#55 Jan-Axel Alavaara

Moderator: Styrelsen

User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Ante »

Talbot25 wrote:Svårt att säga hur dålig han är, det största felet är att han inte passar in i rådande spelsystem.
Känns jävligt 94/95 det här!
Man lyfte ut Majesky pga att han inte passade in i systemet. In tar man Alavaara. Hur har Lasse scoutat här?
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Special Brew »

Ante wrote:
Talbot25 wrote:Svårt att säga hur dålig han är, det största felet är att han inte passar in i rådande spelsystem.
Känns jävligt 94/95 det här!
Man lyfte ut Majesky pga att han inte passade in i systemet. In tar man Alavaara. Hur har Lasse scoutat här?
Gillade Majesky! Alavaara är inte i närheten.
Hedman
Posts: 286
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Hedman »

Nr 55 är riktigt kass tyvärr! Håller inte elitserie klass utan mer div 1 klass! Www.Bänka.nu
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by JockeL »

Chippen wrote:Han är seg till puck, han spelar fast sig själv, och sina medspelare. Han spelar inte ett dugg rejält och hur han kunde göra så många poäng i Tyskland vette fan, för jag ser inte ett dugg av det spelet. Antingen har han gått ned sig riktigt mycket, eller så är tyska liga så pass mycket sämre än Elitserien eller så går det helt enkelt inte att förklara hur han kunde gör så mycket poäng i Tyskland.
Tyska ligan är så pass mycket sämre...

Det försökte jag argumentera för redan innan det "bevisade" sig i Alaavaaras fall. Och innan någon hugger så är självklart en spelares framgångar inget bevis, men jag kan inte säga att jag är ett dugg förvånad. Eller jag är förvånad över att han håller såhär pass låg klass, men jag är inte alls förvånad att han inte är en framträdande back eller ens av Majeskyklass.
Last edited by JockeL on 09 Oct 2011, 02:15, edited 1 time in total.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by JockeL »

Ante wrote:
Talbot25 wrote:Svårt att säga hur dålig han är, det största felet är att han inte passar in i rådande spelsystem.
Känns jävligt 94/95 det här!
Man lyfte ut Majesky pga att han inte passade in i systemet. In tar man Alavaara. Hur har Lasse scoutat här?
Minns att jag blev totalsågad av samtliga fans då jag satte ett "minus" på J-A i jämförelsen Alaavaara-Majesky före säsongen. Folk behandlade mig som den största idioten som satt foten på jordens yta, men min förklaring var "Majesky vet jag vad han går för och han är en stabil defensiv elitserieback om än inget spektakulärt, medan Alaavaara vet jag inte hur han står sig, då han var i Frölunda var han då sämre än vad Majesky var i AIK, och att jämföra tyska ligan med Elitserien är svårt, men ser det inte väldigt konstigt ut att han ska vara bättre som 36-åring än som 31-åring".

Och jag kan tycka att Lasses tankegångar borde ha gått i samma spår. Jag menar spelare man värvar från blåbärsligor tycker jag antingen ska ha stuckit ut väldigt mycket i den ligan eller vara unga. Att värva en gammal spelare från en halvblåbärs som inte varit jätteframstående där kändes väldigt riskabelt då vår backlinje före det bestod av juniorer. Jag hade föredragit att haft kvar Majesky.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by King Kong »

JockeL wrote:Minns att jag blev totalsågad av samtliga fans då jag satte ett "minus" på J-A i jämförelsen Alaavaara-Majesky före säsongen.
Jasså, var det verkligen så..?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Chippen »

JockeL wrote:Tyska ligan är så pass mycket sämre...

Det försökte jag argumentera för redan innan det "bevisade" sig i Alaavaaras fall. Och innan någon hugger så är självklart en spelares framgångar inget bevis, men jag kan inte säga att jag är ett dugg förvånad. Eller jag är förvånad över att han håller såhär pass låg klass, men jag är inte alls förvånad att han inte är en framträdande back eller ens av Majeskyklass.
Helt ärligt så trodde jag inte ett dugg på dig om din utsago om tyska liga, men lika ärligt så måste jag erkänna att du nog hade koll på det hela.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by rock »

Dags att prestera nu.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Hank »

Chippen wrote:
JockeL wrote:Tyska ligan är så pass mycket sämre...

Det försökte jag argumentera för redan innan det "bevisade" sig i Alaavaaras fall. Och innan någon hugger så är självklart en spelares framgångar inget bevis, men jag kan inte säga att jag är ett dugg förvånad. Eller jag är förvånad över att han håller såhär pass låg klass, men jag är inte alls förvånad att han inte är en framträdande back eller ens av Majeskyklass.
Helt ärligt så trodde jag inte ett dugg på dig om din utsago om tyska liga, men lika ärligt så måste jag erkänna att du nog hade koll på det hela.
Goren verkar ju klara sig bra?
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by don_tomassso »

Skulle vilja säga att gubben håller samma höga standard som Jan Novak.
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by rock »

don_tomassso wrote:Skulle vilja säga att gubben håller samma höga standard som Jan Novak.
Nja Novak var den absolut sämsta i ett svartgult stäl. Alavaara ligger inte ljusår bort däremot. Ganska nära om man tänker till.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by svartgulsubkultur »

Skillnaden i prestation mellan JAA och "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" är ju himmelsvid.
Novak var en fullständig katastrof, Jaxel är bara anonymare än förväntat.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Colton »

don_tomassso wrote:Skulle vilja säga att gubben håller samma höga standard som Jan Novak.
Jo tjenare. JAA har kanske inte varit lika bra offensivt som många förväntat sig, men tycker att han är stabil i egen zon iaf. Man märker att det är en temposkillnad mot tyska ligan och det kommer nog ta tid innan han anpassar sig tillbaka till elitserietempo.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by 374 »

Tycker att han har visat bättre offensiva intentioner de senaste matcherna.
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Rollie »

Alavaar presterar ungefär på den nivå jag förväntade mig. Förstår däremot inte hur Lasse såg honom som den försvarsklippa som vi behövde. Om det inte var tanken med värvningen så är jag än mer fundersam hur Lasse har tänkt, känns som nuvarande backlinje kommer att bli uppäten i ett slutspel.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Colton »

Rollie wrote:Alavaar presterar ungefär på den nivå jag förväntade mig. Förstår däremot inte hur Lasse såg honom som den försvarsklippa som vi behövde. Om det inte var tanken med värvningen så är jag än mer fundersam hur Lasse har tänkt, känns som nuvarande backlinje kommer att bli uppäten i ett slutspel.
Nu ska vi inte gå off topic, men tror det var vääääldigt få som trodde att till viss del Styrman men framförallt Skogs skulle prestera på den nivån dom spelat påså nog tycker jag inte vi ska kritisera våra backar egentligen. Det finns mer att ta av JAA och Pikken så nog tycker jag han lyckats med backarna. Det är offensivt vi har brustit i PP bland annat.
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Rollie »

Colton wrote:
Rollie wrote:Alavaar presterar ungefär på den nivå jag förväntade mig. Förstår däremot inte hur Lasse såg honom som den försvarsklippa som vi behövde. Om det inte var tanken med värvningen så är jag än mer fundersam hur Lasse har tänkt, känns som nuvarande backlinje kommer att bli uppäten i ett slutspel.
Nu ska vi inte gå off topic, men tror det var vääääldigt få som trodde att till viss del Styrman men framförallt Skogs skulle prestera på den nivån dom spelat påså nog tycker jag inte vi ska kritisera våra backar egentligen. Det finns mer att ta av JAA och Pikken så nog tycker jag han lyckats med backarna. Det är offensivt vi har brustit i PP bland annat.
Är övertygad att Skogs och Styrman är "handplockade" till det nya försvarsspelet för sina egenskaper: bra på skridskorna och relativt ettriga. Däremot behövs det en försvarsgeneral som sprider lugn och säkerhet runt sig samt är stark framför mål- speciellt i ett slutspel- anser jag. Den rollen ser jag att någon annan hade fyllt bättre än Alavaara som iofs behärskar presspelet ganska bra. Summa sumarium så kan jag väl säga att jag inte tycker Lasse misslyckats med sina backvärvningar utan snarare att det saknas en spelartyp, men kanske var tanken att ge Granberg chansen som i den rollen.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Colton »

Rollie: Det kan vara lite svårt att tolka varandra här inne ibland, så du får ha lite överseende... Du har en poäng, men jag tycker att en som Majesky-typ av spelare hade förstört mer än han gjort nytta. Jag hade gärna sett en Marc Staal-typ men det är svårt att hitta sådana. Granberg är för dålig skridskoåkare enligt mig för att bli nån sorts försvarsgeneral. Tror du inte att JAA skulle kunna bli det om han fick en lite mer defensiv roll? Känns som han fått för sig att han måste vara så konstruktiv hela tiden och det hämmar hans spel.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by King Kong »

Vet inte om jag direkt är missnöjd över just Alavaaras offensiv, eller defensiv, nä det är lixom helheten som är alldeles för blek för att falla mig i smaken..

Jag tycker att Alavaara är alldeles för seg i eg. alla moment, när han skall slå uppspel, åka med pucken, skjuta osv går det helt enkelt för sakta och blir ofta fel..
Dessutom ser han bara halvstark ut och är inte på något sätt en general i försvaret..
Han känns inte så bestämd eller rejäl...

Nä, jag hade gärna sett något annat här..
Nu kommer det säkert reaktioner, men jag hade inte tackat nej till till en sån som Pierre Johnsson, som hamnade i Frölunda..
Tror han hade gjort stor nytta hos oss och varit ett bättre kap än Jan-Banan..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by VonCheese »

Oväntat att det var Alavaara som gick bort sig vid målet..
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Trollet »

VonCheese wrote:Oväntat att det var Alavaara som gick bort sig vid målet..
Ungefär lika oväntat som att osten skulle kliva in med ett inlägg i frågan...
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Chippen »

Jag skulle vilja säga att likväl som Alavaara går bort sig, så är ju inte direkt Granberg på tå heller utan Johansson får ju ganska enkelt glida mellan de två.

Nog för att Alavaara går för mycket mot mitten och släpper kanten så ska jag Granberg glida mot mitten då anfallet på på vår högerkant, och dessutom så bör han ju se spelaren som kommer glidandes i mitten.

Så det är inte ett mål som enbart kan lastas på Alavaara.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by VonCheese »

Trollet wrote:
VonCheese wrote:Oväntat att det var Alavaara som gick bort sig vid målet..
Ungefär lika oväntat som att osten skulle kliva in med ett inlägg i frågan...
:)
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Colton »

Det är Hynning som missar på 3-2 målet. Han är tredjeman men tappar bort Hansen tyvärr. JAA tog emot flera tunga tacklingar för att kunna rensa pucken, sånt ger alltid plus hos mig.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Chippen »

Colton wrote:Det är Hynning som missar på 3-2 målet. Han är tredjeman men tappar bort Hansen tyvärr. JAA tog emot flera tunga tacklingar för att kunna rensa pucken, sånt ger alltid plus hos mig.
Om du syftar på mitt inlägg så refererade jag till första målet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by schteffe »

JAA var i mitt tycke bättre i matchen mot BIF än i många tidigare matcher. Men vi kan väl inse att högstanivån inte är superhög.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by JockeL »

King Kong wrote:
JockeL wrote:Minns att jag blev totalsågad av samtliga fans då jag satte ett "minus" på J-A i jämförelsen Alaavaara-Majesky före säsongen.
Jasså, var det verkligen så..?
Ja, eller den stora sågningen bestod kanske mer av att jag påstod DEL vara klart sämre än Elitserien än att jag trodde Alaavaara vara sämre än Majesky.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Ante »

Problemet kring Alavaara är nog att detta är så bra som det kan bli... Tvivlar på att det finns nån högre växel att lägga in. Om vi tar Hannu t.e.x. så vet vi ju att han kan höja sig om han hittar formen osv. Alavaara riskerar däremot att få det ännu tuffare då lagen vi möter faktiskt börjar spela bra. Än så länge är det ju klent motstånd på isen...
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Skidrow »

Tror det är nerverna, hn gjorde ju en helt otroligt dålig första period mot Luleå efter han styrt in pucken men sen när han gjorde mål i rätt mål blev hans försvarspel mycket bättre.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Ante »

Skidrow wrote:Tror det är nerverna, hn gjorde ju en helt otroligt dålig första period mot Luleå efter han styrt in pucken men sen när han gjorde mål i rätt mål blev hans försvarspel mycket bättre.
På en 36-åring med tonvis med rutin? Lät som en bra förklaring...
Post Reply