#23 Tomas Skogs

Moderator: Styrelsen

Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

#23 Tomas Skogs

Post by Henke »

Välkommen till AIK ! ;)

Image

Tomas Skogs
Ålder: 27 år.
Längd: 178 centimeter.
Vikt: 87 kilo.
Position: Back.
Skjuter: Vänster.
Tidigare klubbar: Mora (moderklubb), Halmstad Hammers, Nyköping, Mora och Timrå.
Statistik (Elitserien): 282 matcher, 62 poäng (19+43) 327 utvisningsminuter.
Kontrakt: 1 år

http://northpower.nu/wordpress/?p=1958
svartgulsubkultur wrote:
Som väntat blev idag Tomas Skogs klar för Skellefteå AIK och årets trupp får därmed anses som färdigbyggd.

Tomas är en 27-årig dalkarl från Mora som spelade sin juniorhockey i Mora IK och blev även kontinuerligt uttagen i alla J-landslag från J-17 till J-20. 2002 representerade han även Sverige i U18VM. Under Moras debutsäsong i Elitserien, tillika lockout-säsongen, blev han utlånad till både Halmstad och Nyköping men när NHL-stjärnorna återvänt till Nordamerika så gjorde han tre raka säsonger som ordinarie back i ES med Mora, de sista två åren med ett ”A” på bröstet. Under dessa två säsonger (06/07 och 07/08) spelade han även en handfull EHT-matcher med Tre Kronor. Därefter hamnade Tomas i Timrå i tre säsonger, och tyvärr så fortsatte hans utvecklingskurva inte att peka uppåt på samma sätt som under de tre föregående åren. Sammanlagt i Elitserien har det blivit 282 grundseriematcher som renderat i 19 mål och 43 assist, 327 utvisningsminuter och sammanlagt +10 i +/-. Därtill har han 19 slutspelsmatcher på kontot (2 mål och 0 assist, 20 utv.min, -7).

Skogs är en skridskoskicklig och fysiskt stark back som är något under medel i längd, 178cm, men fyller ut ramen bra med sina 89kg. Han kommer att bli en tillgång i boxplay och han gillar även att transportera pucken in i offensiv zon. Tomas är också känd för att komma till jobbet varje dag och har igenom sin sexåriga ES-karriär hållit en hög lägstanivå. Hans agent Bo Falkman har också för NPR betonat att Skogs vill få ny fart på karriären och att de är övertygade om att Skellefteå AIK är rätt förening att lyckas med det i.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: #23 Tomas Skogs

Post by GroovyEd »

Måste säga att denna värvning känns lite ljummen, ingen wow-effekt precis.. Men detsamma var det ju med Linkan förra säsongen, och där fick man ju på käften. Hursomhelst, välkommen Tomas!
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #23 Tomas Skogs

Post by smogz »

Rätt typ av back tycker jag. Hellre en tvåvägs skridskoskicklig än ett tungt långsamt kylskåp. Välkommen Tomas
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #23 Tomas Skogs

Post by svartgulsubkultur »

Tror det här blir klockrent, skönt att så många skellianer är anti-skogs, han kommer att visa var skåpet ska stå.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #23 Tomas Skogs

Post by svartgulsubkultur »

Skogs själv firar övergången med en kräftskiva, har ni tur kan ni snart läsa en NPR-intervju med honom.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
MickeNorr
Posts: 56
Joined: 15 Jun 2011, 23:37

Re: #23 Tomas Skogs

Post by MickeNorr »

Tror detta blir bra, skridskoskickliga backar är precis vad som behövs i AIK.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #23 Tomas Skogs

Post by svartgulsubkultur »

Lägger in Rollies midnattsintervju här också:
http://northpower.nu/wordpress/?p=1964
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
fobbe
Posts: 5
Joined: 09 Jul 2011, 17:03

Re: #23 Tomas Skogs

Post by fobbe »

var det inte Skogs Goren ville slå sönder å samman efter en match för några år sedan?;) jaja hur som haver så blir jag jag mer å mer extatisk över den trupp vi har nu! i mitt tycke ska vi inte sika på annat än guld även denna säsong!
forwardsidan är bara starkare! den är grym tycker jag,vilken bredd!
backsidan kan mkt väl hålla samma kvalla......

jag har minst lika stora förhoppningar INFÖR denna säsong som INFÖR förra säsongen.....
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #23 Tomas Skogs

Post by schteffe »

Tikbloggaren Hamrin om Skogs:
- Jag tycker att den sista säsongen var skridskosnabbe Skogs bästa även om han inte bidrog så mycket offensivt. Men han spelade lite tuffare, rejälare och var liiite stabilare också. Men ojämnheten i insatserna är annars ett stort bekymmer. Det defensiva spelsinnet är ofta bristfälligt i att han rusar bort sig och offensivt saknas både teknik och bra blick. Skottet är vasst men når sällan målet.

Skellefteå var i behov av mer stabilitet och rutin på backsidan och hittade Tomas Skogs. Skogs är relativt rutinerad och kan nog vara en bra förebild vid sidan av isen av för de unga killarna i laget då han är en typ som kan cykla två mil till träningen eller ta på sig ett par längdskidor som uppvärmning. Däremot kommer han att varva en hel del mellan bra och dåligt i sina insatser på isen och i Timrå var det tyvärr oftast dåligt om man slår ut det på tre år. Men å andra sidan gör ju ett miljöombyte att han börjar om på ny kula och har nog lärt sig en del av sin tid i Timrå.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #23 Tomas Skogs

Post by Skidrow »

Välkommen till Skellefteå och AIK.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #23 Tomas Skogs

Post by svartgulsubkultur »

And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: #23 Tomas Skogs

Post by Spökplumpen »

Snackade med Skogs ikväll... har aldrig pratat med en mer peppad och revanschsugen spelare. Känner mig trygg i att Skogs blir en bra värvning. Kalas!
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #23 Tomas Skogs

Post by Markman »

Det gillas starkt Spökplumpen! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: #23 Tomas Skogs

Post by Oracle »

Jag tror på honom.
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: #23 Tomas Skogs

Post by Oracle »

Han har dock inte rosat marknaden direkt de här två träningsmatcherna. Han verkar nästan övertaggad. Får chilla med utvisningarna.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #23 Tomas Skogs

Post by schteffe »

Men han var bättre i match 2 och kommer nog allt eftersom. Bra skridskoåkning och hanterade ett 3 mot 1 mästerligt.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #23 Tomas Skogs

Post by King Kong »

Vill bara plussa lite för Skogs också som jag tycker gör en bra premiär..
Gillar hans lite griniga och aggressiva spel, vi har inte överflöd av det på backen så det han tillför där är jätteviktigt..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
hillbilly
Posts: 856
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: #23 Tomas Skogs

Post by hillbilly »

King Kong wrote:Vill bara plussa lite för Skogs också som jag tycker gör en bra premiär..
Gillar hans lite griniga och aggressiva spel, vi har inte överflöd av det på backen så det han tillför där är jätteviktigt..
+1
Svårt att se varför Fahlman bara gav Skogs betyget 2 i bloggen. Som jag ser det, är avsaknaden av tuffa backar vårat största problem, men Skogs tuffhet har fått mig lite lugnare.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #23 Tomas Skogs

Post by Markman »

King Kong wrote:Vill bara plussa lite för Skogs också som jag tycker gör en bra premiär..
Gillar hans lite griniga och aggressiva spel, vi har inte överflöd av det på backen så det han tillför där är jätteviktigt..
medhåll!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #23 Tomas Skogs

Post by 374 »

Klassmål i kvällens match. Är en mycket stor positiv överraskning så här långt.
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: #23 Tomas Skogs

Post by nomercy »

Kommer nog att bli en favvo så småningom. Minns att jag grämde mig som tusan när han var "het" senast och skrev på för det menlösa laget i Medelpad, trots att AIK (och halva övriga ES) var ute efter honom. Efter ett par säsongers antihockey i timrå tar det nog ett tag innan han åter blommar ut igen...på riktigt.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: #23 Tomas Skogs

Post by Sketch »

En moring som favorit...? Nja..
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: #23 Tomas Skogs

Post by nomercy »

Sketch wrote:En moring som favorit...? Nja..
Spelar man i AIK och gör som jag vill så blir man en favvo hos mej om man så kommer från helvetet... 8-)
Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

Re: #23 Tomas Skogs

Post by Henke »

phasse wrote:+6 på fyra matcher. Något bättre än i Timrå.
och det leder han +/- ligan på just nu !

känns som Skogs fick den start han behövde för att få självförtroende ! :)
User avatar
Plissken
Posts: 234
Joined: 15 Jun 2011, 23:25
Location: Skellefteå, Sweden
Contact:

Re: #23 Tomas Skogs

Post by Plissken »

Härlig start för han, och jag var mkt skeptisk från början. Jag kryper lätt till korset
Brain: Swear to God Snake, I thought you were dead...
Snake Plissken: Yeah, you and everybody else!
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #23 Tomas Skogs

Post by BubbelVe »

nomercy wrote:
Sketch wrote:En moring som favorit...? Nja..
Spelar man i AIK och gör som jag vill så blir man en favvo hos mej om man så kommer från helvetet... 8-)

Jonte ?




Skogs har varit BRA
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: #23 Tomas Skogs

Post by Oracle »

Bra start!
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #23 Tomas Skogs

Post by Lidlund »

BubbelVe wrote:
nomercy wrote: Spelar man i AIK och gör som jag vill så blir man en favvo hos mej om man så kommer från helvetet... 8-)
Jonte ?
Jonte Spelar inte i aik! Och har inte gjort på måånga år!
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #23 Tomas Skogs

Post by marre »

Bara erkänna han har varit grym två sista matcherna! :shock: så fel man hade :oops:
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #23 Tomas Skogs

Post by Chippen »

Hm..riktigt överraskande att han spelat 7-1 i +/- måste jag säga, och förövrigt så tycker jag att han spelat riktigt stabilt och är hittills över förväntan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply