Forna AIK-spelare

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

Lubbe

Re: Forna AIK-spelare

Post by Lubbe »

Pittsburgh har satt Aho på waivers. Svårt tro han skulle bli claimad.
Lubbe

Post by Lubbe »

En dag med Sandin Pellikka och Brandsegg Nygaard

Intervjuer
Lubbe

Post by Lubbe »

Detroit satte just två backar Justin Holl och Erik Gustafsson på waivers.
Betyder att Sandin-Pellikka klarade sista cutten. Blir debut i NHL direkt. Stort.
Chippen

Post by Chippen »

Tycker fan det är riktigt konstigt/magiskt/whatever att MBN verkar klara cutten till NHL, efter hur han spelade ifjol i SHL.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Foppas skridskocoach

Post by Foppas skridskocoach »

Chippen wrote: 06 Oct 2025, 11:38 Tycker fan det är riktigt konstigt/magiskt/whatever att MBN verkar klara cutten till NHL, efter hur han spelade ifjol i SHL.
Han var hyfsat felanvänd av oss. Skulle ha stått i Oscar Lindberg/Ovechkin-position i PP. Skulle ha fått mer speltid med kreativa medspelare osv.

…och sen är väl hans spelstil betydligt bättre lämpad för små rinkar. Vad jag förstår har han varit riktigt bra på försäsongen i Detroit.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen

Post by Chippen »

Foppas skridskocoach wrote: 06 Oct 2025, 12:14
Chippen wrote: 06 Oct 2025, 11:38 Tycker fan det är riktigt konstigt/magiskt/whatever att MBN verkar klara cutten till NHL, efter hur han spelade ifjol i SHL.
Han var hyfsat felanvänd av oss. Skulle ha stått i Oscar Lindberg/Ovechkin-position i PP. Skulle ha fått mer speltid med kreativa medspelare osv.

…och sen är väl hans spelstil betydligt bättre lämpad för små rinkar. Vad jag förstår har han varit riktigt bra på försäsongen i Detroit.
Det säger jag inte emot på något sätt. Bara konstaterade fakta, utifrån hur han såg hur här :P
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Lubbe

Post by Lubbe »

Nu verkar det helt klart att ASP & MBN spelar premiären.
https://www.nhl.com/redwings/news/red-w ... to-23-2025
lobo

Post by lobo »

Lubbe wrote:Nu verkar det helt klart att ASP & MBN spelar premiären.
https://www.nhl.com/redwings/news/red-w ... to-23-2025
Mäktigt!!

Sent from my Pixel 8 using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
dovienya

Post by dovienya »

ASP inledde NHL med att ha tredje mest istid i Detroit; inne på noll mål bakåt (och noll framåt) i en 5-1-förlust mot Montreal.
22:34 i istid, varav 1:13 i PP och 1:21 i BP...

Blockerade 1 skott och sköt 1 skott på mål. 66,7% corsi, men startade med tekning i offensiv zon 75% så lär ju ha lite dopade siffror just där...

Detroits keeper (Gibson) hade en räddningsprocent på 61,5, så han hade inte jordens premiär, direkt. Detroit vann skotten med 31-17 men torskade med 5-1 som sagt.
Lubbe

Post by Lubbe »

Sebastian Aho verkligen ute i kylan. Får inte ens spela i AHL just nu. Wilkes-Barre har fler "veteran skaters" än vad som är tillåtet. Då väljer man att låta Aho sitta på läktaren. Han har väl envägskontrakt, så han lider väl inte. Men trist sätt att slösa bort en hockeysäsong.
Sed

Post by Sed »

ASP har gjort första målet i ännu en seger för Detroit.
https://www.nhl.com/video/tbl-at-det-re ... 2913821112 (20sekunder in i klippet)
TigerShark

Post by TigerShark »

Sed wrote:ASP har gjort första målet i ännu en seger för Detroit.
https://www.nhl.com/video/tbl-at-det-re ... 2913821112 (20sekunder in i klippet)
Så jävla kul för han!

Skickat från min IN2023 via Tapatalk

Chippen

Post by Chippen »

MBN är nu nedskickad till AHL.
Lubbe

Post by Lubbe »

Behind the Bruins... Man blir förvånad över hur mkt Arvidsson snackar i omklädningsrummet, i synnerhet som ny i lagt
Lubbe

Post by Lubbe »

lobo

Post by lobo »

Linus Karlsson förlängde nyligen 2 år - kul för honom!
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Lubbe

Post by Lubbe »

Lång intervju med Håkan Eriksson från Gummark. Guldlirare från 78.
https://hockeysverige.se/old-school-hoc ... n-gummark/
Lubbe

Post by Lubbe »

50 minuters intervju med Axel Sandin Pellikka

Lubbe

Post by Lubbe »

24 minuters intervju med Marcus Pettersson

Lubbe

Post by Lubbe »

Första NHL-målet för Salomonsson

nr86

Post by nr86 »

Oj vad Rundblad gått ner sig i spelet. Så väldigt glad att Forsell inte signade honom förut.
msoe

Post by msoe »

nr86 wrote: 16 Mar 2026, 20:51 Oj vad Rundblad gått ner sig i spelet. Så väldigt glad att Forsell inte signade honom förut.
Satt precis och tänkte samma sak. Ser rejält seg och stabbig ut på rören. Hittar nån bra förstapass ibland, men annars ser det rätt risigt ut överlag. Vill inte ens tänka på hur det hade sett ut i aik mot mkt bättre motstånd. Så ja, man får vara glad för att forre inte gör som man själv nog skulle ha gjort och värvat av nostalgiska skäl och hoppats på att få se magic nr 7 igen på hemmaplan.
ante08

Post by ante08 »

Någon som är lite mer insatt kring NHL vad jag är?
Som kan berätta vad som händer runtomkring Axel Sandin-Pellikka just nu? Han verkar ha hamnat i frysboxen i Detroit. Gick lite trejd rykten om att han skulle lämna Detroit i början av Mars men han verkar bli kvar där för stunden i alla fall som jag har kunnat läsa mig till.
Chippen

Post by Chippen »

ante08 wrote: 16 Mar 2026, 23:35 Någon som är lite mer insatt kring NHL vad jag är?
Som kan berätta vad som händer runtomkring Axel Sandin-Pellikka just nu? Han verkar ha hamnat i frysboxen i Detroit. Gick lite trejd rykten om att han skulle lämna Detroit i början av Mars men han verkar bli kvar där för stunden i alla fall som jag har kunnat läsa mig till.
Funderade på samma och då googlade kag mig fram till att han hamnade utanför laget efter att Justin Faulk tradades till Detroit.
En av anledningarna var hans defensiv, där han är klart sämst i Detroit med sina -21.
dovienya

Post by dovienya »

Som jag har förstått det så har ASP "skyddats" ganska hårt och matchats generellt i gynnsamma situationer. Han är väl till exempel den back som, procentuellt sett, fått starta i offensiv zon mest av alla; lirar aldrig boxplay och var en av två backar i deras PP (Moritz Seider den andra).

Han ligger som sagt på -21 vilket väl till viss del förklaras av hans relativt stora powerplaytid där hans mål framåt inte räknas, men framförallt har han en negativ corsi.

+- säger inte allt, men borde ge en indikation sett till hur pass bra det går för redwings i stort.
Något jag tycker är anmärkningsvärt är hur väldigt få skott han har? 62 skott på 63 matcher... I SHL hade han 128 på 46 men i en mycket mer generell roll. Förvisso en annan nivå på motståndet, men jag tänker att de verkligen inte fått utdelning på de styrkor han har.

Hade nog varit vettigt att para ihop honom med Faulk eller Seider snarare än Chiarot eller Johansson, men det är otroligt mycket mer hierarki i NHL än i SHL (redan i SHL är den hierariska ordningen inom lagen ganska stor) så att det skulle hända vore ju inte så troligt. Dessutom lär Edvinsson sannolikt misstycka en del...
haggloader

Post by haggloader »

Tim Erixon avslutar kariären berättar han i Sundsvalls tidning.
tazman

Post by tazman »

"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Chippen

Post by Chippen »

Nisse Burström gör comeback i Boden :)
Ultron

Post by Ultron »

Jörn, baby, Jörn! Nisse Inferno!

Det har något riktigt bra på gång i Boden till nästa säsong.
Torsgatan

Post by Torsgatan »

Fördel Boden!
Post Reply