#82 Christian Söderström

Moderator: Styrelsen

User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #82 Christian Söderström

Post by Colton »

phasse wrote:Supporterklubbar brukar skramla i såna här fall, när det handlar om spelare som fått böter för tvivelaktiga situationer. Aktuellt med insamling på nästa match, eller "tjänar hockeyspelare tillräckligt"? ;)
Spara pengarna till Gorens avstängning för slagsmål...
Last edited by Colton on 29 Sep 2011, 22:15, edited 1 time in total.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #82 Christian Söderström

Post by Lidlund »

;D
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #82 Christian Söderström

Post by King Kong »

Ska bli kul att se hur många matcher Skröder får för sin uppenbara hopptackling mot Anderas Falks huvud i kvällens möte..
Får Crippe 3 matcher bör väl Skröder hamna på 5-7 matcher..

Men mest troligt blir han väl inte ens anmäld..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #82 Christian Söderström

Post by ossian »

Pinsam dom då det är hockey och inte konståkning vi analyserar. I konståkning är det okej att åka omkring och posera och försöka se snygg ut, i hockey får du f-n vara beredd på att ta emot en tackling när du är puckförande. Dessutom så bromsar ju Crippe in och satsar inte fullt ut och visar respekt.

Denna dom känns amatör rakt igenom... visst har NHL vissa bra ideer, men kika på tacklingarna där och jämför. Detta hade givetvis inte gett något straff i nordamerika.

Sen denne Ledin... helt seriöst? Maken till idiot och feg spelare har jag då aldrig sett på en rink, och skiten som kommer ut ur hans käft håller då f-n ännu lägre kvalitet än hans spel.

Skulle inte ha något emot att straffen för rena överfall femdubblades, åker du in från sidan som tredjeman i en situation och sätter in en armbåge i ansikten på en försvarslös individ, då ska du ha ett låååångt straff då det är fegt, osportsligt och farligt. Ge 10-15 matchers avstängning utan lön som de gör i NHL. En helt vanlig tackling som tar illa på någon som inte är uppmärksam... = inget straff!
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #82 Christian Söderström

Post by Rampa »

Efter ha sett och jämfört Ölvestads och Söderströms tacklingar, så undrar jag vad för slags lallande amatörer som sitter i diciplinnämnden. Och hur de kan få det till sk "blind side" då Chrippe kommer i stort sett rakt framifrån.
En match avstängning kan jag köpa, ty varje spelare som som sätter in en medveten tackling har ett visst ansvar för att undvika att skada motståndaren, liksom den spelare som tacklas även har.
Att man inom nämnden kan likställa Ölvestads rena påhopp på Mattias Persson, med Söderströms tackling bevisar ju bara att svensk hockey behöver bättre rättsskipare, inte bara på isen, utan även bredvid. :evil:
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #82 Christian Söderström

Post by Foppas skridskocoach »

Jag är också inne på att en kortare avstängning är befogad i och med att det trots allt var en rätt så klumpigt genomförd tackling som ledde till en hjärnskakning. Med tanke på alla problem med hjärnskakningar som plågat hockeyn på sistone tycker jag på sätt och vis nästan att det är "bättre att fälla än fria" i tveksamma lägen. Men det hade gott och väl räckt med en matchs avstängning. Att det likställs med Ölvestads (som inte direkt är hans första tveksamma tackling) känns helt uppåt väggarna åt h-e!

Men men... Disciplinnämnden har väldigt sällan fingertoppskänsla.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #82 Christian Söderström

Post by svartgulsubkultur »

Rampa wrote: Att man inom nämnden kan likställa Ölvestads rena påhopp på Mattias Persson, med Söderströms tackling bevisar ju bara att svensk hockey behöver bättre rättsskipare, inte bara på isen, utan även bredvid. :evil:
Här misstar du dig, de likställer inte tacklingarna - de bedömer Crippes som hårdare eftersom de i Ölvestads fall också lagt in i bedömningen att han är en återfallsförbrytare.....
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #82 Christian Söderström

Post by ossian »

Jag tycker att Crippe ska ha noll minuter och inget straff. Att påstå att Crippes tackling är värre än ölvestads... ja vad ska man säga?!?

Hur ska man få bort skador likt denna från hockeyn? Jag skulle säga attt det viktigaste är att utbilda spelare och pränta in från en ung ålder att de är tacklingsbara när de har pucken. I NHL är spelet numera nästan för brutalt då det går så snabbt och smäller så mycket hela tiden, och det är där berättigat att försöka få spelare att visa mer respekt. I elitserien är det ju knappt några tacklingar alls, ifall någon tacklar så blir det ju skador var och varannan gång då spelarna blir så överraskade. Oj, jag fick en tackling, den första på 360 minuters spel.

Jag gillar tacklingar och fysiskt spel, men vill ha bort skador och avskyr fega överfall. Varför inte ge mycket hårdare straff vid överfall, och fria vid vanliga tacklingar - även om det blir en skada?
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #82 Christian Söderström

Post by King Kong »

Rampa wrote:En match avstängning kan jag köpa, ty varje spelare som som sätter in en medveten tackling har ett visst ansvar för att undvika att skada motståndaren, liksom den spelare som tacklas även har.
Ifrågasätter det här väldigt mycket..
Den spelare som sätter in en medveten tackling tycker JAG ansvarar för att den utförs regelrätt, inget annat..
Den spelare som utför en regelrätt tackling kan inte ansvarsbeläggas kring om den tacklade spelaren blir skadad eller ej, så länge han utfört tacklingen enl. regelboken..
Det är just precis det här som är det klart värsta och sämsta med Svensk bedömning..

Svensk hockey straffar ju spelare som utför regelrätta tacklingar bara för att den tacklade spelaren får ont och ligger kvar, och det kan bli påbackning av straffet om en skada uppstår..
Då kan man lika gärna straffa spelare som skjuter sönder en motståndare också, med en mörsare från blå tex.

Det man nu eg. gjort i Crippes fall, det är att man tilldelat honom ALL "skuld" i den här händelsen..
Adam Almqvist har alltså inte gjort något fel alls kan man uppfatta det som och han går alltså helt "fri" från händelsen (skadan fick han iof, men jag menar rent ansvarsmässigt)..

Men min uppfattning är att Almqvist är den som bär mest skuld, och den vars agerande i händelsen påverkat utgången av händelsen mest i.o.m att han sticker fram skallen väldigt lågt som puckförande i just den högrisksituation han är i dessutom..

Fortfarande ingen anmälan kring Skröder vad jag kan se..?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #82 Christian Söderström

Post by svartgulsubkultur »

King Kong wrote:...........
+1
Upp med blicken, knulla inte puck etc.
Fick dagens spelare ingen Hockeyns ABC när de började spela...?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #82 Christian Söderström

Post by Lidlund »

http://video.nhl.com/videocenter/consol ... titialskip

4 min in... Hela inslaget är intressant.. Men framförallt.. 4 min in
Gonzo
Posts: 36
Joined: 15 Jun 2011, 20:16

Re: #82 Christian Söderström

Post by Gonzo »

lidlund wrote:http://video.nhl.com/videocenter/consol ... titialskip

4 min in... Hela inslaget är intressant.. Men framförallt.. 4 min in

Alla regelrätta tacklingar som dom visade i videon, hade vart 1 till fler matchers avstängning i elitserien. Bara att inse elitserien är en blåbärs liga när de kommer till tacklingar, sen aik har gått upp i elitserien har ju den blivit mindre fysisk till varje säsong. Och nu är den ju på en sån nivå som gör att man har verkligen tappat intresset.
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: #82 Christian Söderström

Post by rock »

Disciplinnämnden har mer än en handfull gånger lämnat beslut som kan ifrågasättas. Nämnden verkar sakna direktiv och tydliga regelverk hur man ska ta beslut. Vissa gånger friar man för att i nästa fälla helt felaktiga beslut.

Visst är man rätt ute när man vill förbjuda tacklingar mot huvudet men när Ölvestad och Söderström sitter av samma straff är det fel i regelboken. Låter som svågerspolitik i stängda rum när man sitter handlägger sina ärenden.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #82 Christian Söderström

Post by Lidlund »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3718541.ab
4. DISCIPLINNÄMNDEN

Jag är emot tacklingar mot huvudet, inget snack om saken. Om det sedan var rätt att ge Christian Söderström tre matchers avstängning och 11 000 kronor i böter för tacklingen mot HV71:s Adam Almqvist kan vi förmodligen diskutera i evigheter.

Det som irriterar mig är disciplinnämndens motivering.

”Av anmälan, som skett efter domarens granskning av en videoupptagning av händelsen, framgår att Christian Söderström utdelar en tackling som kommer från blind side och tar direkt mot huvudet på motspelaren”, motiverar nämnden beslutet.

Blind side?! Söderström åker ju för böveln rakt mot puckförande Almqvist, som tittar ner i isen och letar 50-öringar.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #82 Christian Söderström

Post by JockeL »

Jag tycker huruvida en spelare blir skadad ska vara en väldigt, väldigt liten del i bedömningen då det gäller disciplinfrågor.

Den fulaste hopptacklingen med 40 skär armbåge rakt utsträckt mot skallen på en spelare som står med ansiktet mot plexit kan resultera i att spelaren bara ställer sig upp med förskräckelse.

En ren, skridskorna i isen, axel mot bröst, mitt ute på öppen is, kan leda till bruten nacke och hjärnskakning.

Alla här inne vet att exempel 2 löper nästan lika stor risk som exempel 1 att resultera i avstängning.

Ta den här regeln med skada som exempel. Alla förseelser (tacklingar) som leder till skada är automatiskt matchstraff. Så EXAKT samma tackling, på 2 olika spelare, där spelare nr.1 är byggd på ett sätt så att tacklingen inte tar särskilt illa alls ger 2 minuter (eller inget), medan spelare nr.2 är lång/kort/byggd på ett sätt som gör honom skadad, ger matchstraff. Men det är fortfarande EXAKT samma tackling av tacklaren.

Det är jävla pajaserier tycker jag. I NHL är det ju ofta så att det inte ens döms utvisningar på stenhårda tacklingar i ryggen (Claude Giroux fick en sådan i förrgår mot Boston av Zdeno Chara, ingen utvisning) om tacklingsbar spelare vänder ryggen mot då tacklaren redan "laddat" tacklingen och inte kan avbryta den.
Medan i Elitserien har det ju satts i system, är du påväg att just bli tacklad, vänd ryggen mot så får motståndaren 12-25 minuters utvisning, och ditt lag 2-5 minuters PP.

Sen i Elitserien är det ju också så att två tacklingar som är utförda med exakt samma teknik, men med olika hårdhet, bedöms totalt olika. Det ökar exponentiellt, det är liksom ett sätt Disciplinnämnden och domarna bestraffar spelare som är duktiga på att tacklas. Är en tackling utförd med exakt samma teknik utförd med dubbla kraften, ökar risken för utvisning med 4x, och risken för avstängning med 16x.

Kolla på tacklingsglada spelare som kommer direkt från NHL till Elitserien. Det tar oftast bara 1-2 matcher innan de får sitt första matchstraff för en tackling... Lance Ward, Noah Welch... Så illa är det.

För mig säger regelboken att man inte får hoppa, inte använda händer och armbågar, numera säger den att man inte medvetet får sikta kraften mot huvudet (halvtveksam regel tycker jag då alla som är 1,90+ är förbjudna att tackla Antos), och inte tackla spelare i ryggen. Det räcker för mig. För mig borde man få tackla hur hårt man vill, och om någon åker med ansiktet nedböjt då man kommer rakt framifrån och tacklar dem - tough titties, skyll dig själv. Ja, jag syftar på dig Adam Almquist.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #82 Christian Söderström

Post by Rollie »

Måste förundras hur han i intervju på intervju står och säger att vi måste komma mer på mål, inte spela i hörnen osv, och sen överhuvudtaget inte gör något av detta i sitt eget spel. Som han spelar nu så gör han enligt mig sitt sista år i AIK.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #82 Christian Söderström

Post by Foppas skridskocoach »

Rollie wrote:Måste förundras hur han i intervju på intervju står och säger att vi måste komma mer på mål, inte spela i hörnen osv, och sen överhuvudtaget inte gör något av detta i sitt eget spel. Som han spelar nu så gör han enligt mig sitt sista år i AIK.
Han har väl alltid varit relativt osynlig i oktober/november för att sedan ha en brant stigande formkurva på vårkanten?
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #82 Christian Söderström

Post by BubbelVe »

"relativt osynlig" är väl ändå en väldigt snäll beskrivning av den gode Christians spel just nu...vi är personligt bekanta så det tar egentligen emot att säga att Söderström har varit rakt igenom usel så här långt ......men trevlig som få vid sidan av.......tur att vi aldrig snackar hockey Puh..
Kungen av pass bakom ryggen.......till fel spelare
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: #82 Christian Söderström

Post by ante08 »

på väg bort?

http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... a-ditt-lag" onclick="window.open(this.href);return false;
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #82 Christian Söderström

Post by Rollie »

ante08 wrote:på väg bort?

http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... a-ditt-lag" onclick="window.open(this.href);return false;
Ääh, du tar väl inte den där "sälja några extra lösnummer" påhittet på allvar. Han kommer inte att åka någonstans förrän kontraktet går ut till våren. Punkt.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #82 Christian Söderström

Post by Lappmössan »

Bästa matchen för säsongen av Crippe, bara att hoppas att kurvan fortsätter uppåt nu!
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #82 Christian Söderström

Post by marre »

Sjukt bra idag!
addebeck
Posts: 538
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: #82 Christian Söderström

Post by addebeck »

Helt klart bästa fowarden mot Frölunda i mina ögon. Synd att han inte får ut mer av sin kapacitet i fler matcher.
Men han brukar ju bli bättre ju längre säsongen lider.
User avatar
Jeloin
Posts: 561
Joined: 16 Jul 2011, 16:00

Re: #82 Christian Söderström

Post by Jeloin »

Dragit på sig 3 utvisningar idag mot clubben
Framåt kamrater!
aik155
Posts: 253
Joined: 31 Oct 2011, 13:49

Re: #82 Christian Söderström

Post by aik155 »

hahaha chrippe i en intejuv

repotern : vad blir de för film i natt då
chrippe:tänker en stund å säger eftersom de är så sent så blir de nog nån naken film hahhahahahaha de är klockrent :D
Låt aldrig stå plats dö
User avatar
micktålbot
Posts: 544
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: #82 Christian Söderström

Post by micktålbot »

Vilken intervju?

Källhänvisningar är väl modus operandi på nätet numera för att få någon credibility i det man skriver.
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: #82 Christian Söderström

Post by ante08 »

micktålbot wrote:Vilken intervju?

Källhänvisningar är väl modus operandi på nätet numera för att få någon credibility i det man skriver.

http://norran.se/2011/12/norrantv/tv-ai ... jurgarden/" onclick="window.open(this.href);return false;
addebeck
Posts: 538
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: #82 Christian Söderström

Post by addebeck »

Chrippe tycks vara en härlig lirare, synd bara att han bränner lägen som ingen annan. Har nog inte sett en värre målsumpare under de tjugo åren jag följt laget på nära håll.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: #82 Christian Söderström

Post by groenahulken »

Han ser så nonchalant ut i sina avslut, som att han tror "den här kommer verkligen gå in"...
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #82 Christian Söderström

Post by smogz »

groenahulken wrote:Han ser så nonchalant ut i sina avslut, som att han tror "den här kommer verkligen gå in"...
Tycker lite tvärtom, han ser så nonchalant ut i sina avslut, som att han gett upp "den där kommer aldrig att gå in"...
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Post Reply