Invigning Nordanå - UMEÅ 2014, Krossa Löven

Resor, Tifo, Ramsor mm

Moderator: Styrelsen

Post Reply
storaoceanen
Posts: 2
Joined: 15 Jan 2014, 00:20

Invigning Nordanå - UMEÅ 2014, Krossa Löven

Post by storaoceanen »

Hej Vänner,
Mitt namn är Andréas Brännström, jag är en konstnär härifrån Skellefteå som bor uti Bure.
Nu på Söndag den 19e så kommer det att vara en invigning av Umeå Kulturhuvudstads år (2014) på Nordanå.
Hela spektaklet kommer att avslutas med att ett Umeå 2014-hjärta, en Skulptur som är en symbol för projektet att avtäckas.
Varför jag skriver till er; Umeå har under en lång tid tagit sig äran för mycket av den kultur som kommer ifrån Skellefteå-bygden,allt från den Sara Lidman-tunnel som byggdes förra året till Stieg Larsson som skrivit Millenium-trilogin och mycket / många fler.


Umeå som stad har under de senaste åren i förberedelse för Kulturhuvudstadsåret bedrivit en Söndra och Härska taktik mot den kultur dom säger sig stå för och som dom så hjärtligt skrivit om i sina ansökningar (vidare information: http://alltatalla.com/umea/qa-kritiken- ... omvandling" onclick="window.open(this.href);return false;",
hjärtat som kommer att placeras här i Staan är ännu ett steg i deras kulturella revirpissning, vilket delvis går att läsa på deras hemsida:
"Skellefteå är med sin starka berättartradition självklart med som en aktiv part under kulturhuvudstadsåret 2014. Återkommande publikmagneter som Berättarfestivalen, Trästocksfestivalen och Dans i Novembermörkret kommer att varvas med andra spännande aktiviter med både bredd och spets.".
Det handlar i grund och botten om den centerialisering som genomförs nu i Norrland, där inlandet avbefolkas och 'Region Umeå' breder ut sig.
Umeå är inte Norrlands huvudstad och inte heller vår storebror.
Jag har som konstnär blivit tillfrågad ifall jag kan tänkas vilja göra ett verk till invigningen och det är därför jag skriver till er,
jag har stor respekt för den läktarkultur ni är del av och er kreativitet, ert stöd för staden och laget, likaså en stor fascination för 'Hata Löven'-kulturen och önskar att samarbeta. Jag skulle önska att ett gäng från er kunde delta på invigningsceremonin för att sjunga några peppiga-AIK-ramsor och Hata Löven (!). Det hade varit fantastiskt med en stor uppslutning på ett sånt här spektakel. Det rör sig om ca 10-15 minuter på Söndag kring 13.00. Tanken är att sammanställa en pamflett med ramsor och att riva av några före avtäckningen.
Är det möjligt ? Finns intresse ?

Allt väl !
Andréas
Attachments
UA.jpg
UA.jpg (44.16 KiB) Viewed 2489 times
storaoceanen
Posts: 2
Joined: 15 Jan 2014, 00:20

Re: Invigning Nordanå - UMEÅ 2014, Krossa Löven

Post by storaoceanen »

Rättelse; Lördag den 18e !

"Skellefteå får så äntligen sitt hjärta"
http://vimeo.com/84171106" onclick="window.open(this.href);return false;

AIK VISA HJÄRTA !
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Invigning Nordanå - UMEÅ 2014, Krossa Löven

Post by Jablonic »

Bra idé. Kom dit! Umeå måste motarbetas på ALLA sätt som går.
User avatar
Tobban
Posts: 44
Joined: 20 Apr 2012, 14:05

Re: Invigning Nordanå - UMEÅ 2014, Krossa Löven

Post by Tobban »

storaoceanen wrote:Umeå har under en lång tid tagit sig äran för mycket av den kultur som kommer ifrån Skellefteå-bygden
Som ett led i detta bör nämnas att "kulturhjärtat" är tillverkat ingen annanstans än i, givetvis, Skellefteå.

För övrigt har jag bjudit röbäckarna på en dos finkultur à la Skell. Finns att beskåda på insidan av ett av de hjärtan som placerats i Umeå. ;)
Inside your heart...
Inside your heart...
insidan.jpg (92.31 KiB) Viewed 2350 times
User avatar
Dr. Gilbert
Posts: 90
Joined: 04 Oct 2013, 12:27

Re: Invigning Nordanå - UMEÅ 2014, Krossa Löven

Post by Dr. Gilbert »

Det här har jag helt missat! Det här är ju fan det största övergreppet mot Skellefteå stad i modern tid.

Ni får skriva till de dammiga kulturtanterna och berätta vad ni tycker!
https://www.facebook.com/skellefteamuseum?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;

Dra ner skiten i älven!
Jag är inte den riktiga Gilbert, så fråga inte efter piller.
msoe
Posts: 1630
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Invigning Nordanå - UMEÅ 2014, Krossa Löven

Post by msoe »

:D
Tobban wrote:
storaoceanen wrote:Umeå har under en lång tid tagit sig äran för mycket av den kultur som kommer ifrån Skellefteå-bygden
Som ett led i detta bör nämnas att "kulturhjärtat" är tillverkat ingen annanstans än i, givetvis, Skellefteå.

För övrigt har jag bjudit röbäckarna på en dos finkultur à la Skell. Finns att beskåda på insidan av ett av de hjärtan som placerats i Umeå. ;)
insidan.jpg
Post Reply