Talangfabriken!

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

Nu såg jag det på Twitter så då kan jag lika gärna skriva det här. De som är klara för HG: Linus Lindström, Simon Krekula, Adam Tilander, Ludvig Mikaelsson, Filip Westermark, Hardy Häman, Oliver Kempainen från AIK, mv Rullander back Felix Dahlroth, fw Anton Jonsson alla Boden. Fw Jesper Erlandsson Skövde, fw Emil Mäki Kiruna. Fw Ludvig vännström Björklöven. Dahlroth och Vännström är dom jag har koll på utifrån. Dahlroth kom med i allstar i MODO-cupen och Vännström utmärkte sig i tvpucken tycker jag.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

bruno wrote:Nu såg jag det på Twitter så då kan jag lika gärna skriva det här. De som är klara för HG: Linus Lindström, Simon Krekula, Adam Tilander, Ludvig Mikaelsson, Filip Westermark, Hardy Häman, Oliver Kempainen från AIK, mv Rullander back Felix Dahlroth, fw Anton Jonsson alla Boden. Fw Jesper Erlandsson Skövde, fw Emil Mäki Kiruna. Fw Ludvig vännström Björklöven. Dahlroth och Vännström är dom jag har koll på utifrån. Dahlroth kom med i allstar i MODO-cupen och Vännström utmärkte sig i tvpucken tycker jag.
Kan inte påstå att jag har bra koll på alla nya, men åh vad jag gillar vår scouting.
30dec vann Boden över Luleå i bronsmatchen i Modocupen med 4-1 och vann skotten med 26-17. Anton Jonsson gjorde f.ö. ett av målen. Det var samma Luleå som har en hel hög med 98or som lyfts fram som stora löften inklusive några som testat J16-landslaget, som Malmström, Kim Johansson och Söderlund, men även killar som Juntto och Kämpeberg som det suktats efter. Men Bodensarna krossade alltså detta gäng.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Talangfabriken!

Post by Lappmössan »

Vill minnas att Dahlroth och Jonsson även var ruskigt bra i armecupen ifjol. Kul!

Någon som har koll på hur länge Holmström och Stenlund-Ädelgran blir borta?
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Talangfabriken!

Post by Markman »

Moverare väljer att flytta tillbaka till Jönköping för att fortsätta karriären i HV71. Officiell förklaring från HVs tränare Anders Olsson lyder som följer:
- Nej, det är så att Jacobs föräldrar har arbetat på skilda håll och det har blivit en ohållbar situation för familjen. För att få det att fungera beslutade de sig för att flytta och valde då Jönköping, säger Olsson till hockeysverige.se.
- Jag höll på att ramla av stolen när Lill-Strimma-stipendiaten från TV-pucken ringde och sa att han ville spela för HV71. Både Jacob och familjen är väldigt nöjda med utbildningen han har fått i Skellefteå AIK. Det här var ett rent familjebeslut.
http://www.hockeysverige.se/article/150 ... aljer-hv71
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Är det inte väldigt länge sedan någon annan skrev ut att han skulle byta klubb till HV efter denna säsong och just av den anledning som beskrivs?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Sv: Talangfabriken!

Post by svartgulsubkultur »

Chippen wrote:Är det inte väldigt länge sedan någon annan skrev ut att han skulle byta klubb till HV efter denna säsong och just av den anledning som beskrivs?
För ganska exakt två månader sen skrev LeeGoren detta:
LeeGoren wrote:Moverare på väg till HV.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Det var väl det jag hade i bakhuvudet. Tack för det.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Talangfabriken!

Post by svartgulsubkultur »

Du borde minnas för sen battlade du och Lubbe hejvilt om huruvida AIK hade "problem" på juniorsidan eller ej ;)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Talangfabriken!

Post by p-play »

Vart går Stål Lyrenäs och William Eriksson? Modo? Jag tycker att de var de som imponerade i en ganska så jämn forwardsbesättning under TV-pucken.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

Båda Stål Lyrenäs och Eriksson är klara för MODO.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

svartgulsubkultur wrote:Du borde minnas för sen battlade du och Lubbe hejvilt om huruvida AIK hade "problem" på juniorsidan eller ej ;)
Tiden går fort då man har roligt :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Talangfabriken!

Post by ante08 »

Bra lösning för båda parter!

http://www.laget.se/SKLEJON/News/337269 ... leftea-AIK" onclick="window.open(this.href);return false;
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

En assist för MP i U18-landslaget när Sverige förlorade med 1-3 mot Finland igår.

Och Jacob Andersson har fått göra sällskap med Elias Edström i U19-landslaget.
Lär bli en del uppdateringar i denna tråd om framfarten i j-landslagen i veckan.
U16: Thilander
U17: -
U18: Aho & Pettersson
U19: Edström & Andersson
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Talangfabriken!

Post by ante08 »

För övrigt ska det vara ny spelare klar för J18 laget. Han ska visst komma från Mälardalen någon som vet vem det kan t'änkas vara?
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Talangfabriken!

Post by Bob Probert »

Mälardalen? Inget mer exakt?
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Lubbe wrote:Bruno tipsade om denna länk i en annan tråd.
En artikel publicerad idag som berättar att Löven har avsatt pengar för att ragga tillbaka flyktade juniorer som ska hjälpa Björklöven att kvala sig till J20 Superelit i vår.
http://www.umeatidning.se/bloggar-sm/ho ... the-scenes" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
En uppföljning på artikeln ovan. Det gick inte så bra för Löven att locka till sig umejuniorer i exil.

http://blogg.vk.se/lovenbloggen/2014/02 ... -av-loven/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Intervju med MP. Har tydligen gått upp från 73 till 78kg nu. Tack vare Alm...
http://www.hockeysverige.se/juniorblogg ... acktalang/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Ett mål+ett ass för Aho ikväll, när Sverige vann mot Tjeckien med 7-3
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Talangfabriken!

Post by ante08 »

Årets B-junior: Pontus Wikström!

http://www.skellefteaaik.se/artikel/48419/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Poängen som juniorerna plockade i juniorlandslagen i helgen...

U16: 3 matcher: Thilander 1 assist
U18: 4 matcher: S.Aho 1 mål+1assist, M.Pettersson 1 assist
U19: 4 matcher: E.Edström 1 assist, J.Andersson 3 assist
abr
Posts: 10
Joined: 09 Aug 2011, 20:44

Re: Talangfabriken!

Post by abr »

ante08 wrote:För övrigt ska det vara ny spelare klar för J18 laget. Han ska visst komma från Mälardalen någon som vet vem det kan t'änkas vara?
http://stats.swehockey.se/Game/LineUps/200786

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=159178

Simon Pousette
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Talangfabriken!

Post by Lappmössan »

Vet inte vilken tråd denna passar bäst i, men kör på denna. Tyckte att detta var bra skrivet, man får så sällan höra om sånt här från ungdomstränarens vinkel.
http://pucksnack.com/2014/02/10/ungdoms ... yforalder/" onclick="window.open(this.href);return false;
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Talangfabriken!

Post by dovienya »

Applicerbart på alla knatte- och ungdomslagsporter skulle jag säga.

Är fotbollstränare för elvaåringar (har viss tränarutbildning och div3bakgrund som aktiv) och innebandytränare för sjuåringar (saknar utbildning och har spelat ungefär två gånger på gympan i högstadiet och sjuåringarna har redan bättre teknik än jag har..)

Men det som underskattas är tiden som läggs ner: Föräldramöte långt som satan innan säsongsupptakt. Säsongsförväntningar. Förbereda träningar. Först till träningen och sist från träningen för att kolla så inget är glömt. Eventuellt bättringspumpa 15 bollar. Jourhavande terapipartner. Uppfostrare. Mobbingupptäckare. Mobbingstoppare. Normsättare för jämställdhet och jämlikhet (tänk på vad du säger och hur du säger det). Första hjälpen vid stukningar eller täckta skott i ansiktet eller snasen. Lärare. Barnskötare (ja, många tränar under träningen; men att föräldrar inte deltar som publik under träningen är egentligen bara positivt). Medlare mellan föräldrar. Åsiktssamordnare och -sorterare. Taktik inför match. Laguppställning inför match. Peppa laget under match.
Med mera.

Detta är då på knattefotboll med en till två träningar i veckan och match varannan helg...

Till detta kommer då "det som hör fotbollstränarrollen" till; alltså det som gemene man ser som själva tränaruppdraget:
Genomföra träningar. Coacha laget under match.
2 timmar i veckan är väl all tid som går åt till tränarrollen; "Du kan väl fortsätta nästa år också, barnen tycker det funkar så bra?" är ju ganska vanligt att höra. Uppskattande men underskattande.

Har klarat mig bra från påhopp själv, men vi har i knattefotbollen, alltså barn under 10 år, mött lag där domaren fått blåsa av matchen för att avhysa personer ur publiken från idrottsplatsen.
Dessutom har vi mött lag som tagit in överåriga som i femmannafotboll (6-åringar) spelat hela matchen som mittback trots att deras lag haft ledningen med många mål och dessutom haft en hel drös ungar på avbytarbänken (alltså typ 15 avbytare - en hel drös) men de fick bara byta bland tre utespelarplatser...

Sjukt.


Det är ju kul att idrott engagerar, men det blir så fel ibland. Helst på knattenivå där ju segrar är extremt underställt deltagandet å det kraftigaste.
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Talangfabriken!

Post by ante08 »

Vad säger ni lite mer Juniorexperter om målvakten Joel Vännerström tycker inte han har kommit upp till någon bra nivå den här säsongen dom matcher jag har sett honom spela.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Talangfabriken!

Post by Erwynn »

Har Kallio lämnat?
Hata allt.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Talangfabriken!

Post by Lappmössan »

Skulle tro det, han är väl 94:a?

2014 NHL DRAFT - CSS International skating final rankings.
http://www.nhl.com/ice/news.htm?id=712857" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
#7 Marcus Pettersson
#9 Sebastian Aho
#29 Andreas Söderberg
#63 Arvid Lundberg
#88 Anton Öhman
#90 Axel Holmström

Mest utstickande är väl Söderberg men han har ju fördelen att vara stor och relativt rörlig. Skulle tro att åtminstone MP och Aho draftas men Aho är ju lite av en chansning med sin storlek (varken Arvidsson eller Nisse har ju draftats.) Man vet aldrig hur scouterna resonerar; blir till att vänta och se.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Talangfabriken!

Post by Foppas skridskocoach »

Lite lustig att Lindholm inte är med. Eller är han redan draftad?
Tigerränderna går aldrig ur.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

Foppas skridskocoach wrote:Lite lustig att Lindholm inte är med. Eller är han redan draftad?
Inte draftad.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Lappmössan wrote:Skulle tro det, han är väl 94:a?

2014 NHL DRAFT - CSS International skating final rankings.
http://www.nhl.com/ice/news.htm?id=712857" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
#7 Marcus Pettersson
#9 Sebastian Aho
#29 Andreas Söderberg
#63 Arvid Lundberg
#88 Anton Öhman
#90 Axel Holmström

Mest utstickande är väl Söderberg men han har ju fördelen att vara stor och relativt rörlig. Skulle tro att åtminstone MP och Aho draftas men Aho är ju lite av en chansning med sin storlek (varken Arvidsson eller Nisse har ju draftats.) Man vet aldrig hur scouterna resonerar; blir till att vänta och se.
Ja, Söderberg är helt klart den stora överraskningen. Tror aldrig jag sett honom i någon draftranking förr. Nånstans sitter det nån nöjd scout just nu, som har kollat in Söderberg och har ruvat på hans namn, fram tills det inte längre går scouta honom. Är säkert fler scouter som har koll på honom också, men långt ifrån hela scoutkåren rakt av. Kanhända scouterna kollar lite extra på våra backjuniorer nuförtiden. Alla vet att de kan vänta sig fortsatt god skolning om de draftar en back från Skellefteå.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Talangfabriken!

Post by Lidlund »

Söderberg=Antos jr?
Post Reply