TV-Pucken 2011

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

TV-Pucken 2011

Post by Lubbe »

En tråd om Västerbottens TV-puckslags framfart år 2011. Det är alltså 96-kullen.
Det är ju ett tag kvar till själva TV-pucken, men imorn spelas en träningsmatch mellan Ångermanland och Västerbotten. Tänkte spana in den, och kanske jag rapporterar lite i denna tråd om så önskas.

Morgondagens trupp står det inget om på Västerbottens ishockeyförbunds webbsida, men så här såg senaste 96-truppen ut, det var en cup i april.

http://www.swehockey.se/ImageVault/Imag ... ndler.aspx
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lappmössan »

Jag vore oerhört tacksam. Det är väl i samband med modos ispremiär..mododag..jubileumsfest..-sak? Riktiga smygfasoner av Näslund och Co. att bjuda in länens mest lovande ungdomar för att försöka indoktrinera dem..
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lubbe »

Helsicke. Skrev ett långt inlägg som blev raderat pga att jag blivit utloggad... :(
Så nu blir det ett kortare inlägg istället....


Ångermanland-Västerbotten 0-2 (0-1,0-1) efter skotten 15-36 (5-16,10-20)

Som skotten antyder så var det Västerbotten som förde denna match. VB är mer samspelta, spelar mer fysiskt, kämpar över hela banan och framförallt åker skridsko med högre fart...vilket gjorde att lag Å drog på sig 4 utvisningar, men VB inga.

VB skapar väldigt många chanser i första perioden men har väldigt svårt att få till avsluten, men det var väldigt många bud på fler mål för VB. Aho gjorde 0-1 med en snygg backhand när en sekund återstod av första perioden. VB fortsätter att dominera i andra perioden. Andra målet tillkommer genom att Andreas Söderberg lägger en genomskärare till Markus Pettersson, som passar Johan Forssell, som drar på ett långskott som letar sig in. Det är egentligen bara under matchens sista fem minuter som lag Å lyfter sitt spel.

Wännström som stod i mål åtminstone i andra perioden, var väldigt bra, gjorde flera kvalificerade räddningar. Bland utespelarna skulle jag kunna räkna upp nästan alla spelarna, för jag tycker alla visade god inställning och kämpade på, trots att det var träningsmatch och säkert inte spelat länge på is efter uppehållet. Just därför kanske analyser av matcher är lite vanskliga att göra. Kan tycka att det var lite svårt att se någon extrem supertalang som stack ut väldigt mycket. Dock så hade lille Aho en jäkla frenesi i skridskoåkningen och kanske var han lagets främste spelare idag. Markus Pettersson är väldigt duktig tvåvägsforward som både är med och skapar framåt och kämpar hemåt. Pontus Wikström & Axel Holmström är två andra forwards som jag tycker spelade frejdigt och rörde om i anfallszon.

Som sagt tycker jag laget har en bra jämnhet över formationerna, vilket saknades i fjolårets TV-puckstrupp. Däremot kanske man saknar en spelartyp som L.Wallmark som kliver fram och hänger puckarna. Men kan man fila på avsluten så tror jag VB kan gå rätt långt även i år.

I lag Å tycker jag backen Runesson var deras bäste spelare. Stabil back som spelar säkert. Lite besviken blev jag på Kempe/Löfroth som jag trodde skulle märka ut sig mer, givet hur bra de var i TV-pucken ifjol. Lag Å:s målvakter måste också få ett plus.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: TV-Pucken 2011

Post by schteffe »

Tack för rapporten Lubbe (och tipset är att innan man trycker "skicka" på ett långrackarns inlägg så kopierar man det så det finns i urklipp om något skulle strula, som i detta fall för dig)
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lubbe »

Imorn börjar Norrcupen som i år spelas i Östersund. Det är norrlands TV-puckslag som kör en genreps-turnering inför riktiga TV-pucken som går senare i Karlstad.

http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... ptrupp.PDF

Två 97or från Skellefteå, Elias Hult & Calle Krantz, går in i truppen och två 96or från Umeå har försvunnit...jämfört med truppen för 3 veckor sen.

Cupen går följa Online här:
http://www.cuponline.nu/games.asp?cupid=1233

(och nu ser jag att truppen som står på Cuponline INTE är samma sen den som Västerb.Ish.Förbund lagt ut).
På Cuponline saknas åtminstone Pettersson & Wikström, två spelare som jag tror kan vara nyckelspelare i truppen. Märkligt. Antingen står det helt enkelt fel på Cuponline eller så har man valt att låta givna namn vila och testa andra spelare.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: TV-Pucken 2011

Post by svartgulsubkultur »

Krantz har ju A-lagsgener, son till gamle AIK-backen Johan Krantz.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Kraxxe
Posts: 140
Joined: 15 Jun 2011, 19:51

Re: TV-Pucken 2011

Post by Kraxxe »

Lubbe wrote:Imorn börjar Norrcupen som i år spelas i Östersund. Det är norrlands TV-puckslag som kör en genreps-turnering inför riktiga TV-pucken som går senare i Karlstad.

http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... ptrupp.PDF

Två 97or från Skellefteå, Elias Hult & Calle Krantz, går in i truppen och två 96or från Umeå har försvunnit...jämfört med truppen för 3 veckor sen.

Cupen går följa Online här:
http://www.cuponline.nu/games.asp?cupid=1233

(och nu ser jag att truppen som står på Cuponline INTE är samma sen den som Västerb.Ish.Förbund lagt ut).
På Cuponline saknas åtminstone Pettersson & Wikström, två spelare som jag tror kan vara nyckelspelare i truppen. Märkligt. Antingen står det helt enkelt fel på Cuponline eller så har man valt att låta givna namn vila och testa andra spelare.

Pettersson och Aho spelar troligen med b-jun i helgen
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lubbe »

Västerbotten vann just mot Norrbotten med 3-1 i finalen av Norrcupen.
Västerbotten tycks dessutom ha saknat fler än ovan nämnda spelare. Ska bli intressant att se hur det går för Västerbotten i Karlstad.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lubbe »

Så har TV-pucken dragit igång.

Grupp C: Västerbotten, Dalarna, Medelpad, Blekinge, Södermanland, Värmland Vit

Första matchen avklarad. Verkar ha blivit en enkel seger: Västerbotten-Södermanland 10-3
Skelleftegrabbarna Petter Mäkitalo (4+1) och Axel Holmström (1+4) utmärkte sig i protokollet.

Nästa match om en dryg timme, mot Medelpad. Vi slog medelpaddingarna med 6-0 i Norrcupen för några veckor sen så det borde inte vara några problem, men det är ju lätt att tycka massa saker....
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lidlund »

Går inte följa matcherna någonstans?
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lubbe »

lidlund wrote:Går inte följa matcherna någonstans?
Swehockey.

Och nu vann Västerbotten över Medelpad med 7-1. Två segrar efter första dan. Känns som att det ska väldigt mycket till om vi ska bomma slutspel. Och tar de sig till semi så får vi se dom i tv.

Efter dag ett, och efter två matchomgångar är det två killar från Västerbotten och Skellefteå i topp i TV-puckens poängliga.
Axel Holmström 3+6=9 poäng
Petter Mäkitalo 6+2=8 poäng
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lubbe »

Seger mot Blekinge med 6-1 i förmiddags.
Tre raka segrar, och två gruppspelsmatcher återstår. Slutspelsplatsen är i praktiken klar, men det gäller att fortsätta ösa på, för serieseger är viktig så man inte åker på nåt av de svåraste lagen i kvarten.

Det som förvånar mig är att mina förhandsfavoriter i laget, Markus Pettersson & Pontus Wikström står och stampar på noll gjorda poäng medan Mäkitalo/Holmström gjort hela 12 resp 11 poäng var. Spelar iofs ingen roll vem som gör poängen, men så jädra bra koll kanske jag inte hade på detta lag trots att jag sett dom spela :). Eller kan det månne finnas skador eller förkylningar som spökar....nåväl, laget vinner ju.

Nästa match mot Värmland Vit kl.15.00.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: TV-Pucken 2011

Post by 374 »

Seger mot Värmland Vit med 10-0. Sista gruppmatchen i morgon bitti mot likaledes obesegrade Dalarna.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lubbe »

374 wrote:Seger mot Värmland Vit med 10-0. Sista gruppmatchen i morgon bitti mot likaledes obesegrade Dalarna.
Japp, och vi är således klara för slutspel.
Vinner vi mot Dalarna, så spelar Västerbotten kvartsfinal som sänds imorn 16.15 på SVT Play.
Förlorar vi mot Dalarna, så spelar Västerbotten kvartsfinal som sänds imorn 18.00 på SVT Play.

Semifinaler och finaler till helgen sänds dock i på SVT1.

Noterbart från segermatchen mot Värmland. Pettersson som varit poänglös i tre matcher dunkade in fem poäng. Undrar om inte min teori att han varit krasslig(eller ens varit med tidigare matcherna) faktiskt stämmer ändå. Hursomhelst, viktigt att han är i slag. Annars har ju framförallt Holmström & Mäkitalo vräkt in poäng, och sju av topp-åtta i interna poängligan är AIK:are.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: TV-Pucken 2011

Post by Sketch »

http://www.sportal.se/tv-pucken/han-ar- ... n-jag-haft
...Med det här redan sagt så har den bäste spelaren inte presenterats än, backen Sebastian Aho.

- Det är en jätterolig erferenhet att träna honom. Han är den näst bästa backen jag tränat förutom Adam Larsson, säger tränaren Andreas Berglund till Sportal.se.

- Det är en skicklig och rörlig back. Han är väldigt lik den finländska backen Petteri Nummelin.

Den finländska legendarens nackdel var sin storlek. Det är också Ahos achilleshäl.

- Spelmässigt? Hur bra som helst. Han borde spela i Elitserien, kanske till och med NHL, om han inte är för liten.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lidlund »

Sketch wrote:http://www.sportal.se/tv-pucken/han-ar- ... n-jag-haft
...Med det här redan sagt så har den bäste spelaren inte presenterats än, backen Sebastian Aho.

- Det är en jätterolig erferenhet att träna honom. Han är den näst bästa backen jag tränat förutom Adam Larsson, säger tränaren Andreas Berglund till Sportal.se.

- Det är en skicklig och rörlig back. Han är väldigt lik den finländska backen Petteri Nummelin.

Den finländska legendarens nackdel var sin storlek. Det är också Ahos achilleshäl.

- Spelmässigt? Hur bra som helst. Han borde spela i Elitserien, kanske till och med NHL, om han inte är för liten.
Värva!

http://www.youtube.com/watch?v=vHkX9BuWkk4
Kraxxe
Posts: 140
Joined: 15 Jun 2011, 19:51

Re: TV-Pucken 2011

Post by Kraxxe »

lidlund wrote:
Sketch wrote:http://www.sportal.se/tv-pucken/han-ar- ... n-jag-haft
...Med det här redan sagt så har den bäste spelaren inte presenterats än, backen Sebastian Aho.

- Det är en jätterolig erferenhet att träna honom. Han är den näst bästa backen jag tränat förutom Adam Larsson, säger tränaren Andreas Berglund till Sportal.se.

- Det är en skicklig och rörlig back. Han är väldigt lik den finländska backen Petteri Nummelin.

Den finländska legendarens nackdel var sin storlek. Det är också Ahos achilleshäl.

- Spelmässigt? Hur bra som helst. Han borde spela i Elitserien, kanske till och med NHL, om han inte är för liten.
Värva!

http://www.youtube.com/watch?v=vHkX9BuWkk4
Spelar redan i AIK
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lidlund »

dåligt att inte EP är uppdaterat..
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: TV-Pucken 2011

Post by Trollet »

Västerbotten - Dalarna 7-2. Stats finns på http://stats.swehockey.se/gameonline/62943/Actions

Som Lubbe skrev så blir det kvartsfinal 16.15 idag. SVT Play sänder.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: TV-Pucken 2011

Post by svartgulsubkultur »

Alexander Manberg, är det Basse Manbergs lillbrorsa?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lubbe »

Vilket kross i grundserieomgången :)

Västerbotten-Södermanland 10-3
Västerbotten-Medelpad 7-1
Västerbotten-Blekinge 6-1
Västerbotten-Värmland Vit 10-0
Västerbotten-Dalarna 7-2

Ska man söka något negativt så är det väl att vi inte ännu har spelat någon jämn (och tät?) match...hur hanterar vi underlägen och lag som backar hem och försvarar en ledning? ...Småland som blir motståndare i kvarten har nästan bara fått spela jämna matcher i sin grupp...men överlag tror jag nog att Småland är klart mer missnöjda över att få möta Västerbotten än vice versa...
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lubbe »

Vanskligt att jämföra poängmakeri mellan spelare och år då motståndet kan variera stort...men för att jämföra med fjolårets 95or...

Fjolårets poängliga vinnare i TV-pucken Victor Crus-Rydberg gjorde 20p på 8 matcher...
Två bekantingar som kom att hamna i AIK, Lukas Wallmark & Filip Haara gjorde bägge 16p på 8 matcher...

Just nu står Axel Holmström på 17p...Petter Mäkitalo på 14p...efter fem(!) matcher...statistiknörderi kanske...men kul att de går så bra för dem...och att de redan hör till AIK...
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: TV-Pucken 2011

Post by Bob Probert »

svartgulsubkultur wrote:Alexander Manberg, är det Basse Manbergs lillbrorsa?
Ja
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: TV-Pucken 2011

Post by Lubbe »

OBS!!! Jag skrev fel tidigare.

Västerbotten-Småland börjar 18.00, inte 16.15

Ber om ursäkt för det.
Harks
Posts: 82
Joined: 17 Jun 2011, 14:08

Re: TV-Pucken 2011

Post by Harks »

Varför sänder dom inte hela första matchen? STHML röd - N-Botten.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: TV-Pucken 2011

Post by svartgulsubkultur »

Lubbe wrote:OBS!!! Jag skrev fel tidigare.

Västerbotten-Småland börjar 18.00, inte 16.15

Ber om ursäkt för det.
Ännu bättre, då hinner man hem och käka i lugn och ro (nåja, äta med en halv förskoleklass blir aldrig helt lugnt...) innan man sprättar en Kallholmare och kollar in TV-Puckarna.
Forza WB!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: TV-Pucken 2011

Post by svartgulsubkultur »

Bob Probert wrote:
svartgulsubkultur wrote:Alexander Manberg, är det Basse Manbergs lillbrorsa?
Ja
OK, tycktes minnas att haqn hade en talangfull brorsa som märktes redan då jag tränade 94or. Kul med lite Bergsbyn i TVP-laget.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Harks
Posts: 82
Joined: 17 Jun 2011, 14:08

Re: TV-Pucken 2011

Post by Harks »

svartgulsubkultur wrote:
Lubbe wrote:OBS!!! Jag skrev fel tidigare.

Västerbotten-Småland börjar 18.00, inte 16.15

Ber om ursäkt för det.
Ännu bättre, då hinner man hem och käka i lugn och ro (nåja, äta med en halv förskoleklass blir aldrig helt lugnt...) innan man sprättar en Kallholmare och kollar in TV-Puckarna.
Forza WB!
Sämre. Får man inte se den live.
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: TV-Pucken 2011

Post by kurtivar »

två frågor här.
1. sitter och ser på svt-play och hittar inte sändningen till västbottens kvartsfinal. visst ska svt sända ALLA kvartsfinalerna?
2. hittar ingen sida där man ser vart tv-puckens kommer att vara näst kommande åren, någon som vet någon sida?
nubben
Posts: 7
Joined: 15 Jun 2011, 23:18

Re: TV-Pucken 2011

Post by nubben »

http://svtplay.se/v/2518028/ishockey/tv ... _9_9_20_00

Varför står det att livesändningarna på svt börjar 20.00 när matchen egentligen startar 18.00?

Falsk marknadsföring
Locked