#1 Henrik Karlsson

Moderator: Styrelsen

User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Lappmössan »

Blev en precis lika onödig värvning som de flesta sa när han värvades. Tack för allt Henke!

Tar vi hem Steen nu? (Stackars Oskarshamn, deras andre målvakt är ju skadad.)
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by don_tomassso »

Oj här gick det undan..Gott att det löste sig,med en klubb snabbt för båda parter.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Lubbe »

Lappmössan wrote:Blev en precis lika onödig värvning som de flesta sa när han värvades. Tack för allt Henke!

Tar vi hem Steen nu? (Stackars Oskarshamn, deras andre målvakt är ju skadad.)
Vad som är onödigt är relativt. AIK går knappast lottlösa ur nåt sånt här. Jag räknar med att Avangard har hostat upp en rejäl slant för att köpa ut Karlsson från kontraktet.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Hank »

Lubbe wrote:
Lappmössan wrote:Blev en precis lika onödig värvning som de flesta sa när han värvades. Tack för allt Henke!

Tar vi hem Steen nu? (Stackars Oskarshamn, deras andre målvakt är ju skadad.)
Vad som är onödigt är relativt. AIK går knappast lottlösa ur nåt sånt här. Jag räknar med att Avangard har hostat upp en rejäl slant för att köpa ut Karlsson från kontraktet.
Precis, kan nog kompensera mycket av lönen. Det är ju överlag bättre att det visar sig att truppen är för bra och man kan skeppa folk till KHL för dyra pengar, än att det visar sig att Svensson inte skulle hålla som uttalad etta och man behöver panikvärva mitt i säsongen. Det var inte ett orimligt scenario inför säsongen, Svensson har aldrig haft förstaspaden på den här nivån och var så sent som i förfjol ansedd som en av seriens sämsta andrakeepers. AIK gjorde rätt som säkrade upp, samtidigt som man uppenbarligen inte låtit det bli en prestigesak när det sedan visat sig att Svensson spelat bättre.

Sen vet vi ju inte hur det hade sett ut utan Karlsson. Svensson HAR gått framåt i år, även jämfört med i fjol, då han ändå var bra. Hade han gjort det utan konkurrens (och avlastning)?
User avatar
Micke
Posts: 743
Joined: 17 Oct 2011, 14:50

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Micke »

Kan det inte vara så att AIK gärna behöll Karlsson men att budet var så bra att man inte kunde tacka nej?
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by p-play »

Ej bra. Jag gillade det faktum att vi hade kanske de två bästa målvakterna i serien. Det spelade ingen roll vem vi matchade. Svensson enda svaghet är att prestationen går ned för varje match som han står på raken. Han är som bäst när han får stått över någon match. En överkörning i slutspelet av Svensson (eller en formsvacka) och vi står där med en oprövad målvakt som skall klara av att hantera mediapressen med telefonsamtal dygnet runt. Ersberg?
Fdskebo
Posts: 1110
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Fdskebo »

Det var väntat, rykten har gått sedan långt före jul.

Jag tycker det var lika bra, inte en chans att han stannat över nästa säsong, och faktum är att han har överglänsts av Svensson. Bättre att sälja honom till Ryssland istället för att hålla honom kvar mot sin vilja. En tjurig 2:a målis av HKs kaliber är inte bra att ha i laget, att AIK dessutom tjänar en hacka gör ju ingenting.

Tack Henke för alla puckar du motat, och lycka till i din fortsatta karriär.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by King Kong »

Känns helt rätt.
Känns inte som han passade in vare sig på isen eller vid sidan av..
Men tack för den här tiden och lycka till i KHL Henke!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Special Brew »

Hoppas och tror det är en bra affär för oss.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by barrskog »

Bra! Inget ont om Henke, men Mackan har förstaspaden vilket gör HK till en dyr andramålis. Något som varken han eller AIK vill.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Special Brew »

Är det bekräftat nu efter flytten av tråden?
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by haggloader »

Hank wrote: Precis, kan nog kompensera mycket av lönen. Det är ju överlag bättre att det visar sig att truppen är för bra och man kan skeppa folk till KHL för dyra pengar, än att det visar sig att Svensson inte skulle hålla som uttalad etta och man behöver panikvärva mitt i säsongen. Det var inte ett orimligt scenario inför säsongen, Svensson har aldrig haft förstaspaden på den här nivån och var så sent som i förfjol ansedd som en av seriens sämsta andrakeepers. AIK gjorde rätt som säkrade upp, samtidigt som man uppenbarligen inte låtit det bli en prestigesak när det sedan visat sig att Svensson spelat bättre.

Sen vet vi ju inte hur det hade sett ut utan Karlsson. Svensson HAR gått framåt i år, även jämfört med i fjol, då han ändå var bra. Hade han gjort det utan konkurrens (och avlastning)?
Sen vet vi ju inte hur det blir då Svensson blir FÖRSTA målvakt, som uttalad etta.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Jag betvivlar att Svensson blir uttalad etta. Det skulle gå emot det sätt vi spelat målvakterna de senaste säsongerna.
Så jag tror inte att det blir så att Svensson kommer stå alla matcher utan det kommer att roteras runt, med den skillnaden att den som får övervikt på matcher är den stabilare
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Miklosoft »

Chippen wrote:Jag betvivlar att Svensson blir uttalad etta. Det skulle gå emot det sätt vi spelat målvakterna de senaste säsongerna.
Så jag tror inte att det blir så att Svensson kommer stå alla matcher utan det kommer att roteras runt, med den skillnaden att den som får övervikt på matcher är den stabilare
Precis.. Uttalad förstamålis är ett förlegat konsept ala Petter Rönnkvist. :)
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by ante08 »

Bekräftat på hemsidan nu också.
http://www.skellefteaaik.se/artikel/47145/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3061
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Foppas skridskocoach »

Det är bara att tacka för den här tiden och önska honom lycka till i fortsättningen.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by smogz »

Miklosoft wrote:
Chippen wrote:Jag betvivlar att Svensson blir uttalad etta. Det skulle gå emot det sätt vi spelat målvakterna de senaste säsongerna.
Så jag tror inte att det blir så att Svensson kommer stå alla matcher utan det kommer att roteras runt, med den skillnaden att den som får övervikt på matcher är den stabilare
Precis.. Uttalad förstamålis är ett förlegat konsept ala Petter Rönnkvist. :)
Rätt, Petter Rönnkvist är definitivt ett förlegat koncept ;-)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Henke »

Money, Money, Money
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by BubbelVe »

Henke wrote:Money, Money, Money

Henke.............Karlsson ?
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Larzon »

Har man inställningen att AIK bara är en ettårsgrej har man ingenting här att göra IMO.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Poet »

Dumt av AIK att värva han då.
2012-05-19
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Larzon wrote:Har man inställningen att AIK bara är en ettårsgrej har man ingenting här att göra IMO.
Reagerade oxå på det, men samtidigt tror jag att det finns andra spelare som tänkt så då de värvades hit.
Lethonen och Holloway t.ex. Nu är Holloway kvar men jag tror inte det var grundtanken.

Nåja HK hade en spelstil som inte passade in i vårt sätt att spela i egen zon. Vilket gjorde att han såg sämre ut än vad han egentligen är.

Sedan så tror jag oxå att han trodde att ha skulle få spela mera. Hade nog inte förstått vårt tänk runt målvakter.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3061
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Foppas skridskocoach »

Det är klart att inte alla spelare som kommer hit gör det med ambitionen att avsluta karriären här. Det har ju i princip varit en uttalad strategi att ta hit spelare som ska kunna utvecklas och använda AIK som en språngbräda mot "högre mål". Inget konstigt med det och det behöver heller inte stå i motsättning till att trivas väl och prestera mycket bra.

Se bara på Möller och Holloway som båda två säkert hade en ursprunglig tanke om att spela en eller två säsonger här och sen dra vidare. Det är ganska naivt att tro att spelare som inte har någon som helst koppling till AIK sedan tidigare ska komma hit med ambitionen att spela för klubbmärket. Kärleken till laget och staden kan inte komma innan spelaren ens satt sin fot i kommunen och skulle vi ha anammat en sådan policy från början vete tusan om vi ens skulle ha tagit oss tillbaka till Elitserien. Möller och Holloway är ju också lysande exempel på att klubbkänslan kan vöxa fram över tiden även om den inte fanns där från början. Bert Robertsson är ett annat ganska bra exempel.

Jag tycker snarare att det är föredömligt av Karlsson att vara så tydlig med vad hans intentioner är och har varit (vilket han också varit redan från början). Hans sejour blev väldigt kort men jag tror inte att vi går lottlösa från det här och det tycks inte finnas några hard feelings från någon av parterna så den här lösningen passade nog både Henke och klubben.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by BubbelVe »

Jag är inte Henriks Största fan (no shit Sherloock) och jag fick just en knuff mot likgiltig....
Skellefteå var ändå bara en ettårsgrej.....V.T.F.

Han ges chansen att spela match sedan han uppenbarligen inte räckt till under två år i ahl (och hans dröm nhl)
" Men jag har bara haft otur.....och skador..... buhu buhu"
Alla har skador men alla hålls inte från spel så länge, kanske man ska vara ödmjuk och inte tro man är ordinarie i NHL bara för att man var duktig tre år sedan. Ges chansen i Sveriges bästa lag och verkligen draghjälp att se bra ut med fina stats....börjar tidigt gnissla om att det inte är bra för honom att spela mindre än han vill.
Blir sedan omkörd som en Trabant på autoban av sin målvaktskollega (en sådan där vanlig SHL-målvakt) och istället för ta upp kampen blir han snäppet sämre.
Vad är då det naturliga steget ?
Skriva på en ännu högre liga!!!!!!! ???????
Henke har sådan tro på myten om sig själv att nu går the easy way och snabba dollar till ÄNNU en bänk (and a boot)

Spara detta, han inte kommer bli lyckad i KHL han har inte de tekniska grunderna ÄN för att lyckas över en säsong, visst har han talang att spela bra enskilda matcher
Känns lika down to earth som en viss utespelare som efter två års skadefrånvaro stod och blev avtackad som en av tre NHL exporter trots att han inte ens var nära slå sig in i Skellefteås representationslag....
Nä lycka till nu Henke och i samma ögonblick du skriver på ditt NHL kontrakt ta då och vänd dig till höger och vänster och titta på gratulanterna John Lennon och Påskharen

In your dreams
Tack för vunna matcherna
Lycka till
Mvh BubbelVe
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Lugn nu i bussen nu. Det är ju fakta att HK spelat bättre i Tre Kronor, som ska vara på en högre nivå än SHL, än i klubblaget så jag betvivlar inte att det kan gå bättre för honon i KHL än i SHL.

HK's spelstil med att vara en puckmotare och sedan överlämna returer till backarna funkar inte hos oss.
Det borde Lasse insett redan innan skrev kontrakt, men jag antar att de hoppades att HK skulle utvecklas på samma sätt som Jocke E, vilket inte hände.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by Larzon »

Syftade mer på att det kändes som att han tänkte "jag är bättre än alla er, jag har spelat i NHL, jag är bara här för att jag inte fick något bättre". Holloway och Möller kom hit för att dom ville utvecklas.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #1 Henrik Karlsson

Post by BubbelVe »

+1
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Larzon wrote:Syftade mer på att det kändes som att han tänkte "jag är bättre än alla er, jag har spelat i NHL, jag är bara här för att jag inte fick något bättre". Holloway och Möller kom hit för att dom ville utvecklas.
Så kan det ju vara iofs.
Jag hoppas dock att det vara mera " nu jävlar ska jag ta chansen och visa hur bra jag är, för att komma vidare snabbt". Fast det gick ju sådär
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by BubbelVe »

Chippen wrote:Lugn nu i bussen nu. .
Chippen vi vet
Du har skrivit tretton inlägg där du säger att vi inte sett hans fulla potential. Är det någonting i det jag skrev som säger motsatsen?
Han är inte på den nivån som han kan vara, det ser alla utom Henrik Karlsson verkar det som. Han har säkert ett helt år att bygga om sitt spel för att nå sin maxprestation för nu är han tekniskt inte ens nära, varken på match eller det jag sett honom träna .
Jag påstår inte att det är en dålig målvakt, men han spelar inte på topp och istället för att ta tag i problemet så verkar han tycka att det är alla andra som har problem. Holm verkar inte fått styra något i hans spelstil för jag vet att Kristers tankar om grundspel nära kassen INTE ser ut så där. Det har ju snarare blivit sämre. ...
Att spela någon landskamp med det bästa du kan uppbringa i backar (försvarsspel) är inte alltid svårare än spela i klubblaget. Visst alla du möter är snäppet bättre men det är ju dina lagkamrater också..
Henrik Karlsson har inte spelat på den nivån som krävs för att spela förstemålis i SHL (oavsett anledning) och löser det med att byta liga till en ännu svårare . Att det skulle vara en bra lösning är jag inte övertygad om .
När man då lägger till de lite syrliga ordvalen från Henke plus lite dryga intervjuer i norrantv (MIN åsikt)tror jag inte han varit en i gänget utan stått "lite över" ........ dvs good bye... good luck to yaaaaa
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #1 Henrik Karlsson

Post by Chippen »

Det säger jag inget om, och jag tycker det är tråkigt att han verkar ha underskattat SHL och framförallt underskattat Skellefteå och Markus Svensson.

Om det sedan kommer gå bättre eller sämre för honom i Omsk, vette fan. De har ju lite av panik då de släpper in mest mål ich HK blir deras sjätte målvakt i år.
Gissar nästan att han direkt kommer få starta och gör han det bra då så lär han få fortsatt förtroende.

Jag tror att HK hade haft en mera lyckosam säsong i SHL om han spelat i en klubb med mera uttalad strategi om förste keeper.
Helt enkelt, för mycket talar emot att detta var en genomtänkt värvning från början. Fast det är lätt att säga det med facit i hand oxå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply