värld hade FIFA som representant för världens största sport stått upp för demokrati och mänskliga rättigheter. Inser dock att det inte kommer hända.
Du kastar ur dig saker. Respekterar USA mänskliga rättigheter, dom som torterar folk i Guantanamo och invaderar länder som är intressant ur ekonomisk synvinkel. Finns det något land överhuvudtaget som fullt ut respekterar mänskliga rättigheter och var drar man gränsen. Kan man dra gränsen vid "som inte kan kallas" demokratiska, alla länder som är med har ju trots allt demokratiska val med FN-obeservatorer närvarande. Som du säger så kommer det alldrig att hända. Bara organisationen att sätta upp och förvalta regelverket för vilka som får vara med och inte skulle dubbla FIFAs antal anställda.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

Nej, det finns nog inget land som respekterar mänskliga rättigheter fullt ut, möjligtvis Hong Kong innan det blev kinesiskt, men likväl finns det länder som är mycket bättre på det än andra. Jag tycker faktiskt inte att det är en så svår gränsdragning att göra.

Nu tyder ju dock alla tecken på att VM kommer utökas vilket innebär att fler tveksamma länder kommer vara med.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by smogz »

Jag ser inte heller poängen med att göra det. FIFA ska hålla sig till fotboll. Jag vet att man stängt av länder för att regeringar lagt sig i laguttagningar, eller iallafall hotat med det, men inget annat. Har du något exempel där FIFA stängt av?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

Tyskland, Japan, Indien och Sydafrika har blivit avstängda. Etiopien stängdes av från VM 2010.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by freddus »

· The player Luis Suárez is to be suspended for nine (9) official matches. The first match of this suspension is to be served in the upcoming FIFA World Cup™ fixture between Colombia and Uruguay on 28 June 2014. The remaining match suspensions shall be served in Uruguay’s next FIFA World Cup match(es), as long as the team qualifies, and/or in the representative team’s subsequent official matches in accordance with art. 38 par. 2a) of the FDC.

· The player Luis Suárez is banned from taking part in any kind of football-related activity (administrative, sports or any other) for a period of four (4) months in accordance with art. 22 of the FDC.

http://www.fifa.com/worldcup/news/y=201 ... 86354.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

Känns som ett hårt straff.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Special Brew »

Återfallsförbrytaren borde ha straffats hårdare.
User avatar
fwd
Posts: 1708
Joined: 26 May 2011, 20:10
Location: Skellefteå

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by fwd »

Kan väl spela med munkorg...
Charter Division
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by smogz »

Samtidigt borde man väl på nått sätt sätta saker i relation till den skada som åstadkoms. Ett bett i axeln kan visserligen ge ett överkäksformat ärr om han biter nog hårt. Ett rakt ben med dobbarna mot en persons knäskål kan ge men för livet. Belgaren som satte dubbarna i Sydkoreanen igår riskerade ju potentiellt att avsluta sydkoreanens karriär. Ok att ett bett är sjukt men jag tycker straffet är löjligt överdrivet. Som om straffsatsen på sjuka brott ska va högre än straffsatsen på allvarliga brott.

Nä löjligt, ge han ett straff som motsvarar en utvisning, värre var det inte, även om det är sjukt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Special Brew »

Fula tacklingar borde också bestraffas hårdare än vad som är fallet. Och om man har ett spelsätt där man gång på gång delar ut fula idiottacklingar så borde straffen bli hårdare vid upprepningar.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

Någon annan som tycker Fred är lik Daniel Widing?
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by smogz »

Ok, VM-final idag. Även om jag gillar fotboll och har tittat väldigt mycket så har jag ganska svårt att ta sporten på allvar. Tycker det är ren medeltid att bara en person i världen vet när en match är slut, tycker också det är kasst att straff och mål kan dömas vid tveksamma situationer utan videogranskning och slutligen har jag jävligt stora problem med att spelare lägger sig så snart de har chansen, att de vrider sig i smärtor som om de fått testiklarna avskurna efter varje smäll är nog mer en tidsödslande åtgärd. Så vad skulle man göra åt detta då för att fotbollen ska gå ta riktigt seriöst.

1. Inför effektiv speltid (typ 2*30-35 minuter)
2. Inför videogranskning vid mål eller straffsituationer om det är tveksamt. Låt oss säga 5 sekunder innan händelsen (om det är en offside som förorsakar målet kanske det behövs 5 sekunder, men antal sekunder är skit samma)
3. Inför ett rosa kort, ett kort som man får när man filmat, det kan också delas ut i efterhand vid videogranskning av filmningssituationer, två till tre rosa kort ger avstängning en match.

Effektiv speltid borde stoppa vridandet i smärta ganska effektivt, eftersom det blir meningslöst. Rosa kortet borde kunna minska filmningarna. Slutligen borde videogranskningen vid mål och straffsituationer ge ett mer rättvist spel, dvs mål bara när det faktiskt är mål, precis som i elitserien.

Förövrigt tycker jag att fotboll är en oerhört outvecklad sport. Det är så jävla lösa boliner, bara upp till spelares enskilda skicklighet vid anfall att skapa något. I de allra flesta lag verkar det inte finnas några linjer i anfallssspelet alls. Det tas inga förutbestämda löpningar utan allt sker slumpvis om man är sugen på det eller ser ett läge. Tyskland är det lag som verkar ha hunnit längst i att systematiser spelet och därför unnar jag dom segern ikväll.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Fotbolls-VM 2014

Post by Chippen »

Hm..för att utge sig för att se mycket fotboll, och även sett mycket fotboll, så var det väldigt oseriösa förslag som verkar komma från en som inte förstår sig på sporten och inte utövat den högre än pojk/flickfotboll.

Effektiv tid låter väl iofs rimligt men jag vet inte om det är tekniskt genomförbart.
Visst så kan det vara en uppgift för 4:e domaren att sköta, men hur gör man i rena Gärsgårdsserier? Skiter i det?

Låter oerhört oseriöst med att införa ett till kort.
Vad skulle bli bättre av det då domarna idag redan vägrar ens ge tillsägelse för rena filmningar?

Att sedan säga att allt anfallsspel är slumpmässigt och inte ser taktiken bakom tyder på att man inte riktigt förstår sporten.
Det är grymt mycket taktik, olika löpvägar etc som leder fram till ett bra anfallsspel.
Ser man dock bara spelet med boll förstår jag att man tycker det ser slumpmässigt ut.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply