#24 Oscar Lindberg

Moderator: Styrelsen

Post Reply
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Chippen »

Aha, oki
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Talbot25 »

Vad tur att han kan försörja sig som ishockeyspelare för av frågesporten i norran att döma så verkar han inte vara den skarpaste kniven.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by GroovyEd »

Vad för frågesport? I papperstidningen eller?
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Talbot25 »

GroovyEd wrote:Vad för frågesport? I papperstidningen eller?
Yes! Lite lätta frågor om HV71 och Jönköping
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by svartgulsubkultur »

Dock kunde han ju i alla fall namnen på två (Melker och Sur-Martin) av fem (...men inte Blocker, Forsberg och Lindgren) lagkamrater som finns kvar i AIK sen 2009/2010.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Markman »

svartgulsubkultur wrote:Dock kunde han ju i alla fall namnen på två (Melker och Sur-Martin) av fem (...men inte Blocker, Forsberg och Lindgren) lagkamrater som finns kvar i AIK sen 2009/2010.
Psst. Linkan lirade i FBK, men Bellemare var däremot med... ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by svartgulsubkultur »

Haha, dumstrut på.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by 374 »

Markman wrote:
svartgulsubkultur wrote:Dock kunde han ju i alla fall namnen på två (Melker och Sur-Martin) av fem (...men inte Blocker, Forsberg och Lindgren) lagkamrater som finns kvar i AIK sen 2009/2010.
Psst. Linkan lirade i FBK, men Bellemare var däremot med... ;)
Dock var ju Bellemare så anonym den säsongen att det inte är konstigt att han glöms bort.
Fetisov
Posts: 131
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Fetisov »

Rangers funderar på att plocka över Ogge (plus Jesper Fasth och Zuccarello Aasen) så fort denna säsong tar slut
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Chippen »

Vill alltså göra som Ottawa gjorde med Silfverberg?
Tja, det gör de väl iofs rätt. Kort säsong betyder ju intensivt matchschema och slitningar på spelare.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by JockeL »

Inte redo för NHL alls, behöver lägga om sitt tänk för mer "totalhockey". Knappast en slump att han har +1 då ingen han har spelat med har under +10.

Oscar tänker alltid på nästa offensiva drag, även då motståndarna har pucken eller pucken är lös i ett 50/50 läge. Detta är ju förstås jättevanligt med offensiva spelare men det är lite väl extremt med Oscar som väldigt ofta är inblandad i dåliga insläpp trots att han egentligen har alla verktyg för att vara bra defensivt (tycker han läser spelet bra, skridskostark, uthållig, förhållandevis stark i närkamper för en hyfsat liten offensiv playmaker, bra på att använda klubban, kan tacklas bättre än de flesta...)

Han måste helt enkelt mogna i sitt tänk. Jag tyckte man såg samma drag i Lehtonen som hade kunnat vara bra defensivt men alltid letade nästa spelvändning då han försvarade. Då blir det inge NHL. Vilket Rundblad också kommer få erfara fram tills han lär sig tänka på försvarsspel då han försvarar. Före det blir det ingen gedigen fast plats i Phoenix.

KK snackar ofta om det här fast ur en annan vinkel, spelare som inte "vill" försvara eller spela fysiskt för att de hellre vill göra mål. Jag vet inte riktigt om jag kommer på någon sådan spelare att ge som exempel från AIK:s tid i Elitserien. Vissa har ju inte verktygen att vara jättebra defensivt, intensiva eller särskilt fysiska (J. Lindström, Moran, A. Söderberg), vissa saknar spelsinnet (McDonell, Möller)... Bästa exemplet kanske ändå är Lehtonen för han sket ofta i de där delarna av spelet utan synlig anledning.

Adam Larsson var en spelare som alltid varit enbart offensiv men snabbt plockade upp att hälften av hockey är försvarsspel, se var han är nu. Tim Erixon är sakta men säkert på väg ditåt. Rundblad vete fan alltså, Lintner hade samma verktyg men lärde sig aldrig och blev aldrig vad han hade kunnat bli.

Men jag tror Oscar är en krigare. Han måste drillas in i rätt tänk. Se hur värdelösa Sedinarna var defensivt i flera år innan de insåg att man måste försvara då man försvarar. Se spelare som Bellemare och Koskenkorva som fick defensiva roller efter liv som offensiva spelare och direkt snappade upp tänket. Lindberg är 22 år och måste fatta det är viktigare att inte förlora 50/50-puckar än det är att vinna dom. Och jag tror det kommer att hända och jag vill att det ska hända i AIK. 42 poäng och +1 är förstås grymt men 36 poäng och +11 är grymmare. Tror knappast hans ständiga försök att vinna närkamper "rent" för att göra nåt offensivt gett mer än max 5-6 extra mål men har förmodligen kostat minst 10.
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Hyland (I'm back) »

Oscar är rätt uppskriven.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by 374 »

Tycker Oscar är redo för NHL. En grej som det inte skrivs så mycket om när det gäller honom är hans fysik, han är väldigt fysisk och har dessutom en elakhet som gör att han kommer spela en stor roll i slutspelet.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by marre »

Blir inte lätt ersätta! Tycker Oscar är snuskigt bra! En komplett Center över hela banan! Väldigt underskattad här inne tycker jag !
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by schteffe »

Är på det stora hela mästerlig med sitt driv, sin fysik och framförallt sin otroliga puckkontroll som möjliggör en lyft blick hela tiden. Slår dock från och till en del riktigt slarviga och chansartade pass.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Rampa »

Väldigt underskattad här inne tycker jag !
Tycker jag inte. Däremot kanske för lite hyllad.

Fast det tycker inte farbror nertill.
Hyland (I'm back) wrote:Oscar är rätt uppskriven.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by BigGuyJohan »

Han är rätt underskattad ändå. Han blir 3:a i den interna poängligan. Och slutar topp 10 i ES poängligan.

Han får väldigt lite rubriker i förhållande till vad han åstadkommit.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by smogz »

Rätt ok för en 21-åring.

By the way rätt märkligt att Eliteprospects redan placerat honom i Connecticut Whale nästa säsong, han borde väl få chansen att slå sig in i Rangers tycker jag.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by King Kong »

Oscar har ju hela paketet i offensiv, defensiv och en bra skalle toppat med lite "bad intention"..
Allt som krävs för att lyckas i NHL och jag tror att han inom något år har en fast plats i något NHL lag om han får vara skadefri..

Oscar har ju sen likt Holloway en härlig förmåga att vara som bäst när det gäller som mest..
I J-VM växte han under turren hela vägen, i slutspelet i fjol var han som bäst och det här slutspelet har han börjat otroligt starkt..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Rampa »

Kanske jag skulle förklara lite hur jag menade. Jag tycker väl inte han är underskattad här, annat än av ett fåtal.
Men han kanske inte får den uppmärksamhet han förtjänar.
Jag har skrivit det ett par gånger tidigare och gör det igen. Han har långa stunder i vinter varit vår bäste forward. Under en tid då sådana som Lindström, Holloway, Bellemare och Möller, för att nämna några, var nästan under isen, klev Oscar L fram och förde taktpinnen åt laget.
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by kurtivar »

äckligt bra hans kedja är med Melker och Emanuelsson.
Oskar är nog bäst i laget för tillfället
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Foppas skridskocoach »

Jag kom nästa i brallan när han satte 2-0.
Tigerränderna går aldrig ur.
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by rock »

Köng, prikat in en grym form nu i slutspelet.
addebeck
Posts: 538
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by addebeck »

Definitivt en av Elitseriens allra bästa man-man spelare, och grym som speluppläggare i PP just nu också.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Lubbe »

Nåt Rangers-fan gjorde ett YT-klipp av hans mål & assist igår....

http://www.youtube.com/watch?v=mNUO83ak ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Markman »

Veckans snyggaste mål gjordes av Ogge, enligt Hockeyligan.
Dock vill jag hävda att två av Holloways tre mål borde ha kunnat vara med på top 5-listan också. Enligt min åsikt snyggare än flera av de målen som blev utvalda istället.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Micke
Posts: 743
Joined: 17 Oct 2011, 14:50

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Micke »

13:47
Kommentar från Amanda
vem är din idol?
13:47
Oscar svarar: Hej Amanda. Jag har faktiskt ingen idol.
13:49
Kommentar från Kontos
Hej Oskar! Om du fick välja vilken AIK spelare genom tiderna att spela med, Vem skulle du välja då?
13:50
Oscar svarar: Hej Kontos! Då väljer jag Steve Potvin. Han var min idol när jag var liten

Wtf?
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by Trollet »

Han har ingen idol men han har haft en.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by 374 »

Ja, man slutar ha idoler när man blir vuxen.
Last edited by 374 on 26 Mar 2013, 16:34, edited 1 time in total.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: #24 Oscar Lindberg

Post by barrskog »

Foppa-klass på Ogge i denna serie. Galet bra!
Post Reply