Tränarna

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Tränarna

Post by Chippen »

Men vem är det egentligen som lägger upp hur vi ska spela? Är det Wallsson tillsammans med Bert och Klockare eller är det alla 3 plus Lasse eller enbart Lasse som kommer med det teoretisk och de tre på isen som ska göra det praktiska.
För visst fan skulle Lasse ha något med allt att göra eller var det bara laguttagningar han var involverad i?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Tränarna

Post by King Kong »

Som det låter är ju varken spelare eller ledare speciellt nöjda med själva spelet..
Det är väl kanske bara så att vi inte riktigt kuggat i än så länge..

AIK har en ide om hur man vill spela och det oberoende av vem som står i båset..
Sen kan såklart små detaljer skilja och självklart försöker man utveckla sitt spel till det bättre hela tiden..

Skönspelet och storsegrarna kommer säkert..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Tycker det känns som att Wallson är mer övergripande än Foppa, han fokuserar inte lika mycket på detaljer utan mer på helheten. Foppa är idealist och Wallson är pragmatiker.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Tränarna

Post by Bilderberg »

Så känns det, AIK är nu som en mullrande vulkan, aktiviteten har blivit äckligt påtaglig och när som helst frigörs eld-infernot!

All potential finns där! är som att stå på en hårdrockskonsert där huvudbandet står och plinkar på gittarerna hur länge som helt, alla vet var dom går för - "MEN KÖR DÅ!" - En ljudtekniker springer in och måste korrigera några problem som uppstått. Väntan är olidlig, stackarna med svagt psyke drabbas av mentala sammanbrott, men då helt plötsligt tystas publiken av dom inledade tonerna till "Thunderstruck" - En våg av "högre visdom" sköljer genom publikhavet och alla sjunger med!

Det är så många spelare som gett så mycket, men saknat den där lilla extra skärpan när dödsstötarna ska till att utdelas. Det kommer lossna snart, för det är ju det mest logiska!?

HV ska få sota för den långa väntan!
Last edited by Bilderberg on 10 Oct 2013, 12:45, edited 1 time in total.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

374 wrote:Tycker det känns som att Wallson är mer övergripande än Foppa, han fokuserar inte lika mycket på detaljer utan mer på helheten. Foppa är idealist och Wallson är pragmatiker.
Djävulen sitter i detaljerna, utan koll på detaljer blir det en sämre helhet. Om det är som du tror att Wallson inte är detaljkillen. Har han överlämnat det ansvaret till andra eller har det fallit bort. Ifall det fallit bort blir jag lite orolig.

Jag vet inte vad som är bättre, men jag tycker att Skellefteå spelar en omodernare hockey med mindre tydliga linjer iår än ifjol. Om det är ett medvetet val, om det är för att Wallson och company inte klarar av att realisera idéerna, om det är en följd av lite mätthet och svullhuvud efter SM-guldet i våras eller va fasen det kan bero på har jag tankar om men vet inte.

Nåja hursomhelst, vi leder serien ganska konfortabelt och trenden är god. Men vi spelare en omodernare hockey som är tråkigare att se och som försurar min mage något. Tror mer på ett nytt SM-guld om man vandrar tillbaks mot det spel vi spelade ifjol.

Eftersom de inkompetenta loosersarna på Norran aldrig kommer att upptäcka att det faktisk är en skillnad på hur AIK spelar så skulle jag gärna se en intervju med Wallson, Klockare eller Bert från nån på redaktionen. Om någon ids där detta tas upp. Har vi ändrat spelstil. Den jag helst skulle vilja att han gjorde intervjun är Bubbel-Ve som verkar ha god syn för spelet och kunskap. Nu är han väl inte med i redaktionen. Men det borde väl nån kunna ordna, om du vill Bubbel..
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

Som jag skrivit tidigare så känns vi mera ostrukturerade och ibland känns det mera som om det går på impuls.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Tränarna

Post by eiderwall »

Som jag har förstått det så var det väl tvärtom? Foppa var en pragmatiker som var duktig på att leda en grupp och individuell utveckling på det personliga planet.

Jag tror att vi ser resultatet av att ALLA lag backar hem och täpper igen mittzonen när de möter AIK, och hoppas på att vinna kriget.

Jag tror inte att AIK har ändrat sin spelfilosofi pga tränarbytet, spelfilosofin är ju den röda tråd som genomsyrar hela verksamheten under Lasse Johanssons ledarskap.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Tränarna

Post by Skidrow »

Problem som jag ser det är att motståndarna nu vet hur dom spelade så fortsätter dom på samma sätt kommer det att skita sej, så dom måste ändar en del.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Tränarna

Post by Sketch »

Spelade vi verkligen så bra vid den här tiden ifjol?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Nej, faktiskt både fler poäng och fler gjorda mål än vid samma tid förra året.

Tror att anledningen till att det känns mer ostrukturerat är att Wallson kastar om i kedjorna ganska friskt. Det krävd dock väldigt bra struktur för att man ska kunna göra så.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Hoppas vi får se ett spel med mer press och understöd i fortsättningen iallafall. Nu gör man sällan jobbet fullt ut, iallafall inte i motståndarnas uppspelsfas.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Tränarna

Post by Zimme »

Vi släpper dessutom in MINST mål i serien. Visst ser det ut som skit men vi är ändå en hästlängd före motståndarna. Känns som att laget alltid spelar som "motståndarna +1", bara precis så bra som man måste vara för att vinna.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Det är ju förstås en viktig poäng Zimme. Och förstaperioden mot Luleå visade på en enormt hög högstanivå. Men ändå, skulle gärna vilja att det såg bra ut en hel match. Skulle dock vara intressant att höra om man ändrat nått i sättet att spela medvetet eller om det är att spelarna inte gör som dom ska som gör det.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Tränarna

Post by Zimme »

Det mesta handlar nog om fokus, alla vet hur man slår en passning men ändock så är felprocenten skyhög.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Tränarna

Post by Zimme »

Sen bör man komma ihåg att vi lär aldrig möta ett lag som spelar dåligt, alla vet att vi är favoriter, serieledare etc och motståndarna har dels respekt för AIK men också att man vill visa att de minsann är lika bra. Många lag kommer att göra sina bästa matcher mot oss (som Modo senast ex). Så antingen spelar vi slutspelshockey varje omgång eller så får vi nog vara beredd på att det blir en del "uselt spel men poäng är poäng-matcher" även i fortsättningen.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Tränarna

Post by Bilderberg »

eiderwall wrote:
Jag tror att vi ser resultatet av att ALLA lag backar hem och täpper igen mittzonen när de möter AIK, och hoppas på att vinna kriget.
Nja, i år är det ju ännu fler lag som valt att spela med högre press; Modo, Växjö och Frölunda däribland. Och ser man till dessa matcher har målchanserna ändå inte gett utslag direkt..
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Tränarna

Post by päran »

Zimme wrote:Sen bör man komma ihåg att vi lär aldrig möta ett lag som spelar dåligt, alla vet att vi är favoriter, serieledare etc och motståndarna har dels respekt för AIK men också att man vill visa att de minsann är lika bra. Många lag kommer att göra sina bästa matcher mot oss (som Modo senast ex). Så antingen spelar vi slutspelshockey varje omgång eller så får vi nog vara beredd på att det blir en del "uselt spel men poäng är poäng-matcher" även i fortsättningen.
Korrekt! Sex av de sju senaste lagen AIK har mött har hävdat att de gjorde säsongens bästa match (LHC undantaget)
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Tränarna

Post by BubbelVe »

Sketch wrote:Spelade vi verkligen så bra vid den här tiden ifjol?
Nej men det är en tydlig förändring i spelet. Att spela som Skellefteå gjorde i ifjol kräver MYCKET av laget. Vilket säkert gjorde att det nog såg slarvigare ut. Alla måste gå annars blir det oceaner av tid och yta där de felande spelarna agerar. När det funkar blir du en regelrätt mardröm att spela mot för det finns inte enkla pass att slå på 60minuter. Du pressar Ahlbrandt, Olausson Mange J och de andra spelgenierna att "göra" en gubbe för att ens få tid och yta för att skapa ett vettigt uppspel. I år backar den andra presspelaren lägre och understöden står ganska långt bakom och då kan dessa nämnda ganska enkelt passa förbi och lägga pass på forward i fart vilket leder till spel i egen zon och där är de flesta lagen ganska likvärdiga även Skellefteå AIK. Ni kanske drar er till minnes hur vi brukade vända spelet gång efter gång efter gång och vissa matcher ha nyspolat bakom egen blå efter en kvarts spel. Där kommer vi inte att hamna än på länge. Våra toppspelare lyckades givetvis bättre i den typen av spel då vi oftast tog tillvara felpass och ofta fick fortsätta långa anfall med snabba vändningar medans vi nu ofta kommer mot rättvända backar eller (tillochmed) i numerära underlägen. Bud och Bellemare har givetvis enklare att dominera om de bara serveras puckar än när de måste hjälpa till med pucktransport och en massa backcheck....
Personligen älskade jag fjolårets press även då det slarvades över det mer styrspelinriktade jag ser nu. Styrspelet å andra sidan är ett säkrare kort att spela rent defensivt och det ser vi ju på försvarsspelet nu...
Jag ser hellre en massa 6-1 segrar och några 4-2 förluster än en fläckfri rad av 1-0 segrar men det är bara jag....

Hockeymord får de syssla med 150 kr i soppa norrut...
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Tränarna

Post by svartgulsubkultur »

Håller med dig i din analys Bubbel.
Tycker även att vi värnade mer om puckinnehavet ifjol, i år händer det alltför ofta att det läggs ner dumppuckar utan tanke bakom. Modo borta i tisdags störde jag mig på hur påfallande ofta vi gav bort pucken utan att vara särskilt pressade för att sedan ställa upp och styra istf att hetsa tillbaka trissan högt upp i banan.
Det här är så klart mer safe och mindre energikrävande men också mindre upphetsande att titta på.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Tränarna

Post by Chippen »

Är det bara jag som uppfattar en stor förändring i egen zon. Att i år är det betydligt mera sarg-ut än tidigare då vi spelade oss ut mera.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Tränarna

Post by päran »

Tränarna gör ett fantastiskt jobb.

Försvarsarbetet i egen zon är det som förbättrats till i år. Vår på papperet ganska svaga backlinje gör perfekta avvägningar. Spelar sarg ut när det behövs och hittar ett kortpass till spelare i fart när det går. T.o.m Frögren klarar av att hitta rätt även när det går fort. Det är egentligen bara Heed som hamnar i tidsnöd.

Jag är otroligt nöjd över hur det ser ut i spelet utan puck. Vi väntar bara på att några stjärnor ska börja leverera i spelet med puck, då ser det riktigt oförskämt bra ut.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Tränarna

Post by barrskog »

Klingberg och Sevc ut, Heed och Frögren in. Känns som att våra uppspel inte är lika bra i år som i fjol, delvis pga detta.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Tycker Wallson syns mer i media än tidigare.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Det är uppenbart att de andra lagen scoutat oss. Sätter man press på backarna så får vi problem. Modo, Frölunda och nu Färjestad har alla varit klart bättre i matcherna. Dessutom vinner motståndarna spelet i mittzon och får vända på oss relativt enkelt. Vilken spelmodell skall vi ha? Är det verkligen avvaktande styrspel som vi skall ägna oss åt?
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Tränarna

Post by freddus »

Vilken tur att dom redan scoutat oss isf. Tog bara några säsonger.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Tränarna

Post by BubbelVe »

Så var det ifjol också, att det gick stressa backarna det är ingen skillnad tycker jag....

Förra året kunde dock Skellefteå svara med att skruva upp tempot men det går inte med detta TRAGISKA styrspel då position är prioriterat över fart ?
Jag skulle vilja bli bemött av någon Anders Forsberg belackare som verkligen inte gav honom någon kred för hur Skellefteå spelade. A-Foppa spelade med juniorlandslaget likadant som vi vann guld med ifjol (i tredje finalen) medans Skellefteå AIK nötte ner sargreklam med sarg ut med Säcken !!
Struntprat att det är föreningen som satte spelet och inte A-fop....
Har alltså föreningen bytt åsikt nu och bestämt sig för att inte möta motståndet med gammalt hederlig skridskoåkning ??????

Gimme some....
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

+1 Bubbel. Tråkigt att se på dessutom. Trots att vi har så mycket poäng och att det gått så bra hittills. Så tycker jag det går åt helt fel håll. Hoppas det är spelarna som inte gör det fullt ut, men jag tror mindre och mindre på det. Kan mycket väl vara som du säger. AFoppa stod för det som försvunnit nu.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Kan väl vara så att motståndarna lärt sig hur AIK spelat och därför måste AIK förbättra sig.

Jag vet dock egentligen inte om jag tycker det är så ofantligt stor skillnad. Kanske att det verkar mer strukturerat denna säsong.

Tycker att det där presspelet finns där tidvis.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Tränarna

Post by barrskog »

Skillnaden är att vi har sämre backar i år.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Tränarna

Post by jokarfo »

Jag hör ju till de som stenhårt och övertygat hållit på diskursen att AIK:s spelmodell och hockeyfilosofi är en produkt av just föreningen i stort, LJ och tränarkollektivet med tanken att AIK ska bli den ledande elithockeyföreningen i landet med en fartfylld, offensiv och publikfriande hockey som verktyg, som övergripande mål. Jag tror fortfarande att det är så men ju längre den här säsongen går desto lättare blir det dra slutsatsen att Afop var huvudkraften bakom fjolårets höga presspel och tempostarka offensiv. Det är förstås också rätt grunt att dra såna långtgående slutsatser redan men oron finns där, helt klart. Jag har stor tilltro till vår nuvarande lagledning och hockeykunnandet är bevisligen enormt men det jag sett ute på isen från AIK hittills är till överväldigande störst del ett spel som inte ser ut som att vi "strävar efter en totalhockey där vi kontrollerar [omständighterna för] det som sker ute på isen". Eller hur det nu var Bert uttryckte sig vid säsongsupptakten.

Nej, jag är uppriktigt orolig. Även om jag ännu inte vill förklara det spel som gav guld ifjol för dött i föreningen.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Post Reply