Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

bruno
Posts: 576
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by bruno »

Hehe.. tänkte främst på längderna. Fokus på styrke för Pettersson :) Är grabb till Danne Pettersson för övrigt.
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lubbe »

Special Brew wrote:
bruno wrote:Ingen info, men kollade upp honom på eliteprospects och insåg då att det kommer att komma upp några rejäla pjäser på backsidan för 96 och 97 kullen.

De som är närmast just nu efter redan klara Aho är väl: (Rätta mig om jag har fel)

Marcus Petterson född: 1996 längd: 190 cm vikt: 71 Kg
Andreas Söderberg född: 1996 längd: 193 cm vikt 86 Kg
Filip Berglund född: 1997 längd: 193 cm vikt: 90 Kg

Har man ens växt klart när man är 16-17 år?
2 av dem är rejäla pjäser minsann! Den 3:e verkar jäkligt klent byggd.
Den klene är dock den bäste i den trion.
User avatar
Special Brew
Posts: 10081
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Special Brew »

Lubbe wrote:
Special Brew wrote:
bruno wrote:Ingen info, men kollade upp honom på eliteprospects och insåg då att det kommer att komma upp några rejäla pjäser på backsidan för 96 och 97 kullen.

De som är närmast just nu efter redan klara Aho är väl: (Rätta mig om jag har fel)

Marcus Petterson född: 1996 längd: 190 cm vikt: 71 Kg
Andreas Söderberg född: 1996 längd: 193 cm vikt 86 Kg
Filip Berglund född: 1997 längd: 193 cm vikt: 90 Kg

Har man ens växt klart när man är 16-17 år?
2 av dem är rejäla pjäser minsann! Den 3:e verkar jäkligt klent byggd.
Den klene är dock den bäste i den trion.
Då är det bara att börja bygga muskler.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lappmössan »

Att ha 5 olika trådar om juniorer gör att det blir rätt mycket upprepning av saker. :|
User avatar
Humlannitton
Posts: 1546
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Humlannitton »

Lappmössan wrote:Att ha 5 olika trådar om juniorer gör att det blir rätt mycket upprepning av saker. :|
Min tanke med den här tråden var att få lite mer initierade scoutrapporter, av folk som rör sig i organisationens närhet eller som helt enkelt sett matcher och vill delge specifika detaljer. Tyckte att det saknades en tråd som rörde just den biten, då många spelare rör sig upp och ner mellan laget och det är svårt att veta vart man ska skriva om det.
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lubbe »

Trupperna för russincamp 2 presenterades nyss.

U17-97or, inga Skellefteå AIKare
http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... 17_no1.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

U18-96or, fyra st AIKare: Eriksson, Aho, Pettersson, Holmström
http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... 18_no1.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Humlannitton
Posts: 1546
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Humlannitton »

Lubbe wrote:Trupperna för russincamp 2 presenterades nyss.

U17-97or, inga Skellefteå AIKare
http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... 17_no1.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

U18-96or, fyra st AIKare: Eriksson, Aho, Pettersson, Holmström
http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... 18_no1.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Är 97-kullen erkänt svag?
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lubbe »

Humlannitton wrote:
Lubbe wrote:Trupperna för russincamp 2 presenterades nyss.

U17-97or, inga Skellefteå AIKare
http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... 17_no1.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

U18-96or, fyra st AIKare: Eriksson, Aho, Pettersson, Holmström
http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... 18_no1.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Är 97-kullen erkänt svag?
Säger så här. Jag tycker nog att det svårare att se några tydliga spetsar i 97-kullen. Men jag kanske inte har sett tillräckligt, och många kommer starkt när dom är 17-19. Får se, sen kanske man tagit in nån eller några killar till HG utifrån, som vi inte vet om ännu.
ante08
Posts: 2596
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by ante08 »

Dom har antagits till Hockeygymnasiet i höst.

Målvakt: Jonathan Stålberg, Skellefteå AIK.

Backar: Filip Berglund Skellefteå AIK, William Palovaara, Kiruna.

Forwards: Emil Åström, Simon Holmqvist, Khalid Ibrahim, Ludwig Stenlund, alla Skellefteå AIK, Andreas Åhlund, Luleå, Andreas Wingerli, Lycksele, John Lackdal, Skövde och Sebastian Ohlsson, Björklöven.


http://norran.se/hockeybloggen/?iframeu ... norran.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Chippen »

Var det inte snack om två spelare från södra sverige? Någon Thilander och sedan spekulerades i en Danielsson. Ser inget av namnen, så vad hände där eller var de inte sådana som börjar nu utan redan har gått ett år?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
bruno
Posts: 576
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Sv: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by bruno »

Chippen wrote:Var det inte snack om två spelare från södra sverige? Någon Thilander och sedan spekulerades i en Danielsson. Ser inget av namnen, så vad hände där eller var de inte sådana som börjar nu utan redan har gått ett år?
Thilander är född 98 så han börjar väl årskurs 9. De som är antagna där är födda 97.
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by nomercy »

Har skrivit det förr - men jag upprepar det igen... ;) Att man är född -98 betyder i de flesta fall att man ska börja 9:an till hösten. Men - det är inte alls ovanligt att elever börjar skolan "ett år tidigare", och har man som född -98 börjat "ett år tidigare" så börjar man gymnasiet till hösten.

Jag har dock noll koll på om hockeygymnasium på något underligt sätt kan bortse från det och enbart hålla sig till det födelseår som är aktuellt? Dessutom har jag ingen aning om det stämmer med någon av grabbarna som är aktuella att plockas in till Skellefteå AIK's HG.
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lubbe »

Antalet antagna 97-backar, bara 2 st, skulle ju annars kunna ses som en indikation på att klubben anser att man redan är väl försedda med backar inom de närmsta kullarna, 96orna & 98orna. Och så är ju också utan tvekan fallet.
anterio
Posts: 257
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by anterio »

Fast hur är det. Tas man inte in på betyg i första hand och sen på idrottsliga meriter? Tänkte man kanske inte riktigt har rätten att neka nån för att den är back. Eller är AIKs HG hockeymässigt i första hand och sen betyg likt ett gammalt klassiskt idrottsgymnasium med riksintag. Och sen är Clemens mer likt SPID som fanns förut eller hur funkar det? Tänkte det blev ju svårare att ha lokala lösningar iom nya läroplanen i GY11
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by 374 »

Vilka betyg som krävs beror väl på konkurrensen? Hockeykompetensen tror jag det är förbundet som avgör.
anterio
Posts: 257
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by anterio »

Jo självklart är det så. Det jag tänkte var om det är väl egentligen vilket som går först så att säga. Alltså tillspetsat Micke Tjälldén med A i snitt går före Adam Larsson med E i snitt eller tvärtom.
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lubbe »

Västerbottens 98or till sommarcamp i Vindeln.
http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... i_2013.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

Senare i sommar lirar dom Norrcupen i Kramfors 16-18 augusti. Genrepsturnering inför TV-pucken.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lappmössan »

Fan vad coolt med en 98:a som heter Hardy!
Har Moverare gått till Löven och blivit forward?
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lubbe »

Lappmössan wrote:Fan vad coolt med en 98:a som heter Hardy!
Har Moverare gått till Löven och blivit forward?
Varför ställer du så dumma frågor?
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lappmössan »

Lubbe wrote:
Lappmössan wrote:Fan vad coolt med en 98:a som heter Hardy!
Har Moverare gått till Löven och blivit forward?
Varför ställer du så dumma frågor?
Jag kanske är korkad?
bruno
Posts: 576
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by bruno »

Moverare är det namn jag hört mest om bland 98:orna. Är han den som är bäst just nu Förutom nyförvärvet Thilander eller? Vilka andra "stjärnor" finns?

Både Pelle Mikaelssons och Krekulas son med ser jag.
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by smogz »

Dax att slå ihop juniortrådarna?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Humlannitton
Posts: 1546
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Sv: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Humlannitton »

smogz wrote:Dax att slå ihop juniortrådarna?
Varför? Kan inte det här få vara en scouttråd som spänner över alla juniorlag, och sen kan man skriva ålders- eller lagspecifika saker i respektive ungdomslagstråd?
ante08
Posts: 2596
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Sv: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by ante08 »

Humlannitton wrote:
smogz wrote:Dax att slå ihop juniortrådarna?
Varför? Kan inte det här få vara en scouttråd som spänner över alla juniorlag, och sen kan man skriva ålders- eller lagspecifika saker i respektive ungdomslagstråd?
Medhåll.
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by smogz »

Just nu är det ju den här tråden som är aktiv. Tycker dock att det kan vara lite svårt att veta vilken tråd man ska skriva olika saker i. Det är ju inte direkt en scouttråd just nu eller? Jag har inte läst många initierade inlägg om enskilda spelare hittills här. Dock massa juniorsilly-snack. Ifjol fanns en Silly-Season juniortråden, plus en U16, J18, J20 tråd. Ser inte vad denna skiljer från Silly Season - juniortråd just nu. Men vill ni köra såhär så är jag ok med det, det var inte viktigt för mig, var bara ett en tanke.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lappmössan »

Håller med smogz, blir som sagt en hel del upprepning. Man bör åtminstone kunna slå ihop denna med tråden "Talangfabriken".

Russincamp 2 med Eriksson, Aho, Pettersson och Holmström i Team 18 går att se på livearena.com
http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... 4_juni.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lappmössan »

Heed lär väl vara tilltänkt där men jag hoppas att vi får se Aho i PP på försäsongen, han gör det riktigt bra i småkronorna.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Rampa »

Forumregler

Citat:
Använd citat-knappen med måtta. Om du ska svara på det senaste inlägget så behöver du inte citera det. Då räcker det med att helt enkelt skriva ditt inlägg som vanligt. En bra tumregel att följa är att endast citera när det är svårt att förstå vilket inlägg du refererar till.

Om citering är nödvändigt, så försök minimera antalet inlägg som citeras. Oftast så räcker det med att citera ett eller två inlägg och sedan redigera bort de andra.


Svarar man någon enskild går det bra att använda @"namn"
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lubbe »

En länk, inte om våra juniorer, men om Bodens 97or/98or, som tydligen är rätt duktiga. Och tydligen har dom nån kille som gillar oss så pass att han kör sommarträningen i AIK-tröja.
http://www.nsd.se/sport/artikel.aspx?ArticleId=7716363" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Om inte annat är det ju en intressant notis att Skellefteå även fortsättningsvis är populär bland unga spelare i Boden. Det stör säkert Lulefansen också. Intressant också att det framkommer att flera klubbar redan är och rycker i spelare i detta ungdomslag. Ingen vild gissning att vi är en av klubbarna.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Sv: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by TS_ »

Chippen wrote:Var det inte snack om två spelare från södra sverige? Någon Thilander och sedan spekulerades i en Danielsson. Ser inget av namnen, så vad hände där eller var de inte sådana som börjar nu utan redan har gått ett år?
Thilander och Danielsson klara för Skellefteå nu enl. Ep

Edit: de är klara för sommarläger i Vindeln enl. EP
Post Reply