Talangfabriken!

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Talangfabriken!

Post by King Kong »

Problem hit och problem dit..

Det största problemet är den dag vi inte får fram några talanger..

Skulle Filip bli något om något år så skulle jag inte bli allt för paff om han vaktade vår kasse ändå den dagen..
Underskatta inte klubbhjärtat..

Så fortsätt spotta ut talanger och framtiden är ljus, även om någon eller några gör en utflykt på vägen upp..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Talangfabriken!

Post by Bob Probert »

Filip Gustavsson, Jacob Moverare, Adam Thilander, Simon Krekula och Linus Lindström uttagna till team 16-landslaget.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Talangfabriken!

Post by 374 »

Ingen AIKare uttagen till World Hockey Challenge för U-17.
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Talangfabriken!

Post by ante08 »

Skriver här också.

Lejon lånar in sex spelare från AIK till morgondagens match mot Kiruna.

http://www.laget.se/SKLEJON/News/331034 ... leftea-AIK" onclick="window.open(this.href);return false;
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

Aik:s A1:or (Födda -98 eller senare) vann första matchen i MODO-cupen mot Spånga med 4-3. Linus Lindström gjorde alla 4 mål.

Emil Mäki (-98) från Kiruna och William Olofsson (-98) från Östersunds IK spelar med AIK i denna turnering, vilket rimligtvis borde betyda att dessa två är aktuella för HG nästa år. Någon som har koll på dessa?
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Talangfabriken!

Post by Lappmössan »

Verkar då producera ganska bra, toppen av interna poängligan efter gruppspelet:
Linus Lindström 5-6-2-8
Hardy HA 5-1-4-5
Emil Mäki 5-1-3-4
William Olofsson 5-3-0-3
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Talangfabriken!

Post by Lappmössan »

Förlust mot Modo i kvarten, spel om 8-5 plats imorgon.
Lite intressant att man fortfarande spelar Filip Gustafsson, vore det inte smartare att satsa på någon (William Wikström/Nilsson?) som tänkt fortsätta i AIK?

Tänkte kolla på livearena efter nyårs när man är hemma men saknar Lubbes rapporter!
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

Lappmössan wrote:Förlust mot Modo i kvarten, spel om 8-5 plats imorgon.
Lite intressant att man fortfarande spelar Filip Gustafsson, vore det inte smartare att satsa på någon (William Wikström/Nilsson?) som tänkt fortsätta i AIK?

Tänkte kolla på livearena efter nyårs när man är hemma men saknar Lubbes rapporter!
Tänkte också på Gustavsson. Man borde ju satsa på någon annan nu när han har valt att lämna. Enda anledningen jag kan komma på är väl att man vill hålla sig på god fot till honom för framtiden. Men han borde ju samtidigt förstå om man vill satsa på någon målvakt som ska vara kvar i klubben.

Man blev tydligen fullkomligt överkörda av MODO trots att det bara blev 2-0. Skotten slutade 26-9. Thilander var inte med i cupen heller av någon anledning.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Talangfabriken!

Post by Lappmössan »

Armécupen för 99:or spelades ju nyligen där AIK tyvärr inte kunde försvara fjolårsvinsten. Björn Gabrielsson stod ut poängmässigt i AIK med 7+3 och Erik Åström hade bäst räddningsprocent i turneringen med 95,56% (88 av 92)
Kanske inte värt att notera när de är så unga men forumet är ju ändå så dött under uppehåll. ;)
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

En anonym skribent på HFboards gör gällande att Jesper Erlandsson från Skövde IK är klar för Skellefteå AIK.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

Lubbe wrote:En anonym skribent på HFboards gör gällande att Jesper Erlandsson från Skövde IK är klar för Skellefteå AIK.
Intressant. Ingen jag la märke till i Västergötland, men dom hade ju Sethsson och Forsmark som var överjävliga så tänkte mest på dom två. Såg att William Eriksson och Stål Lyrenäs från löven ryktades till MODO på samma forum. Dom skulle ha behövts här, annars känns både MODO och Luleå klart starkare än AIK. Eller är jag fel ute?
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

bruno wrote:
Lubbe wrote:En anonym skribent på HFboards gör gällande att Jesper Erlandsson från Skövde IK är klar för Skellefteå AIK.
Intressant. Ingen jag la märke till i Västergötland, men dom hade ju Sethsson och Forsmark som var överjävliga så tänkte mest på dom två. Såg att William Eriksson och Stål Lyrenäs från löven ryktades till MODO på samma forum. Dom skulle ha behövts här, annars känns både MODO och Luleå klart starkare än AIK. Eller är jag fel ute?
Vet inte riktigt hur du kommer fram till det. TV-puckslaget vann guld och vi har 14 av killarna i Skellefteå. Massor med talanger bland 98orna. Det blir nog bra det här.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

Genom att Luleå värvat 2 landslagsmän redan + två bra killar från Piteå och att man gick bättre än oss i MODO-cupen. MODO vann modocupen där man bland annat körde över AIK på vägen. Får man dessutom lövarna blir dom ännu starkare. AIK tappar två landslagsmän. Men men.. Sa iofs samma sak inför denna säsong om j-18 och dom överbevisade mig.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

bruno wrote:Genom att Luleå värvat 2 landslagsmän redan + två bra killar från Piteå och att man gick bättre än oss i MODO-cupen. MODO vann modocupen där man bland annat körde över AIK på vägen. Får man dessutom lövarna blir dom ännu starkare. AIK tappar två landslagsmän. Men men.. Sa iofs samma sak inför denna säsong om j-18 och dom överbevisade mig.
Lite väl mkt fokus på U16-landslaget kan jag tycka.

Spelade Erik Forssell i U16-landslaget?
Spelade Oscar Lindberg i U16-landslaget?
Spelade Fredrik Lindgren i U16-landslaget?
Spelade Petter Granberg i U16-landslaget?
Spelade Petter Emanuelsson i U16-landslaget?
Spelade Melker Karlsson i U16-landslaget?
Spelade Oscar Sundqvist i U16-landslaget?
Spelade Arvid Lundberg i U16-landslaget?

Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, men dom blev bra spelare ändå, som vi har och har haft mycket nytta av.
Och dom blev bra för att vi trodde på dom och gav dom en chans.

Btw. Jocke Lindström spelade i U16-landslaget men lyckades inte sprätta in en enda poäng. Och Pär Mikaelsson platsade först inte i Skellefteå utan skickades till Lejon en säsong.
Det ska väldigt mycket till, innan jag skriver ner ett drygt dussin färska TV-pucksvinnare.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

Nåja. Nu pratade vi ju om j-18, inte 5 år framåt. Är ju knappast en nackdel att spela i u16-landslaget. I så fall kan man ju säga samma sak om tv-pucken som du väljer att nämna gång på gång. Att Skellefteå AIK är det bästa stället att utvecklas på i Sverige tvekar jag inte en sekund på, men det går inte att vifta bort att både MODO och Luleå närmar sig vad det gäller att locka till sig de största talangerna. Nog för att MODO gör det med ekonomiska medel.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Talangfabriken!

Post by Larzon »

Gammal intervju med Lasse M. http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... -talister/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Så tabellplaceringen är inte avgörande för era yngre lag?

- Nej. Det viktiga är individernas utveckling.

Lasse Marklund kliar sig i skägget, och fortsätter:

- Faktum är att jag precis fått in rapporter om att ett par av våra coacher blivit lite resultatfixerade. Så får det inte vara. Därför ska jag ta ett snack med dem senare i dag.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Talangfabriken!

Post by Foppas skridskocoach »

bruno wrote:Nåja. Nu pratade vi ju om j-18, inte 5 år framåt. Är ju knappast en nackdel att spela i u16-landslaget. I så fall kan man ju säga samma sak om tv-pucken som du väljer att nämna gång på gång. Att Skellefteå AIK är det bästa stället att utvecklas på i Sverige tvekar jag inte en sekund på, men det går inte att vifta bort att både MODO och Luleå närmar sig vad det gäller att locka till sig de största talangerna. Nog för att MODO gör det med ekonomiska medel.
Jag har hört samma sak om Luleå.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Micke
Posts: 743
Joined: 17 Oct 2011, 14:50

Re: Talangfabriken!

Post by Micke »

Larzon wrote:Gammal intervju med Lasse M. http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... -talister/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Så tabellplaceringen är inte avgörande för era yngre lag?

- Nej. Det viktiga är individernas utveckling.

Lasse Marklund kliar sig i skägget, och fortsätter:

- Faktum är att jag precis fått in rapporter om att ett par av våra coacher blivit lite resultatfixerade. Så får det inte vara. Därför ska jag ta ett snack med dem senare i dag.
Nu gör jag en jämförelse med fotboll men det där trycker Manchester United alltid på när de pratar om sina ungdomsspelare. Resultat är sekundärt, vi ska utveckla a-lagsspelare.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

Givetvis är individens utveckling prio ett. Men med ett bättre råmaterial blir det lättare att få fram A-lagsspelare. Är egentligen sjukt att man "gnäller" när vi vann både J-20 och J-18 serien men jag konstaterar bara att MODO och Luleå har närmat sig och numera är det ett krig om de största norrlandstalangerna. Är inte oroad att vi ska få fram A-lagspelare men det kommer inte att bli enklare med både Luleå och MODO som fått till sina juniorlag. Nog för att det absolut roligaste och bästa är när det är riktigt lokala talanger som kommer fram.
MrA
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 00:33

Re: Talangfabriken!

Post by MrA »

Foppas skridskocoach wrote:
bruno wrote:Nåja. Nu pratade vi ju om j-18, inte 5 år framåt. Är ju knappast en nackdel att spela i u16-landslaget. I så fall kan man ju säga samma sak om tv-pucken som du väljer att nämna gång på gång. Att Skellefteå AIK är det bästa stället att utvecklas på i Sverige tvekar jag inte en sekund på, men det går inte att vifta bort att både MODO och Luleå närmar sig vad det gäller att locka till sig de största talangerna. Nog för att MODO gör det med ekonomiska medel.
Jag har hört samma sak om Luleå.

Modo verkar betala upp till 20000 kr (https://twitter.com/MimoSweden/status/4 ... 1603096576" onclick="window.open(this.href);return false;) medan det verkar vara förmåner men ingen lön i Luleå: https://twitter.com/Tjomme18/status/422502433798234112" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Talangfabriken!

Post by Bob Probert »

CSS 2014 Midterm ranking har kommit (kan ha kommit tidigare men hittade den nu). Sammanlagt 6 spelare med på listan "International skaters".

Aho (9), Pettersson (10), Arvid Lundberg (21), Axel Holmström (50), Anton Öhman (100) och Jesper Eriksson (10 bland målvakter).

En jämförelse med förra året:

Alla utom en som var rankad topp 10 bland international skaters, på deras midterm ranking, blev draftade i första rundan.

Runt plats 20 Så var de ca 50/50 om man blev draftad överhuvudtaget. Ex Arvidsson rankad 20 och Wallmark 17, odraftade.

Runt plats 50 och 100 så var de rätt ovanligt att bli draftad överhuvudtaget.

Bland topp 10 målvakter var de 2 totalt som blev draftade.

Summasumarum så är min amatörgissning att "bara" Aho och Pettersson blir draftade. Arvid har en liten chans. Han räknas inte som överårig likt Arvidsson förra året i och med att han är född efter 15 September. (som jag förstått det). Dock sjönk nog hans chanser när han inte fick plats i J-Vm.
patrik71
Posts: 138
Joined: 24 Jul 2012, 05:07

Re: Talangfabriken!

Post by patrik71 »

Går sådär för J20 i top 10, förlust idag mot DIF på straffar. Hur många omgångar spelas och hur många går vidare till slutspel? Modo går förövrigt bedrövligt, lite kul..
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Talangfabriken!

Post by Markman »

18 omgångar (eller om man ska vara specifik så är det 20 omgångar, men bara fyra av fem möjliga matcher i 10 av de 20 omgångarna). Totalt sett är det alltså 18 matcher, hemma-borta mot alla lag i serien.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
patrik71
Posts: 138
Joined: 24 Jul 2012, 05:07

Re: Talangfabriken!

Post by patrik71 »

Markman wrote:18 omgångar (eller om man ska vara specifik så är det 20 omgångar, men bara fyra av fem möjliga matcher i 10 av de 20 omgångarna). Totalt sett är det alltså 18 matcher, hemma-borta mot alla lag i serien.
Okej, hur många går vidare då? Vore ju bra för utvecklingen om laget fick spela viktiga slutspelsmatcher.
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Talangfabriken!

Post by ante08 »

patrik71 wrote:
Markman wrote:18 omgångar (eller om man ska vara specifik så är det 20 omgångar, men bara fyra av fem möjliga matcher i 10 av de 20 omgångarna). Totalt sett är det alltså 18 matcher, hemma-borta mot alla lag i serien.
Okej, hur många går vidare då? Vore ju bra för utvecklingen om laget fick spela viktiga slutspelsmatcher.
Alla lag i J20 Topp tio går till slutspel.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Aho verkar ha haft en bra helg poängmässigt iaf.
AIK gjorde 5 mål och Aho hade 4 ass.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Thilander/Moverare uttagna idag till U16-landslaget. (dock ej Krekula/Lindström/F.Gustafsson som tidigare varit med)
Inga AIK-are uttagne till U17-landslaget.

Och Göran Lindblom "uttagen" som assisterande tränare i U16-landslaget.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Elias Edström uttagen till U19-landslaget.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Bruno tipsade om denna länk i en annan tråd.
En artikel publicerad idag som berättar att Löven har avsatt pengar för att ragga tillbaka flyktade juniorer som ska hjälpa Björklöven att kvala sig till J20 Superelit i vår.
http://www.umeatidning.se/bloggar-sm/ho ... the-scenes" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Tänkte att det kunde vara intressant. Det finns några i vår klubb, men även i Modo/Luleå som de säkerligen försöker övertyga. Frågan är, är detta ett reellt hot för att de skulle norpa ngn spelare?
1) Det är inte säkert att Löven J20 fixar kvalet.
2) Det är inte ens säkert att Lövens A-lag fixar stannar

Visst, nån sistaårsjunior med Lövenförflutet, tror vi har en, och som inte har nån direkt framtid i vårt A-lag, kanske skulle sticka, men det vore ingen större förlust.

Men det kanske vore läge att skriva fast en kille som t.ex. Öhman?
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Talangfabriken!

Post by Bob Probert »

Jacob Andersson, Anton Öhman och Isak Stenlund Ädelgren vore alla rätt stora förluster. Gustav Grundström och Marcus Eklund vore inte allt för stora.
Post Reply