Lagbygge och formationer 14/15

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by ossian »

Tycker att Sundqvist är lagets tuffaste spelare, i konkurrens med Lundberg. Sundqvist har bättre offensiva playmaking kvalitéer. Men jag skulle låta Sunken delta i speluppbyggnaden i PP, men skicka in honom framför kassen i det stationära spelet.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Lidlund »

Pesonen ska stå framme för han, till skillnad från schremp, går in i trafiken framför mål.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Lappmössan »

Holmström? Rätt hyfsad i JVM.
User avatar
tazman
Posts: 2048
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by tazman »

Lappmössan wrote:Holmström? Rätt hyfsad i JVM.
Betydligt lättare att stå framför målvakten i JVM, där han lirar mot spelare i sin egen ålder. I AIK finns det spelare som gör det jobbet bättre, däremot så bör Holmström styra ett PP från högerkanten.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
smogz
Posts: 5697
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by smogz »

Tycker definitivt det är värt ett försök med Holmström där i PP 2 iallafall. Sundqvist är ett annat alternativ även om jag tycker han har haft rätt dålig tajming i passningar på slutet. Känns viktigt med tajming i den rollen annars blir man skjuten och missar returerna. Pesonen verkar ju ha kylan och målsinnet för det. Frågan är om det är optimal position för honom.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5697
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by smogz »

Fy fan va tufft det blir att ta plats i laget med Petterström, Kabanov, Sörensen i spel. Nu blev vi av med Micko och nån Jocke dyker antagligen inte upp även om SGSK kvittrade.

Men vem ska vara utanför, jävligt svårt.
Alt 1:

Pesonen-Zacke-Kabanov - Zacke har verkligen varit riktigt jävla bra på slutet. Pesonen levererar. Frågan om Kabanov är rätt tredjelänk. Är lite tveksam men tycker man ska pröva. Gillar att se en riktig förstakedja. Möjligen skulle Schremp och Pesonen kunna vara en vägvinnande kombination.

Schremp-Forsell-Sundqvist - Forsell smart, Sundqvist är sådär som spelmotor men har en instinkt mot mål. Frågan är om han är rätt man att ta emot Scremps mackor.

Calof-Norman-Lindholm - Ingen av dom har varit riktigt bra på slutet även om jag tycker Calof sett bättre ut i sista matcherna och att det de gjorde i höst kvalificierar dom för att få chansen.

Widing-Pettersson-Sörensen - Jobbar hårt, driver på mål, har bra fart. Är Sörensen för dålig får Lundberg eller Petterström ta hans plats

Petterström (skadad, får spela som 13e och mycket i PK)

Lundberg (hatar att lämna honom utanför och han kommer säkert inte att hamna utanför heller men tycker de andra är bättre, kan komma in om Norman och Lindholm inte kommer upp i nivå, då flyttas Pettersson upp till den kedjan och Lundberg in i fjärde)

Holmström (tyvärr, om man ska turas om att vila matcher får han vara med annars kan han lånas ut)

Alt 2
Schremp-Zacke-Pesonen
Kabanov-Forsell-Sundqvist
Calof-Lindholm-Pettersson
Widing-Lundberg-Sörensen

Petterström (13e)
Norman - har inte levererat iår (så¨han kanske ändå inte platsar)
Holmström (ja tyvärr)

Fan om inte alt 2 känns bättre än alt. 1.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Skidrow »

Alt 3
Lundberg-Zacke-Pesonen
Kabanov-Forsell-Sundqvist
Calof-Norman-Schremp
Widing-Pettersson-Sörensen

Petterström (13e)
Lindholm konkurrerar med Petterström om 13plats
Holmström konkurrerar med Petterström om 13plats
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by bsa »

Norman går bort, Kabanov skulle väl en lämplig lek kamrat till Personen. Superpassare och skarprättare, borde funka.
Sportis
Posts: 692
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Sportis »

Är verkligen stenhårt om platserna på forwardssidan. Är ett par gubbar som slåss om dom sista platserna enligt mig. Pettersson, Holmström, Lundberg, Sörensen och Petterström. Även Sundqvist får rycka upp sig om han ska känna sig given. Hur som helst får dagsformen avgöra hur truppen kommer se ut. Kommer vara olika från match till match.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by bsa »

Du glömnde Norman!
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Markman »

Dagens träningsformation:Sevc, Heed – Pesonen, Zackrisson, Lundberg, Kabanov

Lindgren, Burström, Pettersson – Sundqvist, Holmström, Calof

Vita

Lundberg, Aho – Sörensen, Forssell, Widing

Lindholm, Andersson – Pettersson, Schremp, Lindholm, Norman

Saknas: Petterström

Från det är min tolkning att det är Lundberg, Pettersson och Petterström som slåss om 13e fw, medan A Lundberg och Pettersson är utanför 7 backar.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Hank »

Lundberg sitter säkert. I stället tolkar jag det som att Kabanov är en bit från spel.

I övrigt kan nog Lindholm och Norman sitta lika löst som Pettersson när det gäller 13:e forward.
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by ossian »

Efter det jag har sett i år, Så här skulle jag ställa upp när alla är friska:

1:a (lirare, playmaker, fysik, har haft bra kemi)

Kabanov-Zacke-Pettersson/Lundberg

2:a (tyngd, smartness, målskytt)

Sundqvist-Forsell-Pesonen

3:e (3 skriskostarka centertyper med bra kemi)

Calof-Lindholm-Norman

4:e (smäll på och sätt tryck på kasse)

Widing-Holmström-Lundberg/Pettersson

13:e: Petterström (BP och checking) 14:e Schremp (PP och tekning i offensiv zon)


Backpar:

Sevc - Heed

Burström - Lindgren

Andersson - Aho/Lindholm/Lundberg (10-15 min speltid)
Fdskebo
Posts: 1112
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Fdskebo »

Så här skulle jag vilja att fredagens matchning ser ut:
(Kabanovs återkomst och Sörensens premiär på hemmaplan)

Pesonen - Zackrisson - Lundberg

Sundqvist - Holmström - Kabanov

Sörensen - Forssell - Widing

Pettersson - Schremp - Lindholm

13e: Petterström


Vilar: Calof/Norman


Och Lördagens:

Pesonen - Zackrisson - Lundberg

Sundqvist - Holmström - Norman

Calof - Forssell - Widing

Pettersson - Schremp - Lindholm

13e: Petterström


Vilar: Sörensen/Kabanov (Dumt att spela dessa i BTB)
Chippen
Posts: 14294
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Fredagsuppställningen: byt plats på Schremp och Sunkwn
Lördag: Byt plats på Schremp och Norman
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by bsa »

Schremp & Kabanov ska inte vara i samma lina, de ska ha en striker var som dom kan servera mackor. Allt annat är godtyckligt, men det är ju helt uppenbart.
Chippen
Posts: 14294
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Fast jag ser nog Kabanov som en striker.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Sportis
Posts: 692
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Sportis »

bsa wrote:Du glömnde Norman!
Nej jag tycker Norman är truppens mest underskattade spelare. Han är som klippt och skuren i Skellefteå med sin fart och sitt spelsinne. Norman-Lindholm-Calof är en given kedja för mig.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Skidrow »

Norman ökar tempot på sin kedja så han trivs jag med.
User avatar
nr86
Posts: 5357
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by nr86 »

En som inte levt upp till mina högt ställda förväntningar är Sundqvist.
Han har sett seg ut och borde få lite mindre istid tycker jag.
Calof ser nästan alltid pigg ut för att inte nämna Norman.
Petterson har också sett vass ut på sistone undantaget senast mot Groko då flera spelade under sin förmåga.

1a 12, 20, 7 ( Tror stenhårt på nr12 )
2a 22, 9, 27 ( Kompleterar varann bra )
3e 37, 17, 19,
4e 14, 44, 29
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by VonCheese »

Så här ser jag på saken.
1a: Pesonen - Zackrisson - Lundberg
2a Sundqvist - Forssell - Kabanov
3a Widing - Schremp - Sörensen
4a Calof - Lindholm - Norman
Petterström
Pettersson
Holmström
Last edited by VonCheese on 15 Jan 2015, 15:53, edited 1 time in total.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by 374 »

Petterström får nog ganska lite istid om alla är friska och speldugliga.

Sen återstår det att se hur bra Sörensen är.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Trollet »

Varken Calof, Sunken eller Pär är ju i närheten av formen just nu.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by bsa »

Fick en insaid om Sörensen, ruskigt taggad kört fysik hela hösten och en riktig bössa, hårt,presist, osvenskt. Ett resultat av Kanadensisk juniorliga spel, få se vad det.utlåtandet är värt.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by jokarfo »

bsa wrote:Fick en insaid om Sörensen, ruskigt taggad kört fysik hela hösten och en riktig bössa, hårt,presist, osvenskt. Ett resultat av Kanadensisk juniorliga spel, få se vad det.utlåtandet är värt.
Låter ju fantastiskt intressant. Det lilla jag minns av Sörensen från JVM ligger ungefär i samma linje; rakt på med bra tempo men även fin teknik och bra öga för spelet. Dock kan jag tycka att AIK är i behov av fler orädda och stryktåliga killar som gärna kliver in i trafiken framför mål, lite som Melker, och kanske blir Nick en överraskning där?

Blir ruskigt kul att se honom debutera i svartgult i alla fall.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Bilderberg »

Beror ju som vad man värderar mest viktigt, istid, poängprdoduktion, +/- eller kemi mellan spelarna.

Martin Lundberg t.ex. har ju överlägset bäst +/- bland forwards, till det har han producerat bättre än en sån som Widing t.ex. så förstår inte hur man kan vilja sätta honom utanför laget... Dessutom klarar han bevisligen av att hålla uppe de goda siffrorna mot en respektabel istid utan att ha gått ner sig - vilket brukar bli problematiskt då en spelares kvalité inte nödvändigtvis parallelt följer kvantiteten i antal minuter per match; för de allra flesta spelarna. Men Martin...

Så tycker inte det är det minsta konstigt att han får förtroendet - Martin Lundberg är en riktig hjälte för laget!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Skidrow »

Martin Lundberg är i samma sits som Forsell var för några år sen, märks inte så mycket men förjävligt nyttig för laget.
Fdskebo
Posts: 1112
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Fdskebo »

Bilderberg wrote:Beror ju som vad man värderar mest viktigt, istid, poängprdoduktion, +/- eller kemi mellan spelarna.

Martin Lundberg t.ex. har ju överlägset bäst +/- bland forwards, till det har han producerat bättre än en sån som Widing t.ex. så förstår inte hur man kan vilja sätta honom utanför laget... Dessutom klarar han bevisligen av att hålla uppe de goda siffrorna mot en respektabel istid utan att ha gått ner sig - vilket brukar bli problematiskt då en spelares kvalité inte nödvändigtvis parallelt följer kvantiteten i antal minuter per match; för de allra flesta spelarna. Men Martin...

Så tycker inte det är det minsta konstigt att han får förtroendet - Martin Lundberg är en riktig hjälte för laget!
Håller helt med!
Martin är den spelare i laget som axlat sin nya (större) roll bäst.
Jag trodde mycket på Adam Pettersson inför säsongen men i ärlighetens namn så överglänser ju Martin honom med ljusår, sett till förväntningarna. Han har varit stabil hela säsongen och faller sällan ur ramen. Gör sitt jobb, kompletterar sina kedjekamrater och gör LAGET bättre.

Nej, Martin Lundberg är helt given i laguppställningen enligt mig.
User avatar
smogz
Posts: 5697
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by smogz »

Och jag tycker tvärtom. Pettersson är bra, så fort han är på isen har man tryck i anfallszon (liite överdrivet iofs), han spelar med högst fart i laget. Nästa år kommer han att vara MVP om han lär sig hantera farten (också lite överdrivet). Ok han tappar lite puck fortfarande, men definitivt inte mindre än Lundberg, grejen är att Lundberg inte försöker nått svårt så därför blir hans pucktapp nere i hörnen och ingen större fara.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14294
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Lundberg spelar efter sin förmåga, och vet vad han klarar av. Det gör inte Pettersson.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Locked