#48 Hannu Pikkarainen

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Markman
Posts: 7835
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

#48 Hannu Pikkarainen

Post by Markman »

Image
AIKs senaste nyförvärv, här i fel tröja (foto: hockeyligan.se)

Den offensiva backen som det länge har ryktats om i diverse medier runt om vårt avlånga land har nu bestämt sig för att dra på sig de vackra svartgula färgerna de kommande säsongerna. "The Finnish Rambo" ser med all sannolikhet ut att vara den som kommer att agera ledande offensiv back i laget nu när Rundblad har lämnat oss för sitt NHL-äventyr. Pikkarainens största styrka på isen är hans spelsinne och hans skicklighet med pucken. Detta visar sig också i hans poängskörd, inte minst i Elitseriesammanhang där han har den finfina siffran 0,85 poäng per match i form av 14 mål och 49 assist på 74 matcher.

Sin offensiva läggning till trots är Pikkarainen inte heller oäven i egen zon. 10/11 spelade han 24 matcher i Modo-dressen med resultatet +7, vilket var näst bäst i laget efter Sundström. Säsongen före, då han spelade hela säsongen, resulterade det i en stabil +19-notering. En siffra som ingen annan modoit kunde konkurrera med, och Pikkarainen fick se sig slagen av endast fyra personer i övriga elitserien. Detta trots att Modo slutade utanför slutspel 09/10 och hamnade under kvalseriestrecket 10/11, medan Pikkarainen hade tredje mest istid/match i Modo 09/10 och mest istid/match av alla i hela Elitserien under 10/11.

Pikkarainen började fjolårssäsongen med ett försök att slå sig in i Dinamo Minsk. När poängen uteblev i Vitryssland, bland annat på grund av skador, blev det som det ofta blir i sådana lägen i KHL - kontraktet bröts och Pikkarainen fick söka sig något nytt. När "Rambo" var ute på marknaden mitt i säsongen blev det till slut så att han återvände till det Modo som han lämnade inför säsongen för att komma tillbaka till sitt spel som han visade upp under senaste sejouren i Ö-vikslaget då han slog igenom på allvar. Utöver de senaste två säsongerna har Pikkarainen mest spelat sin hockey för moderklubben HIFK i Helsingfors, med en kort vända i Nordamerika där det endast blev 20 matcher (slutspel inkluderat) under hela säsongen, varav hälften spelades i ECHL och hälften i AHL.

Kontraktet gäller över två år.

Fakta: Hannu Pikkarainen
Född: 831013 i Helsingfors, Finland
Längd: 186 cm
Vikt: 89 kg
Skjuter: Vänster

/Markman
redaktionen@northpower.nu
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7835
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Markman »

olli wrote:Tervetuloa Hank!! Välkommen Hank!!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7835
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Markman »

Hank wrote:Tack!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Skidrow »

Får äran att säga välkommen till AIK även åt Hannu.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Sketch »

Hank wrote:Tack!
:lol:

Välkommen! Fyller en stor lucka. Detta kan bli riktigt bra ..och även om det blir dåligt kan gubbarna i fikarummet i alla fall inte klaga på att vi är utan "profiler" i år.. :mrgreen:
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Zimme »

Kanske blir som för Broad street bullies på det glada 70 talet, man spelade med svart armbindel när deras stamkrog brann ner...
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7835
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Markman »

Han verkar gilla vänsterkrysset i alla fall.. :)
Och rappa handledare gillas! ;)
http://www.youtube.com/watch?v=T9TZ_2VP ... dded#at=50
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Lappmössan »

Och bäst vad det är har vi värvat ännu en profil ala Andre Lakos imorgon :lol: Satan vilket rövargäng! Hehe.. (ändå finner jag mig själv letandes efter en :drool:-smily..)
Får "bära eller brista"-vibbar men jag tror tamme tusan att det var 2-3 år sedan jag var så här peppad på en säsong! Om det är bra eller dåligt får någon annan avgöra.

Välkommen Hank!
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by anton95uppsala »

Yes välkommen nu börjar truppen se bättre och bättre ut med två värvningar inom kort tid!
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by TS_ »

Skellefteå riskerar skattesmäll PGA artistkontraktet Modo skrev med Pikkarainen
http://norran.se/sport/hockey/skellefte ... e?from=rss

Hur tror ni dom gör? Jag tror han får fortsätta på sitt artisktkontrakt.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Skidrow »

Tvivlar man kör honom som artistare.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by lazerkrobbe »

Med tanke på att man skrev ett 2-års kontrakt så känns en fortsättning av artistkontraktet uteslutet. Antingen kommer man att ta den extra utgiften (något som man n-vis haft stenkoll på), eller så får han vänta tills han blir spelbar (början av Oktober var det väl?)
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Colton »

Han har ju ett vanligt kontrakt, kan nästan lova att man tar över honom nu o betalar en extra halv mille
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Zimme »

Är ingenting ovanligt, var samma med Majesky.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7835
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Markman »

Hockeyligans försäsong går vidare med en Pikken-intervju:
http://www.hockeyligan.se/index.php?article=6783
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by schteffe »

Glömt få det på pränt, men från senaste matchen mot SSK som jag kikade på live var det Pikken jag var mest imponerad av. Spelade med stor pondus, stenhårda precisa pass, snabb, rörlig och intensiv i närkamperna, direkt han får pucken åker blicken upp och söker passningsvägar. Riktigt lovande!
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Humlannitton »

Måste säga att Pikkarainen har gjort mig djupt besviken hittills. Kladdar mycket, halvrisiga förstapass, slänger iväg pucken på måfå när han blir stressad - och får ju fan inte fram ett skott på mål i PP! Hade mycket högre förväntningar på honom.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by King Kong »

Håller med, han har varit grymt osynlig offensivt och det var ju där man hade förhoppningar om att han skulle sticka ut..
Framförallt trodde jag att hans bössa skulle tala oftare..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by schteffe »

Vi har ju så förbannat dåligt PP-spel där vi sällan kommer till fria skottlägen. Visst kunde man önskat mer produktion, men för mig spelar Hannu som väntat - bra speluppfattning, hårda pass, bra skridskoåkning, lite nonchalant ibland.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by JockeL »

Visst hoppas man på ett lyft hos den här killen? Hans grundspel är väl som förväntat, ingen särskilt stabil defensiv, inte särskilt stark i närkamperna, klockrena förstapass blandas med icingar.
Inte ett dugg överraskad på den fronten, det visste man ju att han var mer en Paul Coffey "fjärde forward" än en Åkerman/MangeJohansson quarterback. Jag hade då inte förväntat mig förstapass som alltid sitter stenhårt på bladet.

Men vad jag däremot hade förväntat mig mer av är alltså inte grundspelet, utan den "flashiga" sidan av hans spel. Följa upp i andravågor och dunka direktskott i krysset. Snygga dragningar. Backhandflippasningar. Åkermanslagskottspasset (då man fintar skott men slår istället ett hårt pass till någon vid sidan av målet). Såna grejer tycker jag man kan förvänta sig lika mycket av som han visade i MoDo. Just nu är det samma risiga grundspel som i MoDo men inget av det "showiga" spel som gjorde att han dundrade in nästan ett poäng per match.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Spökplumpen »

Håller helt med.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Skidrow »

Det man måste få ur Pikken är att dumpa pucken bakom ryggen när han inte vet hur det ser ut och få han att sluta ta burskydd 100% när han hämtar upp pucken i egen zon.
Last edited by Skidrow on 15 Oct 2011, 11:15, edited 1 time in total.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Hank »

Pikken känns tyvärr som en typisk spelare att glänsa i ett bottenlag.
Rollie
Posts: 2052
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Rollie »

Mannen är- utan att överdriva -katastrofal i egen zon.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1513
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Humlannitton »

Rollie wrote:Mannen är- utan att överdriva -katastrofal i egen zon.
Han är - utan att överdriva - katastrofal tamejfan överallt på isen. Han gör sig allra bäst på bänken. Då och då lyckas han sätta ett pass på tejpen, men lika ofta kommer passen en halvmeter för långt fram eller bak... om han alls hinner få iväg ett pass innan motståndarna helt sonika snott pucken av honom och han står som en innebandylirare och försöker peta med klubban längst sargen.

Ledsen men Pikkarainen är en ren jävla katastrof! Mot Luleå håller jag honom ansvarig för båda målen, och det är inte första gången heller. Om han i alla fall kunde väga upp det med att dominera på blålinjen, men där är han statisk och lättläst - de gånger han inte tappar ut pucken över blå.

Fuck off Pikken.
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Chippen »

Man hade stora förväntningar på denna värvning, men just nu så är det fan i klass med Novak och Tribuncovs
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by Empress »

Chippen wrote:Man hade stora förväntningar på denna värvning, men just nu så är det fan i klass med Novak och Tribuncovs
Tsvetkov?
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by BubbelVe »

Det värsta är ju att det finns ju egentligen inga tecken på att han KAN bli bättre.... jag menar, vissa spelare gör en massa saker som går dåligt medans "Rambo" ser ut som han inte ens försöker OCH misslyckas med även det ......
9 tacklingar 25 skott och NOLL utvisningsminuter är väl plus ...eller jag vet inte han har väl varit så mjuk i egen zon att han inte råkat putta omkull någon.....varit inne på 17 Mål bakåt ????????Hälften av ALLA målen aik har släppt in ? ?

Han och Alavaara har så OTROLIGT mycket att bevisa för att ens komma upp i godkänt ..... Nu snackar vi ett dussin gamewinning annars kan de dra ...långt...Men det tycker uppenbarligen inte ledarstaben som ger dem 21,5 resp 19 minuter i snitt?????? (1:a och 3:a i istid) snacka om att drömma om att det ska lossna............
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by don_tomassso »

Totalt värdelös sicka hem han till modo eller finland
User avatar
olli
Posts: 250
Joined: 03 Jun 2011, 10:50
Location: Suomi

Re: #48 Hannu Pikkarainen

Post by olli »

Saatana Pikkarainen, piristy nvt ja rupee tekee pojoja tai muute tulee lähtö.
Post Reply