#24 Jonas Frögren

Moderator: Styrelsen

User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #24 Jonas Frögren

Post by King Kong »

Kan bara hålla med, tempot dras ner när Frögren har pucken, dessutom tycker jag att han är på tok för svag i det defensiva spelet för att det skall väga upp hans brist på offensiv..
Visst kan man tänka att Frögren likt Sevc har mer att tillföra i ett slutspel, men jag vette fasen, han går bort sig och ligger fel i försvarsspelet så markant ibland att jag är rädd att han snarare blir en belastning..

Har helt klart tillfört mycket mindre än jag på förhand trott så här långt..

Skogs, Granberg, Klingberg och Sevc var alla bättre än Frögren..
Detsamman kan sägas om Heed..

Tycker nästan samtliga av de juniorbackar som fått chansen lyst starkare än både Frögga och Heed..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
addebeck
Posts: 538
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: #24 Jonas Frögren

Post by addebeck »

Med tanke på hans lönekuverts storlek och de meriter han har i bagaget måste han spela upp sig för att inte klassas som en mer misslyckad än lyckad värvning. Jag tycker han ofta hamnar i tidsnöd när han har pucken eller ska åka till pucken, det blir liksom ett pass i sista tiondelen till backkollegan Burström i 9/10 fall. Till skillnad från exempelvis Tim Heed slår han inte alls bort lika många puckar vilket gör att han klarar sig någorlunda ändå.
User avatar
Dr. Gilbert
Posts: 90
Joined: 04 Oct 2013, 12:27

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Dr. Gilbert »

Jag tror han skulle göra mer nytta i ett lag som FBK så kanske en idé att sälja honom dit. Om det nu inte är så att han har kört in sin Harley i "fel" garage.
Jag är inte den riktiga Gilbert, så fråga inte efter piller.
Fdskebo
Posts: 1110
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Fdskebo »

Är det bara jag som förundras över Frögrens offensiva placeringsförmåga?

Det kan inte bara vara slumpen som gör att han flera gånger kommer i luckan precis vid rätt tidpunkt för att få ett smörpass av Jocke. Sen träffar han oftast mål dessutom.

För att ha varit en defensiv klippa och försvarsgeneral i FBK, och som i princip endast åkt över mittlinjen i andra perioden (till båset för att byta :) ) så är jag jävligt positivt överraskad över hans offensiva placerings-skills. Med tanke på att han knappt varit i offensiv zon tidigare år så känns det som om vi har ett sparkapital i Frögren som iaf jag inte räknat med.

Får han bara till defensiven (som ska vara hans adelsmärke), plus att han utvecklar sin offensiv ytterligare så... Ja, jag tror att han kan bli en jävla tillgång fram på vårkanten.
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #24 Jonas Frögren

Post by dovienya »

Jag förundrades över två saker förra matchen (3-7) och det var att Fredrik Lindgren sköt "en massa". Tror han sköt tre skott på mål.
Nästa sak jag lade märke till var att han har skjutit flest skott av backarna.

?
Hur fan har han lyckats maskera det för mig?

Det leder mig osökt in på att våra backar skjuter alldeles för lite. Nu spelar det ifos roll att vi spelar PP utan back. Fast å andra sidan spelar vi ju med EA och Nisse av och till..

Frögren har gjort mål på 2 av 19 skott MOT mål. Jämför med Holloway som gjort 0 mål på 98 skott MOT mål.
Skjut mer för fan :)
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #24 Jonas Frögren

Post by 374 »

Tycker det tar sig för Frögren, stor skillnad mot hur det såg ut tidigare på säsongen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Bilderberg »

Han är för trög för att lira box, samt huvudorsaken till att PK blivit så väsentligt mycket sämre än förra säsongen!
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #24 Jonas Frögren

Post by marre »

Så allt är Fröggas fel?? :shock:
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Bilderberg »

Nej
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Skidrow »

Frögren har samma problem som Skog hade i början av förra säsongen, han åker och jagar en tackling för mycket.
Fdskebo
Posts: 1110
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Fdskebo »

Vår näst bästa producerande back, ligger på plats 24 i poängligan för backar!

Starkt jobbat måste jag säga. Håller han snittet gör han poängmässigt sin klart bästa säsong i SHL/ES.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Markman »

Anatomi-VM på hockeyexpressen: http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... ens-skada/
Adrian Kempes klubba träffade Jonas Frögrens struphals
Artikeln säger för övrigt att Frögren är tillbaka i full träning igen! Skönt!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Trollet »

Körde för fullt på träningen idag, han spelar säkert i morgon.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
patrik71
Posts: 138
Joined: 24 Jul 2012, 05:07

Re: #24 Jonas Frögren

Post by patrik71 »

Nån mer än jag som tänkt på att det knappt skrevs eller snackats något om "överfallet"? Skulle det istället varit Ledin, Jämtin eller någon annan gris så hade media, experter och folk i allmänhet skrikit efter avstängning men nu när det var en stackars junior så är det ingen big deal. Fult, fegt och respektlöst spel borde beivras även för ynglingar, Elitserien är inget dagis kan jag tycka..
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Chippen »

När du säger det så.
Mycket av det beror väl på att tv inte vevat repriser på det i tid och otid. Var väl inte så många som uppfattade det hela egentligen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3062
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Foppas skridskocoach »

Kvällens match kan ha varit hans bästa i AIK. Klassassist och en allmän nagel i ögat för motståndarspelarna matchen igenom.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #24 Jonas Frögren

Post by Chippen »

Gnaget passar ju Frögren rätt bra oxå, då det inte går så fort för Gnaget.
Men helt klart en riktigt bra match och tycker nog fan att han utvecklats som spelare.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #24 Jonas Frögren

Post by ossian »

Riktigt bra match av Jonas, ruggigt stabilt!
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #24 Jonas Frögren

Post by smogz »

Tycker nog fortfarande bara att han är på gränsen till topp sex. Men inser att han kan bli nyttig i ett slutspel. Skulle dock varje dag i veckan byta honom mot Granberg eller Sevc om jag fick det erbjudandet. För dålig med klubban, för långsam i tanken och på skridskorna för min smak. Men som sagt. Kanske nyttig i slutspelet och trots allt är det bara det som räknas.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #24 Jonas Frögren

Post by Chippen »

Frögren är ju en helt annan spelartyp än Granberg och Sevc och egentligen inte alls optimal för vårt spel.
Dock finns inte många nya Granberg eller Sevc att hitta, så där tycket Frögren fyller luckan rätt bra rent defensivt.

Sedan har ju Alm, och nu även Lundberg, fyllt upp det offensiva som lämnades då de försvann.

Men Frögren kommer bli grymt viktig i Slutspelet och att ha Sheriffen på isen ger ett lugn för medspelarna.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Lidlund »

Skulle nog se han som Skogs motsvarighet. Och påminner en del om skogs första år!
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Lubbe »

Säga vad man vill om Frögrens insatser. Kollar man strikt på statistiken och jämför med hans tre senaste säsonger i Färjestad, så ser man att Skellefteå får ut klart mer än Färjestad av Frögren. +/- är ungefär på samma nivå som hos Färjestad, men offensivt är det som en helt ny spelare.

Färjestad 47-0-1-1, +2
Färjestad 43-0-2-2, +8
Färjestad 33-0-0-0, +10

Skellefteå 31-3-4-7, +6
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Bilderberg »

Penalty Killing:
12/13 - 87,26 %
13/14 - 80,80 %

Trevlig läsning - http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... _113/3.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #24 Jonas Frögren

Post by dovienya »

Intressant mängd särskrivningar - ingen korrekturläsning verkar ha förekommit. Var direkt svårläst fläckvis.

Innehållet var ganska generellt och med oerhört litet antal intervjuer, men det mest intressanta för mig var att 8 av 10 verkar anse att man ska lämna anfallaren som står och bökar framför mål istället för att stöka undan denne?
Det är ju inte känslan när man ser PP/BP under matcherna.
anterio
Posts: 256
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: #24 Jonas Frögren

Post by anterio »

Undersökningen är gjord hösten 06 så mycket kan ju ha ändrats i tänket kring bp.
Men o ja kring särskrivandet.
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: #24 Jonas Frögren

Post by ante08 »

Någon som vet vad som hände med Frögren? Han spelade då inte sista tio min av matchen i alla fall.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Markman »

Någonstans skrevs det om en puck i ansiktet på Frögren tror jag, men jag har ingen aning om det var i det skedet på matchen, eller ens om det berott på det i så fall.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Bilderberg »

Okej, nu är vi inne i det vi väntat på. Frögren ska göra rätt för sig i slutspelet.

Har sett att han agerat smörbult runt egen kasse men utöver det inte riktigt lagt märke till honom nämnvärt.

Gillar när han försöker, men samtidigt blir man lite rädd när spelet sedan vänder snabbt. Vad säger ni, får vi det vi behöver i det aktuella läget?
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #24 Jonas Frögren

Post by smogz »

nu är jag inte en av frögrens största förkämpar. Men nä, sätt han på bänken. Han kan nog möjligtvis vara ok när han hamnar i statiskt spel framför eget mål. Men i alla andra situationer finns det bättre alternativ i form av vem som helst av de som inte spelare. I min värd är händer "alla andra alternativ" oftare än "statiskt spel framför eget mål". Därför riskera han att orsaka fler mål bakåt när han har puck och ska göra uppspel, genom att vara för långsam på skridskor och i tanken när motståndarna har pucken än vad han räddar mål genom att vara rejäl vid "statiskt spel". Det gör att jag röstar ut honom. In med Lundberg, han är bättre.
Last edited by smogz on 07 Apr 2014, 16:16, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #24 Jonas Frögren

Post by Bilderberg »

smogz wrote:In med Lundberg, han är bättre.
Ungefär så känner jag också. Men uttagningen kan kanske ändå ske lite situationsanpassat, tänker att Frögren kanske kan vara aningen bättre lämpad om t.ex. FBK står för motståndet? Eller är rörliga fötter från egna förlängda mållinjen alltid att föredra ändå?
Post Reply