#1 Henrik Karlsson

Moderator: Styrelsen

374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by 374 »

Japp, det är precis som förra året. Några gapar om att Svensson är så mycket bättre än den andra målvakten men när man skärskådar statistiken så ser man att Svensson förlorar matcher i mycket högre utsträckning än sin målvaktspartner. Detta trots att han tydligen hjälper backarna på ett föredömligt sätt.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Zimme »

Nu ljuger ju statsen lite eftersom Svensson fick förlusten mot Brynäs i sin kolumn trots att Henke släppte tre och blev utbytt.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by 374 »

Statistik kan inte vara medveten om att den är osann och kan därmed per definition inte ljuga.

Hursomhelst så vet jag inte om jag tycker det är en lögn eller ens fel att förlusten mot Brynäs hamnar i Svenssons kolum.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Fel är det ju inte för förlusten tilldelas ju den målvakt som avslutar matchen.

Däremot hoppas jag verkligen att målvakt tas ut på dagsform och inte på historia.
Dock känns det som om så inte ör fallet
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Special Brew »

374 wrote:Japp, det är precis som förra året. Några gapar om att Svensson är så mycket bättre än den andra målvakten men när man skärskådar statistiken så ser man att Svensson förlorar matcher i mycket högre utsträckning än sin målvaktspartner. Detta trots att han tydligen hjälper backarna på ett föredömligt sätt.
Beror på att tidigare år har Svensson varit lite sämre än sin målvaktspartner. Så är det inte i år.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

374 wrote:Japp, det är precis som förra året. Några gapar om att Svensson är så mycket bättre än den andra målvakten men när man skärskådar statistiken så ser man att Svensson förlorar matcher i mycket högre utsträckning än sin målvaktspartner. Detta trots att han tydligen hjälper backarna på ett föredömligt sätt.
Kan du svara på en enkel fråga: vad är det som gör att HK ska prioriteras före Svensson?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by tazman »

Högre potential?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Lidlund »

Zimme wrote:Nu ljuger ju statsen lite eftersom Svensson fick förlusten mot Brynäs i sin kolumn trots att Henke släppte tre och blev utbytt.
Svensson släppte fö in 4 puckar.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

tazman wrote:Högre potential?
Vette fan verkligen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by 374 »

Chippen wrote:
374 wrote:Japp, det är precis som förra året. Några gapar om att Svensson är så mycket bättre än den andra målvakten men när man skärskådar statistiken så ser man att Svensson förlorar matcher i mycket högre utsträckning än sin målvaktspartner. Detta trots att han tydligen hjälper backarna på ett föredömligt sätt.
Kan du svara på en enkel fråga: vad är det som gör att HK ska prioriteras före Svensson?
För att han fortfarande är lite matchotränad och för att han har högre högstanivå än Svensson.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by smogz »

Jävla tapatalk
Last edited by smogz on 02 Nov 2013, 12:55, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by smogz »

smogz wrote:Jag tycker egentligen inte det finns något som talar för HK just nu över MS. Hur ser statistik ut för vunna matcher på de två?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by smogz »

Edit dubbel
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by 374 »

HK: 7-2
MS: 5-3

Poängsnitt:

HK:2.02
MS:1.7

HK har inte förlorat en enda match under ordinarie tid.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by smogz »

Såja, då kan man väl inte säga att tränarna gör fel. Eller?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Markman »

Karlsson har på 10 spelade matcher vunnit 6, 2 straffvinster, 2 strafförluster och 1 nolla. 21 insläppta vilket ger 2.08 GAA och 91.98 i räddningsprocent.
Svensson har på 7 spelade matcher vunnit 4 och förlorat 3, samt har 3 nollor. 11 insläppta vilket ger 1.58 GAA och 93.60 i räddningsprocent.
Steen har bara spelat 1 hel match, och den vann han med 5-1. Eftersom han hoppade in när Karlsson fick kramp mot Frölunda i början av serien har han dock släppt in ett till mål och ligger på 1.68 GAA och 88.89 i räddningsprocent.

Viktigt att poängtera:
Karlsson står bokförd på 11 matcher i den officiella statistiken, men det beror på att både han och Svensson står uppskrivna på Brynäsmatchen eftersom de båda spelade. (Svensson är dock den som har fått förlusten i statistiken)
Svensson står bokförd på 8 matcher i den officiella statistiken, i hans fall beror det på att han är uppskriven på LHC-matchen 2013-10-05 där han hoppade in efter 3-2-målet på grund av Karlssons kramp. (Karlsson krediteras vinsten eftersom han stod vid matchvinnande 3-2)

Karlsson har tagit 3 poäng mot Frölunda (omg 1), Brynäs (omg 2), Leksand (omg 8), Linköping (omg 9), HV71 (omg 11) samt Leksand (omg 12).
Svensson har tagit 3 poäng mot Luleå (omg 6), Modo (omg 10), HV71 (omg 16) och Luleå (omg 17).
Steen tog 3 poäng mot Gnaget (omg 4)

Karlssons straff-matcher var mot Färjestad x2 (en vinst, en förlust), Växjö (vinst) och Örebro (förlust). Nollan kom mot HV71.
Svenssons förluster är mot Växjö, Frölunda och Brynäs (efter det var han som släppte in "game winning goal"). Nollorna kom mot Luleå x2 och Modo.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

smogz wrote:Såja, då kan man väl inte säga att tränarna gör fel. Eller?
Sett till den genomgång som Markman gjorde så tycker jag att det talar för Svensson.

Bättre stat gällande GAA och räddningsprocent.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

374 wrote:
Chippen wrote:
374 wrote:Japp, det är precis som förra året. Några gapar om att Svensson är så mycket bättre än den andra målvakten men när man skärskådar statistiken så ser man att Svensson förlorar matcher i mycket högre utsträckning än sin målvaktspartner. Detta trots att han tydligen hjälper backarna på ett föredömligt sätt.
Kan du svara på en enkel fråga: vad är det som gör att HK ska prioriteras före Svensson?
För att han fortfarande är lite matchotränad och för att han har högre högstanivå än Svensson.
Samtidigt en lägre lägsta nivå oxå tycker jag allt.
Matchotränad?
Du hittar då fan de mest billiga undanflykter. Om det ser likadant ut i omg 40, beror det då på ny utr?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by smogz »

Chippen wrote:
smogz wrote:Såja, då kan man väl inte säga att tränarna gör fel. Eller?
Sett till den genomgång som Markman gjorde så tycker jag att det talar för Svensson.

Bättre stat gällande GAA och räddningsprocent.
Håller inte med, det är segrar som räknas, räddningsprocent och GAA i all ära.

Men jag håller med om att jag tycker Svensson ser stabilare ut. Kanske inte jämnare dock.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

smogz wrote:
Chippen wrote:
smogz wrote:Såja, då kan man väl inte säga att tränarna gör fel. Eller?
Sett till den genomgång som Markman gjorde så tycker jag att det talar för Svensson.

Bättre stat gällande GAA och räddningsprocent.
Håller inte med, det är segrar som räknas, räddningsprocent och GAA i all ära.

Men jag håller med om att jag tycker Svensson ser stabilare ut. Kanske inte jämnare dock.
Jo, segrar i första hand. Fel av mig.
Det känns som om Svensson har en lugnare stil i målet som inger större lugn.

Karlsson är landslags, men om matchningen varit omvänd på våra målisar tror jag att Svensson varit i Landslaget ist.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by smogz »

Du kan ha rätt
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by BubbelVe »

Henrik har rätt och slätt en förbannat massa tekniska brister.
1 Han placerar sig inte rätt varje gång.
2 Tycker ofta han väljer balans på det ena eller det andra benet vilket leder till att det dröjer någon tiondel när han tvingas åt det håll vikten är placerad.
3 V-stilen är smal i förstalägena (just godkänd)för att på andralägen (returer etc) bli ännu smalare då Henke har ett otyg att dra in benskydden under sig och TYVÄRR sälja sig med att falla framåt
4 Skott mot axlarna tas inte med handskar eller grundställning utan han sänker händerna och försöker trycka upp axlarna vilket tar mycket längre tid att flytta en tvåmetershundrakgklump än valfri målvakts vante.....där MÅSTE Holm hålla ner Karlsson i G.P. flytta fram händerna lite då kommer han ju vara omöjlig att missa . Som bonus blir han inte lika känslig mot styrningar.
5 När han tappar syn på pucken tycker jag han är liiite för nyfiken på var den är. Skulle vilja att han går i bred grundställning med ganska låga händer och om de prickskjuter kryssen.... låt gå!


Oops
Nu blev mina varma mackor klara. ....återkommer :D
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by kurtivar »

när inte heed spelar så känns det som om att H.K. är hackkycklingen, sen om han är bra eller dålig det spelar ingen roll
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

kurtivar wrote:när inte heed spelar så känns det som om att H.K. är hackkycklingen, sen om han är bra eller dålig det spelar ingen roll
Hackkyckling? Nja, tycker det är fakta som kommer fram.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by kurtivar »

kanske här men igår på matchen så gjorde han enbart fel enligt dom runt omkring mig, han valde att blockera istället för att släppa pucken, varje retur skulle han ha fångat upp osv. "båda målen skulle ju Svensson ha tagit" var en kommentar jag hörde på matchen.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Jojo, men så låter det ju om alla spelare på läktaren. Inget att bry sig om.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by BubbelVe »

Att påpeka brister i teknik innebär inte per automatik inte att man sågar. Dominick Hasek är väl den sämsta målvaten rent tekniskt som spelat i NHL av toppmålvakter, och han var ju usel.?...NOT !
Nu tycker jag iof att Henke rår för flera av sina insläpp själv där Mackan skulle agerat annorlunda. Underskatta inte all den yta som Henke har gratis mot Markus. Skulle Markus rent teoretiskt få ha så mycket större skydd (eller procentuellt mindre mål ) skulle han ligga ett par procent högre.
Nu kan man ju inte skylla på Henkes storlek då den inte går förändra, men man ska inte blunda för att grundförutsättningarna för Henke gör honom bättre än Svensson om man tar bort tekniken. Skulle man alltså ha lika teknik på bägge skulle Karlsson äga.
Ni måste ju även fundera på varför han haft så lite speltid de senaste åren. Givetvis beroende på skador men också en massa petningar, nya målvaktstränare i parti och minut, han kan omöjligtvis göra långvariga stabila insatser som coacher vill ha om allt ska gå på chans.
Holm gjorde underverk med Jocke och jag tror definitivt han kan göra det igen bara Henke lyssnar och accepterar att andra ser brister han måste åtgärda. En del lyssnar inte på sådant och tar till sig av kritik........jag har tex aldrig haft fel 8-)


:D
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by 374 »

Naturligtvis har han vissa brister i sitt spel, jag stör mig på att ofta blockerar i, som jag ser det, onödan. Tror detta är en följd av att han inte är så bra med klubban och inte känner sig säker när han ska hantera pucken. Tycker dock att han har blivit bättre på att sätta igång spelet.

För övrigt uppfattade jag kurtivars inlägg som en allmän kommentar, inte som ett svar till BubbelVe.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by BubbelVe »

Han har så mycket gratis att han faktisk har ganska DÅLIGA händer, kolla hur ofta han missar med händerna förutom det som träffar dem. Han har inte många snabba plockar på hela säsongen. Nästan inga svåra stötar upp i nätet och nästan allt han sträcker sig efter missar han.( Nu skulle dem iof gått utanför men ändå) När en målvakt försöker ta något vill man se honom lyckas annars kan man ifrågasätta om han förmåga att räkna ut var de hamnar. Antingen ser man dem titta på pucken och ser att det inte är lönt att ge sig på den och bara släpper den men om de slänger ut plocken ska gummit fastna där de flesta av gångerna iaf....
Detta är inte av jättestor vikt för räddningsprocenten för Henke för nästan allt som inte träffar honom i grundställning går utanför. Därför är det av större vikt att jobba grundställning och bättre förflyttningar och få honom TÄT och snabb. Därför vill JAG(personlig åsikt) se färre rörelser av kroppen, mer upprätt rygg och komplettera med händerna liiite längre ut mot skytt för att enklare täta luckor.

Låt mig visa.

Titta på ett föremål tio meter bort, låtsas att ni är målvakt och ska rädda. Håll den imaginära plockhandsken ut åt vänster sida. Tänk er skottet (föremålet) komma mot ytan mellan "handsken" och ert huvud och rädda.

Ni har nu dragit upp armen och böjt armbågen rätt mycket, en ganska stor långsam och yvig rörelse. Prova nu samma sak fast överdriv och håll "handsken" en 40-50cm rakt fram mot "skottet" och gör samma räddning.....nå?
Ni behövde egentligen bara vika handleden......vilket går fortare....
För att sedan förtydliga ställ er sedan mot en spegel och kolla när ni täcker mer,
för man känner sig ju större ju bredare man är,
men är man
Ju närmare ett föremål man är desto högre vinkel bakom en är skymd...

374 jag bara babblar jag kontrade inte något inlägg
Last edited by BubbelVe on 03 Nov 2013, 10:10, edited 1 time in total.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Trollet »

374 wrote:Naturligtvis har han vissa brister i sitt spel, jag stör mig på att ofta blockerar i, som jag ser det, onödan. Tror detta är en följd av att han inte är så bra med klubban och inte känner sig säker när han ska hantera pucken. Tycker dock att han har blivit bättre på att sätta igång spelet.

För övrigt uppfattade jag kurtivars inlägg som en allmän kommentar, inte som ett svar till BubbelVe.
Men han visade bra skills med klubban efter 2-2-målet igår. Snygg brännbollsträff i frustration efteråt.

För övrigt var det jag tog med mig av Henrik Karlsson igår att han visade både ovan nämnda frustration, och efter straffarna genuin glädje. Tidigare har han verkat lite loj. Jag tror att han får lättare att vinna publikens gillande nu, även om det antagligen i princip är oviktigt för hans prestation.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Post Reply