#5 Rasmus Bengtsson

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

#5 Rasmus Bengtsson

Post by smogz »

Dax för egen tråd. Stor talang som stannat lite i utvecklingen. Nu är det dax att vända den trenden.

Jag har en positiv känsla.

Välkommen till svenska mästarna!
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by 374 »

Minns honom inte alls från JVM faktiskt, vet inte om det är positivt eller negativt.

Har dock även jag en bra känsla, tror att han kommer passa bra.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by GroovyEd »

Blir utlånad till Västerås. Grym värvning!
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by nr86 »

Bra att han får speltid.
Undrar hu utlåningen ser ut?
Match för match eller pratar vi månader?
Hedman
Posts: 286
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Hedman »

Varför värvad överhuvudtaget??
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by schteffe »

Billig med växapotential är enda anledningen jag kan se. Men det känns som det kan gå inflation i sådana.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3062
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Foppas skridskocoach »

schteffe wrote:Billig med växapotential är enda anledningen jag kan se. Men det känns som det kan gå inflation i sådana.
i så fall märkligt att man bara skrev ett år med honom.
Tigerränderna går aldrig ur.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Hank »

Det går väl skriva nya kontrakt? Växer han i laget och serien bör det finnas goda möjligheter att han själv vill stanna.

Med tanke på var AIK och Bengtsson befann sig när han skrev på, och att AIK dessförinnan varit öppna med att han måste jobba på vissa element i sitt spel, tror jag inte att LJ hade räknat med att Bengtsson skulle ta en ordinarie plats direkt.

Det är ett projekt och en chansning, men med minimal risk. Att han blir utlånad betyder ingenting.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Lubbe »

Ser egentligen ingen anledning att såga värvningen av Bengtsson, för antagligen är han svinbillig. Därmed också enkel att låna ut. Säkerligen var också utlåning ett scenario som fanns med i diskussionen som föregick kontraktet. Nu får han matchning på bra nivå och slår det väl ut så har vi en bredd-back att kalla hem om vi råkar ut för skador längre fram. En billig backup-plan helt enkelt.

Dessutom ökar detta chansen för speltid för Aho/Lindholm/Lundberg och det är skönt att våra egna juniorer inte lånas ut först.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by don_tomassso »

Känns som en onödig värvning.Lär han ens få istid i Västerås??
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by smogz »

Ingen verkar lita på Lasse J och gänget.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3062
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Foppas skridskocoach »

smogz wrote:Ingen verkar lita på Lasse J och gänget.
Varför skulle man. De har ju inte direkt lyckats särskilt bra med någonting hittills. Eller vänta nu... 8-)
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
micktålbot
Posts: 542
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by micktålbot »

smogz wrote:Ingen verkar lita på Lasse J och gänget.
Dom har gjort en hel del kassa värvningar senaste åren, det måste man medge. Bengtsson var en oförståelig sådan, och som jag tidigare skrev är Frögren nog årets nya Alavaara och lär skeppas så småningom.
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by marre »

:shock:
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by bsa »

Skall du vara med och inte har störst börss måste du vara smartast och ligga i förkan och en hög att ta av. Kommer du efter och måste handla i desperation blir det dyrt och dåligt. Givetvis kommer inte alla att lyckas men tillräckligt många för att bara behöva komplettera med spets. AIK ska lyckas med alla värvningar, ja ja.

I slutändan så blir % på lyckade utvecklings projekt ungefär som % lyckade dyra spetsvärvningar ungefär de samma, fast till ett annat pris.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by p-play »

bsa wrote:Skall du vara med och inte har störst börss måste du vara smartast och ligga i förkan och en hög att ta av. Kommer du efter och måste handla i desperation blir det dyrt och dåligt. Givetvis kommer inte alla att lyckas men tillräckligt många för att bara behöva komplettera med spets. AIK ska lyckas med alla värvningar, ja ja.

I slutändan så blir % på lyckade utvecklings projekt ungefär som % lyckade dyra spetsvärvningar ungefär de samma, fast till ett annat pris.
Jag skulle nog vilja påstå att majoriteten av "utvecklingsprojekten" har kommit från de egna leden. Skall man värva unga "utvecklingsprojekt" utifrån bör de vara av absolut toppklass och bättre än vad som finns i gruvan. Både Bengtsson och Norman är unga och lovande spelare som med lite tur kan bli bra, men de är inte signifikant bättre än de egna juniorerna. Lasse J och AIK har lyckats bra med en del budgetvärvningar där man skakat liv i ett par spelare vars karriärer gått åt fel håll. Man kommer omöjligtvis att lyckas med alla värvningar, men jag tycker faktiskt att det finns åtminstone ett par värvningar de senaste åren som känts mycket konstiga när de presenterats. Frågan är var AIK hade varit om man inte fått fram så många spelare via j20?
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Lubbe »

p-play wrote:
bsa wrote:Skall du vara med och inte har störst börss måste du vara smartast och ligga i förkan och en hög att ta av. Kommer du efter och måste handla i desperation blir det dyrt och dåligt. Givetvis kommer inte alla att lyckas men tillräckligt många för att bara behöva komplettera med spets. AIK ska lyckas med alla värvningar, ja ja.

I slutändan så blir % på lyckade utvecklings projekt ungefär som % lyckade dyra spetsvärvningar ungefär de samma, fast till ett annat pris.
Jag skulle nog vilja påstå att majoriteten av "utvecklingsprojekten" har kommit från de egna leden. Skall man värva unga "utvecklingsprojekt" utifrån bör de vara av absolut toppklass och bättre än vad som finns i gruvan. Både Bengtsson och Norman är unga och lovande spelare som med lite tur kan bli bra, men de är inte signifikant bättre än de egna juniorerna. Lasse J och AIK har lyckats bra med en del budgetvärvningar där man skakat liv i ett par spelare vars karriärer gått åt fel håll. Man kommer omöjligtvis att lyckas med alla värvningar, men jag tycker faktiskt att det finns åtminstone ett par värvningar de senaste åren som känts mycket konstiga när de presenterats. Frågan är var AIK hade varit om man inte fått fram så många spelare via j20?
Jag skulle säga att Norman är signifikant bättre än t.ex. Sam Marklund, Patrik Enberg & Sebastian Manberg. Bortsett från Sundqvist, så är det tunt med spets bland våra juniorforwards födda 94/95. Kanske E.Edström(95) kan ta klivet så småningom, men tveksamt om han är redo redan innevarande säsong. Norman är helt klart en förstärkning.
Håller med om att egna juniorer är en våra framgångsfaktorer, men vi ska komma ihåg att kullarna 90/91/92 där vi lyckades göra elitseriespelare av i snitt 4 spelare per årskull, det kommer vi inte kunna komma i närheten av när det gäller kullarna 93/94/95. Snittar vi 2 spelare per kull i dessa tre årgångar så är det väldigt bra.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by p-play »

Det var Sundqvist jag tänkte på. Jag tycker att han var bra redan ifjol när han fick chansen. Sedan kan man ju alltid diskutera Norman vs Wallmark. Även om Wallmark är lite långsam och onödigt upphaussad av Luleåfans så har han gjort det rätt så bra inledningsvis: stark i närkamperna och spelar smart. Norman är bättre än Wallmark men skillnaden är inte extremt stor, speciellt när kommer att vankas slutspel och domarna kommer att tillåta mer närkampsspel . Lars Bryggman som gått genom både j18 och j20 är en annan spelare som jag tycker man borde ha ansträngt sig för att signa.
När det skiljer väldigt lite mellan spelare tycker jag man ska gynna de egna som kommit ur leden. Jag kan köpa att man värvar unga spelare om de fyller en viss roll (t ex Heed i pp).

Jag är medveten om att kommande kullar är svagare. Kanske borde man lägga mer krut på att försöka knyta till sig supertalangerna till hockeygymnasiet? Klubbar som Modo och Brynäs verkar vara rätt så aktiva på att värva till sina ungdomslag.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Hank »

Nu börjar Bengtssons tråd spåra iväg, men jag tvivlar på att valet stod mellan Norman och Wallmark.
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by marre »

Glöm Wallmark! Lubbe har ju helt rätt! Finns inget av intresse att lyfta upp på junissidan :( Norman kommer bli bra
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by smogz »

Från VIKs matchrapport " Bengtsson imponerade idag. Med honom får VIK ytterligare en dimension i det offensiva spelet."
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Chippen »

Låter bra. Hoppas han utvecklas ich att vi tar hem honom runt jul kanske
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by freddus »

Någon som har koll på hur det går för honom? Eliteprospects säger 9matcher utan poäng och -4, men spelmässigt? -4 låter väl inte så speciellt bra (speciellt inte om man jämför med deras andra backar).
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Trollet »

Började bra, blivit betydligt sämre.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Chippen »

Idag gör han mål iaf.
Verkar som om set går helt oki. Lirar i 2:a backpar
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Sv: #5 Rasmus Bengtsson

Post by ante08 »

Chippen wrote:Idag gör han mål iaf.
Verkar som om set går helt oki. Lirar i 2:a backpar
Supportrarna var dock inte så nöjda med honom efter förra matchen.

Sen förstår jag inte vad man ser i Bengtsson, någon här kanske har sett något som jag inte har sett?

Jag kan erkänna att jag inte alltid är så kunnig inom mycket, men varför i hela världen spelar Rasmus Bengtsson i VIK? Är NJ rädd för vad Skellefteå ska tycka om man skickar tillbaka honom upp till Norrland igen.
Nej du Niklas Johansson, skicka Bengtsson tillbaka till SAIK fort som fan!


http://www.svenskafans.com/hockeyzon/va ... spx?page=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Chippen »

Såg bara en eller två som inte gillade honom, men jag kollade bara en sida.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Chippen »

Gör mål ikväll.
Är det någon som hört rapporter om honom?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Akerman2 »

Hängde 3-0 mot Löven nyss. Tycker han sett stabil ut vid offensiva blå samt spelet med puck. Utan puck lite vilsen, framförallt 1 mot 2 läge där han avväger sanslöst galet. Pucken är påväg helt ur vinkel för Lövenspelare när han stöter så det blir ett enkelt pass och friläge.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3062
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #5 Rasmus Bengtsson

Post by Foppas skridskocoach »

Blir han NP-medlem då?
Tigerränderna går aldrig ur.
Post Reply