#1 Henrik Karlsson

Moderator: Styrelsen

dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by dovienya »

Exakt

Det var många som var och gratulerade HK jävligt intensivt och glädjefyllt igår efter matchen (satt på familjeläktaren med la famiglia, så såg det tydligt) och HK var rejält nöjd med segern. Lite TV-pucksglädje nästan.

Funderade vad det kunde bero på och kom fram till typ:
1: LJ och gänget har gett honom ett ultimatum: -skärp dig eller bli andra- eller tredjemålis
2: Någon form av segerbonus
3: Ville bevisa för sig själv och hela laget att han visst är en bra målis.

Gissar på nummer alternativ 3 av dessa tre, just på grund av hur hans lagkamrater pratade med honom.

Tycker inte han hade jättemycket att göra åt målen heller. Däremot hade Mackan haft större chans att rädda 2-2-målet eftersom Mackan är så pass mycket snabbare i sidled. Dock ett så bra försök som man kan förvänta sig av HK.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Skidrow »

Förra året stod Svensson mer i grundserien än Jocke, iår står HK mer än Svensson, min tanke där är att man anser HK behöver mer träning i matcher än Svensson.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by 374 »

Kommer stå två matcher i Karjala med början mot Tjeckien.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Bilderberg »

Stabil i landslaget, bådar gott!
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Verkar göra riktigt bra matcher i Tre Kronor.
Har nu stått 4 matcher och hållit nollan i två. Även uttagen i All star team i Karjala och enligt Mårts en klar kandidat till VM.

Nu har jag inte sett en sekund av Karjala Cup, så kan någon som sett Karlsson stå säga vad som ser bättre ut när han står i Tre Kronor än i vårt mål. För jag kan inte riktigt se i det spel han uppvisat hos oss att han är så bra som det låter av Mårts.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Bilderberg »

Agerade lugnt i målet och såg ut att inge trygghet i försvaret. Några snygga räddningar mot Tjeckien och Finland!

I det här fallet litar jag både på AIK och Mårts vad gäller bedömningen av Karlsson, han är värd sin speltid! Tycker mig se guldpotential *2 med den plocken i målgården!

Han har ju - till skillnad mot Rautio - bevisat sin kapacitet på nationell nivå!
Last edited by Bilderberg on 10 Nov 2013, 22:35, edited 1 time in total.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by 374 »

Han har samma tekniska brister i Tre Kronor. Den stora skillnaden jämfört med AIK är att han har mycket mer att göra, kanske trivs han med det. Kan också vara så att han höjer sig vid stora matcher.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by dovienya »

Mycket mycket mer följsam i spelet mot Tjeckien än han någonsin varit i Skellefteåkassen. Gjorde ett par idioträddningar som till viss del berodde på att han inte hann byta stolpe (eller hade kylan att lämna kvar ett ben)
Mot Finland var han återigen ute och missade stolpar och satt i sitt V.

Hans spelstil går ut på att vara ivägen. Ingenting annat. Duktigt osäker med plocken och faller av någon anledning framåt ofta i 1mot1-lägen. Blev fantastiskt bortfintad vid finnarnas 2-2 mål idag. Där ska finnen ha cred dock. Snyggt mål.

HK känns stabil mot mittengäng och andra lag med halvkassa avslutare. Borde vara lättläst och möter man ett gäng som har bra avslutare så känns det jobbigt, eftersom han med tanke på storleken är förhållandevis dålig på höga skott (pga hans spelstil som går ut på att sitta ner och vara ivägen). Tror dock att Holm kan göra en intressant insats på hans spelstil.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Bilderberg »

dovienya wrote:
HK känns stabil mot mittengäng och andra lag med halvkassa avslutare. Borde vara lättläst och möter man ett gäng som har bra avslutare så känns det jobbigt
Eller om man har ett stabilt försvarsspel som inte ger dessa bra avslutare nog med tid, då är han precis den vägg han ska vara, när han bara behöver fokusera på puckhållaren. Luleå är perfekt motstånd för Karlsson i min bok, hårt jobbande lag med dåliga avslutare. Och en ynka Linus Klasen med 2-3 hårt backcheckande bålgetingar över sig gör ingen som helst skillnad i sammanhanget!
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Jag säger tvärtom. Luleå passar HK illa.
Ett lag som bara lastar in puckar på mål, då krävs det att det är en målvakt som kan få undan returer alt hålla pucken. Det tycker jag att Svensson är bättre på så just mot Luleå tycker jag att det är helt rätt matchning av tränarna att låta Svensson stå merparten.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by smogz »

Härligt ändå att den sämre av våra målvakter är hyllad i landslaget..
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Ja, jag finner det lite komiskt. För jag tror att rätt många är av den åsikten att Svensson ser stabilare ut de matcher som han stått i klubblaget.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by freddus »

Svensson har gjort det väldigt bra i säsongsinledningen men ingen kan ifrågasätta varför man tar ut Karlsson i landslaget med tanke på det han presterat där.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Jag får en känsla av att han presterar bättre i Tre Kronor än i klubblaget. Är det så?
Har inte sett en match från någon av turneringarna, därav min fråga.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Jokard »

Chippen wrote:Jag får en känsla av att han presterar bättre i Tre Kronor än i klubblaget. Är det så?
Har inte sett en match från någon av turneringarna, därav min fråga.
Känns som att han blir mer taggad då han står i Tre Kronor, eftersom han vet att han står på listan till potentiell VM-deltagare. Med AIK så vet han att han ändå får stå varannan match oavsett hur det går typ. Han är inte lika motiverad. Hoppas det kommer till slutspelet. Just nu ser det ut som att Svensson vaktar kassen i slutspelet iaf.
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Tack för infon.
Ang motivation: är nog inte bara positivt att spela målvakterna efter ett satt schema och inte väga in nuvarande prestation.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Bilderberg »

Någon som missade att Petter Rönnqvist i Cmore-studion tog ut dom - hittills sett - fem bästa målvakterna i ligan och att han hade Karlsson som nummer ett? :)
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by marre »

:shock:
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Bilderberg wrote:Någon som missade att Petter Rönnqvist i Cmore-studion tog ut dom - hittills sett - fem bästa målvakterna i ligan och att han hade Karlsson som nummer ett? :)
Var det från efterfesten?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Bilderberg »

Var i nån av periodpauserna mellan LHC-Lule. Svensson var inte ens med i hans "topp 5" :shock:
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Zimme »

Var ju nått om vem han velat ha i en 7:e final, inte vem som spelat bäst.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Bilderberg »

Definitionsfråga i så fall.

Han sa förövrigt att han försökt ta ut dom fem bästa just nu (enligt honom) Sen ta fram den bästa av dessa fem. Och där tyckte han att Karlsson var bäst. Sen sa han även att Henrik Kalrsson "var den lättaste att ta ut".
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Fdskebo »

Och inte helt oväntat hade han BÅDA Modos målvakter på listan...

Jag personligen har liiiite svårt att förstå hur han resonerar, men han är ju "expert" så han har garanterat rätt. :roll:
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by BubbelVe »

Vår andra målis :(

1 Han har slarvigt grundspel där händerna ofta är på fel ställen
2 Smal v stil släpper luckor vid skridskorna
3 Faller framåt
4 TROTS sin storlek ordentligt dålig rakt framifrån, otät helt enkelt.
5 Rebound control Måste de väl pratat om i staterna....ser ut som han hellre hittar Palmevapnet istället för pucken då den studsat på honom.
6 Han försöker ta höga puckar med axlarna istället för små rörelser med någon av handskarna(hans enskillt största orsak till mål)
7 Samma otäta yviga rörelsemönster som Jocke E drogs med i början
8 Och till sist tycker jag han är dålig att sätta i skridskostålen så han kan flytta snabbt om han gått ner i butterfly, istället kryper han omkring på kuddarna och det är INTE snabbt. Du blir enkelt rundad.....

Det är inte stora tekniska saker och jag försöker inte säga att han är värdelös. Men med de tekniska bristerna så skulle han inte ens ligga nära 90% med Markus storlek. Han gör ju egentligen inga tavlor men allt är lite för segt, lite för yvigt, lite för ojämn i grundspelet....
Får man bukt med dem har du en stadig 92-93%are, men det sista till en riktig toppmålvakt har han alldeles för långsamma händer för att nå.
Sorry Henke jag trodde du var "tha bomb" men just nu ser jag inte det.
Markus är etta i min bok...
Last edited by BubbelVe on 27 Nov 2013, 22:06, edited 1 time in total.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by King Kong »

BubbelVe wrote:Vår andra målis :(
På ett grymt tydligt sätt dessutom..!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Men kan någon med målvaktsöga förklara vad som att han verkar spela bättre i Tre Kronor än i klubblaget?
Motivation eller vad fan är det?

Känns som att ett förutbestämt målvaktsschema är riktigt dåligt i detta fall.
För oavsett hur HK spelar så får han ju inte nöta bänk och på så sätt tvingas höja sig.

De pratas om bra tävling målvakterna emellan. Är det verkligen så verkligheten ser ut? Tycker inte det, för bäst presterande målvakt blir ju inte premierad med mest matchtid.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by smogz »

Alltså ett förutbestämt schema är helt rätt i detta läget, vi måste inte ta poäng, båda målvakterna får speltid och jobba med att bli bättre och att nå form inför slutspelet. Och jag tror inte att bästa målvakt spelar utan man spelar enligt en i förväg uppgjord plan.

Gissar att man bör alternera i kvarten också, mest för att se om HK höjer sig när det börjar gälla nått. Känns som han är en bra puckmotare och då krävs det att backarna är alerta på returer som fan. Men han står ofta på knä och då är han rätt orörlig i sidled, när han står på knä verkar han ha för lätta skridskor eftersom han ofta faller framåt och blir då väldigt väldigt lik en sjöko på isen.

Just nu måste ju Svensson vara nummer ett. Men jag röstar för att fortsätta alternera enligt plan.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

smogz wrote:Alltså ett förutbestämt schema är helt rätt i detta läget, vi måste inte ta poäng, båda målvakterna får speltid och jobba med att bli bättre och att nå form inför slutspelet. Och jag tror inte att bästa målvakt spelar utan man spelar enligt en i förväg uppgjord plan.

Gissar att man bör alternera i kvarten också, mest för att se om HK höjer sig när det börjar gälla nått. Känns som han är en bra puckmotare och då krävs det att backarna är alerta på returer som fan. Men han står ofta på knä och då är han rätt orörlig i sidled, när han står på knä verkar han ha för lätta skridskor eftersom han ofta faller framåt och blir då väldigt väldigt lik en sjöko på isen.

Just nu måste ju Svensson vara nummer ett. Men jag röstar för att fortsätta alternera enligt plan.
Självklart så spelar inte den målvakt som presterar bäst, det ser du väl på matcherna, och det är ju svårt att göra det då målvakterna går efter ett schema, eller hur?

Men visst så ska båda målvakterna få istid, det håller jag med om men vad som borde göras är att de ändrar i schemat så att den som presterar bättre under match få fler antal matcher och inte som det är nu.

Tycker nog inte att Karlsson är en så bra puckmotare heller. En bra puckmotare kan styra sin returer, men han har ju ingen aning om vart de hamnar, eller vart han hamnar i position för den delen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Fdskebo »

Jag tror att motståndarna i SHL har scoutat HK, det har garanterat inte Tjeckien eller Finland, därav den stora skillnaden.

Karlsson är stor och täcker skott (som en back med stora skydd) men är kass med händerna och i sidledsförflyttningar. Om man kollar målen så är han inte ens nära på välriktade skott i området kring kryssen och blir ju helt överspelad så fort det blir ett pass i sidled.

Svensson hade plockat Thuressons sista mål igår (som f.ö. var riktigt snyggt) med en klassisk tv-räddning som säkert hade varit kandidat till säsongens räddning, HK hann inte ens reagera...
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by 374 »

Med Svensson i mål hade det blivit förlust med 8-1.
Post Reply