#25 Axel Holmström

Moderator: Styrelsen

User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #25 Axel Holmström

Post by svartgulsubkultur »

Vore coolt ändå och göra 15 pinnar och bräda båda tvillingarna Ginger. De är ju inga dussinlirare direkt.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
päran
Posts: 539
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: #25 Axel Holmström

Post by päran »

Jag kan ta gift pa att #25 blir #96 redan nästa säsosng.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #25 Axel Holmström

Post by Lappmössan »

Lappmössan wrote:Har nu nummer #25 och bör således få en egen tråd!
Tror denna säsong blir ungefär som Sunqvists första för Axel.
Tror jag stått för säsongens underdrift...
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: #25 Axel Holmström

Post by BigGuyJohan »

:lol: :lol: :lol:
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #25 Axel Holmström

Post by Special Brew »

Helt sjukt att en 18-åring är så framträdande i slutspelet och gör så otroligt viktiga poäng.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #25 Axel Holmström

Post by Foppas skridskocoach »

Lappmössan wrote:
Lappmössan wrote:Har nu nummer #25 och bör således få en egen tråd!
Tror denna säsong blir ungefär som Sunqvists första för Axel.
Tror jag stått för säsongens underdrift...
Rätt kasst. Själv var jag redan för ett år sedan övertygad om att han skulle bli slutspelets MVP. :?
Tigerränderna går aldrig ur.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: #25 Axel Holmström

Post by bruno »

Om nu Detroit skulle ta över honom nästa säsong så kommer man väl att hamna i samma sits som med Arvidsson om han inte skulle platsa i NHL? Under 22 år, gällande kontrakt med AIK, och draftad senare än 2:a rundan.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #25 Axel Holmström

Post by Lappmössan »

Foppas skridskocoach wrote:
Lappmössan wrote:
Lappmössan wrote:Har nu nummer #25 och bör således få en egen tråd!
Tror denna säsong blir ungefär som Sunqvists första för Axel.
Tror jag stått för säsongens underdrift...
Rätt kasst. Själv var jag redan för ett år sedan övertygad om att han skulle bli slutspelets MVP. :?
Var det hans skridskoåkning som övertygade dig? ;)
Sargade Sune
Posts: 116
Joined: 21 Jul 2011, 10:39

Re: #25 Axel Holmström

Post by Sargade Sune »

Trevlig läsning att Axel blir kvar även nästa säsong.
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: #25 Axel Holmström

Post by skellsupport »

SKELLEFTEÅ/ISHOCKEY Han är norrbottningen som gör stor slutspelssuccé – i fel lag. Åtminstone om man frågar stora delar av släkten.
För NSD berättar nu Axel Holmström om nätterna i Ringelhallen, om att ha pappa i Luleå Hockeys organisation och om drömmen att få ta hem Le Mat-pokalen till farfar Tage i Arvidsjaur.
– Han är mitt största fan, säger centertalangen.

Utanför lunchhaket gapar Möjligheternas torg nästan tomt och man kan se hur gruset yr i den starka blåsten. Trots vinden är det ändå lugnet före stormen – i alla fall för Axel Holmström och hans Skellefteå AIK.

Det är en av få träningslediga dagar när centertalangen möter upp NSD. Det är torsdag för att vara exakt, men det är ingen idé att fråga talangen vilken veckodag det är.

Eller, fråga kan man väl göra. Men man kan inte förvänta sig att få ett bra svar, för 18-åringen är i den där berömda slutspelsbubblan.

En bubbla som han tidigare har hört talas om men som han alltid har viftat bort.

– Jag har tänkt att den inte kan vara så kraftig – men det är den. När vi började spelade kvart över tre-matcher undrade jag varför vi gör det och då fick jag höra att det var påsk. Det hade jag ingen aning om och jag har ingen aning om vilken dag det är i veckorna utan jag vet bara att det är matchdag eller vilodag. Det är en ordentlig bubbla men det ändå otroligt kul att vara i den, säger Axel Holmström när dagens lunch – korvstroganoff och ris – har tömts från tallriken.

Sen är du kanske hetast av alla i bubblan.

– Nånstans i den här bubblan vill man inte tänka på att man är speciellt het – utan man spelar match och sen far jag hem och vilar och laddar upp för nästa. Jag reflekterar inte så mycket på vad som hände för det kommer en ny match så pass tätt efter. Sen får man såklart frågor och såna saker och det är givetvis skitkul att få bidra och få vara med och spela i ett vinnande lag som man har drömt om att spela i som liten grabb.

Du får reflektera där sen (jag pekar ut mot Möjligheternas torg där Skellefteå firar sina guld).

– Där ska jag förhoppningsvis reflektera om ett par veckor...

Så var det ju de här siffrorna som gör Axel Holmström till glödhet. Han har gjort poäng i samtliga nio slutspelsmatcher, han ligger tvåa i slutspelets poängliga och två poäng till innebär att han passerar Daniel och Henrik Sedin och är ensam på tronen över flest slutspelspoäng under en och samma säsong för juniorer.

– Det har rullat på bra. Lasse Johansson (general manager) har varit på mig hela säsongen att jag ska skjuta mer så jag försökte väl lägga till det i slutet av säsongen och ta med mig det in i slutspelet. Så här långt har det funkat bra och det är väl det enda jag kan känna att jag har förändrat, säger 18-åringen.

Det är hemligheten...

– Nja, det och medstuds kanske.

"Det var liksom vår ishall"
Vi backar bandet och beger oss till där allt började: I Ringelhallen, i Arvidsjaur, i M/G Hockey – i Norrbotten. För även om orten ligger nära gränsen till Västerbotten så är det inget snack om vilket län Axel Holmström kommer ifrån.

– I hela min karriär har jag spelat i Västerbottensserier med Arvidsjaur och mött västerbottniska lag, så på så sätt känner man väl sig mer välbekant med de västerbottniska kretsarna. Men det är klart att jag är norrbottning och det är något jag är stolt över, säger Holmström.

Det var i Ringelhallen karriären startade – och det var framförallt där han tillsammans med kompisarna tillbringade nätterna på loven.

– Det var liksom vår ishall. Vaktmästaren blev så jävla less på oss så vi fick en nyckel så vi kunde låsa och släcka. Vi var där hela dagarna och vi sov över i omklädningsrummet när det var lov. Vi hade med oss middag till hallen och drog dit efter lunch och så var vi där hela natten. Sen klev vi upp på morgonen och så var vi ute på isen igen, säger Holmström.

Sen erkänner han att de då bara gjorde saker som de tyckte var roligt.

– Då var det betydligt mer puck och skjuta än att åka skridskor kan jag säga, haha. När jag flyttade till Skellefteå och började spela här (redan under de sista ungdomsåren) så kände jag att ingen var bättre än mig med puck men just skridskoåkningen och i fysen låg man hästlängder efter.

Farsan är tränare hos rivalen
När flyttlasset gick från Arvidsjaur till Skellefteå så hängde pappa Urban Wikberg med. Men till den här säsongen uppstod ett litet problem: Pappa Urban blev tränare i Luleå Hockeys U16-lag, vilket fick halva släkten att jubla.

– Mina morbröder är verkligen inbitna i Luleå och morfar är också Luleåfan – så det är mycket Luleå i min släkt, säger Holmström.

Men 18-åringen har morsan, Viveka Holmström, och farfar, Tage Wikberg, på den svartgula sida.

– Nu är givetvis mamma också Skellefteåfan men från början var det som jag och farsan. Nu har han ju totaldissat mig och gått till Luleå, haha. Nu är det Luleå för hela slanten för honom så han brukar lägga pikar. Senast vi var uppe och torskade så fick jag några sms där han la några pikar och var stolt över att Luleå vann, men jag tror han hejar på mig samtidigt.

Farfar – största supportern
På söndag drar finalserien mot Växjö igång. Sen återstår det att se om Skellefteå AIK spelar hem tredje raka guldet.

– Det ska bli extremt roligt. Att få vara med i en SM-final i första seniorsäsongen är få förunnat och otroligt kul, säger Axel Holmström innan han kommer in på motståndet:

– I en SM-final kan man inte förvänta sig så mycket annat än att det kommer att bli jävligt tajt. Vi har haft tajta matcher mot dem hela säsongen och det är väl ingenting som säger att det blir motsatsen i en SM-final. Båda kommer verkligen kriga fullt ut och offra sig för varandra men förhoppningsvis har vi marginalerna på vår sida.

När Axel Holmström skrinnar ut i Skellefteå Kraft Arena på söndagseftermiddagen så inleder han jakten på sin första SM-titel. Men han är inte ensam på resan, för farfar Tage Wikberg följer varje skär som sonsonen tar.

– Han är en kille som verkligen är hockeyintresserad och han har koll på varenda liten statistikgrej om mig och han kopierar ut saker. Han har en hel pärm med Axel-grejer som han brukar visa upp. Han är viktig och han är en stor del – och han är Skellefteåfan. Han skickar alltid sms till mig före och efter matchen och skriver vad han tycker och tänker om matchen. Han är stolt och när han är stolt över mig så blir det extra glädje, säger Holmström, som vill vinna även för farfars skull:

– Nu när det går bra i ett slutspel är han ännu stoltare och ännu gladare i sms:en så givetvis är det något man tänker på, att ”jag vill vara bra så att farfar kan vara stolt också”. Han är mitt största fan.

Kommer Le Mat-pokalen att åka hem till farfar om det blir guld?

– Förhoppningsvis. Först ska vi knipa den och sen ska jag nog försöka roffa med mig den hem till Arvidsjaur.
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: #25 Axel Holmström

Post by skellsupport »

FAKTA

Axel Holmström om...

...att pappa är tränare och har gedigen hockeybakgrund:

"Det har givetvis varit jätteskönt, han kan otroligt mycket och han har spelat på en ganska hög nivå i Skellefteå och han var striker under Arvidsjaurs storhetstid. Så han kan mycket och sen har han aldrig varit påtryckande utan ville jag inte träna så behövde jag inte träna. Det har varit väldigt skönt."

...vad Arvidsjaur betyder för honom:

"Jag tycker det är coolt när det kommer fram personer från inlandet. Jag är väldigt stolt att jag är från Arvidsajur, det är nåt som ligger mig varmt om hjärtat och jag säger fortfarande hem när jag ska dit."

...att Skellefteå varit i toppen under lång tid:

"Just det här med att vinna SM-guld är långtifrån enkelt men det är något som många lag har gjort, men att vara bra över lång tid är det inte många föreningar som har klarat av, så det är ett jäkligt stort kvitto till föreningen."

...känslorna för Luleå Hockey:

"Man får som lära sig när man har bott här i sex år, att först är det Björklöven och sen kommer Luleå tätt därefter. Man får lära sig ganska fort att man inte kan spela och bo i Skellefteå och ha ett gott öga till Björklöven och Luleå, det håller inte."

...derbymatcherna:

"De är extremt roliga, när det inte finns något annat derby. Man är lite rädd om Norrlandshockey och man skulle nästan gilla att Björklöven skulle gå upp till SHL också. " Löven" och Luleå skulle bli ett derby också tror jag."

...lagkaptenen Erik Forssell:

"Man märker hur noggrann han är med verkligen allting. Han vet liksom att ingenting avgörs mitt i säsongen men han vet att man måste vara noggrann hela vägen fram till dess att det kommer att avgöras, annars kommer det bli karma eller vad man ska säga. Han är verkligen en kille som man kan se upp till."

...att ha fått ta över Joakim Lindströms roll i powerplay:

"Det är väl ingen rolig spelare som man ska arvsätta. Han gjorde det otroligt, otroligt bra just i den spelformen och även i fem mot fem, så han är väldigt svårslagen på den positionen. Men jag försöker spela mitt spel där också och jag försöker inte efterlikna något. Jag vet att om jag skulle gå in och försöka se ut som Jocke Lindström så skulle det gå käpprätt åt helvete."

...att heta Holmström, vara draftad av Detroit Red Wings, delta på klubbens utvecklingscamp och där få nummer 96 och kallas "Lill-Homer":

"Detroit var ett favoritlag när man växte upp, det var de och Rangers som man följde som liten. Det var stort när man väl blev draftad av dem. Det var mycket frågor om släkt och såna saker och det var en del som blev besvikna när jag sa att jag inte alls är släkt med honom. Men det var en jättekul grej och framförallt en stor upplevelse att få vara där."

...det går att slå Skellefteå i en lång slutspelsserie:

"Det hoppas jag verkligen inte men ska de göra det så får de spela bättre hockey än oss. Förlorar vi när vi har gett hundra procent så får vi se oss slagna."

...om att vara nybliven morbror:

"Jag har bara träffat honom en gång – en ny Holmström, haha. Jag har aldrig hållit i en bebis förut så det var en upplevelse bara det. Det är nåt man får lära sig."

...om att bo i Skellefteå och ha pappa i Luleå och mamma i Arvidsjaur:

"Mamma vägrar ju lämna. Vi försökte få med oss henne när jag och farsan flyttade hit men hon tvärvägrade. Hon bor kvar i Arvidsjaur."

Centertalangen

Namn: Axel Holmström.

Ålder: 18.

Från: Arvidsjaur/Moskosel.

Bor: Skellefteå.

Familj: Pappa Urban Wikberg, mamma Viveka Holmström, storasyster Josefin.

Moderklubb: M/G Hockey.

Klubb: Skellefteå AIK.

Längd: 186 cm.

Vikt: 90 kg.

Position: Center.

Statistik i grundserien: 44 matcher, 20 poäng (10+10).

Statistik i slutspelet: 9 matcher, 13 poäng (6+7).
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: #25 Axel Holmström

Post by snokia »

18-åringen kan få stor bonus: ’Lägger det åt sidan’
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0612543.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #25 Axel Holmström

Post by Markman »

Nu vet man ju inte hur mycket som är tillrättalagt av andra i intervjun, men om det han säger är så som han verkligen känner så är han ju fantastiskt ödmjuk, vilket jag tror är snudd på en förutsättning för att nå långt. Visst finns det exempel på motsatsen, som Ovechkin, men det är nog betydligt lättare om man är lite mer ödmjuk. Grymt bra Axel!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: #25 Axel Holmström

Post by bruno »

snokia wrote:18-åringen kan få stor bonus: ’Lägger det åt sidan’
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0612543.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Blir mer och mer imponerad av Axel. Även utanför isen framstår han som en otroligt mogen och klok människa. Jag tror jag har skrivit det förr i tråden men jag tror han kommer vara den spelare som kommer att nå längst av våra NHL-exporter.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: #25 Axel Holmström

Post by GroovyEd »

Jo det är lätt att imponeras av Axel, tills man läser följande:
TIO SNABBA TILL AXEL HOLMSTRÖM:
Favoritskådis?
– Vin Diesel.
:o
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #25 Axel Holmström

Post by Markman »

Så med två poängs marginal bästa U19-spelare genom tiderna, ligger nu på samma poäng som bröderna Sedin (året de var U20-spelare).
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #25 Axel Holmström

Post by Bilderberg »

Hade sänt en skön signal till främlingslegions-älskande hockeysverige ifall han slår det rekordet!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #25 Axel Holmström

Post by Skidrow »

Han har ju ett år till på sej att förbättra rekordet.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #25 Axel Holmström

Post by smogz »

Och minst tre matcher
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #25 Axel Holmström

Post by smogz »

Rekordet slaget. Grattis Axel!
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #25 Axel Holmström

Post by Bilderberg »

En stjärnas födelse!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #25 Axel Holmström

Post by Lappmössan »

Intervjun efter matchen ger hyfsade kaptensvibbar. Hade gärna sett ett A på bröstet nästa år men då får han väl en "sophomore slump".
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #25 Axel Holmström

Post by dovienya »

Sophmore slump får vi nog räkna med ordentligt i vilket fall som helst, så bättre att inte lägga den pressen på honom också.

Samma med Anton Lindholm, som jag ser som ett naturlig kaptensämne; här finns också stor risk för slump, även om den kanske gjordes bort under första halvan av denna säsong.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: #25 Axel Holmström

Post by snokia »

Axel Holmström slog poängrekordet för en junior i slutspelsammanhang när han gjorde 18 poäng i slutspelet 2015. Hans sju mål och elva assist räckte förutom juniorrekordet till att han vann slutspelets poängliga

http://www.shl.se/artikel/66652/" onclick="window.open(this.href);return false;
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: #25 Axel Holmström

Post by ante08 »

Axel Holmström utsedd till årets junior.
http://norran.se/hockeybloggen/aikare-u ... ior-393655" onclick="window.open(this.href);return false;
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: #25 Axel Holmström

Post by bruno »

Satt och roade mig ikväll och jämförde Axels poängsiffror med Nicklas Bäckström som var något utav en "superjunior" på sin tid. Tycker dom påminner lite om varandra i denna ålder också, med lite sämre skridskoåkning, men bra spelsinne och poängspelare. Rätt lika siffror faktiskt.

Sistaårs B-junior (17 år)
Nicklas Bäckström 1,17p/match (J-20 superelit) 0,73p/match (J-18 landslag) Spelade 19 SHL-matcher (0p)
Axel Holmström 1,15p/match (J-20 superelit) 1,26p/match (J-18 landslag) Spelade 4 SHL-matcher (0p)

Förstaårs A-junior (18 år)
Nicklas Bäckström 0,54p/match (SHL+slutspel) 1,06p/match (J-20 landslag) Spelade 17 A-landskamper
Axel Holmström 0,64p/match (SHL+slutspel) 0,78p/match (J-20 landslag) Spelade 0 A-landskamper

Säsongen efter gjorde Bäckström 40 p på 45 matcher i SHL som sistaårs A-junior. Tror inte det är nån omöjlighet att Axel visar upp liknande siffror nästa säsong.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #25 Axel Holmström

Post by Foppas skridskocoach »

Ett NHL-kontrakt sägs vara nära.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #25 Axel Holmström

Post by Markman »

Foppas skridskocoach wrote:Ett NHL-kontrakt sägs vara nära.
Av allt som sagts gällande Holmström så är väl dock risken rätt liten att han ska åka över, det verkar både Europascouten och Holmström själv vara rätt överens om.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #25 Axel Holmström

Post by Chippen »

Begriper inte stressen med kontrakt. Han draftades förra året, tiden innan det måste skrivas kontrakt är väl 4 år nu?
Så varför skriva redan nu? Är det inte bättre att Red Wings, i detta fall, avvaktar iaf över nästa år och skriver först nästa Silly.

Kan någon ge en vettig förklaring till ev kontraktsskrivande nu?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: Sv: #25 Axel Holmström

Post by mellan 3 & 20 tecken »

Chippen wrote:Begriper inte stressen med kontrakt. Han draftades förra året, tiden innan det måste skrivas kontrakt är väl 4 år nu?
Så varför skriva redan nu? Är det inte bättre att Red Wings, i detta fall, avvaktar iaf över nästa år och skriver först nästa Silly.

Kan någon ge en vettig förklaring till ev kontraktsskrivande nu?
Kanske för att göra som med Sunken att de plockar över honom när säsongen är över här?
Post Reply