Champions Hockey League

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

Post Reply
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Hockeys Champions League

Post by 374 »

Hur seriöst man tar det är ju upp till var och en men det är faktiskt inget lag som köpt sig en plats, utan det är några klubbar som har varit med och grundat en serie, det är ofta så serier blir till. Jag ser inget problem med det.
När turneringen sen börjar får man spela om det.

De bästa lagen sportsligt bortsett från grundarklubbarns är med och därmed är turneringen baserad på det sportsliga. För ni kan väl inte på allvar mena att grundarklubbarna inte ska få vara med?
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockeys Champions League

Post by Chippen »

Om jag inte har fel så är inte alla grundklubbar med. För Malmö är utsparkade för några år sedan och sedan var ju DIF på gränsen att bli det i år.

Men ja, klubbarna som investerade pengar och var med sista säsongen i ET ska vara med i CHL.

Men som sagt var. De är inte enbart på sportliga grunder som alla lag är med och Europas bästa klubbar är inte med.
För en del lag är med på ekonomiska grunder.

Men visst, räknar man bort grundlagen som betalat och KHL-lagen så är de lagen som återstår de bästa. Det är helt korrekt, för de återstående lag är med på sportsliga grunder.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Hockeys Champions League

Post by Lappmössan »

374 wrote:För ni kan väl inte på allvar mena att grundarklubbarna inte ska få vara med?
Självklart ska de få vara med i en träningsturnering.
Självklart ska de inte få vara med i den turnering som "CHL" strävar efter att bli (om de inte är bäst.)
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Hockeys Champions League

Post by 374 »

Så vad ska man göra med grundarklubbarna då? Slänga ut dem?

De har dessutom bara garanterade platser i fyra säsonger och bara så länge de spelar i högsta divisionen. Jag tycker det är fullt rimligt att de som genom sina initiativ och pengainsatser sett till att turneringen kommit till stånd har garanterade platser under några säsonger.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Hockeys Champions League

Post by Lappmössan »

Japp, bara att kasta ut dem om de nu vill bli en legitim turnering som baseras på sportsliga prestationer.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Hockeys Champions League

Post by 374 »

Jag tror att CHL strävar efter att vara en turnering för Europas bästa klubblag. Eftersom de bästa lagen från de ligor som ville vara med faktiskt kommer att spela i CHL så är den redan vad den strävar efter att vara. Från de sex bästa ligorna är det till och med de tre bästa lagen som deltar.
Last edited by 374 on 10 May 2014, 15:40, edited 1 time in total.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Hockeys Champions League

Post by groenahulken »

De som fortfarande hävdar att det här är en träningsturnering har inte riktigt förstått.
Robert Pettersson förklarar det bra:
http://www.hockeysverige.se/robert-pett ... -blir-bra/

Sen att KHL lagen inte är med är en sak, men det är ju inte NHL lagen heller. Klubbar från Brasilien är ju inte med i fotbollens Champions league heller även fast dom är bättre än många av klubbarna som är med i gruppspelet.
Det här är vad som är möjligt att få till och jag tycker det är sjukt spännande, Skellefteå har chans att ta nästa steg och bli Europa mästare!
Sen är det ju också snack om att vinnaren av CHL ska få möta ett NHL lag. Tänk er Rangers mot AIK i Skekraft Arena..
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Hockeys Champions League

Post by Poet »

Vore dumt att ta med NHL i en europeisk liga kan man tycka.
2012-05-19
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockeys Champions League

Post by Chippen »

groenahulken wrote:De som fortfarande hävdar att det här är en träningsturnering har inte riktigt förstått.
Robert Pettersson förklarar det bra:
http://www.hockeysverige.se/robert-pett ... -blir-bra/

Sen att KHL lagen inte är med är en sak, men det är ju inte NHL lagen heller. Klubbar från Brasilien är ju inte med i fotbollens Champions league heller även fast dom är bättre än många av klubbarna som är med i gruppspelet.
Det här är vad som är möjligt att få till och jag tycker det är sjukt spännande, Skellefteå har chans att ta nästa steg och bli Europa mästare!
Sen är det ju också snack om att vinnaren av CHL ska få möta ett NHL lag. Tänk er Rangers mot AIK i Skekraft Arena..
Varför ska NHL lagen vara med i en Europisk turneringen och detsamma gäller Sydamerikanska lag i en Europeisk fotbollsturnering.

Tar man till det som argument har man nog inte riktigt förstått grundtanken.

Sedan vidhåller jag att det lag som vinner fortfarande inte kan titulera sig Europamästare så länge inte de bästa lagen i Europa är med.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Hockeys Champions League

Post by groenahulken »

Det heter Champions (Hockey) League, inte Europa League. Det ni stör er på är ju att inte de bästa lagen är med så därför tar jag NHL/Brasilien exemplen.
Men näst intill alla lag som är med i år är ju de "bästa" i Europa, precis som Robert P försöker förklara, har du läst artikeln Chippen?

Det viktigaste är ju att mästarna från ligorna är med, att lag som Plzeň och Brno som blev trea respektive sexa i den tjeckiska ligan har blivit blåsta på en plats i CHL bryr jag mig noll om.
Jag tycker de bästa lagen är med nu iom att de som är med har slagit ut sämre lag i sina ligor och därmed är dom sämre lagen redan bortsollade innan gruppspelet i CHL.

Jag var också skeptisk till en början men det känns som folk här inne håller fast vid skepsisen bara för att man inte är villig att ändra sig från första ståndpunkt, bara för att. Dom bästa lagen är ju med så hur kan man inte tycka att det kommer bli en spännande/viktig turnering om man är hockey intresserad? :?

Just det här med "gratis-platser" är inget man borde haka upp sig på eftersom merparten av de lagen ändå skulle kvalificerat sig sportsligt också.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockeys Champions League

Post by Chippen »

Du kan aldrig häva att de bästa lagen är med så länge KHL lagen inte är med och att det finns lag som är med på ekonomiska grunder, och inte på sportsliga grunder såsom Djurgården.
Merparten kanske skulle vara med iaf, kanske inte. Det vet vi ju inte då de är med på ekonomiska grunder nu och inte behövt kvalificera sig utan fått vara med i vilket fall och då är inte alla med på lika villkor.


Både du och Robert P vet väl att detta är en Europeisk turneringen trots namnet och därmed så är inte NHL lagen med.
Så varför ens dra upp något sådant där?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Hockeys Champions League

Post by groenahulken »

Glöm KHL, acceptera att det är en egen liga. Den huserar i öst och alla europeiska klubbar som är med i den ligan har valt det istället för inhemska ligan och CHL. Vi kan inte konkurrera mot dom på samma vis som vi inte kan konkurrera mot NHL lag.

De bästa lagen är med: Mästarna + topprankade lagen.
Sen att DIF och HV71 är med istället för BIF och LIF har liten betydelse för mig. Allihopa är för långt ner i tabellen/slutspelet för att klassas som "ett av de bästa lagen i SHL" för mig. Jag menar BIF åkte ur i kvarten och LIF i play-in. Att ta med DIF och HV71 istället är som att kasta 5kr i en fontän istället för 4kr, orka bry sig?

Ska man definera de bästa lagen på ditt vis, 100% sportsligt, är det ju helt omöjligt att genomföra. Det kommer ju alltid vara en bedömningsfråga när man ska bestämma hur många platser som ska fördelas ut till ligorna.
Gnaget på plats 12 i SHL är garanterat bättre än norska mästarna Stavanger Oilers.

Som tidigare nämnts i tråden; utan grundarna hade turneringen inte gått genomföra, så dom förtjänar sin plats första åren kan man tycka. BIF och LIF får helt enkelt skylla sig själva för att dom blev utslagna (i slutspelet) av de två grundarlagen FBK och HV71.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockeys Champions League

Post by Chippen »

Nej, det är rätt enkelt att få med de bästa lagen från varje nation. Se på fotbollen t.ex. då du måste nå en viss placering.

Ska man göra som dig att inte bry sig om att DIF är med och därmed räknas till de bästa nationerna kommer aldrig CHL att få någon högre status.

Jag kan köpa att de lag som lagt in pengar får vara med under låt säga 2 säsonger men sedan har de gjort sitt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10058
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Hockeys Champions League

Post by Special Brew »

En urfasning av de klubbar som var med och grundade turneringen och efter det vore som sagt en bra lösning. När det sedan endast är på sportsliga grunder man tävlar så kommer förhoppningsvis statusen öka. Ska hur som helst bli kul att följa AIK i Champions League.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Hockeys Champions League

Post by 374 »

Som jag skrev tidigare har grundarklubbarna platser i 4 år.
User avatar
Special Brew
Posts: 10058
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Hockeys Champions League

Post by Special Brew »

En bra lösning.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Hockeys Champions League

Post by karjala »

Det har jag missat. Håller med om att den lösningen är acceptabel.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Hockeys Champions League

Post by Chippen »

Vart har det gått att läsa att grundklubbarna endast har friplats i 4 år? Länka gärna artikel. Stämmer det så är det acceptabelt.
Sedan hoppas jag att om lag med friplats åker ur högsta serie stryks de per automatik ur CHL.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Hockeys Champions League

Post by 374 »

Här kan man läsa till exempel.

http://europeantrophy.com/news.php?news=334" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
qerzeboy
Posts: 95
Joined: 16 Jun 2011, 18:21

Re: Hockeys Champions League

Post by qerzeboy »

Ska de göra som i fotbollen med koefficienter?
“Interviewer: 'So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?'
Frank Zappa: 'You have a wooden leg. Does that make you a table?”
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Hockeys Champions League

Post by 374 »

AIK toppseedat.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hockeys Champions League

Post by svartgulsubkultur »

Nästa vecka får vi en motståndare vardera ur grupp 2, 3 och 4.

Basket No. 1, Teams 1 – 11

1. Skellefteå AIK
2. Kärpät Oulu
3. PSG Zlin
4. ZSC Lions Zurich
5. ERC Ingolstadt
6. Südtirol Bolzano
7. Sparta Prague
8. Hamburg Freezers
9. Red Bull Salzburg
10. Frölunda Gothenburg
11. Tappara Tampere


Basket No. 2, Teams 12 – 22

12. Ocelari Trinec
13. Fribourg-Gottéron
14. Krefeld Pinguine
15. Färjestad Karlstad
16. Kloten Flyers
17. Köln Haie
18. Växjö Lakers
19. Lukko Rauma
20. Villach SV
21. Linköping HC
22. SaiPa Lappeenranta


Basket No. 3, Teams 23 – 33

23. Geneva Servette
24. Vienna Capitals
25. Adler Mannheim
26. JYP Jyväskylä
27. Luleå Hockey
28. HC Pardubice
29. Vitkovice Ostrava
30. Eisbären Berlin
31. IFK Helsingfors
32. Bili Tygri Liberec
33. SC Bern


Basket No. 4, Teams 34 – 44

34. HV 71 Jönköping
35. EV Zug
36. TPS Turku
37. KalPa Kuopio
38. Djurgården Stockholm
39. Stavanger Oilers
40. HC Kosice
41. Briancon Diables Rouge
42. Sonderjyske Vojens
43. Vålerenga Oslo
44. Nottingham Panthers
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hockeys Champions League

Post by svartgulsubkultur »

Bra med "National conflict"-paragrafen så att inte två lag från samma land hamnar i samma grupp.
En grupp med AIK, LHC, Groko och HV hade känts onödig.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Hockeys Champions League

Post by 374 »

Villach, Vitkovice och Nottingham är väl den bästa lottningen sportsligt medan Köln, Vienna Capitals och Vålerengen är bäst ur trevlig stad-synvinkel.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Hockeys Champions League

Post by Lubbe »

374 wrote:Villach, Vitkovice och Nottingham är väl den bästa lottningen sportsligt medan Köln, Vienna Capitals och Vålerengen är bäst ur trevlig stad-synvinkel.
Jag badmouthade Ingolstadt tidigare, men har nu insett att det är enda laget från Bayern, bara 8 mil från Munchen. Oktoberfest hade varit en kul bonus på en sån tripp :)
Fast det är väl fortfarande tisdagar som är matchdag :(
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Hockeys Champions League

Post by 374 »

Dessutom utspelas Frankenstein i Ingolstadt.

Nu kan inte AIK möta Ingolstadt i gruppspelet så får bli slutspelet i sådana fall.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Hockeys Champions League

Post by jokarfo »

Noterar gör övrigt att i det fall ryktet stämmer som placerat Bud i Bern så kan han alltså lottas in inlett gruppspel mot AIK.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hockeys Champions League

Post by svartgulsubkultur »

Skulle vilja se en sån här karta fast med kommande säsongs 44 lag. Nån som har en?

Image
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Hockeys Champions League

Post by Trollet »

Lubbe wrote:
374 wrote:Villach, Vitkovice och Nottingham är väl den bästa lottningen sportsligt medan Köln, Vienna Capitals och Vålerengen är bäst ur trevlig stad-synvinkel.
Jag badmouthade Ingolstadt tidigare, men har nu insett att det är enda laget från Bayern, bara 8 mil från Munchen. Oktoberfest hade varit en kul bonus på en sån tripp :)
Fast det är väl fortfarande tisdagar som är matchdag :(
Vad jag har hört från AIK så är det inte bara tisdagar. Har försökt hitta en källa på det där med tisdagar men utan framgång.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Hockeys Champions League

Post by svartgulsubkultur »

Hela slutspelet är tisdagar iaf.

1. 21 aug - 7 okt gruppspel

2. 4, 11 november. Åttondelsfinaler

3. 2, 9 december. Kvartsfinaler

4. 13, 20 januari. Semifinaler

5. 3 februari. Final.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Post Reply