Fotbolls-VM 2014

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by smogz »

Så du är före detta fotbollsproffs eller? Jag spelade typ till 15. Oväntat förresten att du skulle vara negativ till det jag skriver, du är iofs motvalls mot allt alla skriver, om jag var psykolog skulle jag gissa att det har nått med din barndom att göra. Tycker du allt är bra? Att gårdagens bronsmatch avgjordes på en felaktigt dömd straff och ett mål som föregicks av en offside känns för mig i världens största sport som medeltid. Blir det en tveksam straff som avgör ikväll också?

Är effektiv tid tekniskt genomförbart i hockey så är det rimligtvis det också i fotboll. Men jag håller med om att det kan vara ett problem vid snabbt slagna frisparkar, extremt snabba inkast etc. Men visst håller du med om att det är korkat att bara en i världen vet när en match tar slut.

Nä det kanske inte är viktigt med ett till kort, men att kunna dela ut ett gult kort i efterhand vid filmning, det är vad jag är ute efter. Och genom att ge filmningskortet en annan färg hänger man ut filmare och därmed kanske man kan få lite bukt på dom. På planen delas bara gula kort ut. Äh som du ser så är det inte helt genomtänkt. Det är nog mer så att jag är jävla less på hur mycket tveksamt allt i fotbollen är.

Men jag tycker faktiskt att det är för lite linjer i spelet. När argentina eller brasilien eller spanien för den delen spelar på offensiv planhalva med sin possessionfotboll så sker det otroligt få löpningar, det bollas och bollas och passas och passas, det sker förjävligt få löpningar där man tror att det inte ger en direkt målchans. Om det var mer uppstyrt vilka löpningar som ska tas och när så skulle tex. Messi ha lika många löpta meter som Higuain och Aguero, men det har han inte, han går och går och går. Nä jag håller inte med dig om att det är så mycket taktik, taktiken är mycket mer på grov nivå, inte på detaljerad nivå, den finns där i försvarsspel och till viss del i uppspel men det är extremt mycket upp till anfallsspelarnas kreativitet i anfallsspelet. Visst finns det löpvägar vid inlägg och så men om de är tydligt uppstyrda så är isåfall spelarna extremt korkade som bara väljer att göra dom ibland, när de känner för det. Och jag tror inte att fotbollsspelare med vissa undantag är mer korkade än andra.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Fotbolls-VM 2014

Post by Chippen »

Visst var det felaktig dönd straff, men jag tycker att det blev "rätt" fel igår. För det borde varit rött kort och frispark och hur kul hade varit med 10 brassar och 87 min kvar?

Effektiv tid kan som sagt funka högt upp i seriesystemet men inte i låga divisioner.
Kam hålla med om att någon mera än domaren borde veta exakt tid för även om matchklocka finns så vet ju kngwn annan hur lång extra tid som eventuellt läggs till.

Om bara inte Fifa hade gått in och sagt åt domarna att hålla ner kortet för filmning i detta VM hade det nog varit bättre.
Dock så borde någon instans kunna utdöma avstängningar i efterhand för solklara fall som t.ex Robben och 90 % av Neymars plågor.
Så jag håller med om att det är tråkigt som fotbollen är nu.
Ännu tristare är det budskap som stjärnorna förmedlar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Special Brew »

Välförtjänt VM-guld till Tyskland. Tyvärr var domaren rätt kass.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

Oerhört skönt att Tyskland kunde vinna över världens vidrigaste land. Rätt åt Messirunkarna också.

För övrigt absurt att Messi blev MVP.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Special Brew »

374 wrote:Oerhört skönt att Tyskland kunde vinna över världens vidrigaste land. Rätt åt Messirunkarna också.

För övrigt absurt att Messi blev MVP.
Ja, det fanns väl en och annan "Messirunkare" i juryn. Fanns en del spelare som förtjänade den utmärkelsen bättre. Han fick den som plåster på såren.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Fotbolls-VM 2014

Post by Lidlund »

Neuer borde fått den!
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Akerman2 »

James Rodriguez belönades med guldskon, Manuel Neuer belönades med guldhandsken och Lionel Messi fick det allra mest prestigefulla priset, guldbollen.
Samtliga priser har en sak gemensamt – de delas ut av VM:s huvudsponsor Adidas.
Samtliga pristagare har en sak gemensamt – de sponsras alla av just Adidas.
;)

Nu är det väl bara Messis pris som kan ifrågasättas, ordentligt.
Förtjänar de verkligen inte.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

Tycker det är lite konstigt faktiskt att VM inte är jämnare, det är samma lag framme och slåss i semifinal och final hela tiden. Med tanke på hur utbredd sporten är borde fler lag vara med och slåss. Eller också är det just det att sporten är stor, populär och utbredd som gör det svårare för de sämre lagen.
Post Reply