Fotbolls-VM 2014

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Fotbolls-VM 2014

Post by karjala »

Tyvärr kommer mycket som inte har med själva sporten fotboll att göra i fokus när man lägger ett sånt här megaevent i ett land som egentligen behöver andra sociala upprustningar och pengar går till "fel saker".

Hur som helst drar turneringen igång i kväll med Brasilien-Kroatien.

Vilket lag håller ni på och vilket lag vinner turneringen?
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Poet »

Håller på Kroatien men tror att Argentina tar hem det.
2012-05-19
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

Säkrast att Brasilien vinner.
User avatar
Erwynn
Posts: 2417
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Erwynn »

Vore kul om Belgien kunde gå långt, tveksam till det dock.
Hata allt.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Akerman2 »

Hoppas på Belgien, tror brassarna floppar (tar sig från gruppen sen snabbt respass).

Blir väl tyskarna som tar det.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

Otroligt tråkig öppningsmatch.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by karjala »

Mexico-Kamerun 18:00

Spanien-Nederländerna 21:00
Hedman
Posts: 286
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Hedman »

Brasilien vinner på en filmning! Var var sambafotbollen? Kroatien minst värda oavgjort!
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Special Brew »

Ja, den där Japanen var inte bra. Brasilien fick en gratis straff och en hel del tveksamma frisparkar med sig.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Skidrow »

Sverige är ju inte med så varför ödsla tid att titta.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Markman »

Skidrow wrote:Sverige är ju inte med så varför ödsla tid att titta.
Fotboll är tråkigt, så varför ödsla tid att titta? ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by kriwi »

Håller tummarna för Bosnien och Ghana.
Domarna har inte fått en lysande start direkt...
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Fotbolls-VM 2014

Post by Chippen »

Markman wrote:
Skidrow wrote:Sverige är ju inte med så varför ödsla tid att titta.
Fotboll är tråkigt, så varför ödsla tid att titta? ;)
Säger han som spelade Korpen för två år sedan och var mäkta stolt över sina insatser :smile:

Men jo, ibland är det förbannat tråkigt att titta på, men samtidigt kan en 0-0 match riktigt bra och välspelad oxå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by karjala »

Kvällens match var då inte tråkig!
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Draper »

Special Brew wrote:Ja, den där Japanen var inte bra. Brasilien fick en gratis straff och en hel del tveksamma frisparkar med sig.
Fotbollen håller fan på att gå åt helvete då domarna helt plötsligt får skulden för filmningar. Då är vi jävligt illa ute. Tänk Rivaldos filmning till exempel, hatad av en hel värld, väldigt få gav domarna skuld. Tråkig utveckling.
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
User avatar
PackSwede
Posts: 1014
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by PackSwede »

Nu har jag inte sett någon av dom situationer som "alla" postar om på Facebook men börjar det inte vara dags att börja bestraffa uppenbara filmningar i efterhand? Säg 6 månaders avstängning för en uppenbar filmning.

(jag är ska jag kanske påpeka totalt ointresserad av fotboll)
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Fotbolls-VM 2014

Post by Chippen »

6 mån avstängning är på tok för hårt. Personligen är jag nöjd om domare eller någon annan instans kan ge avstängning i nästkommande match.

Det skulle få bort en hel del filmningar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Poet »

PackSwede wrote:Nu har jag inte sett någon av dom situationer som "alla" postar om på Facebook men börjar det inte vara dags att börja bestraffa uppenbara filmningar i efterhand? Säg 6 månaders avstängning för en uppenbar filmning.

(jag är ska jag kanske påpeka totalt ointresserad av fotboll)
Hade du velat ha Jimmie avstängd för någon av hans filmningar i 6 månader?
2012-05-19
User avatar
PackSwede
Posts: 1014
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by PackSwede »

Som sagt har jag precis noll koll på fotboll och 6 månader drog jag mest till med för att provocera. Sen har jag svårt att jämföra en hockey-filmning med det systematiska ramlandet som sker i fotboll.

Men en sport som vägrar att ens ha målkamera kanske inte är dom som kommer att gå i bräschen för efterstuderande av sådana situationer?

Men vad säger dom styrande inom fotbollen (Fifa?), erkänner dom att filmning är ett problem?
User avatar
PackSwede
Posts: 1014
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Sv: Fotbolls-VM 2014

Post by PackSwede »

Dubbelfel
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by Draper »

PackSwede wrote:Som sagt har jag precis noll koll på fotboll och 6 månader drog jag mest till med för att provocera. Sen har jag svårt att jämföra en hockey-filmning med det systematiska ramlandet som sker i fotboll.

Men en sport som vägrar att ens ha målkamera kanske inte är dom som kommer att gå i bräschen för efterstuderande av sådana situationer?

Men vad säger dom styrande inom fotbollen (Fifa?), erkänner dom att filmning är ett problem?
Målkamera används under VM och filmningar ska ju enligt regelboken bestraffas med varning.
Problemet är ju att det är enkelt för oss att sitta och se filmningar då vi har tillgång till reprisbilder direkt, vilket domarna inte har och måste fatta ett beslut på en halv sekund. Någon instans som kan stänga av spelare i efterhand borde ju kommit till för typ 50 år sedan då Pelé började med skiten.
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Fotbolls-VM 2014

Post by Chippen »

Draper wrote:
PackSwede wrote:Som sagt har jag precis noll koll på fotboll och 6 månader drog jag mest till med för att provocera. Sen har jag svårt att jämföra en hockey-filmning med det systematiska ramlandet som sker i fotboll.

Men en sport som vägrar att ens ha målkamera kanske inte är dom som kommer att gå i bräschen för efterstuderande av sådana situationer?

Men vad säger dom styrande inom fotbollen (Fifa?), erkänner dom att filmning är ett problem?
Målkamera används under VM och filmningar ska ju enligt regelboken bestraffas med varning.
Problemet är ju att det är enkelt för oss att sitta och se filmningar då vi har tillgång till reprisbilder direkt, vilket domarna inte har och måste fatta ett beslut på en halv sekund. Någon instans som kan stänga av spelare i efterhand borde ju kommit till för typ 50 år sedan då Pelé började med skiten.
Kul att du försvarar domarna i fotboll för att de missar filmningar etc.

Tänk om det kunde finnas samma förståelse då det kommer till hockey :grin:

Obs! ! Bäst att säga att det inte gäller inte dig specifikt utan generellt så att du inte känner påhoppad.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: Sv: Fotbolls-VM 2014

Post by Draper »

Chippen wrote:Kul att du försvarar domarna i fotboll för att de missar filmningar etc.

Tänk om det kunde finnas samma förståelse då det kommer till hockey :grin:

Obs! ! Bäst att säga att det inte gäller inte dig specifikt utan generellt så att du inte känner påhoppad.
Försvara och försvara. Filmarna är i min bok dom som fuskar, det är dom som ska hängas ut och få skit. Inte domarna.

Hockeyn har ju inte samma problem med filmningar som fotbollen så i SHL är domarna helt enkelt bara värdelösa ;)
Skämt åsido, avskyr filmningar inom hockeyn också och där finns det en förståelse anser jag. I hockeyn är det ju fortfarande spelarna som får skit vid filmningar, inte domarna för att dom råkar ta utvisning.
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Fotbolls-VM 2014

Post by Chippen »

Filmare är inte renhåriga spelare, så är det ju. Dock så är det ju en hårfin gräns mellan filma och förstärka. Vart går egentligen gränsen?
I hockey är den ganska tunn och svår uppmärksamma, medans det är lättare att göra det i fotboll, vilket borde göra det lättare för domarna att märka det.

Tänkte lita på förståelse för snabba beslut. Inom hockey så har man inte/vill inte ha förståelse för det. Fast det är kanske lite sportens "fel" oxå. Då hockey är en mera intensiv och snabb sport. Den väcker mera känslor då det är känslor inblandade i varje kampmoment som sker i en snabbare takt inom hockey än inom fotbollen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by smogz »

Att förstärka är väl att filma? Åtminstone i min värld.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

VM är skittråkigt hittills. Det är alldeles för många lag med vilket leder till att gruppspelet blir en ointressant transportsträcka. Minska antalet lag till 16 och avgör skiten på två veckor.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Fotbolls-VM 2014

Post by Chippen »

smogz wrote:Att förstärka är väl att filma? Åtminstone i min värld.
Jag tycker inte att det är samma sak.
Att förstärka en crosschecking i ryggen framför mål är inte att filma till sig något.

Att däremot försöka påvisa att en klubba i bröstet ska ha tagit i ansiktet är att filma för då åberopar du något som inte hänt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by karjala »

Italien-England var en grym match.

Hoppas England kan ta sig vidare ändå men blir nog svårt med Rooney på topp.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Fotbolls-VM 2014

Post by smogz »

374 wrote:VM är skittråkigt hittills. Det är alldeles för många lag med vilket leder till att gruppspelet blir en ointressant transportsträcka. Minska antalet lag till 16 och avgör skiten på två veckor.
Håller inte med. Över tre mål per match i snitt. Ett par rejäla överraskningar. VM är skitroligt hittills.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Fotbolls-VM 2014

Post by 374 »

Svårt att ta ett VM på allvar när inte de bästa lagen är med. Se på Australien, minst 20 lag från Europa är bättre.

Tycker det är dags för ett riktigt VM som handlar om fotboll och inte om politik.
Post Reply