Lagbygge och formationer 14/15

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Lagbygge och formationer 14/15

Post by King Kong »

Skulle vi få behålla alla som sitter på kontrakt ser det ju minst sagt sjukt bra ut..
Som ex. bara:

Möller-Melker-Lindström
Lehtonen-Bellemare-Arvidsson
Ericsson-Forsell-Sundqvist
Petterström-Lundberg-Pettersson
Sörensen-Lindholm-Norman-Holmström


Alm-Burström
Lindgren-Lundberg
Lindholm-Andersson
Aho-Heed
Pettersson-Edström

Svensson
Hanses
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Markman
Posts: 7834
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Markman »

Kan vi dessutom skicka iväg typ Heed och ersätta med en offensiv klassback så ser jag inget som hindrar oss från att ta en trippel! Vi borde ha lösgjort lite pengar med Warg, Frögren, Emanuelsson, Steen och Holloway (och Karlsson) ut och Hanses, Sörensen, Lindholm och Lehtonen in.

Karlsson-Hanses lär vara billigare
Emanuelsson-Sörensen kanske något minus
Warg-Lindholm blev knappast dyrare
Holloway-Lehtonen lär vi också ha gjort vinst på rent ekonomiskt.
Därtill Steens lön (om än kanske inte jättestor), som mer än väl borde täcka upp skillnaden mellan Manne och Sörensen (så som jag förmodar att den borde vara storleksmässigt)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Jag skulle bli ytterst förvånad och vi skulle skicka Heed.
Han har ju egentligen allt som behövs för att spela, behöver dock bli snabbare i fötter och tanke för tekniken och spelsinnet är det inget fel på.

Sedan så skulle vi inte skicka honom på represtation om gan vore i ropet för att lämna.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Bilderberg »

Chippen wrote:behöver dock bli snabbare i tanke för spelsinnet är det inget fel på.
Tanke och spelsinne hör onekligen ihop.

Kan inte se att han har ett bra spelsinne om han tänker långsamt.
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Bilderberg wrote:
Chippen wrote:behöver dock bli snabbare i tanke för spelsinnet är det inget fel på.
Tanke och spelsinne hör onekligen ihop.

Kan inte se att han har ett bra spelsinne om han tänker långsamt.
Skönt att du klipper ihop ett citat måste jag säga.

Som du ser så skrev jag även att han behöver bli snabbare på fötter för han sätter sig i svåra situationer då han blir under press och då ser det ut som om första tanke på vart han ska slå passet klingar bort. Det gör att han hafssar iväg ett pass istället.

Så snabbare i tanken betyder att han måste bestämma sig fortare vad han ska göra av pucken innan han får den och sedan kunna hitta annan lösning om första blir stängt.

Visst hör snabb i tanken ihop med spelsinnet, men du kan även ha bra spelsinne utan att vara kvicktänkt. Det är absolut inte allt. Iaf inte för mig.
Last edited by Chippen on 27 May 2014, 10:58, edited 1 time in total.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Bilderberg »

Chippen wrote: han behöver bli snabbare på fötter för han sätter sig i svåra situationer då han blir under press
Chippen wrote: Visst hör snabb i tanken ihop med spelsinnet, men du kan även det absolut inte allt. Iaf inte för mig.
Brett Harkins?
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Haha...vad fan?
Satan så dåligt jag formulerar mig mitt i natten :) Var ju tvungen att tänka ett tag för att ens fatta vad jag menade själv :)

Ja, vad ville du säga med Harkins? Han var långsam och hade bra spelsinne.

Nåja, nog om det. Vi kan ta det i Heed tråden för att inte pajja denna med.

För att tala om formationerna hoppas jag verkligen inte att Arvidsson och Lethonen kommer spela i samma kedja. Kommer nog inte bli en lyckad combo
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by jokarfo »

Nu tror jag iofs att den som är mest sannolik att lämna av de heta killarna som spelat VM är Möller. Vet inte riktigt varför men av nån anledning har jag en känsla av att om nån av dem sticker så är det han.

Gör han inte det har vi ju en bisarrt bra forwardsuppsättning, skulle jag vilja säga. Då hamnar vi i ett intressant läge med formationerna. Givetvis ska det som i praktiken ger resultat avgöra men med det vi vet nu blir det intressant hur kedjorna ska formeras. Lehtonen och Jocke var magiska ihop 10/11 och KLM-kedjan från (fjol)årets säsong har varit fucking awesome. Lek med tanken att #13 och #10 lirar ihop. Vem centrar? 10/11 var det Warg och i mina ögon är Melker en center som bidrar mer över hela banan, inte bara framför mål så han känns rätt självklar men inte heller Jimmie är helt oäven som center även om hans patenterade uppåkningar inte alltid kommer till sin rätt på samma sätt då.

Hur som helst, kombinationerna av kedjor är i princip oändliga och kan balanseras såväl defensivt som offensivt med spelare som är skickliga på att fylla givna roller som PP, Forre, Adam P, Sunken o.s.v.

Hoppas även att man prövar att ge Sunken och Adam P chansen i offensivare roller för hos båda finns det massor mer att hämta. Det visade den gånga säsongen med all önskvärd tydlighet.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
p-play
Posts: 6797
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by p-play »

Adam P och Norman var riktigt bra i finalen. Det kommer att bli intressant att se Norman efter att han har bättrat på fysiken under sommaren. Jag hoppas att man prövar denna duo ihop med en riktigt målskytt och inte med någon som har en gnuggarroll.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by nr86 »

1:a 10,15,13 Om Jocke stannar
2:a 9,20,21
3:e 29,12,41 ( Uppgraderar Pettersson )
4:e Sörensen, 27 eller 24 ( Lindholm ), 18
Extra Holmström
Fasen vilken forwardsbesättning vi skulle ha! Har kanske glömt någon..
Så skulle jag pröva i alla fall.
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

nr86 wrote:1:a 10,15,13 Om Jocke stannar
2:a 9,20,21
3:e 29,12,41 ( Uppgraderar Pettersson )
4:e Sörensen, 27 eller 24 ( Lindholm ), 18
Extra Holmström
Fasen vilken forwardsbesättning vi skulle ha! Har kanske glömt någon..
Så skulle jag pröva i alla fall.
Ser att du glömt Norman bara
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by jokarfo »

Chippen wrote:
nr86 wrote:1:a 10,15,13 Om Jocke stannar
2:a 9,20,21
3:e 29,12,41 ( Uppgraderar Pettersson )
4:e Sörensen, 27 eller 24 ( Lindholm ), 18
Extra Holmström
Fasen vilken forwardsbesättning vi skulle ha! Har kanske glömt någon..
Så skulle jag pröva i alla fall.
Ser att du glömt Norman bara
Och då räknar Möller som förlorad, antar jag?
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Ja, det verkar ju så oxå :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Skidrow »

Stannar alla vete fan hur man ska göra :)

Lehtonen-Melker-Lindström
Möller-Bellemare-Ericsson
Arvidsson-Forsell-Sundqvist
Petterström-Norman-Pettersson
Sörensen-Lundberg-Lindholm
Holmström

Det blir ju 5 femmor, vi får söka dispans :)
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by nr86 »

Jo Möller räknar jag bort ......
Norman ja ......med tanke på hans fina avslutning kan han mycket väl gå in på de första 3 kedjorna.
Som det ser ut just nu ser det grymt bra ut! BRED trupp.
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Skidrow wrote:Stannar alla vete fan hur man ska göra :)

Lehtonen-Melker-Lindström
Möller-Bellemare-Ericsson
Arvidsson-Forsell-Sundqvist
Petterström-Norman-Pettersson
Sörensen-Lundberg-Lindholm
Holmström

Det blir ju 5 femmor, vi får söka dispans :)
På något sätt så känns det nästan som om AIK vet att de kommer att tappa typ Sundqvist och/eller Arvidsson till NHL/AHL inför kommande säsong.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Fdskebo »

Chippen wrote:
Skidrow wrote:Stannar alla vete fan hur man ska göra :)

Lehtonen-Melker-Lindström
Möller-Bellemare-Ericsson
Arvidsson-Forsell-Sundqvist
Petterström-Norman-Pettersson
Sörensen-Lundberg-Lindholm
Holmström

Det blir ju 5 femmor, vi får söka dispans :)
På något sätt så känns det nästan som om AIK vet att de kommer att tappa typ Sundqvist och/eller Arvidsson till NHL/AHL inför kommande säsong.
Ja, Arvidsson drar ju direkt om han får chansen. Sunken vill helst stanna men åker om han "måste". Emanuelsson drar ju, det vet vi redan. Alm verkar ju också bestämt sig för att pröva lyckan. Frågan är väl om LA ger Möller ett nog bra kontrakt, annars finns ju chansen att han stannar ett extra år för att invänta 30 kontraktsförslag nästa sommar.

Chansen finns att det blir en relativt lugn silly i år också, och då får vi ett så löjligt bra lag att det knappt är lönt att spela om det. I värsta fall får Lasse en hektisk sommar och då kanske det blir lite jämnare serie. Men i toppen lär vi vara hur som helst.

Även om Jocke, Möller, Jimmie, PEB, Alm och Emanuelsson skulle lämna så skulle vi ha ett hyfsat lag att ställa på isen. Kanske inte ett topplag men knappast ett KS-lag heller. Helt galet egentligen.

Lehtonen-Melker-Pettersson
Arvidsson-Forsell-Sundqvist
Petterström-Norman-Sörensen
Holmström-Lundberg-Lindholm
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Bilderberg »

Om Möller stannar - är det bara jag som vill se Lindholm med Lehtonen?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Skidrow »

Lehtonen-Melker-Pettersson
Möller-Bellemare-Sundqvist
Arvidsson-Forsell-Sörensen
Petterström-Norman-Lundberg
Lindholm-Holmström

Som det ser ut nu.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by smogz »

jag kan inte ens spekulera i laguppställningar än. Men jag ser gärna att man testar att flytta upp Norman i hierakin, Han var bra i slutspelet och min känsla är att han bör vara i en offensiv kedja om han ska komma till sin rätt. Samma sak med Pettersson som jag tycker mig se rätt mycket talang i. Skulle gärna se honom med en offensiv omgivning. Lindholm gjorde bra med poäng ifjol i Karlskrona och jag har svårt att se att han är tänkt som en extraforward.

Blir förstås jävligt intressant nästa år nu. Risken är att Möller och Bellemare är borta innan silly är slut, då blir det än mer spännande. Hoppas LIndholm, Norman, Pettersson eller nån annan tar sjumilakliv och serverar Lehtonen de puckar han behöver.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Bilderberg »

Lindholm serverade då Smotherman i Karlskrona, och hade flest assist där. Bra skridskoåkare dessutom, vilket passar perfekt till Lehtonen. Tror stenhårt på den killen!
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by King Kong »

Ja, här händer det grejer.
Forwardssidan just nu typ:

Arvidsson - Bellemare - Möller
Lehtonen - Forssell - Sundqvist
Pettersson - Norman - Lindholm
Petterström - Lundberg - Sörensen
Holmström
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Hank »

Det sjuka är att vi ändå har en av seriens bästa forwardssidor, om inte den bästa. Men vore skönt med en riktig spelfördelare, nu har vi tre av ligans vassaste snipers, rightare dessutom, utan någon riktig playmaker. Nog för att vi kan tappa två av de tre vilken dag som helst men...
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Hank »

Hur är Sundqvist som center förresten?
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Lidlund »

Räkna bort Möller...
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by King Kong »

Självklart ser man även Möller som förlorad, men så här är faktiskt läget just nu och då får man väl också utgå ifrån det. :)
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Lagbygge och formationer 14/15

Post by King Kong »

Även om inte spelarnamnen är klockrena, kan det vara här någonstans vi landar?
Rent ekonomiskt borde det väl gå ihop?

Mikko Lehtonen vs Oscar Möller
Pär Lindholm vs Melker Karlsson
Nick Sörensen vs Petter Emanuelsson
Anton Lindholm vs Johan Alm
Patrik Zacrisson vs Jimmie Ericsson
Stephane Da Costa vs Bud Holloway
Daniel Grillfors vs Jonas Frögren
Jonas Andersson vs Joakim Lindström


Ger typ:

Arvidsson - Zacrisson - Andersson
Lehtonen - Bellemare - Da Costa
Pettersson - Norman - Sundqvist
Lundberg - Forssell -Petterström
Sörensen - Lindholm - Holmström


Burström - Lindgren
Lindholm - Lundberg
Grillfors - Aho
Andersson - Heed
Edström - Pettersson

Svensson
Hanses


Vad tror ni?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Tror inte att man lånar Sörensen och sedan har honom utanför 4 kedjor.

Av de 4 röda så känns alla utom Andersson som bra alternativ.
Man kan inte ersätta en playmaker med en grinder.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by King Kong »

Chippen wrote:Tror inte att man lånar Sörensen och sedan har honom utanför 4 kedjor.

Av de 4 röda så känns alla utom Andersson som bra alternativ.
Man kan inte ersätta en playmaker med en grinder.
Som sagt, det behöver inte vara just dom spelarna och man behöver inte ställa upp laget så, det var ett snabbt ihop satt exempel Chippen..
Trodde det framgick :)
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygge och formationer 14/15

Post by Chippen »

Jo, men det var inte direkt menat till dig heller.
Ser att många ibte tror att Sörensen ska plats på 4 kedjor. Så ta det inte personligt.
Dock är det ju svårt att uppskatta hur bra han är iaf jag bara sett honom i JVM.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Locked