Omgång 16 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

addebeck
Posts: 538
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Omgång 16 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by addebeck »

Goa´ gubbar gästar

I runda tal finns det enligt en snabb och ovetenskapligt genomförd undersökning närmare fyrahundra Glenn i Göteborg. I morgon kommer 22 av dessa att ikläda sig en Indiantröja och beträda isen i Skellefteå Kraft Arena. I mångt och mycket påminner AIK mycket om Frölunda i början på 2000-talet. Frölunda hade ett ungdomligt A-lag som tog sm-medaljer, och förfogade över ungdomsakademi som odlade talanger i en rasande takt. Nu har dock vinden vänt för Glenn o company. Vittringen av SM-medaljer har de senaste säsongerna uteblivit. I rollen som bästa plantskola håller då AIK minst jämna steg, även om det finns ett färskt J20-guld på indianernas meritlista.

Matchen mot AIK blir en viktigt värdemätare för göteborgarna. Med en åttonde plats finns chansen att antingen förstärka sin plats ovanför strecket eller låta andra lag få vittring på en mer önskvärd serieplacering ovanför strecket. Frölunda, under ledning av Kenta Johansson, har denna säsong satsar mycket offensivt. Nyförvärv som Matt Duchene, Dick Axelsson, Fabian Brunnström, och Viktor Stålberg, vittnar om att det finns en offensiv spets i laget av hög elitseriekvalitet. Mitt frågetecken för Frölunda finns på backsidan, där Christian Bäckman får dra ett stort lass. För defensivt håller göteborgarna inte samma spets och bredd. Om inte Kenta får ordning på defensiven…

Från hemmalaget förväntar jag mig tre jämna och bra perioder. Frölunda ska inte få chansen att regissera spelet på samma sätt som Linköping fick. Mycket hänger på hur backarna klarar av att hålla rent runt eget mål, något som inte skedde mot Linköping i lördags. Med tanke på rådande konkurrens på backsidan vill jag se uppryckning av Styrman, Erik Andersson, och Rasmus Edström. En trio som inte varit dålig på något sätt, men som jag ändå förväntar mig mer av. Med Sevc intåg i truppen kan detta vara sista chansen för den som vill visa sig knipa den sjunde och sista backplatsen. Att rulla på åtta backar ser jag inte som optimalt, varken för laget eller den enskilde spelaren. Sätter AIK defensiven kan det bli en rolig kväll. När du dessutom det har varit spelledigt söndag-tisdag tror jag det finns gott om energi i batterierna att tömma ur spelarna.

I AIK finns frågetecken för Forssell och Skogs, i Fölunda saknas Kahnberg som väntar på storken. Av anekdotiskt värde kan jag meddela att det står 30-30 i inbördes möten mellan AIK och Frölunda i marathontabellen, sedan första gången lagen möttes i Elitserien typ 1976. Jag sticker ut hakan lite och tror på 6-2. Med North Powers goda stöd i ryggen räknar jag med en vinst. Indianerna får dansa krigsdans någon annastans, för här finns ingen skalp att hämta.

addebeck
User avatar
TigerShark
Posts: 3908
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: AIK - Frölunda - 24/10 - 19,00

Post by TigerShark »

Bra skrivet, du bjuder alltid på intressant läsning!

Tror det blir en 4-1 seger! Grabbarna lär vara taggade och med tanke på att det snart blir större konkurrens om platserna så kommer dom vilja visa vad dom går för!
matolo
Posts: 4
Joined: 26 Jul 2011, 20:24

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by matolo »

När är match värmingen i morgon någon som vet......?
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Special Brew »

matolo wrote:När är match värmingen i morgon någon som vet......?
Matchen är kl 19:00. När värmningen är vet jag inte. ;)
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Rampa »

Bara en liten rättelse "Adde".
Hösten 1975 möttes lagen för första gången i Elitseriens allra första säsong, i Scandinavium, där Göteborgarna vann med 5-4 i åttonde omgången inför 5969 åskådare. Matchen spelades den 30 oktober, alltså närapå precis 37 år sedan.
Mötet därpå mellan lagen, tog AIK gruvlig revansch och vann med 7-4. Undertecknad var där.

Hoppas vi får se något liknande ikväll.
GO FOR THE big G!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3067
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Foppas skridskocoach »

Kahnberg missar matchen (ska bli pappa).

...vilket också står i det första inlägget.
Tigerränderna går aldrig ur.
shaquille
Posts: 1977
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by shaquille »

Vinst 4-2 inför 4638 betalande där är facit
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Zimme »

Blir nog mer än så, ser ut som det sålts bra med sittplats, bättre än tidigare veckomatcher.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by persson82 »

Special Brew wrote:
matolo wrote:När är match värmingen i morgon någon som vet......?
Matchen är kl 19:00. När värmningen är vet jag inte. ;)

11.00
shaquille
Posts: 1977
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by shaquille »

Zimme wrote:Blir nog mer än så, ser ut som det sålts bra med sittplats, bättre än tidigare veckomatcher.
Synd att dom är lite kass på aik's sida att uppdatera biljettstatusen
addebeck
Posts: 538
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by addebeck »

Rampa wrote:Bara en liten rättelse "Adde".
Hösten 1975 möttes lagen för första gången i Elitseriens allra första säsong, i Scandinavium, där Göteborgarna vann med 5-4 i åttonde omgången inför 5969 åskådare. Matchen spelades den 30 oktober, alltså närapå precis 37 år sedan.
Mötet därpå mellan lagen, tog AIK gruvlig revansch och vann med 7-4. Undertecknad var där.

Hoppas vi får se något liknande ikväll.
GO FOR THE big G!
Haha, ja du är så lite av en Björn Hellberg light =)
Minns att det stod 75 eller 76, orkade inte kolla ingen..och naturligtvis chansar man fel när man har 50/50 i odds =)
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by smogz »

Var det inte nån kvalseriematch (eller vad det nu hette då) då AIK vann med 10-1 borta mot Frölunda. Minns att jag hade satt en tia på 10-0
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by svartgulsubkultur »

smogz wrote:Var det inte nån kvalseriematch (eller vad det nu hette då) då AIK vann med 10-1 borta mot Frölunda. Minns att jag hade satt en tia på 10-0
Playoff till ES -88, femte och direkt avgörande match i Scandinavium.
1-10 till Skellefteå. Frölunda satte punktmarkering på Jalonen som konsekvent sökte upp en annan Frölundaback och därmed hade två gubbar på sig och en annan AIKare var således hela tiden omarkerad. Tror att Kari lämnade isen med sju poäng.
Matchen innan hade Skellefteå matchboll på hemmaplan men John Newberrys suddendödare i sjätteperioden tog serien tillbaka till Sveriges framstjärt.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by svartgulsubkultur »

persson82 wrote:Bellemare är med på matchvärmningen i svarta laget!! :shock:
Vore en positiv överraskning om han spelar ikväll. Hoppas.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by 374 »

Bellemare spelar inte ikväll enligt Karin.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Rampa »

Det är nästan så jag hoppas att Forre inte är spelbar ikväll. Jo galet, :shock: men då får jag(vi) se Oscar den III. Ja, Sundqvist alltså. Hört så mycket positivt om bodensaren, så nu vill jag se han "in action". :)
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by don_tomassso »

Seger 3-1 Buddy,Farbror Karlsson och Jocke L nätar.Vf tröst mål av Fabbe.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Lappmössan »

Ser ut som att Sundqvist gör elitseriedebut ikväll:
https://mobile.twitter.com/sundqvist32/ ... 9626539008" onclick="window.open(this.href);return false;
https://mobile.twitter.com/sundqvist32/ ... 5883420672" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pavlov
Posts: 56
Joined: 15 Jun 2011, 19:14
Location: Göteborg

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Pavlov »

svartgulsubkultur wrote:
smogz wrote:Var det inte nån kvalseriematch (eller vad det nu hette då) då AIK vann med 10-1 borta mot Frölunda. Minns att jag hade satt en tia på 10-0
Playoff till ES -88, femte och direkt avgörande match i Scandinavium.
1-10 till Skellefteå. Frölunda satte punktmarkering på Jalonen som konsekvent sökte upp en annan Frölundaback och därmed hade två gubbar på sig och en annan AIKare var således hela tiden omarkerad. Tror att Kari lämnade isen med sju poäng.
Matchen innan hade Skellefteå matchboll på hemmaplan men John Newberrys suddendödare i sjätteperioden tog serien tillbaka till Sveriges framstjärt.
Längesen, men kanske passar i matchtråden ändå - klassiker !
Överslutsålt !!! Pukor & trumpeter innan & en bit in i matchen.
I slutet ett ekande tomt Scandinavium då ett 100-tal utspridda AIKare stod upp på läktarn & jublade.
Bla Pea & undertecknad ...
Repris ikväll men nu är hela publiken, förutom 4-5 st kvar, står upp & jublar.
10-1
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Rampa »

svartgulsubkultur wrote:
smogz wrote:Var det inte nån kvalseriematch (eller vad det nu hette då) då AIK vann med 10-1 borta mot Frölunda. Minns att jag hade satt en tia på 10-0
Playoff till ES -88, femte och direkt avgörande match i Scandinavium.
1-10 till Skellefteå. Frölunda satte punktmarkering på Jalonen som konsekvent sökte upp en annan Frölundaback och därmed hade två gubbar på sig och en annan AIKare var således hela tiden omarkerad. Tror att Kari lämnade isen med sju poäng.
Matchen innan hade Skellefteå matchboll på hemmaplan men John Newberrys suddendödare i sjätteperioden tog serien tillbaka till Sveriges framstjärt.
Var det inte då en enda träffade rätt på matchen-oddset. En vaktmästare i Skellefteå som vann till dåtidens högsta odds som stod sig i många år.
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda H

Post by Chippen »

Verkar inte vara någon Sundqvist med i uppställningen?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by svartgulsubkultur »

Pavlov wrote:
svartgulsubkultur wrote:
smogz wrote:Var det inte nån kvalseriematch (eller vad det nu hette då) då AIK vann med 10-1 borta mot Frölunda. Minns att jag hade satt en tia på 10-0
Playoff till ES -88, femte och direkt avgörande match i Scandinavium.
1-10 till Skellefteå. Frölunda satte punktmarkering på Jalonen som konsekvent sökte upp en annan Frölundaback och därmed hade två gubbar på sig och en annan AIKare var således hela tiden omarkerad. Tror att Kari lämnade isen med sju poäng.
Matchen innan hade Skellefteå matchboll på hemmaplan men John Newberrys suddendödare i sjätteperioden tog serien tillbaka till Sveriges framstjärt.
Längesen, men kanske passar i matchtråden ändå - klassiker !
Överslutsålt !!! Pukor & trumpeter innan & en bit in i matchen.
I slutet ett ekande tomt Scandinavium då ett 100-tal utspridda AIKare stod upp på läktarn & jublade.
Bla Pea & undertecknad ...
Repris ikväll men nu är hela publiken, förutom 4-5 st kvar, står upp & jublar.
10-1
Mindes tydligen fel om Jalonen, han gjorde "bara" två mål och en assist. Poängbäst var Lasse Marklund med 0+4.
http://www.frolundashistoria.com/?sida= ... 0&order=2d" onclick="window.open(this.href);return false;
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Markman »

Forssell verkar komma till spel enligt AB
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Lappmössan »

Konstigt med Sundqvist, felinformerad?

Tycker förövrigt att det är ett jäkla slöseri med Lindberg i tredjekedjan.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Special Brew »

Hoppas verkligen att vi kan spöa den här misskötta skitföreningen!! Tror vi tar detta med 3-2.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by svartgulsubkultur »

Lappmössan wrote:Konstigt med Sundqvist, felinformerad?
Beror antagligen på att Forssell såg betydligt mindre spelbar ut i morse än vad han uppenbarligen gör nu.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Markman »

Line-up enligt norran:
Målvakt:
Joacim Eriksson (Markus Svensson)

Förstafemman:
Niclas Burström, Fredrik Lindgren – Joakim Lindström, Oscar Sundqvist, Jimmie Ericsson.

Andrafemman:
Petter Granberg, Tomas Skogs – Bud Holloway, Melker Karlsson, Oscar Möller

Tredjefemman:
Erik Andersson, Johan Alm – Petter Emanuelsson, Oscar Lindberg, Viktor Arvidsson.

Fjärdefemman:
Rasmus Edström, Fredrik Styrman – Adam Pettersson, Martin Lundberg, Pontus Petterström
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Markman »

Tydligen mittåt på Forssell: Sen ändring i Skellefteå Skellefteå-Frölunda (inför)
Skellefteå gör en sen ändring i laguppställningen:
Erik Forssell kommer inte till spel och det betyder att 18-årige centern Oscar Sundqvist får göra elitseriedebut.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Markman »

Stort M, litet organ och Vinnerborg som dömer ikväll.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omgång 17 24/10 kl 19:00 Skellefteå AIK - Frölunda HC

Post by Special Brew »

JAAAAAAAAAAAAA!!!! Gött!!! :D
Locked