#55 Jan-Axel Alavaara

Moderator: Styrelsen

Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Skidrow »

Ante wrote:
Skidrow wrote:Tror det är nerverna, hn gjorde ju en helt otroligt dålig första period mot Luleå efter han styrt in pucken men sen när han gjorde mål i rätt mål blev hans försvarspel mycket bättre.
På en 36-åring med tonvis med rutin? Lät som en bra förklaring...
Titta på Luleå matchen igen och kolla på hans spel med pucken före han styr in luleås mål och efter, sen efter han gör AIK.s mål och du kommer att se en stor skillnad i hans behandling av puck.
Sen är han ju inte döv och blind så han lär känna vist tryck från oss åskådare också och då han då styr in en puck i eget mål blir det värre vilket gör att han missar pucken vilket gör det ännu värre osv.
User avatar
Plissken
Posts: 234
Joined: 15 Jun 2011, 23:25
Location: Skellefteå, Sweden
Contact:

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Plissken »

Jag tänkte exakt samma sak. Nervöst och ängsligt, sen efter målet en klar höjning. Vet inte om han klarar av förväntningarna som finns. Det kan man ju som Ante ...tycka är oerhört märkligt med sån rutin han har.
Brain: Swear to God Snake, I thought you were dead...
Snake Plissken: Yeah, you and everybody else!
Hedman
Posts: 286
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Hedman »

Man visste väl att han inte var någon raket på rören men han verkar inte riktigt hänga med i tempot heller! Många felbeslut blir det!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Skidrow »

Igår mot Färjestad hade Alavaara stora problem med att han verka som han måste stanna av när han får pucken för att kunna slå ett pass och aldrig vet vad han ska göra av pucken före han tar den, nä skicka och ta in ny.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by BubbelVe »

Dags att lägga upp skridskorna på en hög ......HÖG hylla och börja funderar på : Vad vill jag göra efter karriären för den tar slut snabbare än tåget just nu......
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Rampa »

Fortsätter här sågningen av backparet Alavaara-Pikkarainen.
J-A Alavaara värvades som en stabil defensiv, men även bra offensiv back. Enl. Lasse J.
Vad jag hittils sett av J-A så är han alldeles för långsam för den typ av hockey som Forsberg vill att Aik ska lira. Han har överhuvudtaget svårt med es-tempot. Nåväl, en skicklig def.back behöver inte vara snabb, men då ska han uteslutande spela på defensiven. Nu har tränarstaben gjort han till en av två i pp 1. Hur ofta har man inte sett hur han fumlat med puck på blå och vi har fått kontringar mot oss?
Uppspelen funkar inte med J-A. Han har för dålig fart och lämnar puck för sent. Och när han lämnar pucken så blir det ofta dump från mittzon, eftersom forwards då måst stanna upp vid blå, vilket då gör det svårt för dessa att hinna nå pucken.
Alavaara fungerar nog hyggligt, om han får spela på defensiven. Och INTE med Pikkarainen.
Till och med Fredrik Lindgren är i dagsläget bättre än bägge dessa "bromsklossar.
DET MÅSTE BARA FINNAS BÄTTRE KONSTELLATIONER ÄN DE TRÄNARNA JUST NU KÖR PÅ.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Rollie »

Det är bara att inse att det här är årets sämsta backvärvning i hela serien (ja, jag tycker faktiskt Pikken inte är lika dålig) spelar fast sig och laget hela tiden, går bort sig och trippar medspelare så motståndarna gör mål. Skulle verkligen vilja veta hur scoutingen av honom gått till.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Chippen »

Jag är oxå intresserad av att jhöra hur man tänkte då man inte förlängde med Majesky och värvade Alavaara istället. Man ansåg ju att Majesky inte passade in i spelet som vi spelade, men att Alavaara gjorde det.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Skidrow »

Man insåg nog inte hur långsam Alaavara är i tanke och handling.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by smogz »

De har ju förvisso rätt att Majesky inte gör det. Men det fanns nog väldigt många andra än Alavaara som passade bättre.

Klart sämst i laget, vissa byten slår han ju tre felaktiga uppspel sen blir han feg och går ner bakom mål och tappar pucken där.

Skulle vara trevligt om typ Erik Andersson ville flytta upp igen till nästa säsong.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Lidlund »

smogz wrote:Skulle vara trevligt om typ Erik Andersson ville flytta upp igen till nästa säsong.
Mm.. Men han har kontrakt till 13/14.
Är rätt säker på hans FV pluggar här nere..
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by BubbelVe »

Vi har Juniorer som kan knuffa Alavaara till läktaren. Alm och Edström är ju hästlängder bättre redan nu, och skulle de få chansen regelbundet så tror jag att de skulle ersätta helt lysande.
Rasmus med lite hårdare åkning i egen zon
Alm med lite mindre flärd och enklare spel MEN få honom att försöka med snabbare beslut (även om det kan bli lite tokigt emellanåt, misstag måste tillåtas.....NÅGRA MISSTAG )

Jan-Axel är en hockeypensionär som inte har upptäkt det ännu, jag hade faktiskt stora förhoppningar när kontraktet basunerades ut. Hans porträtt finns snart på Wikipedia vid ordet FELPASS . Senast mot Brynäs måste det finnas någon regel som tvingar Brynäs att stå för lönen den matchen då JAA vaskade fram ett tiotal VASSA målchanser för gävlelaget och INTE ett skit för laget som bar samma dress ....avgå någon
Hur en spelare med den rutinen kan bli snuvad på puck SÅÅÅ enkelt som Alavaara har jag aldrig sett hos en äldre spelare, du behöver inte ens gå in med kraft, det ser ut som Brynäsarna bara åkte dit och hämtade den som den legat på yta bara.
Passningsspelet och utlägg ur egen zon........Oh My GOOOOOOOOD var ska man börja, går det ens med VILJE bli sämre när man är på elitnivå (att jag och du skulle sprida mer är väl ganska klart........eller ?) Han måste ju ha gjort någonstans mellan 2500 till 3000 träningar som senior och lika många som Junis på den svartvita tiden och kan inte träffa på klubbsidan på en mottagare om han ens prickar någon i SAMMA LAG ? ? ?

J-AA har faktiskt i anfallszon INTE varit katastrof utan har glimtat till med både skott, fylla på i anfallsspelet kring kasse OCH hör och häpna.......han har satt ett par bra uppsättningar (pass) för skottlägen åt andra MEN VARFÖR OCH HUR kan det vara så förbannat svårt i egen zon......
Jag ser inte dessa saker gå förklara med någon enkel teori och därför ser jag inte någon förbättring av rang inom synhåll, inte med kort tidsram i alla fall.....
Jag får sätta förhoppning till att gamräven har ett par ess gömda i rock....reebok-ärmen men jag tycker allvarligt att det är dags att börja visa dem nu
Sämst av alla backarna är inte vad jag hade förväntat mig ......
kanske inte lyfter av att spela med defensivkatatstrofen Rambo......
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by BubbelVe »

Snyggt mål.... :shock:
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by don_tomassso »

Borde bryta kontraktet på en gång.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by King Kong »

Han har rutin, men vad har han mer?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by marre »

Inte ett skit..Men Edström eller Granberg blir väl bänkade när Pikken kommer tillbaks.. :cry:
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Lidlund »

King Kong wrote:Han har rutin, men vad har han mer?
Jag är väl inne på att ifrågasätta den där rutinen.. Rutin brukar ju betyda att man kan hantera flertal situationer.. Tycker han spelar mer eller mindre som en första års junior..
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Chippen »

Kan vi inte sätta Alavaara på specialträning med Stralla på hur man spelar enkelt och efter sin förmåga?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by don_tomassso »

Hur dålig är tyska ligan igentligen? han var väl sjärna där?
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Chippen »

Befogad fråga faktiskt, och ska man se till hur Alavaara spelar så kan det ju inte vara så bra kvalite.
Han hänger ju helt enkelt inte med i tempot i Elitserien, och den rutin som han ska stå för vette fan om den ens finns där.

Jag vet att det är dyrt att sparka spelare och göra sig av med spelare mitt i säsongen, men vad fan. Denna värvning är ju fan i klass med Jan Novak, och man kommer ju ihåg hur det gick för honom.

Det är ju bara att hoppas att Forsbergs tålamod är slut snart, och sätter honom på bänken/utanför laget och plockar hem Alm.
Pikken kan få två matcher då han är skadefri, sker ingen förbättring så ska han inte heller spela utan där ska Edström spela.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by groenahulken »

Forsberg kommer aldrig bänka Alavaara, han kommer fortsätta matcha pikken 20 min per match och aldrig sära på bud och möller. Han är för feg och gör inte ett skit! Förra året levde han på duktiga spelare ...
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Trollet »

groenahulken wrote:Forsberg kommer aldrig bänka Alavaara, han kommer fortsätta matcha pikken 20 min per match och aldrig sära på bud och möller. Han är för feg och gör inte ett skit! Förra året levde han på duktiga spelare ...
Fast han spelade ju Alavaara som sjundeback i lördags. Det var väl inte fegt?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by groenahulken »

Nej det var det inte, men vi får hoppas att han fortsätter på samma princip så länge #55 inte skärper sig!
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Chippen »

Trollet wrote:
groenahulken wrote:Forsberg kommer aldrig bänka Alavaara, han kommer fortsätta matcha pikken 20 min per match och aldrig sära på bud och möller. Han är för feg och gör inte ett skit! Förra året levde han på duktiga spelare ...
Fast han spelade ju Alavaara som sjundeback i lördags. Det var väl inte fegt?
Fast en 7:e back som spelar dryga 13 min är ju riktigt mycket oxå.
Nu är det inte bara Alavaara somd et gäller, utan generellt sett i AIK. Är du 7:e back så komemr du att få spela relativt mycket oxå..i de flesta fall.

Så att Alavaara var 7:e säger inte så mycket alls.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by groenahulken »

Sen spelade han Alavaara, Pikkarainen på dagens värmning. Ska bli kul att se om bägge två kan låta bli att förlora den här matchen åt oss!
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by svartgulsubkultur »

>>Chippen
Han sänkte ju ändå Jan Axelvadds normala istid med en tredjedel, så visst är det ändå en väsentlig markering.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by svartgulsubkultur »

groenahulken wrote:Sen spelade han Alavaara, Pikkarainen på dagens värmning.
Scheisse.
Går ju fortare att nån annan back lär sig finska än det tar för dem två att bli kompatibla.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Fdskebo »

Hmm...
Kanske skulle skicka en ljudbok med "Finska språket del 1" till Lindgren. Han känns som den enda som kan locka fram Pikkens kapacitet. Och med den konkurrensen så kanske Alavaara inte känner sig så given längre och snäpper upp sitt eget spel?

Långsökt, jag vet. Men vad ska man göra...
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by BubbelVe »

ENKELT när Pikkarainen och Alavaara är inne så spelar vi med Burström och Lindgren SAMTIDIGT och så får Bellemare lösa anfallen i kedj.... där fram :idea:
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #55 Jan-Axel Alavaara

Post by Markman »

Klart att Alavaara lämnar AIK med omedelbar verkan..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Post Reply