Silly season övriga lag 13/14

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
olli
Posts: 250
Joined: 03 Jun 2011, 10:50
Location: Suomi

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by olli »

374 wrote:http://www.kuriren.nu/nyheter/default.a ... id=6841341" onclick="window.open(this.href);return false;

Vihko lämnar Luleå.

Mathias Sjögren klar för Linköping dessutom.
Vihko klar för HPK.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by TS_ »

Klingberg klar för Frölunda
http://www.hockeysverige.se/article/144 ... l-frolunda" onclick="window.open(this.href);return false;
bruno
Posts: 576
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by bruno »

Roade mig med att kolla igenom alla trupper idag. Det är ju verkligen inga trupper som skrämmer mig ännu.

Frölunda måste jag säga har en intressant backuppsättning, men forwardssidan ser blek ut. Färjestad ser i nuläget ut väldigt mycket svagare. Modo måste in med många toppspelare som slår väl ut annars kommer det här bli en oerhört tråkig säsong för Anders Forsberg. Jeff Taffe tror jag inte bär Linköping på samma sätt som Carl Söderberg gjorde.

Hv71 har två jäkligt bra backar att lägga in på pluskontot i Stefan Johansson och Fantenberg som kommer tillbaka från skada. Brett Sterling och Ted Brithen tycker jag är två bra forwardsvärvningar också. Men sen lär ju inte deras högavlönade åldermän Davidsson, Petrasek, Ledin och Krog bli bättre nästa säsong.

Nä, jag gör ett tidigt tips och säger att det blir samma final nästa säsong. Luleå ser starka ut med få tapp på viktiga spelare och vi kommer att ha elitseriens bästa forwardsuppsättning återigen. In med Sevc så tror jag på guld igen.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by TS_ »

Cory Murphy klar för Växjö
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3583" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by 374 »

Riktigt bra värvning.
marre
Posts: 3185
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by marre »

Nåt sånt backförvärv hade kännst bra..Men vi har väl inte råd..
User avatar
schteffe
Posts: 1923
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by schteffe »

Murphy kan bli riktigt bra för Växjö.

Det är väldans tidigt att börja titta och jämföra trupper med varandra, för mycket kommer hända innan säsongen börjar. Inte minst ger möjligheten att ta in mer än två icke-europeer att det kommer kunna hända en hel del även sent inpå hösten (och även efter det förstås).

Men för att ändå säga någonting så tycker jag överlag det ser ut som att vi kan vänta oss liknande styrkeförhållanden överlag i serien om man jämför med det gågna året. Skellefteå och Luleå har en hel del av stommen kvar och kommer hävda sig topp fyra. HV och Färjestad kommer garanterat toppa upp sina trupper utifrån med tanke på de ekonomiska musklerna de besitter, även om FBK än så länge har en hel del att fylla.

Linköping kan eventuellt försvagas om man inte lyckas träffa mitt i prick i forwardsvärvningarna - men dock är ju fortfarande Arlbrandt och Hjalmarsson kvar. Frölunda blir en dark horse med sin omprofilering, träffar man rätt kan det bli ett hot mot topp fyra, men det kan likväl bli fajt runt strecken om inte Rönnberg får ihop det hela.

Modo kommer få en tuff säsong, många tapp och minskad spelarbudget - upp till bevis Anders F. Varken Gnaget eller Brynäs verkar än så länge visa något som indikerar en annorlunda säsong än föregående, Gnaget verkar om möjligt kunna bli ännu svagare detta år. Växjö däremot har åter gjort bra värvningar och kan kanske ta ytterligare ett kliv, lite Skellefteå-AIK-style, och knipa en slutspelsplats.

Leksand och Örebro har jag för dålig koll på, men min känsla är att Leksand har en starkare trupp och att de kommer ha större möjlighet att hota lag som Gnaget och BIF.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by Spökplumpen »

marre wrote:Nåt sånt backförvärv hade kännst bra..Men vi har väl inte råd..
Håller inte alls med. Jag hade fått kalla kårar av en sån värvning. En 35 årig meriterad spelare känns väldigt olikt Skellefteå och hade andats desperation. Jag ser hellre att vi fortsätter på inslagen väg och värvar killar på väg åt rätt håll i karriären. Det är något fantastiskt tillfredsställande med att se unga spelare utvecklas till giganter.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by 374 »

Färjestad har värvat den kanadensiske målvakten Danny Taylor från AHL. 2,05/92,2 på 40 matcher i Abbotsford gångna säsong.

http://farjestadbk.se/artikel/37929/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
schteffe
Posts: 1923
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by schteffe »

Växjö fick betala för Murphy, inget snack om saken. Han kan säkert peta in en hel del poäng, Lee är t ex 32 år så jag ser inte åldern som något avgörande i det avseendet. Tvärtom är ju rutin något som lyfts fram som positivt ibland, inte minst när det gäller backar. Däremot är det ju ingen som man bygger laget på över flera år, och för oss är det bättre att kunna värva utifrån att vi gör spelare bättre - vi får hungriga spelare på uppgång till en billigare peng istället för motsatsen.

Taylor kan säkert bli bra i Färjestads regi, har t ex högre snitt i år än Markström i AHL. Som vanligt stabilt längst bak hos FBK.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1540
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by Humlannitton »

Koivisto lämnar Groko.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1874
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by GroovyEd »

Brynäs verkar (om man nu ska vara dum och läsa Sportbladet) sugna på Nyllet och Nyllet jr. Varsågod, säger jag bara!
User avatar
schteffe
Posts: 1923
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by schteffe »

Ledin klar för Luleå. Känns rätt på nåt sätt.
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by skellsupport »

schteffe wrote:Ledin klar för Luleå. Känns rätt på nåt sätt.
Riktigt vidrigt.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1874
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by GroovyEd »

Ledin och Hedman, bröderna Hjärnskakning. Usch.
Chippen
Posts: 14303
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by Chippen »

Ja jävlar.
Kan nog tänka mig att HV71 faktiskt är lite glada att få kontraktet brutet, för hade inte Ledin en riktigt bra lön, som inte på långa vägar motsvarade prestationen?

Förstår även att Ledin ville från HV. Han försvann ju som helst och hållet då Jämtin kom tillbaka till HV.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by Rampa »

Heja Luleå. Vihko o Koivisto ut och Ledin in. :lol:
Bloggen på Norrbottenskuriren; "Här kommer ett pulver"
Jo sant, nog är det väl mest pulver där.
Fredrik
Posts: 222
Joined: 15 Jun 2011, 20:08

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by Fredrik »

Det roligaste är ju att Tekarn har fått för sig att Aaltonen också ska vara på väg. Har Osten hittat något guld där uppe i norr? Aaltonen återfinns knappast i Luleå nästa år.
patrik71
Posts: 138
Joined: 24 Jul 2012, 05:07

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by patrik71 »

Chippen wrote:Ja jävlar.
Kan nog tänka mig att HV71 faktiskt är lite glada att få kontraktet brutet, för hade inte Ledin en riktigt bra lön, som inte på långa vägar motsvarade prestationen?

Förstår även att Ledin ville från HV. Han försvann ju som helst och hållet då Jämtin kom tillbaka till HV.
Var tvungen att kolla av ren nyfikenhet och http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 1833392.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Inge snack på vem som vann mest på detta?
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Silly season övriga lag 13/14

Post by smogz »

Tror Ledin kan passa som handen i handsken i Luleå? Fan om Hedman spelat i förstakedjan blir ju Ledin lagkapten.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by Zimme »

Ledin känns ganska harmlös, flera år sen han passerade zenit. Mycket snack och lite verkstad kring honom. Han är rapp i käften men speciellt fult eller hårt spelar han inte.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14303
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly season övriga lag 13/14

Post by Chippen »

Zimme wrote:Ledin känns ganska harmlös, flera år sen han passerade zenit. Mycket snack och lite verkstad kring honom. Han är rapp i käften men speciellt fult eller hårt spelar han inte.
Haha, det första dom slår i den beskrivning är att skrivit om Goren :-)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by Zimme »

Goren har/hade en mer offensiv uppsida iaf. Han levererade skapligt med poäng.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14303
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly season övriga lag 13/14

Post by Chippen »

Jojo, det är väl sant men jag tyckte ändå att mycket passade in på honom.

Speciellt "mycket käft och lite verkstad kring honom"
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1874
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by GroovyEd »

Ben Walter uppges vara klar för Örebro enligt MrMadhawks twitter.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10986" onclick="window.open(this.href);return false;
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by 374 »

Ingen dålig värvning, även om man inte ska överskatta AHL som liga.
User avatar
schteffe
Posts: 1923
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by schteffe »

En stabil toppvärvning för ett lag som Örebro.

Gjorde flest poäng i laget förra säsongen, emellertid "bara" 44:a i AHL i poäng och 15 mål på 68 matcher blir ju ungefär 12 mål på våra 55 vilket t ex Kallio, Lundqvist, Lee och Hjalmarsson mäktade med förra säsongen (dvs. delad 28 plats).
User avatar
GroovyEd
Posts: 1874
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by GroovyEd »

Högre poängsnitt än Bud i AHL till exempel, bra storlek. Dock känns det som en typisk let-down när man värvar en sån här spelare till ett bottenlag/nykomling när han inte har några lämpliga kedjepolare i laget.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by Zimme »

Svårbedömt med AHL-spelare. Lehtonen hade ex inga märkvärdiga stats i AHL medan ex Cory Larose snittade över en pinne/match. Så de ger en dålig bild av vad spelaren kan prestera i ES.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly season övriga lag 13/14

Post by 374 »

374 wrote:Färjestad har värvat den kanadensiske målvakten Danny Taylor från AHL. 2,05/92,2 på 40 matcher i Abbotsford gångna säsong.

http://farjestadbk.se/artikel/37929/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans fru heter också Daniel. :D
Locked