Hockeyturneringen i OS 2014

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Hockeyturneringen i OS 2014

Post by 374 »

Tycker inte det är för tidigt att börja diskutera OS-ishockeyn.
Som läget är nu håller jag Sverige, Ryssland och Kanada som favoriter.

Sverige har en ganska lätt grupp med Lettland, Schweiz och Tjeckien.

Spelprogrammet:
http://bit.ly/12zOEpn" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;


Fixade länken /Trollet
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Akerman2 »

Ska bli jäkligt roligt. Vad tror vi Sverige ställer upp med för trupp? Ett förslag (har för mig att det är en 25 manna trupp man tar ut):

Målvakter:
Lundqvist (Lehner, Enroth)

Fasth & Gustafsson är väl närmast på tur.

Backar:
1:a Karlsson - Kronwall
2:a Edler - Ekman-Larsson
3:e Hjalmarsson - Oduya
(7:e Brodin, 8:e Ericsson)

Hedman, Gunnarsson, Gustafsson, S.Kronwall kan väl tänkas komma med. Mårts verkar gilla S.Kronwall..
Tycker definitivt Edler ska med, gruppen skrämmer inte slag på någon så vi har råd med det.

Forwards:
1a: Sedin, Sedin, Eriksson
2a: Franzén, Zetterberg, Steen
3e: Hörnqvist, Bäckström, Alfredsson
4e: Jimmie E, Berglund, Landeskog
(13:e M.Johansson, 14:e Kruger)

Hagelin, Silfverberg, J.Lundqvist, Stålberg är väl namn som kanske tar en plats.
Önsketänkande kanske att Jimmie tar en plats men..
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Markman »

USA:s preliminära trupp till OS:
Målvakter: Jimmy Howard, Jonathan Quick och Ryan Miller.
Backar: John Carlson, Justin Faulk, Cam Fowler, Paul Martin, Ryan McDonagh, Brooks Orpik, Kevin Shattenkirk och Ryan Suter
Forwards: David Backes, Dustin Brown, Ryan Callahan, Patrick Kane, Ryan Kesler, Phil Kessel, T.J. Oshie, Max Pacioretty, Zach Parise, Joe Pavelski, Paul Stastny, Derek Stepan, James van Riemsdyk och Blake Wheeler.
Saknas gör alltså bland annat Bobby Ryan och Keith Yandle, vilket jag kan tycka är lite märkligt. Ryan skulle i mina ögon peta Stastny vilken dag som helst. Yandle borde vara tillräckligt kvalificierad också kan jag tycka. 0.7 poäng per match i ett lag som Phoenix är ju klart godkänt som back.

Skulle kunna tänka mig att det kommer att bli något i stil med

Quick/Howard - Dagsformen avgör vem som står, givetvis även beroende på hur Quick kommer tillbaka från sin skada.

Suter-Shattenkirk - Ett riktigt stabilt backpar med offensiv uppsida, utan att för den skull tappa defensiven.
Martin-Orpik - Samspelta från Pittsburgh, en offensiv i Martin och en defensiv i Orpik
Carlsson-McDonagh - Carlsson är hårdför i defensiven, McD är den offensivare av de två.

Kane-Oshie-Backes - Samspelt duo i Oshie-Backes tillsammans med trollkarlen Kane
Kessel-Pavelski-van Riemsdyk - Samspelt duo i Kessel-vR centras av habile Pavelski
Parise-Kesler-Brown - Stabil kedja som fortfarande är ett hot framåt.
Callahan-Stepan-Wheeler - Callahan-Stepan känner varandra väl från NYR, Wheeler blir tredjelänken
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Markman »

SKRÄLL!
Kanada väljer alltså spelare som Vlasic, Doughty och Bouwmeester före Phaneuf, Seabrook och Letang, liksom Carter, Marleau och Duchene före E. Staal, Giroux och Couture.

Hade verkligen inte trott att framför allt Phaneuf, Letang och Staal skulle hoppas över. De brukar ju ha en liten förkärlek till fysiska spelare, och i nuläget känns det som att det mest bara är Subban som är lite "gris"-aktig, även om han naturligtvis har fina offensiva kvalitéer också. Vlasic lite småfysisk också, men ingen i Phaneuf-klass.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14289
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Chippen »

Då OS ska spelas på stor rink är jag inte så förvånad att de väljer mera spelstarka spelare och mindre fysiska.
Lite samma sak då Hedman inte är med hos oss. Hade det varit liten rink hade han nog varit med, men stor rink passar inte honom.

Att däremot Giroux inte är med är den största skrällen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14289
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Chippen »

Att Semin inte kom med hos Ryssarna är ju oxå en skräll.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Markman »

Kanadas kedjor och backpar:
Chris Kunitz – Sidney Crosby – Jeff Carter
Patrick Sharp - Jonathan Toews – Rick Nash
Patrick Marleau – Ryan Getzlaf - Corey Perry
Jamie Benn – John Tavares – Patrice Bergeron
(Martin St-Louis – Matt Duchene)

Duncan Keith - Shea Weber
Jay Bouwmeester – Alex Pietrangelo
Marc-Edouard Vlásic – Drew Doughty
(P.K. Subban – Dan Hamhuis)
Mest överraskande för min del är att man inte har en av världens bästa tekare (Bergeron) som center, Jeff Carter i förstalinan och Subban som sjunde-/åttonde-back.

Carter har gjort 20+17 i LA, bredvid Kopitar. Jamie Benn har gjort 22+29 i Dallas, bredvid Seguin. Benn känns dessutom som en bättre spelare överlag i mina ögon.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Markman »

Tre kronors träningsuppställning:
Första: Erik Karlsson, Oliver Ekman-Larsson - Daniel Sedin, Nicklas Bäckström, Loui Eriksson.
Andra: Johnny Oduya, Niklas Hjalmarsson - Gustav Nyquist, Patrik Berglund, Daniel Alfredsson.
Tredje: Jonathan Ericsson, Niklas Kronwall - Gabriel Landeskog, Henrik Zetterberg, Alexander Steen.
Fjärde: Henrik Tallinder, Alexander Edler - Carl Hagelin, Markus Krüger, Jimmie Ericsson.
Extraforwards: Marcus Johansson, Jakob Silfverberg.
Bra jobbat Mårts! Splitta upp den enda duon som faktiskt spelar med varandra i klubblaget bland forwards, och som faktiskt har varit stekhet på senaste! Nyquist-Zetterberg är väl typ den mest givna kombinationen bland forwards, näst efter Sedin-Eriksson (och det är fan hårfint!). Kan lämpligtvis kombineras med Alfredsson och Ericsson-Kronwall bakom, så har vi en väl samspelt femma dessutom!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Markman »

Sveriges PP-uppställningar:
Powerplayuppställning #1
Erik Karlsson (Point)
Henrik Zetterberg (högerkanten)
Daniel Alfredsson (vänsterkanten)
Alexander Steen (högt i slottet)
Gabriel Landeskog (framför mål)

Powerplayuppställning #2
Erik Karlsson/Oliver Ekman-Larsson (point)
Daniel Sedin (höger)
Nicklas Bäckström (höger, skiftar position med Sedin. Henrik Sedins vanliga roll)
Daniel Alfredsson (vänster)
Loui Eriksson (framför mål)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14289
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Chippen »

http://www.hockeysverige.se/robert-pett ... anfor-nhl/

Skön ranking, och extra skönt att Jimmie är på plats 8.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Lubbe »

Jimmie med i lineup i kvällens match. Fjärdekedjan med Kruger & Hagelin.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by barrskog »

Bra första byte av Jimmie
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by jokarfo »

barrskog wrote:Bra första byte av Jimmie
Skrev just om det i hans tråd i AIK-truppdelen av forumet. Skitkul att se.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by jokarfo »

Tycker Sverige spelat riktigt bra än så länge. Rörligt PP och bra pucktempo överlag. Jimmie har inlett riktigt, riktigt bra. Kul att se honom driva på mål i BP.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
msoe
Posts: 1636
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by msoe »

Jag tycker att Jimmie ser riktigt het ut, lite synd att han inte får mer istid. i t.ex. box play borde Mårts kunna spara lite på 1-2:a kedjorna.
Chippen
Posts: 14289
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Chippen »

Bra match av Jimmie. Hängde med bra och sitt jobb riktigt bra. Tycker han fick istid i paritet med vad man kunde ana innan.

Däremot så tycker jag inte att OEL presterade så bra, inte i efter 1:a perioden iaf.
Sedin-Bäckström-Eriksson såg inte alls bra ut. DS såg ut att, helt naturligt, sakna brorsan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by jokarfo »

Måste säga att jag tycker Jimmie gjorde det riktigt bra ikväll. Tjeckien och premiär är väl ingen värdemätare för typ nåt egentligen. Han låg rätt i banan, smällde på en del och gjorde helt klart det han skulle. Kanske ingen superinsats men han var då minst lika bra som Krüger, Hagelin och Silfverberg. På backsidan ser man ju OEL:s skicklighet men han var inte klockren matchen igenom. Tallinder verkar ha klivit av tidigt men övertygade knappast under sin tid på isen. Klart godkänd insats av Jimmie tycker jag.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Markman »

USA:s lineup i första matchen:
Zach Parisé – David Backes – Ryan Callahan
Dustin Brown – Ryan Kesler – Patrick Kane
James van Riemsdyk – Joe Pavelski – Phil Kessel
Max Pacioretty – Paul Stastny – T.J. Oshie
Blake Wheeler

Ryan Suter – Paul Martin
Cam Fowler – John Carlson
Ryan McDonagh – Kevin Shattenkirk
Brooks Orpik

Jonathan Quick
Ryan Miller
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14289
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Chippen »

Ingen mera Zäta i OS. Fan vilket avbräck.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by don_tomassso »

Skulle aldrig ha åkt dit.Så nu står vi där utan en ersättare...
Hällgren
Posts: 206
Joined: 01 Oct 2013, 17:40

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Hällgren »

Får man inte plocka in någon ersättare?
User avatar
micktålbot
Posts: 544
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by micktålbot »

Hällgren wrote:Får man inte plocka in någon ersättare?
Nix. Jag vet inte hur nära inpå det är men då man registrerat sitt lag då OS börjar så är det detta som gäller.
Chippen
Posts: 14289
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Chippen »

Är det ändrat sedan OS i Turin? För om jag inte minns fel så var ju Jonte reserv på plats.
Han fick inte träna med OS-truppen, och inte bo i OS-byn så länge han inte var anmäld.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Special Brew »

Gött att Jimmie får göra mål!!! :D
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by jokarfo »

Härligt med Blocker-kasse. Han fick bra med förtroende i den här matchen och gjorde en del bra saker och en del lite mindre lyckade. Visade glöd offervilja mer än många av de andra. Lettland örhängen kanske inte det mest kvalificerade motståndet men det är jävligt kul att Jimmie är en av de som visar vägen när vissa NHL-stjärnor inte får spelet att klicka.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
TigerShark
Posts: 3907
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by TigerShark »

Viktigt! När det blev klart att Jimmie vart uttagen till OS så sa jag lite på skämt till en kollega(lövare) att Jimmie garanterat skulle göra mål i OS och han skrattade. Satte en hundring på det, känns extra bra att vinna mot en lövenfan ;)
Chippen
Posts: 14289
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Chippen »

Österrike/Slovenien i kvarten. Känns ju inte så märkvärdigt, men nu när det är kniven på strupen i varje match kan allt hända.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by BubbelVe »

Åkte bägge Sedin hem? Jag ser ingenting av spelet från i våras av kvarvarande "brossan" (göteborgska)

Ger inte höga betyg till vår "förstakedja"
Blir det svårt locka över E Karlsson till Skellefteå tro :roll:
Chippen
Posts: 14289
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Chippen »

BubbelVe wrote:Åkte bägge Sedin hem? Jag ser ingenting av spelet från i våras av kvarvarande "brossan" (göteborgska)

Ger inte höga betyg till vår "förstakedja"
Blir det svårt locka över E Karlsson till Skellefteå tro :roll:
Är väl ungefär vad man kunde ana när Henrik tackade nej.
Ett samspelt par som lirat tillsammans i hela och känner varandra utan och innan.

Om jag inte minns fel så var det en VM turneringen för ett antal år sedan då ena brorsan blev petad och den som fick fortsätta spela försvann ur spelet oxå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Hockeyturneringen i OS 2014

Post by Talbot25 »

Jag läste någonstans att tvillingarna inte gjorde mindre poäng då den ena brodern inte spelar. Tortorella har tom. särat på dom med lyckat resultat.
Locked