#13 Mikko Lehtonen

Moderator: Styrelsen

Post Reply
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Skidrow »

Som sagt var är inte så säker på det, som jag förstod det skrev Rundblad på och var utlånad sista året så han fick bättre betalt.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Larzon »

Du kanske tänker på sign-on bonusen?
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Skidrow »

sign-on bonus på en utlånad spelare låter konstigt.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by burk »

Jag kan ta att finnen är ur form och självförtroendet är i botten men trots det måste vi kunna kräva att han kämpar och sliter som ett djur i varje match. Men han glider ju bara omkring där ute på isen som ett trött gammalt ånglok och tar långa byten och drar med sig alla han spelar med ner i skiten. De är ju bara titta på hur dåliga alla som spelar med Lehtonen blir när dom är på isen samtidigt som han
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by nr86 »

Han var lite bättre ikväll.
Inte så många puck tapp. Inte så långa byten hoppas han fortsätter så här.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Talbot25 »

nr86 wrote:Han var lite bättre ikväll.
Inte så många puck tapp. Inte så långa byten hoppas han fortsätter så här.
Fortfarande sämsta spelaren i laget. Jag är då inte nöjd om han alltid är lika dålig som idag.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Bilderberg »

Talbot25 wrote:Fortfarande sämsta spelaren i laget. Jag är då inte nöjd om han alltid är lika dålig som idag.
Han var bra idag, en dag då det saknades syndabockar att få utpeka, är riktigt nöjd om han fortsätter som idag.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #13 Mikko Lehtonen

Post by Chippen »

Klart att han var bra idag, sett till motståndet hade ju fan tom Vesce varit dominant.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Colton »

Sista matchen i världens vackraste tröja idag? Till och med petad från PP nu. Tappar puck hela tiden, smått delaktig i målet, dåligt kroppsspråk, ingen frekvens i skridskoåkningen. Tack för allt du gjorde för oss 3 år sen men du måste tyvärr lämna nu.
p.north
Posts: 259
Joined: 26 Sep 2011, 20:01

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by p.north »

Ähh.. vi vinner ju, ha tålamod. Ge karl en hel månad till innan man kackla efter ett nyförvärv, fast man kan spana i smyg redan nu efter ett nyförvärv ifall att. :roll:
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by King Kong »

Förstår inte hur man kan vara nöjd med honom..
Mot Brynäs igår har vi enormt puckövertag och spelar nästan anfallshockey i 55 minuter, då måste såklart en sån som Lehtonen synas klart mer än han gjorde..
Nä, tålamodet börjar sakta ta slut..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Bilderberg »

Colton wrote:Till och med petad från PP nu.
Mm, funkar ju mycket bättre utan honom uppenbarligen...
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Skidrow »

Framförallt har Mikko fått upp farten på dragskotten så hans dragskott är som dom mesta spelarnas slagskott, dock är siktet inte där än.
p.north
Posts: 259
Joined: 26 Sep 2011, 20:01

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by p.north »

hur ser det ut på träningarna för Lethonen, verkar han halv taggad eller känns det avslaget på nå vis?
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by ossian »

Jag tror att Lehtonen fortfarande lider av sin skada. Benmusklerna är säkert inte vad de borde vara. Före smällen såg han sjukt vass ut.

Jag tror inte att AIK gör sig av med honom. Det är en konkurrenssituation i laget, men han har ett 2-års. Kommer han inte igen i år så tror jag ändå han kommer tillbaka nästa år.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by smogz »

Före smällen var det försäsong och danskt motstånd. Det säger nästan ingenting. Men hoppas att det är benet och att han är på rätt väg.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by ante08 »

Tror att Lehtonen ryker nu.
p.north
Posts: 259
Joined: 26 Sep 2011, 20:01

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by p.north »

enligt uppgifter till Sportbladet så försöker Skellefteå göra sig av med finländaren.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0118277.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by 374 »

Tycker han ska vara kvar, han är nyttig och kan spela i alla situationer. Dessutom tycker jag han hanterar sargstudsar kanske bäst i laget.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by BigGuyJohan »

p.north wrote:enligt uppgifter till Sportbladet så försöker Skellefteå göra sig av med finländaren.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0118277.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu är de ju så att inget i AB's artikel tyder på de. motsätter mig inte att det mycket väl kan bli så ändå. man själva artikeln är ren å skär spekulation.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Markman »

Fullt möjligt att ursprunget till artikeln är diskussionen här på forumet.. Det kombinerat med den högst marginella speltiden räcker fullgott för att AB ska skriva en sån artikel. Eller egentligen bara speltiden i sig räcker förmodligen också..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Lappmössan »

Bara en påminnelse om att detta är samma spelare som fick utstå en massa kritik för att han var osynlig i slutspelet 2011. Karin avslöjade senare att han spelat med bruten fot.

Jag gillar Mikko, inga bortförklaringar där. Hoppas vi har tålamod med honom och hoppas att han kommer igen.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Colton »

Är ni seriösa när ni tror att det bara är typ en tidningsanka? Karln spelade alltså under 4 min, trots att han var frisk. Sen bygger ju ABs artikel garanterat på nån sportchef som har fått erbjudande om honom. De brukar inte ta lång tid innan man hittar en lösning då, spec en spelare av hans kaliber.

Tack för den här tiden Mikko! All lycka i framtiden
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by jokarfo »

Ja, artikeln i AB är ju bara ren och skär dynga. Jävligt fult att söka upp en spelare och påstå att "din klubb vill inte ha dig längre". Förstår att han blir både irriterad och arg. Men det sättet att agera är ju legio om man som journalist har ett "spår" och vill så för möjligheter att skörda artiklar om schismer, konflikter och annat. Tror och hoppas att ledarstaben och Mikko har så bra relation och är så pass öppna mot varann i diskussioner om prestation, speltid osv så att sånt där journalistkvackande inte sår nån split.

När det gäller Mikkos vara eller icke vara så tycker jag att man solklartska behålla honom, trots att han varit snart sagt usel efter skadan. Det finns en anledning till att AIK tecknade ett 2-årsavtal med honom och som med många andra spelare är det säkert år två som är tänkt som Pay off-år. Dessutom et både Mikko och ledarna mer än nån annan vad orsakerna till hans dåliga spel beror på och hur man bäst kommer tillrätta med dem. Och är läget sånt att han fortfarande hämmas av sia gamla skador men inte i nuläget drar nån nytta av rehab så vore det inget annat än tjänstefel av ledarna att inte förvänta sig tt han ska konkurrera på samma villkor som övriga forwards i laget. Att Mikko inland då kan bli sitta de 3/4-delar av vissa matcher på bänken blir då snarast ett problem om det hinder någon junis att prova på a-laget, typ Edström eller Ohlsson, men hade tanken inte varit att det ska råda så hård konkurrens på forwardssidan hade aldrig så många värvats från göra början så det känns ändå inte oplanerat eller ogenomtänkt.

Som sagt, hoppas att alla har tålamod och att Mikko blir kvar. Med tanke på att han dessutom sitter på ett 2-års som måste lösas ut ifall man vill dumpa honom är ju kostnaden för honom i princip redan uppbokad. Alternativet är att söka nån som vill ta över hans kontrakt men vem vill det med hans prestationer hittills? Hittar man ingen som är beredd göra det är ju Mikkos kontrakt pengar i sjön utan chansen att dra nytta av en eventuell Pay off nästa år. Så kortsiktiga tror jag inte LJ och AIK är.

Däremot är det inte omöjligt att det finns tankar på att låna ut honom ett tag och då blir det ju naturligt att det ringa en del sportchefer emellan och tjabbas lite. Nä, LJ kan låna ut honom till MIF några matcher så ska ni få se att han trampar igång så sakteliga 8-)
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by BigGuyJohan »

Tror som du jokarfo att det vore mer troligt med en utlåning än en försäljning/övertagande av kontrakt.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by nr86 »

Som jag sagt tidigare tror inte jag att Mikko är en billig spelare.
Han var tänkt att producera och de spelarna kostar så är det bara.
Visst tålamod i all ära men producerar du inte med en hög lön ska du bort så är det punkt.
Han uppvisar ett taskigt kroppsspråk på isen och chanser har han verkligen fått.
Nu hoppas jag bara att AIK kan hitta en lösning som gynnar båda parter för som det ser ut nu kan vi inte ha det.
AIK trodde mer på honom efter hans tidigare visit här. Det har han inte levt upp till sorgligt nog.
Visst han var bra senast han var hos oss men det var då det. Hoppas det löser dig.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Colton »

Men alltså, ge mig ETT exempel på när en spelare av hans kaliber har blivit utlånad till allsvenskan för att "komma i form" i några matcher.

Du har ju ingen aning om hur Mikkos kontrakt ser ut för nästa säsong. Kan ju vara ett optionsår? Har hänt flera gånger tidigare att ett tvåårs har visat sig vara 1+1.

Tror och är helt övertygad om att han inte kommer spela hos oss efter januari. Och det är jag fruktansvärt glad över. Finns inget som talar för att han skulle ha ens en rimlig chans att komma igång.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by Rampa »

Om jag får blanda mig i ämnet.

När någonsin, efter återkomsten till högsta ligan, har vi haft en så vek, så långsam och så ofarlig forward i laget, som ändå fått förtroendet match efter match? Och pp efter pp. Oavsett orsak.
Det sägs och har sagts, både här och på andra ställen, att han hämmats av sin skada han fick efter knätacklingen mot danskarna.
Men när tidigare har vi haft skadade spelare som inte kunnat prestera, men ändå fått spela?
Jag har då hört, år efter år och särskilt de senaste säsongerna, att de bästa för dagen ska spela. Med den prestation han uppvisat har han kunnat ersättas av till exempel Sebastian Ohlsson.
Han har gjort två bra säsonger i AHL, en i Skellefteå och en första hyfsad i KHL, sen verkar karriären bromsat. Jag tycker det är tråkigt att se, då även jag vet vad han gjort i AIK tidigare. Men för att ro hem ett guld, kan vi inte leva på nostalgi.

Vad blir nästa steg? Finns det plats för Mikko i laget när Kabanov och Petterström återkommer i spel?
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by jokarfo »

Colton wrote:Men alltså, ge mig ETT exempel på när en spelare av hans kaliber har blivit utlånad till allsvenskan för att "komma i form" i några matcher.

Du har ju ingen aning om hur Mikkos kontrakt ser ut för nästa säsong. Kan ju vara ett optionsår? Har hänt flera gånger tidigare att ett tvåårs har visat sig vara 1+1.

Tror och är helt övertygad om att han inte kommer spela hos oss efter januari. Och det är jag fruktansvärt glad över. Finns inget som talar för att han skulle ha ens en rimlig chans att komma igång.
Själv går jag förstås på samma info som alla andra när det gäller kontraktslängder, löner etc och den info jag sett om Mikko är att han sitter på ett rakt tvåårs och en lön som är betydligt lägre än sist han var här. Klart han är här för att producera och att alla förväntar sig poäng av honom annars hade han aldrig värvats från första början men allt är inte heller så svart eller vitt alla gånger. Infon om hans lön och kontrakt verkar jag ju inte vara ensam om heller att ha fått av tidigare diskussioner på forumet att döma.

Däremot tror jag att man skrev ett hyfsat billigt, rakt tvåårs hänger ihop just med det att han kommer tillbaka till AIK ifrån ett par säsonger med lite sämre poängproduktion, en allvarligare skada och med ett behov att komma igång. Tror AIK var fullt medvetna om hans fysiska status och att det kan krävas tålamod för att han ska ge avkastning. Känns rätt klassiskt LJ om du frågar mig.

Man kan ju även ana en något skämtsam underton i sista stycket i mitt förra inlägg, om utlåning till MIF, med tanke på ordval och smileyn så nog tror jag att du förstår att jag vet att en sån lösning vore jävligt osannolik.

Jag inser förstås också att allt har en bortre gräns. Även AIK:s tålamod med Mikkos uteblivna poäng mm. Under förutsättning att den info jag har om kontrakt och lön stämmer så tycker jag man ska vänta och se. Det tror jag både han och AIK vinner på. Om inte i är då nästa säsong.

Edit: ser nu i Jockes tråd i Övrigt delen av forumet att han mest troligt blir uppsatt på Waivers av Blues. Av löneutrymmesmässiga skäl inser jag förstås att Mikko kan få stryka på foten för att en kille som Jocke ska kunna få komma hem om han inte tradas eller plockas upp men händer det är det uppenbart att nåt måste hända på forwardssidan ändå och då ställer jag mig frågande till om det inte är #44 som får packa vägen och dra vidare.
Last edited by jokarfo on 07 Jan 2015, 09:23, edited 3 times in total.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: #13 Mikko Lehtonen

Post by bsa »

Är det skada rehabba eller låna ut, sen ge han en försäsong med uppbyggnadsträning. Om det stitter i skallen "så gin åt katta".
Post Reply