#55 Jan-Axel Alavaara

Moderator: Styrelsen

User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

#55 Jan-Axel Alavaara

Post by Zimme »

Image

Birthyear: 1975-03-14 Birthplace: Kiruna, SWE
Age: 36 Nation: Sweden
Position: D Shoots: L
Height: 181 cm / 5'11" Weight: 86 kg / 190 lbs
Youth Team: Kiruna AIF Contract: 11/12

En personlig favorit som blivit bortglömd i Sverige efter flytten ner i Europa. Rutinerad med 5 SM-Finaler och 2 guld på meritlistan. Har i Elitserien varit en defensiv back men har i Tyskland fått en mer offensiv roll och speltid i Power Play. hans 30 poäng i fjol var bara 6 poäng sämre än Johan Åkermans och då gjorde Jan-Axel fler mål. Alavaara får ses som en ersättare till Majesky, ett uppköp då Alavaara är rörligare och bättre offensivt än Ivan.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Markman »

Alavaara bedömer sig själv vara bättre och starkare än någonsin.. :)
http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... rit-battre
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Markman »

Alavaara om den kommande säsongen, signerat CeciliaL: http://northpower.nu/wordpress/?p=1955
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Markman »

Hockeyligans intervju med Alavaara: http://www.hockeyligan.se/index.php?article=6798
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Trollet »

Har läst och lysssnat på en del intervjuer med Alavaara sen han blev klar. Han känns som att han går ofantligt mycket på rutin. "Kul att vara här, positivt överraskad, kan ta lite tid att komma igång, positiv ton i gruppen" men i ärlighetens namn säger han just ingenting :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by smogz »

Mediavan med andra ord. Hört en politiker säga nått nångång?

Förstår inte varför det skulle ta längre tid för vissa att komma igång. De har spelat hockey förra säsongen, kört en försäsongsträning och är nu på is. vad är skillnaden mot alla andra.

Självklart tar det en stund att hitta rollen i ett nytt spelsystem, och kanske åldern gör att det tar lite tid att komma igång - men för mig känns det mer som något att skylla på. Kan också förstå de lite mer rutinerade spelarnas icke-vilja att ta ihjäl sig på försäsongen.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Trollet »

smogz wrote:Mediavan med andra ord. Hört en politiker säga nått nångång?

Förstår inte varför det skulle ta längre tid för vissa att komma igång. De har spelat hockey förra säsongen, kört en försäsongsträning och är nu på is. vad är skillnaden mot alla andra.

Självklart tar det en stund att hitta rollen i ett nytt spelsystem, och kanske åldern gör att det tar lite tid att komma igång - men för mig känns det mer som något att skylla på. Kan också förstå de lite mer rutinerade spelarnas icke-vilja att ta ihjäl sig på försäsongen.
Det där med mediavan är bara en dum omskrivning för att inte orka/vilja säga något. Det finns massor av människor som syns och hörs i media frekvent och som kan uttrycka sig i annat än floskler. Man måste inte spela apa för den skull heller, mest bara att Alavaara egentligen inte besvarar så mycket av de frågor som ställs.

Håller med dig helt om stycke #2.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Foppas skridskocoach »

Men han får gärna börja visa lite mer pondus. Känns nästan som att det inte längre är självklart att han går in som ordinarie back. Eller ja, det är det väl egentligen, men baserat enbart på försäsongen vete katten om han är en av våra sex främsta backar.
Tigerränderna går aldrig ur.
Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Henke »

Alavaara och Hadelöv levererar säsongskort: http://www.elitserienplay.se/#/video.1133012979001 8-)
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Ante »

Detta ser allt annat än bra ut...
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by rock »

Ser inget vidare ut. Ingen pondus ute på isen. Osäkert intryck. Rutinen finns och måste höja sig för att få vara med ute på isen.
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Oracle »

Jag tycker varken bu eller bä. Jag har inte tänkt på honom så mycket på isen och det brukar ändå vara en ganska bra grej för en defensiv försvarare. Känns som han går mycket på rutin och spelar enkelt.
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by marre »

Är ju klockren i def :)
Harks
Posts: 82
Joined: 17 Jun 2011, 14:08

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Harks »

SLUT.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1507
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Humlannitton »

Harks wrote:SLUT.
Måste tyvärr hålla med. För långsam med puck, passen sitter inte på bladet, för långsam utan puck, leder inte backstyrkorna.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Talbot25 »

Lasse Johansson kan nu även titulera sig som arkeolog, efter han grävde fram denna gamla dinosaurie i Tyskland,
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by 374 »

Tycker att han visade bättre offensiv mot Djurdården.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by don_tomassso »

374 wrote:Tycker att han visade bättre offensiv mot Djurdården.
Han är ju för fan ett skämt.Sicka han till Asplöven omgående.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by ossian »

Kom igen nu Axel, nu är smekmånaden över!
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by svartgulsubkultur »

Talbot25 wrote:Lasse Johansson kan nu även titulera sig som arkeolog, efter han grävde fram denna gamla dinosaurie i Tyskland,
HAHA, elakt och väldigt kul på en och samma gång.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by svartgulsubkultur »

374 wrote:Tycker att han visade bättre offensiv mot Djurdården.
De två lägena när Goren satte upp honom för direktskott i PP visade väl på lite intentioner, men jag vill se mer.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by schteffe »

Om vi hade dömt Jimmie lika hårt hade väl han också fått dinosauriestämpel. Gamla gubbar behöver mer tid, låt oss ha tålamod ett tag till.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Skidrow »

Alavaara gjorde inte sin bästa match mot DIF men han har rutinen så han är på rätt ställe allt som oftast.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by BubbelVe »

Oj .... jag vet inte vad jag ska säg..skriva. Jag hade faktiskt riktigt HÖGA förväntningar på denne snubbe, och ÄN så länge är jag GRYYYYYYYYYYYMT besviken. Jag trodde inte det var Lidström vi värvat men en spelare med den rutinen som ändå är mer lättstressad än Alm, sämre närkamper än Forsell och ett passningsspel i paritet med P-A Lundström.
Positionsspel i all ära men det gynnar ju inte anfallet då passen kommer i knähöjd eller på skridskorna hela tiden.... eller någon stillastående stackare på avlastning med forchecking inkommande i hundra knyck........BOOOOOM

Jan-Axel min gode man, för att få guldstjärna i min bok måste spelet höjas ganska markant.
Mer fart första fem skridskoskär så du får TID att göra rätt !
PUNKT
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by rock »

En av de sämsta backarna så här långt. Borde fått sitta någon match men med säsongens backbesättning är det bara hoppas gubben tickar igång.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Chippen »

Är väl inte en av de sämsta, utan jag skulle vilja säga att han är den sämsta backen vi har. Räknar inte in Alm som ordinarie, så på sätt så klarar han sig från betyget "sämsta back".

Han är seg till puck, han spelar fast sig själv, och sina medspelare. Han spelar inte ett dugg rejält och hur han kunde göra så många poäng i Tyskland vette fan, för jag ser inte ett dugg av det spelet. Antingen har han gått ned sig riktigt mycket, eller så är tyska liga så pass mycket sämre än Elitserien eller så går det helt enkelt inte att förklara hur han kunde gör så mycket poäng i Tyskland.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Rampa »

Håller med dig. Har sagt det förut, Styrman är bättre. Både i offensiv och defensiv.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Ante »

Den sämsta värvningen per krona vi gjort på år o dag. Hur dålig är det tyska ligan egentligen?
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Chippen »

Jag som har ett minne av Marcus Gustavsson som Skellefteå sämsta back genom tiderna har nu en hård kamp i skallen. Gustavsson eller Alavaara....

I vilket fall så är detta en totalt misslyckad värvning och just nu så krävs det massor för att han ska komma ifrån säsongen med ett samlat betyg på "allsvensk klass".
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Talbot25 »

Svårt att säga hur dålig han är, det största felet är att han inte passar in i rådande spelsystem.
Känns jävligt 94/95 det här!
Post Reply