Damhockey under samma villkor

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Damhockey under samma villkor

Post by Jokard »

Jag själv och många andra är totalt ointresserade av damidrotter. Trots det så hindrar det inte er från att diskutera denna fråga som jag kom på idag under skolarbetstid.

Hur tror ni damhockeyn skulle utvecklas ifall man tillät tacklingar, samt att gallret på hjälmen plockas bort och ersätts av visir? Alltså att tjejerna spelar på lika villkor som killarna. Skulle det bli mer intressant, eller vad tror ni?
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Damhockey under samma villkor

Post by Markman »

Stäihn wrote:Jag själv och många andra är totalt ointresserade av damidrotter. Trots det så hindrar det inte er från att diskutera denna fråga som jag kom på idag under skolarbetstid.

Hur tror ni damhockeyn skulle utvecklas ifall man tillät tacklingar, samt att gallret på hjälmen plockas bort och ersätts av visir? Alltså att tjejerna spelar på lika villkor som killarna. Skulle det bli mer intressant, eller vad tror ni?
Det tror jag absolut att det skulle bli. Inte alls lika intressant som herrhockey, men betydligt mer intressant än idag i alla fall. Jag känner en kusin till Erika Holst (landslagsspelare på damsidan), och sagda kusin säger att en av anledningarna till att det är utan tacklingar är att det är så stora åldersskillnader, alltså att väldigt unga juniorer spelar med seniorer, och att de inte får ihop lag annars. Jag köper det inte riktigt, men det kanske har varit så tidigare. Jag tror dock inte att det är så få spelare längre, så man borde kanske kunna förändra det lite grann i alla fall.
Wikipedia wrote:Den största skillnaden för ishockeyreglerna mellan män och kvinnor är att tacklingar mot färdriktningen inte tillåts inom damishockey under landskamper. Denna regeländring tillkom efter världsmästerskapet 1990 eftersom det kan bli stora skador på spelarna på grund av den stora skillnaden i kroppsbyggnad mellan utövare från olika länder; detta mycket beroende på att åldern på spelarna kan variera mycket mer i damishockey än för herrar.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Damhockey under samma villkor

Post by Skidrow »

Vad jag vet var att jänkarna som dräpte dom andra så därför tog dom bort tacklingar.
Post Reply