#1 Henrik Karlsson

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3061
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: # Henrik Karlsson

Post by Foppas skridskocoach »

Kul värvning. Karlsson-<svensson lär ligga oerhört högt upp på målvaktsparsrankingen i vinter.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
tazman
Posts: 2045
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: # Henrik Karlsson

Post by tazman »

Här litar jag starkt på Lasse & CO, att hitta en matchvinnande målvakt med en vinnarmentalitet är ett av sportchefernas viktigaste uppdrag.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: # Henrik Karlsson

Post by VonCheese »

Bra värvning.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: # Henrik Karlsson

Post by don_tomassso »

Välkommen..Lite oroande dock.Varför så få matcher på 4 säsonger?skadad?
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: # Henrik Karlsson

Post by Akerman2 »

patrik71 wrote:Henrik Karlsson tycker jag hur konstigt det än låter är en liten chansvärvning. Inte jättestora framgångar i sin karriär och spelat väldigt få matcher pga mycket skador
Vilka skador? De få matcherna beror väl mycket på att han var båsöppnare i Flames som har Kiprusoff som solklar 1:a. Förra säsongen fick han en del matcher i AHL men antingen utkonkurrerad i AHL av Carter Hutton eller någon skada, som jag ej kan hitta några uppgifter om. Kanske någon med bättre inblick som vet av några skador.

Edit: Hittade en gammal knäskada från dec -11. Ett skadat ledband höger knä.
Verkade vara rätt jobbig skada som höll honom borta stora delar av säsongen.
Fler skador som det finns uppgifter på?
Last edited by Akerman2 on 25 Jun 2013, 22:14, edited 1 time in total.
patrik71
Posts: 138
Joined: 24 Jul 2012, 05:07

Re: # Henrik Karlsson

Post by patrik71 »

Akerman2 wrote:
patrik71 wrote:Henrik Karlsson tycker jag hur konstigt det än låter är en liten chansvärvning. Inte jättestora framgångar i sin karriär och spelat väldigt få matcher pga mycket skador
Vilka skador? De få matcherna beror väl på att säsong 10/11 och 11/12 var båsöppnare i Flames som har Kiprusoff som solklar 1:a. Förra säsongen fick han en del matcher i AHL men antingen utkonkurrerad i AHL av Carter Hutton eller någon skada, som jag ej kan hitta några uppgifter om. Kanske någon med bättre inblick som vet av några skador.

Edit: Hittade en gammal knäskada från 10/11.
Precis, han har haft problem med knät tidigare också om jag inte minns fel, missade hela slutspelet med FBK senaste säsongen tex. I AHL vet jag inte, men hoppas inte vi värvat en 2a målvakt från AHL, så antagligen lite skador där med..

Hoppas värvningen slår väl ut, dock lite skeptisk men samtidigt så är kontraktet bara på 1år och då spelar det inte så stor roll kanske att det slängs pengar på honom. Känns stabilt att Svensson är kvar!
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: # Henrik Karlsson

Post by Akerman2 »

Jo, hittade uppgifter om det där knäet.
Säsongen efter verkar knäet återkomma. Hittade en artikel från 6feb -12:
En knäskada tvingade Henrik Karlsson till ett längre uppehåll. När han nu är tillbaka skickas Calgary Flames den svenske målvakten till AHL och farmarlaget Abbotsford Heat för att ge honom chansen att spela sig i form. Degraderingen gäller som längst i två veckor, sedan måste Flames plocka tillbaka Karlsson om man inte sätter upp honom på waivers.

Lite oroväckande men litar på att Lasse och gänget vet vad de gör.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: # Henrik Karlsson

Post by King Kong »

Enorm potential i en där killen, SHLs bästa målvaktspar, eller trio med Steen..!
Välkommen Henke!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: # Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Akerman2 wrote:Jo, hittade uppgifter om det där knäet.
Säsongen efter verkar knäet återkomma. Hittade en artikel från 6feb -12:
En knäskada tvingade Henrik Karlsson till ett längre uppehåll. När han nu är tillbaka skickas Calgary Flames den svenske målvakten till AHL och farmarlaget Abbotsford Heat för att ge honom chansen att spela sig i form. Degraderingen gäller som längst i två veckor, sedan måste Flames plocka tillbaka Karlsson om man inte sätter upp honom på waivers.

Lite oroväckande men litar på att Lasse och gänget vet vad de gör.
Lugn nu. Det är ju över ett år sedan den skadan. Hur kan det vara oroväckande nu då han spelat sedan dess?

Hade det varit feb -13, så då kan jag köpa oron men inte nu.

Jag menar, är det oroväckande med Jimmie, Bellmare och för att inte tala om Möller, som fick tacka nej till VM för skada, oxå då?

Näe, denna gång känner jag då inte oro för någon gammal skada.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: # Henrik Karlsson

Post by King Kong »

10 minuter Henrik Karlsson:
http://www.youtube.com/watch?v=hWPhK6L8ZGI" onclick="window.open(this.href);return false;
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: # Henrik Karlsson

Post by dovienya »

Tycker han påminner rätt mycket om Jocke i spelstilen - väldigt lugnt rörelsemönster, dock lite bättre på plocken. Iofs var det där highlights så man kanske inte ska ropa tjofaderittanhej än :)

Holmträning på det där så blir det nog bra...
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: # Henrik Karlsson

Post by Poet »

Väldigt nöjd över att det blev Karlsson istället för Ersberg.
Gigantisk och som jag minns honom, jävligt bra.
2012-05-19
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: # Henrik Karlsson

Post by schteffe »

Jag är helt såld på den här värvningen, Karlsson var i toppen av SHL när han var här senast (strax efter omöjlige Markström och den då starka DIF-duon Wesslau/Ridderwall). Känns som det finns mycket att hämta här efter att han inte riktigt kunnat nå hela vägen i NHL, delvis pga. duktiga målvakter som varit "ivägen". Sen ska det bli kul med en riktigt stor målvakt i svartgult för en gångs skull :)
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: # Henrik Karlsson

Post by Hyland (I'm back) »

Kan berätta att han är mer eller mindre träningsnarkoman.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Sv: # Henrik Karlsson

Post by Akerman2 »

Chippen wrote:Lugn nu. Det är ju över ett år sedan den skadan. Hur kan det vara oroväckande nu då han spelat sedan dess?

Hade det varit feb -13, så då kan jag köpa oron men inte nu.

Jag menar, är det oroväckande med Jimmie, Bellmare och för att inte tala om Möller, som fick tacka nej till VM för skada, oxå då?

Näe, denna gång känner jag då inte oro för någon gammal skada.
En återkommande betydande knäskada 2 av de 3 senaste säsongerna är absolut mer oroväckande än Jimmies revbensskada... Har ändå bara stått 48 matcher på 3 säsonger mycket på grund av skada. Just knäskada som återkommer är relativt oroande.

Tror ändå på denna värvning, gott om potential i Karlsson.
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: # Henrik Karlsson

Post by Hyland (I'm back) »

Han har fått agera en hel del andremålis. Skadan är ju passerat för länge sedan. Henrik vill visa att han hör hemma i Nhl.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: # Henrik Karlsson

Post by VonCheese »

Tycker det är konstigt att ingen intervju gjorts med Henrik sedan han skrev på.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: # Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Det är väl ingen media som fått ett ord ur honom ?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Sv: # Henrik Karlsson

Post by VonCheese »

Chippen wrote:Det är väl ingen media som fått ett ord ur honom ?
Nä men det är väl inte speciellt vanligt att man går i ide just efter att man gjort klart med ny klubb?
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: # Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Det är sant. Kan väl kanske bero på Stanley Cup vinsten för Hawks eller det har trasslat till sig på vägen och att han inte var fri att lämna Hawks?

Lite konstigt är det ju faktiskt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Sv: # Henrik Karlsson

Post by Lubbe »

Chippen wrote:Det är sant. Kan väl kanske bero på Stanley Cup vinsten för Hawks eller det har trasslat till sig på vägen och att han inte var fri att lämna Hawks?

Lite konstigt är det ju faktiskt.
Med tanke på att laLLaren sitter själv på norrans sportred. (alla andra hockeyskrivare har semester), så är man ju inte förvånad.... han sitter väl tillbakalutad och myser och passar på att lägga fötterna på bordet när ingen ser. Han kanske tjuvsitter i David Ekströms sköna kontorsstol och kanske snurrar han ett varv eller fyra-fem. Eller så kanske han redan sover.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3061
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: # Henrik Karlsson

Post by Foppas skridskocoach »

Något för NP-redaktionen att ta tag i?
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: # Henrik Karlsson

Post by Hyland (I'm back) »

ja det vore häftigt.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: # Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Lubbe wrote:
Med tanke på att laLLaren sitter själv på norrans sportred. (alla andra hockeyskrivare har semester), så är man ju inte förvånad.... han sitter väl tillbakalutad och myser och passar på att lägga fötterna på bordet när ingen ser. Han kanske tjuvsitter i David Ekströms sköna kontorsstol och kanske snurrar han ett varv eller fyra-fem. Eller så kanske han redan sover.
Fast Marklund är väl där, och han skriver iaf en NHL-blogg?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: # Henrik Karlsson

Post by Hyland (I'm back) »

Verkar som det slöas på ordentligt på Norransporten. Det bör inte vara svårt att få till en intervju med honom. Henrik Karlsson är inte mediaskygg
http://www.youtube.com/watch?v=A_UW11__7Kc" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: # Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Intervju med Henrik i dagens norran.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: # Henrik Karlsson

Post by Bilderberg »

Jaha, då blir det guld 2014 då...

Varken glad eller upprymd. Man bara myser.
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: # Henrik Karlsson

Post by Hyland (I'm back) »

Henrik den store, välkommen till världens bästa AIK!
Post Reply