#13 Mikko Lehtonen

Moderator: Styrelsen

Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Rampa »

@jokarfo
Visserligen handlar tråden om Lehtonen, men varför ser du hellre #44 fockad istället för Mikko?
Är det för att Lehtonen har gjort två mål fler än Schremp?
Visserligen är Mikko värvad för just leverera poäng. Men då borde hans skörd vara betydligt rikligare, för i övrigt gör han näst intill ingen nytta. Har nästan aldrig sett han arbeta i backchecking. Mestadels har han stått uppe vid blå och tittat på. Schremp har jag sett hämta puck i egen zon ett antal gånger. Han har dessutom förbättrat skridskoåkningen märkbart. Att vara forward betyder ju inte bara att kunna göra mål.
Lehtonen såg faktiskt bättre och snabbare ut i de senaste matcherna mot HV och Lhc. Men sedan mot Modo, som knappt hade någon press på våra puckförare, var han knappt med i spelet.
Som sagt, var ska han placeras när Kabanov, Petterström och även Axel Holmström är tillbaka?
Eller tycker du #13 är bättre än dessa tre?
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by jokarfo »

Nä Rampa, det var en spekulation från min sida angående Schremp. Alltså att jag skulle kunna se en rockad Jocke mot Schremp som mer logisk. Jag hävdar för egen del inte att det är omöjligt att Mikko ändå ska bort, det vet trots allt bara LJ i nuläget, men jag beskriver hur jag tolkar situationen med Mikko bl.a. utifrån hur vi vet att LJ resonerat tidigare med värvningar av tidigare stjärnspelare på dekis. För mig handlar inget av det här om nostalgi. Har inte Mikko motsvarar de förväntningar AIK hade på honom när kontraktet skrev ska han förstås bort. Saken är bara den att jag inte fått intryck av, och således inte heller tror, att förväntningarna var så högt ställda den här säsongen som många verkar tro.
Last edited by jokarfo on 07 Jan 2015, 10:09, edited 1 time in total.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Rampa »

Jag håller med dig i resonemanget om hur LJ och klubben ser och har sett på "stjärnspelare" på dekis och med skador t.ex. Men då har dom fått mer rehab än speltid tills de visat att de platsat eller fått utgå.
Däri tycker jag mystiken kring Lehtonen är tät.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Hank »

Låna ut resten av säsongen och hoppas på bättre lycka nästa år.
p.north
Posts: 259
Joined: 26 Sep 2011, 20:01

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by p.north »

Hank wrote:Låna ut resten av säsongen och hoppas på bättre lycka nästa år.
Låter mest vettigast så får man lite arbetsro i gruppen också eftersom man har ju flera spelare som är på ingående som är snart skadefria, ryssen är väl redo inom kort 1-2 veckor? Lånar ut han till Piteå där han kan bygga upp självkänsla igen också.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by smogz »

Om han hänger med huvudet nu så lär han ju knappast spritta som utlånad till ett division 1-lag.

Jag tror inte han är nöjd och om det är på AIKs eller Lehtonens initiativ som man letar en ny klubb framgår ju inte. Men det bästa är väl om han lånas ut resten av säsongen eller om nån tar över kontraktet, gärna med hela lönechecken. Speciellt om Jocke placeras på Waivers och kanske kanske kanske kommer hem.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Colton »

Haha alltså utlånad till Piteå i division 1.... Lehtonen har ändå hyfsat rykte, övertygad om att det kommer finnas intresserade klubbar. Är det dessutom sant som alla forumknegare här inne tror, att han har en låg lön så lär ju knappast det vara några problem att hitta en lösning. Att han matchats fruktansvärt dåligt sista tiden visar bara på att AIK visar att han har fått sina chanser som han inte tagit.

@jokarfo, förstår vad du menar, AIK är magiska på att ge spelare chansen och ha tålamod men samtidigt så har Lasse visat att han inte har några problem heller med att skicka spelare som inte fungerar överhuvudtaget. Lex Vesce. Att låna ut han resten av säsongen är eventuellt en lösning, men inte kul att ha en spelare med kontrakt nästa år som i princip blivit utkickad ur årets trupp.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by jokarfo »

Rampa wrote:Jag håller med dig i resonemanget om hur LJ och klubben ser och har sett på "stjärnspelare" på dekis och med skador t.ex. Men då har dom fått mer rehab än speltid tills de visat att de platsat eller fått utgå.
Däri tycker jag mystiken kring Lehtonen är tät.
Jamen precis. Mikko är ju ingen artistare på 6 månader som kommer hit och visar sig vara i behov av mer rehab än vad et verkar från början. Mikko vet vi passar in i organisationen, spelsystem osv och jag tror det i kombination med hans relativt låga lön är orsakerna till att man skrev ett tvåårs från första början. Just därför tror jag att tålamodet är större med Mikko än med tex Vesce.

För övrigt tar jag åt mig hela äran för att du började skriva på forumet igen eftersom ett av mina inlägg var det första du bemötte på helvetes länge ;-)

Välkömmen dellbaks!
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by jokarfo »

Colton wrote:@jokarfo, förstår vad du menar, AIK är magiska på att ge spelare chansen och ha tålamod men samtidigt så har Lasse visat att han inte har några problem heller med att skicka spelare som inte fungerar överhuvudtaget. Lex Vesce. Att låna ut han resten av säsongen är eventuellt en lösning, men inte kul att ha en spelare med kontrakt nästa år som i princip blivit utkickad ur årets trupp.
Skillnaden mot just Vesce är ju att han var artistare som skulle komma in och lira brallorna av alla och leverera på kort tid och lyfta laget. Så har inte värvningen av Lehtonen gått till, som jag ser det. Därför tror jag att tålamodet går hand i hand med sen långsiktiga tanke man hade när man skrev ett tvåårs med Lehtonen. Men visst har du rätt idet, att LJ inte är sentimental när det gäller att avsluta kontrakt i förtid om det är vad som krävs. Och det är en bra sak, förstås.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by 374 »

Lehtonen lämnar nog bara om han själv vill.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by BigGuyJohan »

vad som kommer att ske med Lehtonen vet nog ingen av oss. att han ens har i närheten av lönen han hade förra gången vore ologiskt. skulle gissa att han ligger någonstans i spannet 75-150K. Med tanke på hans mediokra säsonger efter han var här sist så är det ingen dålig gissning att hans marknadsvärde har sjunkit. Men det är ju klart att han har underpresterat ändå.. Det är en sak som är solklar.

Jag hävdar även att han är hämmad av skadan. eller har varit det. Just nu ligger nog problemet mer på det psykologiska planet.. tror även att man blev tvungen starta igång honom något tidigare än man hade tänkt i och med att Norman blev skadad.

Skulle inte motsäga mig att låna ut honom till ett lag där han kan bygga upp självförtroendet
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Colton »

@bigguyjohan fortfarande har han gjort 27 mål i SHL. Challe B pratade ju till och med om honom och att han var rätt dyr i en sändning i CHL? Sen får du gärna ge exempel på spelare med Lehtonens meritlista som blivit utlånade i några matcher för att spela sig i form.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Lappmössan »

Challe? Han kunde ju knappt namnen på hälften av våra spelare. Ulla på äldreboendet vet fan mer om AIK än honom.

Angående lönen har rykten aldrig sagt att han är direkt billig, bara att han är betydligt billigare än förra gången han var här samt att han ska ha haft möjlighet till bonusar som han inte lär få casha ut, tillskillnad från t.ex. Pär och Calof.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by jokarfo »

Challe B sa ju även att Sörensen var en av de som sett bäst ut i AIK dittills under säsongen så vad han sagt kanske inte ska vara måttstocken på vad som är trovärdigt, troligt eller ens möjligt.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by ossian »

Själv hoppas jag att Mikko stannar med oss. Jag tror på honom. Han såg riktigt vass ut i början av säsongen innan sin skada. I sin tidigare sejour var han Gud.

I hockey är form en färskvara. I början av säsongen jobbade Zackrisson hårt i defensiven men bidrog med nada framåt, nu är han i princip lagets bästa spelare. Widing var sämst i laget, sen i slutet av November har han vart helt grym. Samtidigt tycker jag att andra forwards som var skitbra i början har tappat formen litegrann. 13 eller 14 forwards får spela, och det betyder att 2 eller 3 får vila. Men det är 20 matcher kvar till slutspel, och mycket kan hända innan dess.

Just nu som spelet har sett ut efter skadan förtjänar Mikko att vara utanför laget. Holmström går före. Hur är det med Petterströms skada? I vilket skick är Kabanov när han kommer tillbaka? Hinner Sörensen bli matchfit? 3 osäkra kort, och sen ifall vi har någon extraforward som söker formen kan vi även vila småskadade spelare i serielunken. Sen är det inte helt otroligt att vi åker på någon ytterligare skada innan slutspel. Sen tänk ifall Lehtonen hittar formen lagom för slutspel, då är han en spelare för förstafemman.
Last edited by ossian on 07 Jan 2015, 21:23, edited 1 time in total.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by ossian »

Med ovan påstående så förutsätter jag att Mikko jobbar hårt på träning och match för att hitta formen, och att han inte gnäller och tar energi från laget förstås. Annars blir det aktuellt med utlåning eller brutet kontrakt, för han har underpresterat å det grövsta.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by freddus »

Hoppas också han stannar. Känns verkligen som att det skulle vara jävligt roligt om han lyckades igen, om inte den här säsongen så nästa.
AIK verkar redan ha rätt gott anseende ute i hockeyvärlden men skulle man vända Mikkos trend skulle det stiga än mer.
Sargade Sune
Posts: 116
Joined: 21 Jul 2011, 10:39

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Sargade Sune »

Lehtonen skulle kunna bli ett ess i rockärmen framåt slutspelstider, men visst börjar man tvivla för varje vecka som går.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Rampa »

jokarfo wrote: För övrigt tar jag åt mig hela äran för att du började skriva på forumet igen eftersom ett av mina inlägg var det första du bemötte på helvetes länge ;-)

Välkömmen dellbaks!
Jag valde att svara en riktig hockey-broder. Även just på grund av mina tankar kring trådämnet. Men det blir nog mer en engångsföreteelse.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by jokarfo »

Rampa wrote:
jokarfo wrote: För övrigt tar jag åt mig hela äran för att du började skriva på forumet igen eftersom ett av mina inlägg var det första du bemötte på helvetes länge ;-)

Välkömmen dellbaks!
Jag valde att svara en riktig hockey-broder. Även just på grund av mina tankar kring trådämnet. Men det blir nog mer en engångsföreteelse.
Hehe! Baby steps Rampa. Snart har jag lurat in dig i en massa andra diskussioner också! 8-)

Men helt ärligt, kul att du skriver igen!
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by freddus »

Alltså vad är det som gjorde att tålamodet tog slut så plötsligt, han var ju inte sämre än i tidigare matcher? Enda jag kommer ihåg var hans extremt långsamma hemjobb när FBK fick kontring.
Visst, han har inte presterat men han har ju ändå fått chanser gång på gång, varför bryts det mitt i en match?
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by p-play »

Har kontraktet brutits?
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by freddus »

Näe, inget officiellt än men jag vet inte vad man ska tro om hans situation.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by smogz »

Blir spännande att följa de närmaste dagarna.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by schteffe »

En finne in, en finne ut. Nu är det bara en tidsfråga.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #13 Mikko Lehtonen

Post by Chippen »

Tror nog att vi kan ana vad som komma skall senast den 13/1, om han nu inte är skadad igen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #13 Mikko Lehtonen

Post by Chippen »

Lasse i dagens Norran om Mikko:
"Det var en laguttagning. Vi har inget konkret att säga om honom."
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by smogz »

Men det är svårt att tro på det. Speciellt när de kallar in Wingerli. Lehtonen känns hyfsad degraderad då. Men ingen kan väl förvänta sig hårt jobb, backchecking, korta byten och full fart mot båset när han ska byta. Det levererade han inte när han gjorde 27 mål heller. Men nu när han inte tillför nått offensivt då är han verkligen en riktigt riktigt begränsad hockeyspelare. Även om AIK inte kommer att bryta kontraktet så har jag svårt att se att han själv vill vara kvar på läktaren när fönstret stänger. Förhoppningsvis biter han ihop och visar varför han gjorde 27 mål sist. Tyvärr funkar inte självförtroende så så jag tror han flyttar.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #13 Mikko Lehtonen

Post by Chippen »

Jag tycker väl inte att det är så svårt att tro.
Han presterar inte bättre och då blir det ju en laguttagning. De anser att Lundberg bidrar med mera som forward, vilket är sant just nu. Sedan passar sig inte Mikko som 13:e forward.

Sedan har de väl inget konkret ännu, så egentligen bekräftar de mest vad alla gissar.
Mikko är petad pga brist på prestation och att de letar ny klubb.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Hank »

Vad är det här snacket om 27 mål som jag sett på några ställen nu? Senast han var här gjorde han 30 mål i serien plus tre i slutspelet.

Och ja, jag vet att 27 mål då ingår i de 30...

Frågan är om de rätt ut skulle säga att han är petad och spela en back som forward i stället, om tanken är att hitta en ny klubb? Vore det inte bättre att säga att han är förkyld då?
Post Reply